Express Kaszubski feed

ExpressKaszubski.pl – strona główna REKLAMA REDAKCJA KONTAKT REJESTRACJA LOGOWANIE »

Kartuzy. W miejscu starej rampy kolejowej wybudowane zostaną wiaty przystankowe

Opublikowany: 2018-04-04 13:48 Autor: Wojciech Drewka

Gmina Kartuzy przejęła od PKP budynek dawnej rampy kolejowej wraz z dzierżawionym dotąd parkingiem przy ul. Kolejowej. Samorząd planuje wyburzenie starej rampy i budowę w tym miejscu wiat przystankowych. Jednak ta sprawa od dawna budzi szereg wątpliwości wśród kartuskich radnych.

REKLAMA

 Reklama Bat

Jak informuje kartuski Urząd Miejski budynek wraz z terenem, na którym znajduje się parking przejęty został od kolei nieodpłatnie, z przeznaczeniem na cele związane z transportem publicznym. W założeniu przy ul. Kolejowej powstać ma kompleks służący zarówno obsłudze pasażerów kolei (stąd rewitalizacja dworca PKP), jak i pasażerów komunikacji autobusowej.

Parking przy ul. Kolejowej. fot.archiwum/Artur Socha

Stara rampa ma zostać wyburzona i w tym miejscu oraz na części przyległego parkingu powstaną wiaty przystankowe. I właśnie ta koncepcja od jakiegoś czasu budzi poważne wątpliwości radnych. Podkreślają oni, że nowy parking, a przynajmniej jego część, trzeba będzie zdemontować, by ułożyć nową nawierzchnię przystosowaną do ciężkich pojazdów. Ponadto radni obawiają się ograniczenia liczby miejsc parkingowych w tym rejonie, tak potrzebnych chociażby z racji rosnącej liczby użytkowników Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

W komunikacie kartuskiego magistratu czytamy, że koncepcja lokalizacji przystanków autobusowych została przedyskutowana przy okazji prac nad miejscowym planem zagospodarowania terenu przy dworcu. Kilka koncepcji przedstawił również klub radnych Porozumienie Samorządowe (jedna z koncepcji zakładała przeniesienie dworca autobusowego na ul. Węglową).

Wizualizacja wiat przystankowych. fot.źródło: UM Kartuzy

(…) Urząd Miejski zwrócił się do Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej z prośbą o wydanie opinii w sprawie różnych rozwiązań usytuowania dworca autobusowego. Koncepcja przygotowana przez Urząd Miejski zyskała pozytywną opinię Fundacji, której prezesem jest dr hab. inż. Kazimierz Jamroz (…) – pisze UM Kartuzy. – (…) Usytuowanie przystanków autobusowych w bezpośrednim sąsiedztwie budowanego dworca integracyjnego zgodnie z opinią fundacji zapewnia m.in. większą czytelność informacji pasażerskiej (zarówno przystankowej, jak i na pojazdach) i większą przestrzeń dostępną dla pieszych oraz pasażerów transportu zbiorowego.

Stara rampa kolejowa. fot.UM Kartuzy

Według gminy, lokalizacja przystanków autobusowych w innym miejscu uniemożliwiałaby nieodpłatne pozyskanie terenu od PKP. Kartuzy prowadzą też rozmowy w sprawie przejęcia od kolei budynku z czerwonej cegły, sąsiadującego z dworcem. W tym miejscu miałyby mieć swoją siedzibę organizacje pozarządowe oraz byłby on wykorzystany na potrzeby biblioteki publicznej.

Czytaj również

Komentarze do artykułu Komentarze [47]

  • 15 17 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # nnn

    Wy już nie kombinujcie z tymi Kartuzami bo wszystko macie po rozpier.....ne!ani przejsc!ani przejechać!itp.....same ogrodzenia wszędziej ja auschwitz!!!!panie burmistrzu trochę więcej oleju do głowy!!!!

  • 10 0 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # wizualizacja

    Pokażcie jak to ma wyglądać bo ten obrazek nic nie mówi. Byle by to nie było zrobione "po kartusku" lecz z głową.

  • 3 5 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @nnn

    to juz podlaga pod nowa ustawe o IPN - uważaj :)

  • 23 4 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # za ile ta opinia tego, dr hab. inż. ?

    za ile nowy prezent dla Gryfa ?

  • 22 5 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Zenek

    czemu burmistrz o dwojgu imion chce nas uszczęśliwić na siłę a przy okazji szefa Gryfu też. Panie Burmistrzu nam mieszkańcom nie jest potrzebny drugi dworzec autobusowy w Kartuzach. Kotecki jeżeli jego dworzec mu nie wystarcza to niech kupi sobie na wolnym rynku dodatkowy teren i urządza dworzec, jego pieniądze jego wizja. A te opinie ,które nam przedstawiono można spuentować krótko. Opinia musi pasować temu ,kto za nią płaci. LUDZIE SĄ NAJWAŻNIEJSI nie to nie jest prawda ,Kotecki jest ważniejszy

  • 6 13 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Zenek

    A ty jeździsz autobusami Koteckiego? Bo jak nie, to nie Ciebie chce uszczęśliwiać na silę mgg

  • 19 3 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # dr.ewka

    To , że na gminie ciązy obowiązek zapewnienia , w myśl prawa, dworca dla obsługi to jasne, ale o wiele bardziej interesująca jest kwestia co zamierza sie zrobić z terenem gdzie obecny dworzec funkcjonuje. Redaktorze do roboty.:)

  • 20 4 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # zzzz

    Na dworcu autobusowym Kotecki chce dom chandlowy postawić, a gmina za swoje pieniądze zrobi mu nowy dworzec.

  • 14 4 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # biedra

    podobno biedra ma być na miejscu obecnego dworca bo ich obecny śmierdzący budynek jest przeznaczony do rozbiórki więc Kotek znowu jest zarobiony kosztem gminnej ziemi. co z tego, że gmina dostała ją za darmo jak w tym miejscu można było zrobić parking bezpłatny do 15 minut dla odwożących na pociąg albo pekaes.

  • 11 7 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # sołtys

    Czemu burmistrz nie mówi prawdy, że zlikwiduje pas lewoskrętu z ul. Kolejowej na ul. Dworcową. To spowoduje korki i chaos na ul. Kolejowej i Dworcowej. Ne mówi że zlikwiduje min. 50% nowego parkingu przy dworcu PKP. Czyżby to ma być policzek dla naszej pani burmistrz Lehman.

  • 10 8 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Pluski36

    To dobrze, że będzie zlikwidowany były kolejowy magazyn z rampą.To ważne, patrząc przez pryzmat estetyki tego miejsca. Co do lokalizacji tam dworca autobusowego, nie jestem przekonany co do słuszności tej decyzji. Oczywiście trudno nie zgodzić się z opinią Profesora PG;
    z resztą to dla mnie za wysokie progi do dyskusji. Dlatego skromnie chcę wyrazić mój punkt widzenia. Lokalizacja dworca autobusowego vis a vis nowego, pięknego budynku dworca kolejowego(za torami) wydaje się mieć więcej atutów:
    *ruch autobusowy zostałby w całości przeniesiony na "zatorze", z bardzo dogodnym dojazdem,
    *ciasnota komunikacyjna w rejonie przelotowej ul.Kolejowej uległaby rozładowaniu;
    *nie byłoby manewrów autobusów przy ich zjeżdżaniu/wjeżdżaniu na swe stanowiska z ulicy,
    *rejon nowego DA na "zatorzu" poprawiłby opłakany wygląd tej części kartuskiej"Warszawy",
    *odległość z "zatorza" zostałaby wydłużona zaledwie o "rzut kamieniem" przy założeniu, że
    zbudowano by tam tunel łączący DA z peronem PKM i miastem (zamiast kładki k.wiaduktu),
    * budowa komunikacyjnego węzła integracyjnego miałaby sens wtedy jedynie, gdyby rozkłady
    jazdy różnych przewoźników były wzajemnie skorelowane (co w tej chwili stanowi tragedię).
    Moje spojrzenie chciałbym uzasadnić tym, że w trakcie studiów blisko zaznajomiłem się
    z zasadami zagospodarowania przestrzennego. Nie oznacza to, że chcę moja rację komuś narzucać.

  • 9 1 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # abc

    Na miejscu starego dworca zrobić parking piętrowy

  • 13 2 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Czyżby czasowa prawie miesięczna zmiana

    miejsca dworca jest próbą oswojenia wyborców z tym planem? A co niby powstanie na miejscu obecnego dworca Gryfu...dom handlowy z Biedronką? Biedronka płaci 20 - 30tyś zł miesięcznie za dzierżawę lokalu zależy od punktu ale panowie radni o tym wiedzą,prawda?

  • 4 5 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @ dr.ewka

    w myśl prawa gmina nie musi zapewni dworca dla obsługi podróżnych

  • 8 1 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Do powyżej

    Musi zapewnić przystanki

  • 6 5 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @dr ewka i inni

    A co Wy robicie na swoich prywatnych terenach? W granicach obowiązujących planów przestrzennych możecie robić co chcecie. Tak samo jak gryf może zrobic ze swoim terenem, co chce. A Rada Miejska całkiem niedawno uchwaliła plan miejscowy dla tych okolic.

  • 5 3 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # kaszubski hacjendero

    "większą czytelność informacji pasażerskiej"? Dobre... Rozumiem, że będą tam jebitne napisy?

  • 13 8 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # MIREK-monsz-GRAŻYNY

    Co tam są za układy że gmina prywatnej firmie stawia wiaty ?

  • 10 2 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Gluś

    Ooo, bardzo dobry pomysł i super to wygląda, trzymam kciuki! A dworzec na zatorzu... może i dobre miejsce ale na dworzec autobusów międzynarodowych, a takie tu nie zajeżdzają. I tak w Kartuzach mamy ten luksus, że i autobusy i, albo przede wszystkim kolej! wieżdzają prawie do samego centrum miasta, kościerzaki, bytowiaki i inni Kaszubi to się nabiegają zanim z pociągu do centrum dojdą, czy?

  • 6 8 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Czy Rada wybrana przez NASZ ponuje ?

    Co Pan Burmistrz wyprawia, / bawi się pieniędzmi podatników /.
    Wszystko rozgrzebane, wszystko !

    mieszkaniec 2

  • 7 4 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @@dr ewka inni

    dla mnie Kotecki może pomarańcze sprzedawac na swoim terenie ale gmina nie będzie mu prezentu robiła bo nie ma takiego obowiązku. Już przystanki dla wysiadających były nadużyciem

  • 6 6 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @@dr.ewka i inni

    W d..ie byles g..o widziles! To nie jest plac Koteckiego tylko gminy i teraz przy tych manewrach z lokalizacja dworca trzeba tego dopilnowac, aby go gosciu po ukladach nie nabył. Gryf przytulił MGG gdy ten przestał byc Burmistrzem wiec patrzmy na ruchy mogace byc wyrazem wdziecznosci.

  • 7 2 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Ela

    Bardzo dobry pomysł,popieram pana burmistrza, a na węglowej niech zrobią parking dla radnych,tyle się przejdą do urzędu.

  • 4 7 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Przystanki

    Przystanki wg. części radnych mogły by być ustawione wzdłuż ul. Kolejowej w formie zatoczki autobusowej przy obecnym parkingu i dalej wzdłuż rampy. Takie rozwiązanie pozwoliło by umieścić również 5 miejsc na autobusy, ale nie likwidujemy parkingu, a nawet go możemy rozbudować w miejscu rampy, nie likwidujemy lewoskrętu w ul. Dworcowa, co upłynnia ruch na ul. Kolejowej. To rozwiązanie ma ten plus, że bezkolizyjnie zawozimy lub odbieramy samochodem pasażera autobusu. Co bardzo istotne dzieci i inni pasażerowie nie poruszają się po placu manewrowym autobusów, jak to jest na koncepcji pana burmistrza. Rozwiązanie zaproponowane pozwala na płynny ruch pojazdów na ul. Kolejowej jak i przy wjazdach i wyjazdach autobusów.

  • 8 3 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Do @@dr.ewka i inni

    Plac, na którym znajduje się gryf nie był i nie jest gminny. Gryf nabył go od PKS-u. Po co te dopiski o d... i g... czyżby jakieś ukryte fascynacje, czy też tęsknoty? Trochę poziomu...

  • 6 4 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Przystanki

    Takie rozwiązanie oznaczałoby przystanek dla piątego autobusu na wysokości zakrętu tuż przed ul. Kościuszki i nie pozwoliłoby gminie na bezpłatne przejęciu gruntu od PKP. Wg części radnych zatoki bez zadaszenia byłyby zlokalizowane praktycznie w pasie drogowym ul. Kolejowej. Dla niektórych to jednak bez znaczenia, że wówczas rampa dalej "zrobiłaby" okolice dworca...

  • 6 6 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @@Przystanki

    Czytaj ze zrozumieniem zwolenniku burmistrza. Teren jak wynika z opisu wyżej został przejęty przez gminę. Masz też trudności z określeniem długości. Zatoka na 2 autobusy już istnieje, a zadaszenia można wykonać wzdłuż chodnika jak w wielu miejscach trójmiasta.Na zachodzie jest to powszechne rozwiązanie.

  • 7 2 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @@@Przystanki

    Proponuję przeczytać artykuł dot. utrudnień dla pieszych przy Forum w Gdańsku - kilka dni temu w GW. Tam również jest mowa od tych zachodnich powszechnych rozwiązaniach, których się już nie stosuje od kilkudziesięciu lat, zwolenniku nieporozumienia samorządowego

  • 7 3 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @do@przystanki...

    Jak bym słyszał jednego.. z radnych już te bajki słyszeliśmy. Wy panowie budujcie dworzec dla nas a nie dla swoich politycznych gierek. Chcecie biegać na Węglową wola wasza, proponuje dla naszych radnych zrobić właśnie tam przystanek autobusowy. Obyście nie kleli na swój pomysł,ale właściwie zaslugujecie na to. Uważam że należy zlikwidować parkingu w centrum. Wzorujecie się i powołujecie się na rozwiązania zachodniej europy to też zaproponujcie likwidację i zaproponujcie by je wybudować na węglowej. Proponuje nie przeszkadzać tym co myślą o mądrych rozwiązaniach dla nas a nie dla siebie..

  • 4 1 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Pluski36

    Jeśli chcesz mieć dworzec autobusowy niemal poza miastem, to równie dobrze możesz zaorać ulice w centrum miasta oraz parkingi, bo autobusy są ważniejsze od samochodów osobowych.

    Przecież bardziej istotne jest miejsce postojowe dla autobusu, na które podjeżdża w ciągu dnia kilkanaście autobusów, z których wysiada nawet kilkaset osób. W takim miejscu oczywiście można zrobić parking dla samochodów osobowych, ale wtedy zamiast jednego miejsca postojowego dla autobusu masz 3 miejsca parkingowe dla samochodów osobowych - z 3 porzuconych na cały dzień samochodów mogły skorzystać 3 osoby. Kto jest ważniejszy? Kilkaset osób z autobusów, czy np. 3 osoby z samochodów osobowych?

    Ludzie w Kartuzach mają do dworca odległość z domu nawet ponad 2 km. Ta odległość powinna być jak najmniejsza, aby ludzie chcieli korzystać z autobusów.

    A Tobie proponuję, abyś zostawiał Swój samochód w Grzybnie i do Kartuz udawał się pieszo - to tak w ramach "inteligentnych inaczej" rozwiązań.

    Na marginesie - Twoje pomysły przeważnie są dobre. Ten jednak jest katastrofalny.

  • 5 3 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # info

    widzę korki... duże korki, bardzo głupia lokalizacja....

  • 9 3 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Zenek

    Jeszcze raz się pytam czemu burmistrz chce nas uszczęśliwić na siłę. Dworzec autobusowy jest ? jest. Jeżeli Kotecki chce tam budować kramy i kamienice to jeżeli plan mu na to pozwala to niech buduje. Tylko skąd będą odjeżdzały jego autobusy i dlaczego w tym momencie do akcji wkracza burmistrz o dwojgu imion. Intencja tego pana może być tylko jedna i dla wszystkich zrozumiała.

  • 7 4 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Roman

    Czyli tymczasowe przenosiny Gryfu na czas remontu ulicy Dworcowej to tylko pic pod publikę.Wszystko z góry ustalone przez kolesi a zaklepane przez bezradnych.Tu trzeba zainteresować organa kontrolne czy nie ma przekrętów na etapie gmina a osoba prywatna.Ewidentnie widać że tu chodzi o zapewnienie prywatnego interesu przewożnika.Pisanie że tylko lokalizacja przystanków w tym miejscu może spowodować nieodpłatne przekazanie terenu/tylko komu?/,to tylko znowu mydlenie oczu ludowi.A czerwony budynek podobno już ma właśiciela,podobnie jak wieża ciśnień.Ludziska i Radni obudzcie się ,Kartuzy to nie prywatny folwark .Chyba że hasło "wszystko dla mieszkańców " Wam odpowiada?

  • 3 4 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Zenek

    Zenek przestań bluźnić, autobusy są dla ludzi. Firma w każdej chwili może się zawinąć, wówczas co z komunikacją autobusową? Poczytaj trochę i wówczas się wypowiadaj, a nie od razu wylewasz swoje żale do mgg, jak przy każdej okazji

  • 3 1 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Roman

    zgadza się czerwony budynek ma właściciela - jest nim PKP. Nie tak dawno syczeliście, że Dworcowa niedokończona na wysokości Biedronki - nie mogła być bez tymczasowego przeniesienia autobusów. Przystanki autobusowe mają być na miejscu rampy- nie zaś w miejscu, w którym teraz tymczasowo zostały przeniesione. I chodzi o transport publiczny, nie prywatny.

  • 4 2 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Roman

    Transport jest prywatny,jeżeli by był gminny to wszystko ok.To że świadczy usługi na terenie gminy nie zmusza gminy do budowy wiat i oddawania terenu.A jak zwiniecie ten swój interes bo skończą się dotacje albo inne przywileje to przyjdzie inny albo będziemy jezdzić rowerami.A tak z ciekawości to komentarze Gryfu czy z samego kartuskiego Białego Domu?

  • 4 0 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Do@do@ przystanki

    Już dawno się pogubiłeś. Lokalizacja za torami dawno upadła bo burmistrz nigdy o nią nie zabiegał. A można było pozyskać te tereny pod infrastrukturę transportową. Ale polityka wzięła górę. Pozostały dwa rozwiązania w okolicy rampy, tyle tylko że zniszczymy nowo wybudowany parking i nowy parking

  • 5 0 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Masakra

    To jest przerażające. Szanowni radni - po co Wy jesteście?
    Facet zrobi swojemu kumplowi prezent bo wydaje mu się, że to miasto jest jego własnością.
    A Wy - nic z tym nie zrobicie. Znowu odwala numery jak kiedyś odwalał i pozwalacie mu na to.

  • 1 0 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Gajowy

    Pytam się. Czy cały plac(starego PKS) jest już sprzedany? A teraz są w trakcie przygotowań pod "ich" inwestycje? Ja się pytam czy to prawda.

  • 1 1 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Pluski36

    Jeśli planowany DA będzie usytuowany niemal w centrum miasta(200 m do rynku), a DA za torem to "niemal na końcu miasta", to co to za miasto.W Kartuzach pojęcie "odległości" jest rozumiane w specyficzny sposób**.To tak mojemu sympatycznemu Adwersarzowi -@Pluski jako PS.
    Gdy pisałem o tunelu łączącym kartuską "Warszawę" z peronem PKM i z miastem, to wyraziłem tę potrzebę w trybie przypuszczającym. Mój głos nie brzmiał chyba jako jedyny słuszny. Gdzie widzę tunel? Między czerwonym budynkiem PKP, a nowym dworcem, a jego długość wynosiłaby ok.50 m. Odległość do tam lub w najbliższej odległości zlokalizowanego DA wynosiłaby max.150 m. A więc o 50 m dalej niż do DA wg wersji aktualnej. Dodam jeszcze kilka spraw, które decydenci powinni byli wziąć pod uwagę, przyjmując tę, a nie inną wersję:
    * jeśli DA ma postać stacji czołowej, z wjazdem ukośnym na stanowiska od strony ul.Dworcowej,
    jak można sobie wyobrazić stąd wyjazd autobusu na ulicę Kolejową, na właściwy pas ruchu?
    * gdzie będą mogły parkować autobusy w przerwach międzykursowych, czy na ulicy Kolejowej?
    * o ile dłużej i dalej muszą jechać autobusy głównie z kierunku Gdańska,ale też z Przodkowa do
    planowanego DA, niż do"zatorza"? dla autobusów do Kartuz z zachodu-droga niewiele dłuższa,
    * przy uszczupleniu obecnego parkingu, a jednocześnie już pękającego w szwach parkingu przy
    ul. Kolejowej od strony ul.3 Maja, wkrótce problem parkowania się pogorszy; czyżby
    budowa kolejnego parkingu nie była najkorzystniejsza za torami, w sąsiedztwie DA?
    * zakładając, że opłaty za parkowanie w "centrum" byłyby wyższe od tych za torem, miasto
    mogłoby liczyć na zwiększenie przychodów budżetowych;grosz do grosza...chyba, że.. ?

    **"Dióble, ale je ta Polska wiólgó !" - zdziwiła się Lena L. gdy przed wojną przyjechała
    pociągiem z Prokowa do Starej Piły (jeszcze Niestępowo i granica: Freistadt Danzig).

  • 0 1 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Pluski36

    To jest 200 metrów w kierunku, który nikomu nie przynosi zysku. Wszyscy mieliby dalej. Stąd ten koniec miasta.

  • 0 0 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # radny

    Jamroz ten pan jest znany Kartuzom i obecnemu włodarzowi z innych działań...

  • 4 0 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # mieszkaniec

    Panie Gołuński niszczenie (tym razem parking) dobrze panu wychodzi. Czy zauważył pan że spada już farba z nowego budynku dworca. A sprawa autobusów to prywatny biznes! Szkoda że nie broni pan interesu mieszkańców. Wracamy do roku 2005?

  • 1 0 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Myślę, że

    ktoś z zewnątrz powinien się zainteresować tym co się w Kartuzach odwala.

  • 1 1 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @Myślę, że

    Kartuzy to miasto "turystyczne" z pięcioma jeziorami.
    Zamiast tych kłótni o przystanki, wiaty, autobusy i inne trele - morele, trzeba tam skierować
    pogłębiarki, napuścić wody (czystej) i wybudować marinę dla żaglówek i jachtów.
    To byłoby wiekopomne dzieło Grzesia Gołki.
    Po tak odważnym projekcie Beatka Kępa/Kempka/ jeszcze nagrodę obmyśli.

  • 1 0 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # @@Myślę,że

    jego wiekopomne dzieło to paleta i dwie beczki za 20 tyś.

  • 1 0 2 tygodnie temu Zgłoś ten komentarz do moderacji # Krępa, tępa Kempa

    Nagrody (zasłużone) jużeśmy se rozdali w/g planu "Koryto +" .

Dodaj swój komentarz

Zaloguj się, abyś mógł korzystać z tego samego pseudonimu i aby Twój komentarz był wyróżniony.

Captcha

HTML jest niedozwolony. Tekst zaczynający się od http:// będzie automatycznie linkowany.