Express Kaszubski feed

ExpressKaszubski.pl – strona główna REKLAMA REDAKCJA KONTAKT REJESTRACJA LOGOWANIE »

Forma Fitness Kartuzy
Szybka Kolej Miejska Kaszuby

Kartuzy. Przekształcenie Gimnazjum nr 1 w filię SP nr 1 może dać uczniom nowe możliwości

Opublikowany: 2017-03-17 11:35 Autor: Wojciech Drewka

Przy odpowiednich rozwiązaniach organizacyjnych i sprofilowaniu oferty edukacyjnej, połączenie dotychczasowego Gimnazjum nr 1 w Kartuzach ze Szkołą Podstawową nr 1 może przynieść sporo korzyści dla uczniów. Tak uważa Dariusz Zelewski, dyrektor kartuskiej "Jedynki". - Już dziś zgłaszają się do mnie rodzice dzieci z innych szkół - zainteresowani nauką u nas - mówi.

REKLAMA

Koszałka gazetka

Reforma edukacji, która wymusiła na gminach opracowanie sieci szkół uwzględniających likwidację gimnazjów wciąż wywołuje mnóstwo kontrowersji i jest powszechnie krytykowana. Reformie zakładającej likwidację gimnazjów oraz zmiany w programie nauczania sprzeciwiają się rodzice i nauczyciele – zwłaszcza tam, gdzie z powodu zmian w szkołach będzie panować ciasnota lub zajęcia będą się odbywały systemem dwuzmianowym. W wielu miejscach w Polsce odbywają się manifestacje nauczycieli i rodziców, a uczniowie w ramach protestu każdego dziesiątego dnia miesiąca nie przychodzą na zajęcia.

Nowe możliwości dla uczniów

W powiecie kartuskim nie słychać tak wyraźnie przejawów sprzeciwu. Ale gminy sukcesywnie przygotowują się do wdrożenia reformy, która oznacza spore zmiany zarówno dla uczniów jak i rodziców. Jak już pisaliśmy, w gminie Kartuzy najważniejszą zmianą będzie połączenie obecnego Gimnazjum nr 1 ze Szkołą Podstawową nr 1. Gimnazjum stanie się filią kartuskiej „Jedynki”. I zdaniem jej dyrektora Dariusza Zelewskiego, uczniowie mogą na tej zmianie skorzystać.

fot. M. Dzienisz

- Decyzja podjęta przez burmistrza i radnych jest optymalna przede wszystkim dla uczniów uczęszczających do naszej szkoły, jak i tych, którzy rozpoczną naukę w kolejnych latach – mówi. – Dzięki możliwości kontynuowania nauki w bardzo dobrych warunkach lokalowych: świetnie wyposażony budynek na ul. Piłsudskiego oraz doświadczona kadra nauczycieli, w klasie VII zyskamy możliwość szybkiego rozwoju. Już dziś zgłaszają się do mnie rodzice dzieci z innych szkół, nawet spoza gminy Kartuzy, którzy chcą, by ich dziecko kontynuowało naukę w klasie VII bez dwuzmianowości. Ta sprawa determinowała nasze działania, bo wśród naszych uczniów mamy wielu, którzy po południu rozwijają pasje w Szkole Muzycznej, klubach sportowych, centrach kultury. Dzięki rozwiązaniu, które oferuje nasza szkoła, tak właśnie będzie.

„Jedynka” po zmianach chce tak profilować ofertę, by była ona jak najbardziej atrakcyjna dla uczniów. W klasie VII, a potem VIII mają się więc odbywać zajęcia fakultatywne w różnych dziedzinach.

- Będzie możliwość kontynuowania i rozwijania pasji m.in. na zajęciach matematyczno – przyrodniczych, informatycznych, humanistycznych, z języka hiszpańskiego lub francuskiego oraz oczywiście sportowych – mówi Dariusz Zelewski. – Przewidujemy utworzenie grup 15 – 20 osobowych, które dwa razy w tygodniu będą doskonalić powyższe umiejętności. Udało nam się znaleźć znakomitych specjalistów, którzy mają sukcesy w pracy z uczniami.

Klasa dwujęzyczna

Nowe przepisy dają możliwość wprowadzenia klas dwujęzycznych i takowa ma szansę powstać właśnie w nowej szkole. W takiej klasie nauczanie prowadzone będzie w języku polski oraz – w przypadku Szkoły Podstawowej nr 1 – angielskim.

- Wymagania stawiane przed szkołami sprawiają, że na ich utworzenie mogą sobie pozwolić tylko niektóre placówki. Potrzebna jest duża determinacja i znakomita kadra pedagogiczna. Moim zdaniem mamy jedno i drugie. Możemy poszczycić się wieloletnimi doświadczeniami w rozwijaniu kompetencji językowych u uczniów i ich licznymi sukcesami zarówno w konkursach, jak i egzaminach zewnętrznych – podkreśla dyrektor „Jedynki”. – W dwóch językach prowadzone są co najmniej dwa zajęcia edukacyjne, z wyjątkiem zajęć obejmujących język polski, część historii (dotyczącą historii Polski) i część geografii (dotyczącą geografii Polski), w tym co najmniej jedne zajęcia edukacyjne wybrane spośród zajęć obejmujących: biologię, chemię, fizykę, część geografii (odnoszącą się do geografii ogólnej). W praktyce oznacza to, że uczeń ma więcej godzin obowiązkowych z języka angielskiego oraz na jednym z wymienionych przedmiotów wplatane są polecenia lub słówka w języku angielskim.

Zgłoszenia do klasy VII dwujęzycznej przyjmowane są od wszystkich chętnych uczniów klas VI – bez względu do której szkoły uczęszczają. Termin zgłoszeń mija 7 kwietnia. 11 kwietnia odbędzie się sprawdzian predyspozycji językowych, którego wynik jest jednym z warunków decydujących o zakwalifikowaniu się na listę uczniów. Wszelkie informacje oraz formularze rodzice i uczniowie znajdą na stronie internetowej szkoły

„Jedyneczka” wykorzysta szansę

Dla młodych miłośników piłki nożnej i ich rodziców ważna jest też kwestia przyszłości Szkół Piłkarskiej „Jedyneczka”. Jak podkreśla Dariusz Zelewski, dzięki możliwości korzystania z dodatkowych obiektów sportowych, a więc hali sportowej i boiska wielofunkcyjnego przy ul. Piłsudskiego, Stowarzyszenie Przyjaciół Jedynki, które finansuje działalność szkółki piłkarskiej, zyskuje nowe możliwości.

- Dotychczas, ze względu na brak odpowiedniej bazy sportowej musieliśmy zakończyć szkolenie na klasie IV – V. Teraz z powodzeniem możemy to czynić do klasy VIII. Na pewno skorzystamy z szansy, która przed nami się pojawia i zapewnimy naszym uczniom wszechstronny rozwój, również w dziedzinie sportu – mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1.

REKLAMA

Nowator Nowy Kwiecień

Czytaj również

Komentarze do artykułu Komentarze [41]

  • 25 10 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Anna

    Można? Można. Brawo Panie Dyrektorze. Jeszcze tylko ze szkoły wywalić postkomunistyczne struktury ZNP i będzie OK.

  • 20 5 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Anna

    Racja,dać młodym dyrektorom działać a postkomuchom NIE ! To szkodnicy wysokiej klasy zaprawieni w rzucaniu kłód.

  • 5 3 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # beta

    W SP nr 5 też będzie klasa dwujęzyczna, w Gimnazjum nr 2 (tym przy "piątce") taka klasa już funkcjonuje.

  • 4 1 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @do Anna

    "z kąt ty jesteś" - oj, do szkoły było pod górkę :)

  • 5 5 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # kolo

    A ilu nauczycieli i pracownikow administracji obsługi straci prace w gimnazjum nr 1 o tym sie nie pisze

  • 6 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @kolo

    No właśnie, ilu? Napisz. Napisz również ilu nauczycieli trzeba będzie zatrudnić w podstawówkach (dojdą dwa roczniki) i w szkołach średnich (dojdzie rocznik)? Czasami warto pomyśleć samodzielnie a nie łykać wszystkiego co podają niektóre media.

  • 4 3 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Anna

    do @Anna. Mam wujka, też z Kartuz. Mimo, że dość wiekowy to jest bardzo aktywny. Codziennie chodzi po mieście, robi zdjęcia, coś notuje. Gdy Go zapytałam: po co mu to? odpowiada - dla potomnych. Tak z ciekawości wpisałam Jego imię i nazwisko do "inwentarz ipn" i oniemiałam. Mój kochany wujaszek był w ORMO, czyli był, jak to się mówi milicyjnym szpiclem. Mimo tylu lat od upadku komuny, naleciałości pozostają.

  • 4 1 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # do @kolo

    Źle liczysz :( I nie chodzi o media.
    Na pewno będą zwolnienia, kwestia tylko kto i za jaki czas.
    Na miejscu dyrektora podstawówki wolałbym zapewnić etaty dla obecnych sprawdzonych/ dobrych nauczycieli - i aby nie musieli biegać po innych szkołach. Wtedy niektórzy obecni z gimnazjum będą musieli szukać gdzieś indziej etatów - o ile ktoś będzie ich chciał i na ile. A może być "przyglądanie się" / porządkowanie przez najbliższe 2 lata i potem odpowiednie decyzje...

    Ale ważniejsze jest aby nie odbywała się zmiana reformy kosztem ucznia, a będzie tak na pewno - kwestia aby jak najmniejszym.

  • 0 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # do @beta

    co znaczy "funkcjonuje" klasa dwujęzyczna w gimnazjum nr 2 - a jak faktycznie jest w praktyce?

  • 6 1 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # rodzic

    i wychodzi na to, że będę dowozić moje dziecko z Chmielna do kartuskiej jedynki. Tak pewnie zrobi wielu rodziców, by za dwa laty mogli dostać się do szkoły średniej, gdzie skumulowane będą dwa roczniki.

  • 6 1 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # ktoś

    Czy nauczyciele to jakaś uprzywilejowana grupa zawodowa? Jak pada jakaś firma to nikt się nie przejmuje pracownikami a tu wielki aj waj bo nauczyciele stracą pracę choć nikt nie wie jak to będzie.

  • 0 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @ do @beta

    "funkcjonuje" tzn. działa, ma też swoją stronę internetową gimbi.pl

  • 9 2 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Żukowo

    Przynajmniej teraz dobra oferta i nie trzeba będzie płacić czesnego jak w katolickim gimnazjum. Do tego jednozmianowość. Podanie złożone do Jedynki.

  • 5 1 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Radny

    Utworzenie klasy dwu językowej jest to ratunek dla przetrwania przyszłej filii Sp 1. Z tego co wiem w Jedynce są po 3 odziały a wiec za 3 lata w starym gimnazjum byłoby 9 klas a to jest nie rentowne dla tej szkoły

  • 3 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # sce

    Oj Drewka Drewka. O tych protestach pewnie tvniezgoda ci powiedzial

  • 4 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # re do @kolo

    "Na miejscu dyrektora podstawówki wolałbym zapewnić etaty dla obecnych sprawdzonych..." A który to nauczyciel szkoły podstawowej posiada uprawnienia do nauczania fizyki, chemii, biologii czy też geografii? Jeśli posiada to zostaje.

  • 9 11 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Nauczyciel

    Tak, tak. To na papierze wyglada pięknie. Lepsza oferta? Ściema. Zwolnień nie będzie? Będą. A ci co zostaną w będą mieli poobcinane etaty. Na tym forum powinni wypowiadać sie nauczyciele. Szczególnie ci zainteresowani, czyli z gim 1. Oni wiedzą, że to nie jest tak, jak pięknie Zalewski pisze. Dwujęzykowa? W podstawówce lub gimnazjum to utopia, nie raz już stwierdzana. Katolik? I co z tego, że płatny. Przynajmniej wiadomo za co płacone, skoro od lat są sukcesy. Dodatkowe godziny j. angielskiego od dawna tam są (można zapytać i sprawdzić). Dodatkowa matma, dodatkowy j. polski... No, ale przeciwnicy zawsze znajdą dziurę w całym.

  • 10 6 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Nauczyciel

    Nie dziwię się Tobie. Dotychczas pracowałaś w Gimnazjum i katoliku, a teraz się urwie...prawda? Bardzo dobrze że wreszcie będzie bardzo dobra bezpłatna oferta. A dobrze prowadzona klasa dwujęzyczna to wielka szansa.

  • 11 4 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Nauczyciel

    Poprzedni komentarz został usunięty, więc jeszcze raz. Bardzo dobrze że wreszcie będzie alternatywa dla płatnego katolika. Dobrze prowadzona klasa dwujęzyczna jest szansą dla dzieci i młodzieży. I panie dyrektorze proszę skończyć z pracą nauczycieli w kilku szkołach, szczególnie płatnych dla dzieci.

  • 1 10 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # ula

    przecież klasa dwujęzyczna to utopia!!!a dwuzmianowość w Jedynce niestety jest....

  • 5 9 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # zasłyszane

    Wiele rodziców od września będą posyłać dzieci do innych szkół, a nie nr 1.

  • 11 5 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @ula i @zasłyszane

    Ostatnie komentarze świadczą, że propozycja SP nr 1 zaczyna kłuć w oczy. Zgadzam się z waszymi odczuciami: pozostaje wam obrzucanie błotem, nieprawdziwymi i niesprawdzonymi stwierdzeniami, bo nie chce się wam ruszyć...i stworzyć choć podobnych warunków.
    Wcześniej też wielu krytykowało zmianę metod nauczania w Jedynce, otwartość na rodziców - a co przyniosło życie: najlepsze wyniki nauczania, najwięcej zajęć pozalekcyjnych itp. Tak, jestem związana z Jedynką - od 6 lat członek Rady Rodziców, który obserwuje zachodzące tam zmiany.
    Tak trzymać SP nr 1.

  • 5 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # ciekawski

    Dlaczego nikt nie pisze o szkołach w Grzybnie, Łapalicach i Prokowie czy tam będą utworzone siódme klasy i następne ? Czyżby była to wielka tajemnica?

  • 7 7 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # ula

    No...jakież dziwne uczucie, gdy każdy z dyrektorów mówi o tym, że JEGO szkoła ma najlepsze wyniki ....ocenianie kształtujące - nie zalazłam jeszcze rodzica zadowolonego z tej propozycji (ani nauczyciela), no, a jako członkowi Rady Rodziców to raczej zmianowości nie trzeba udowadniać. Niech szkoły rosną w siłę, niech się rozwijają, ale to UCZEŃ ma być najważniejszy i jego indywidualny rozwój!

  • 2 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # pola

    Czytam różne artykuły o oświacie, szkołach, zmianach, problemach itd. Czytam tez posty. I to nie tylko na naszych regionalnych portalach ale i ogólnopolskich. Interesuje mnie ten temat.
    I mam wrażenie, ze szkoła jest wtedy najlepsza, gdy jest mnóstwo zajęć pozalekcyjnych.
    A co z normalnymi lekcjami i realizacją podstawy programowej ? czy o tym, ze szkola jest dobra świadczą tylko zajęcia pozalekcyjne ?

  • 2 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @pola

    Nie Polu, szkoła jest wtedy dobra kiedy przygotuje dziecko do następnego etapu jego życia, szkoła jest wtedy dobra kiedy uczy kreatywności i twórczego myślenia , ale zanim tego nauczy to musi położyć fundament , na którym ta kreatywność będzie bazować. Fundamentem jest zawsze konkretna, usystematyzowana wiedza a tego właśnie polskiej szkole teraz brakuje. Źle się również dzieje, kiedy w szkole za dużo się dzieje:) tego co nie jest rzeczywistą nauką bo to się zawsze odbywa kosztem lekcji i to jest fajne i wszyscy się dobrze bawią , ale niestety nie daje nic oprócz miłych wspomnień a to za mało, żeby być mądrym i odpowiedzialnym człowiekiem.

  • 0 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # pola

    No właśnie...fundament to lekcje, a potem zajęcia dodatkowe, na których przeważnie pogłębia się zdobyte wiadomości. A na jakiej podstawie sugerujesz, ze wiedza nie jest usystematyzowana ?
    A dlaczego, mimo wielu nowoczesnych form i metod nauki, mnóstwa wyjazdów, realizowanych projektów edukacyjnych, pomocy typu komputer, internet itd poziom nauki jest coraz niższy, dlaczego tak źle wypadają matury ?
    Ja chodziłam do ośmioklasówki, trzeba było wiele rzeczy wykuć na pamięć, nauczyć się np. ostatniej lekcji,rzetelnie przeczytać lektury, pisało sie mnóstwo rozprawek- oj siedzialo się w ławkach, siedziało i jakoś poziom był wyższy. Aha, a jedynymi zajęciami pozalekcyjnymi bylo harcertswo i SKS.Nie było tego, żeby ktoś nie wiedzial np. kiedy była bitwa pod Grunwaldem, czy kto byl pierwszym królem Polski- oczywiscie po maturze. A jaki jest poziom wiedzy to można obejrzeć np. w programie "matura to bzdura.

  • 1 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @pola

    Moim zdaniem to nie poziom nauki jest coraz niższy , tylko poziom wymagań , bo czymże jest ocena dopuszczająca (2)??? Za moich i twoich czasów to była najgorsza ocena , która uniemożliwiała promocję ucznia do następnej klasy. Jeżeli teraz uczeń przechodzi do następnej klasy z takimi ocenami to potem bardzo trudno mu jest zrozumieć dalszy materiał ... i tak "leci" na tych dopuszczających do samej matury..

  • 4 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # re pola

    Bingo! Dobrze prawisz. Dodałabym jeszcze, że w szkole był jeden dyrektor, sekretarka, woźny (który był dyrektorem gdy nie było dyrektora szkoły) i to wszystko. A teraz mamy dyrektora głównego, dyrektora ds dydaktycznych, dyrektora ds wychowawczych, dyrektora gospodarczego,dyrektora dyrektorów, psychologa, pedagoga, logopedę itd. itp. Nie było żadnych dysleksji, dyskalkulii, dysgrafii, dysortografii, dezynfekcji, dezynsekcji, deratyzacji i innych dezodoracji o "korkach" nawet nie wspomnę. Jedynym korepetytorem był pasek od spodni tatowych:)

  • 1 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @pola i @re pola

    To ja pola. dziewczyny- macie rację. 3 błędy z dyktanda i pała. I nikt sie nie rozczulał. trzeba bylo sie przylożyć. Z matmy kartkówka- jedna pomyłka i dwója. No i to przechodzenie z klasy do klasy- jedna ocena niedostateczna i koleś nie przechodził do następnej klasy a teraz , żeby nie przejść do następnej klasy nawet z kilkoma ocenami niedostatecznymi to musi wyrazić zgodę rodzic, a który rodzic wyrazi zgodę no i jeszcze robi awanturę. I dlatego przepycha sie tych słabeuszów.
    No i problem z tymi dys....jak obecnie nie umie to zarz ma jakieś dys.... jak jest huliganem to ADHD- to jest po prostu chore.

  • 3 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Rodzic

    Wszystko fajnie ale niech to się odbędzie bez zabierania dzieci z innych szkół... Dyrektor ma pomysł to niech sam się stara o dzieci a nie teraz wywracać życie rodziców i dzieci z okolicznych wiosek... i nikt mi nie powie, że radni sami na to wpadli... jeśli dojdzie do tego, ze aby zapełnić swoje klasy będą przekierowywać dzieci z okolicy do tej szkoły to p.durektor może być pewny, że rodzice tego tak nie zostawią...

  • 2 1 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @rodzic

    Powinna być respektowana i przestrzegana rejonizacja, czy tzw. obwody szkoły a nie przyjmowanie wszystkich dzieci, których rodzice ich zapisza i oczywiście dyrektorzy wybieraja sobie dzieci z tzw. dobrych rodzin. chyba wiecie co mam na myśli

  • 7 4 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # podatek

    Pytacie kto za tę zmianę zapłaci - podatnik zapłaci.

    Mam tylko nadzieję, że pisowscy zwolennicy będą uczciwie płacić podatki, a nie kombinować jak na lewo zatrudniać pracowników, albo jak wyciągnąć kasę z pomocy socjalnej.

    Chcecie wprowadzać zmiany?
    To zacznijcie od siebie, a nie niszczcie państwa polskiego.

  • 4 1 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @podatek

    zapomniałes jak podatki "płacili' z PO ? te wszystkie afery, amber gold, rozkradanie polski itd - toż to za PO ?

  • 8 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Rodzic

    Zaden dyrektor nie ma prawa do zabrania ucznia z innej szkoły do swojej. TY JESTEŚ RODZICEM I TY DECYDUJESZ O TYM, GDZIE TWOJE DZIECKO BEDZIE CHODZIĆ DO SZKOŁY !!!

  • 0 2 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Komuna

    Np panowie: Krupiński,Misiorny, czy Kasyna też chodzili i kończyli szkoły za komuny.

  • 5 3 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # do @podatek

    Nie odwracaj kota ogonem.

    Piszę o zakłamaniu tych, którzy żądają by państwo im dało, a sami mają za uszami.
    Mam w du..e z jakiej jesteś partii - chcę byś uczciwie płacił podatki, a nie tylko darł ry.a o więcej kasy z państwowego budżetu czy to na 500+, czy na pomniki dla Kaczyńskiego, czy na kolejne ekshumacje, komisję mającą przykryć winę bezmyślnego lądowania we mgle, czy na deformę oświaty.

    To wszystko kosztuje!!!

  • 0 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Obserwator

    Naprawdę nie macie innych argumentów jak oszczerstwa?! Co nie którym sprawia radość obrzucanie błotem innych. Przykre to. Mam nadzieję że kiedyś doświadczasz tego sam.

  • 0 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # do obserwatora

    Świadek dobrze napisał, ma wiedzę.

  • 0 0 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Swiadek

    Lepiej nie dążyć .Smutna jest prawda o naszych "przodujących" pedagogach.Panie Drewna zajrzyj do życiorysów. Pozdrawiam.

  • 3 3 1 miesiąc temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Logik

    Jeżeli sp1 przejmuje gim1 to za kilka lat będzie jednej dyrekcji i sekretariatu mniej, a nauczyciele przetrwają tylko ci których zatrudni dyrektor z sp1.
    Same oszczędności.... tylko nikt nie patrzy na dzieci które miały pozostać w podstawówce aby był efekt reformy...

Dodaj swój komentarz

Zaloguj się, abyś mógł korzystać z tego samego pseudonimu i aby Twój komentarz był wyróżniony.

Captcha

HTML jest niedozwolony. Tekst zaczynający się od http:// będzie automatycznie linkowany.

REKLAMA

Odpowiedzialny za słowo