Express Kaszubski feed

ExpressKaszubski.pl – strona główna REKLAMA REDAKCJA KONTAKT REJESTRACJA LOGOWANIE »

 Reklama Bat Gazetka

Ruszają prace nad elektryfikacją i modernizacją linii kolejowych. Duże zmiany w rejonie Kartuz

Opublikowany: 2017-09-28 11:35 Autor: Wojciech Drewka

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na dokumentację projektową trzech odcinków: Kościerzyna - Gdynia (nr 201), Somonino - Kartuzy (nr 214) i Glincz - Kartuzy (nr 229). Chodzi o modernizację linii kolejowych oraz ich elektryfikację.

REKLAMA

 Reklama Bat Papa

Jak informuje Pomorski Urząd Wojewódzki, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zelektryfikują 140 km torów na Kaszuby i dobudują drugi tor pomiędzy Kościerzyną a Gdańskiem Osową. Tym samym linia kolejowa na całym blisko 70 km odcinku z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Pasażerowie mają mieć lepszy dostęp do kolei dzięki budowie i modernizacji 33 peronów na trasie.

Projekt będzie też obejmował modernizację i elektryfikację linii kolejowych z Kościerzyny do Gdyni oraz odcinków pomiędzy Somoninem a Kartuzami oraz Glinczem a Kartuzami. PLK wybudują 50 km nowego toru, wymienią 86 km istniejącej nawierzchni oraz 88 rozjazdów.

fot.W.Drewka

W rejonie posterunku w Glinczu zostanie zbudowana łącznica, o długości ok. 1 km, która umożliwi bezkolizyjne, wielokierunkowe połączenie linii kolejowych Kościerzyna – Gdynia i Glincz – Kartuzy. Natomiast w rejonie stacji Kartuzy powstanie ok. 3,2 km łącznica, która umożliwi połączenie linii Somonino – Kartuzy i Glincz – Kartuzy w taki sposób, że dla relacji Somonino – Kartuzy – Glincz (i odwrotnie) nie będzie potrzeby zmiany kierunku jazdy.

Dodatkowo, jak czytamy w komunikacie Urzędu Wojewódzkiego, PLK przebudują 33 perony, aby zapewnić wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Na wszystkich peronach pojawią się nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Po modernizacji trasy pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 140 km/h, to nawet o 40 km/h szybciej niż obecnie. W ruchu towarowym składy pojadą z prędkością do 100 km/h. Trasa od Somonina do Kartuz zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h, a od Żukowa Zachodniego przez Glincz do Kartuz do 100 km/h. Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni modernizacja 140 obiektów inżynieryjnych. Zmodernizowane zostaną też 34 przejazdy kolejowo-drogowe, na których m.in. wymieniona będzie nawierzchnia, zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sygnalizacja i rogatki.

fot.archiwum/W.Drewka

W tej chwili trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej na roboty budowlane na odcinkach linii kolejowych nr 201 (Kościerzyna – Gdynia), 214 (Somonino – Kartuzy) i 229 (Glincz – Kartuzy). Szacunkowa wartość projektu to 893 mln zł. Prace nad projektem mają potrwać do 2019 roku, natomiast roboty budowlane mają się rozpocząć od 2020 i potrwać do 2023 r. Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

(PUW, oprac. W.D.)

REKLAMA

Czytaj również

Komentarze do artykułu Komentarze [11]

  • 13 0 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Gluś

    To do dzieła! Czekam i trzymam kciuki.

  • 2 2 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Gluś

    A przy okazji: ładne zdjęcie glówne, jeszcze nie wpadłem jaka to stacja...
    Sławki?

  • 3 1 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Gluś

    Gołubie ?

  • 15 0 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Kartuzy coraz bliżej Trómiasta

    Z Kartuz już obecnie dojeżdżam szybciej do Wrzeszcza, niż jadąc z przeciwległych dzielnic Gdańska tramwajem. Oby nasza wiejska mentalność też nadążała za poprawiającą się komunikacją. Tego nam wszystkim życzę !!

  • 1 2 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # agent

    przydał by się jeszcze drugi tor z Kartuz do Gdańska, i zwiększenie częstotliwości pociągów, tylko pewnie będzie to niemożliwe ze względu na brak miejsca

  • 2 2 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Romuald Matejun

    A co z linią 201 która była modernizowana i były budowane nowe przystanki??? Można by powiedzieć " kto bogatemu zabroni ". Wydaje się, że utopili miliony i ponownie w pełnej glorii będą topili kolejne. Jakoś nikt nie pomyślał, że może kiedyś wybudujemy drugi tor!!!!

  • 2 1 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Al Gor

    @Gluś a czytać to ty potrafisz?!

  • 1 0 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Al Gor

    To chyba Ty nie do końca zrozumiałeś o co chodzi w jego wpisie...

  • 0 2 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Gryfik

    Pomysł dobry. Choć cześć linii jest świeża, szkoda części poprzedniej kasy. Martwi jednak że modernizacja przejazdów kolejowych. m.in. wymieniona będzie nawierzchnia, zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sygnalizacja i rogatki, Jak dla mnie to porażka, bezpieczeństwo się nie zmieni, i jeszcze więcej razy będzie trzeba stać, przynajmniej na części powinny powstać tunelu lub wiadukty. Co do liczby pociągów pasażerskich to ich cyfra raczej nie wzrośnie, jedynie nie będą czekały na mijankach. A wlulą tutaj sporą cześć ruchu towarowego.

  • 2 2 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Super

    A ile jest tych tras z Kościerzyny do Gdyni? "Niedawno" czytałem, że wyremontowano za ciężkie pieniądze odcinek Kościerzyna - Gdynia, a teraz czytam, że znowu coś będą remontować.. może teraz będzie remontowany odcinek Gdynia - Kościerzyna?

  • 1 0 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Super

    A czytać ty umiesz?! Co to znaczy "coś remontować"? Odcinek Gdynia - Kościerzyna będzie zelektryfikowany! Nie przeczytałeś sieroto tego?

Dodaj swój komentarz

Zaloguj się, abyś mógł korzystać z tego samego pseudonimu i aby Twój komentarz był wyróżniony.

Captcha

HTML jest niedozwolony. Tekst zaczynający się od http:// będzie automatycznie linkowany.