Express Kaszubski feed

ExpressKaszubski.pl – strona główna REKLAMA REDAKCJA KONTAKT REJESTRACJA LOGOWANIE »

Jest wysokie dofinansowanie na elektryfikację linii PKM

Opublikowany: 2018-03-13 14:17 Autor: Wojciech Drewka

Aż 61,7 mln zł dołoży Unia Europejska do elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga. Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2020-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej Gdynia – Kościerzyna, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie.

REKLAMA

Już niebawem pasażerowie korzystający z linii PKM będą mogli jeździć szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi. Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie ogłosiło właśnie wyniki konkursu, w ramach którego samorząd województwa otrzyma 85 proc. dofinansowania na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga. Dzięki temu z przewidywanych 89 mln zł kosztów realizacji całego projektu aż 61,7 mln zł będzie pochodziło z funduszy UE.

Maksymalne dofinansowanie

- Staraliśmy się o 85-procentowe dofinansowanie z UE planowanej przez nas inwestycji i tyle otrzymaliśmy – mówi Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. – Cieszymy się, że znaleźliśmy się w gronie trzech pierwszych projektów najwyżej ocenionych przez CUPT w tym konkursie. Ta inwestycja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą w 2017 roku przejechało ponad 3 miliony pasażerów.

fot. M. Dzienisz

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podkreśla, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie.

Z Kościerzyny i Kartuz jeszcze szybciej do Trójmiasta

- Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie – wyjaśnia Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego nadzorujący projekt PKM. – Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP do elektryfikacji linii 201 i obecnie, kiedy PKP PLK taki projekt już przygotowują wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie. Dzięki temu od 2023 z Kościerzyny i Kartuz można będzie dojechać pociągiem do Trójmiasta jeszcze szybciej i wygodniej niż obecnie.

Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Dodatkowy przystanek

- Dlatego już w 2011 r. przewidzieliśmy w naszym projekcie rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek – wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Rejon ten rozwija się już tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.

fot.mat.prasowe

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 – Gdańsk Strzyża do 8 – Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ – dzięki czemu ma się wkomponować w gdańską „dolinę krzemową” – jak nazywana jest ta okolica.

(UMWP, oprac.W.D.)

Czytaj również

Komentarze do artykułu Komentarze [15]

  • 38 44 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # brawo!

    I właśnie dlatego nie wolno dopuścić by Pis wyprowadził nas z UE. To że prezes nie jeździ pociągiem nie znaczy że my nie możemy!

  • 13 3 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # a drugi tor?

    Nic nie widzę odnośnie budowy drugiego toru. To będzie inny projekt? A może zapomniano lub celowo pominięto, aby nie zmącić "sukcesu" - połowicznego?

  • 16 2 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # kaszub

    A jak już do Sierakowic będzie dojeżdżała PKM-ka to czy w Łapalicach też będzie przystanek?

  • 0 0 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Somsiad

    Zaraz będzie, że o to walczył nasz mandoliniarz. Przecież on ma tyle pomysłów.

  • 22 2 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # wyborca

    Sierakowice, czas najwyższy aby dołączyć do kolei metropolitalnej. RADO GMINY obudź się, zacznijcie wreszcie robić coś w tym kierunku. Trzeba w końcu zacząć robić coś dla mieszkańców. Szkoda straconego czasu mijającej kadencji. Widzimy co robicie i będziemy o tym pamiętać przy urnie wyborczej w roku bieżącym.

  • 4 15 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Krecik

    Do wyborca: zwróćcie się z tym problemem do Pana Lamczyka, a nie do radnych.

  • 17 29 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Ni edla PIskomuny

    Byle by nie PISkomuna , bo oni sa w stanie wszystko rozwalic.

  • 25 11 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Ni edla PIskomuny

    Kiepski z ciebie prowokator i naucz się najpierw pisać lewicowcu i przestań pić bo matka cię w końcu z domu wyrzuci

  • 16 0 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # To duża radość, że PKM-ka tak szybko

    będzie doroślała, wożąc nas częściej, szybciej i wygodniej. Gdańska sypialnia Kartuzy będzie coraz bliżej trójmiejskich pokoi gościnnych. Nie ilość kilometrów, lecz ilość minut na dojazd ma znaczenie podstawowe. Alleluja !!

  • 1 1 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Gluś

    Powinny też powstać przystanki OS Wybickiego/Urząd skarbowy przy przejeździe na Sędzickiego i Burchardztwo, i będzie piknie!

  • 0 12 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Francek

    Powinni zlikwidować tą hałasującą kolej.Nie po to ludzie se kupowali auta by teraz jeździć banem.

  • 4 0 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # ~Krecik

    nasz platformers też ma inne problemy na głowie

  • 0 1 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @~Krecik

    Jego działania przy gdańskim sądzie sprawdzają czy coś innego?

  • 9 0 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # N'owoczesny PO'rtal

    Szyderczy śmiech za plecami a ten dalej nadaje swoje...blondyn łapkujesz sam sobie co 10 minut na swoją korzyść?

  • 4 2 2 miesiące temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Piotr

    @Krecik
    A co ma Lamczyk do tego? Sądzisz, że to, że teraz Kartuzy maja linie kolejową to jego zasługa? Guzik prawda, jakiś tam rząd wdrożył projekt, w którym miasta z siedzibą powiatu miały mieć kolejowe pasażerskie połączone z siedzibą miast wojewódzkich. W tej chwili też jego twarz jest widywana to tu to tam, ale czy coś z tego wynika? - czy z jego ust padły jakieś deklaracje? nie, i takowych nie będzie, bo teraz ma jeszcze mniej do gadania niż poprzednio, jeśli twierdzisz inaczej, to zapytaj się go, czy jego zaangażowanie w OMT, również będzie takie skuteczne jak przy realizacji lini kolejowej.

Dodaj swój komentarz

Zaloguj się, abyś mógł korzystać z tego samego pseudonimu i aby Twój komentarz był wyróżniony.

Captcha

HTML jest niedozwolony. Tekst zaczynający się od http:// będzie automatycznie linkowany.