Express Kaszubski feed

ExpressKaszubski.pl – strona główna REKLAMA REDAKCJA KONTAKT REJESTRACJA LOGOWANIE »

Artykuł sponsorowany

Zdrowy lunch do pracy – jak nie zostać niewolnikiem kanapki?

Opublikowany: 2018-04-03 13:01 Autor: nadesłane

Żyjąc w pośpiechu spychamy jedzenie na dalszy plan. Po pewnym czasie jednak widzimy potrzebę powrotu na właściwe tory żywieniowe, najczęściej, by doprowadzić do „porządku” swoją sylwetkę i zdrowie. Warto to zmienić wprowadzać zdrowe nawyki powoli. Pierwszym krokiem może być zadbanie o zdrowy lunch do pracy.

fot.nadesłane

NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY – TAK NIE POWINIEN WYGLĄDAĆ LUNCHBOX

Szybkie tempo życia i wspinanie się po szczeblach kariery stawia kwestie żywieniowe w cieniu. To prawda, że zdrowe odżywianie wymaga przeorganizowania swojego harmonogramu dnia i może być trochę bardziej pracochłonne. Należy jednak pamiętać, że cena która przyjdzie zapłacić za wieloletnie rozleniwienie może nas dosłownie zwalić z nóg!

Biorąc lunch do pracy często zdarza się nam popełniać błędy żywieniowe. Do nich możemy zaliczyć:

  • Białe pieczywo
  • Słodkie napoje oraz wody smakowe
  • Produkty instant, np. zupki w proszku, kiesiele w kubku, makarony z sosem w proszku
  • Słodycze, np. batony z automatu
  • Słodkie bułki, jak np. rogaliki z czekoladą, pączki, gniazdka
  • Kanapki bez warzyw
  • Fastfoody, jak np. pizza, hotdogi, burgery, kurczak w panierce
  • Nieprawidłowo skomponowane zestawy obiadowe bez warzyw lub z ich śladową ilością, np. makarony z tłustymi sosami, ziemniaki z mięsem, ryż z kurczakiem
  • Zbyt słone potrawy, np. paluszki, chipsy i większość wytrawnych przekąsek dostępnych w sklepach

Oczywiście wielu z nich nawet nie trzeba przyrządzać. Płacimy w sklepie za pełny żołądek. Jednak brak burczenia w brzuchu nie zawsze przekłada się na „syte” komórki organizmu, tj wysycone witaminami, minerałami, przeciwutleniaczami. Oprócz tego gospodarka węglowodanowa staje się coraz mniej wydolna. Regularnie popełniane błędy mogą przynieść problemy zdrowotne, jak np.

  • Nadwagę/otyłość
  • Insulinooporność lub nawet cukrzyca typu II
  • Zaburzenia lipidowe i nawet Zespół Metaboliczny
  • Nadciśnienie tętnicze
  • Próchnicę
  • Nowotwory
  • Trądzik
  • Słabe włosy, paznokcie, zajady na ustach
  • Pogorszenie koncentracji, wydajności, ciągłe zmęczenie a nawet (u osób predysponowanych) zaburzenia nastroju wraz z depresją
  • Zaparcia lub odwrotnie – biegunki przez rozregulowaną florę bakteryjną
  • Częste infekcje, „przeziębienia”, choroby typu grypa
  • I inne

ZDROWY LUNCH DO PRACY – JAK GO ZROBIĆ, ŻEBY SIĘ NIE NAPRACOWAĆ?

Przygotowanie zdrowych pudełek do pracy nie musi być takie trudne. Ważne, by dostosować możliwości do portfela, podniebienia oraz harmonogramu dnia. Co można zrobić, by nasycić nie tylko żołądek ale wszystkie komórki ciała w łatwy i niekłopotliwy sposób?

ZAKUPY RAZ W TYGODNIU

Zamiast robić małe zakupy co kilka dni, wygospodaruj na to 1 dzień, tak by zaopatrzyć lodówkę na cały tydzień. Mądrze rozplanuj listę zakupów (bez której nie wchodź do marketów!). Opcją, która zaoszczędzi mnóstwo czasu jest skorzystanie z zakupów online z dowozem. Zyskujesz czas na przygotowanie zdrowych posiłków, w zamian za chodzenie po sklepach, czy stanie w kolejce do kasy.

POMYLONE GARY? – POWIĘKSZONE!

Zamiast robić jedną porcję potrawy, zrób od razu 3! Przechowywana w lodówce zachowa przydatność do spożycia, a ugotowanie większej ilości napełni brzuch aż na 3 lunche do pracy! Ponadto jeżeli zwykle przygotowujesz potrawę z udziałem produktów skrobiowych (np. ryż, kasze, ziemniaki, makaron, płatki zbożowe), przechowanie potrawy spowoduje przejście skrobi w jej oporną formę, która po ugotowaniu i ochłodzeniu wnosi mniej kalorii, ma niższy indeks glikemiczny oraz dba o odpowiedni skład mikroflory bakteryjnej.

POSTAW NA PÓŁPRODUKTY

Jeżeli masz czas i miejsce w pracy do przygotowania szybkiego posiłku z półproduktów, zaopatrz się w składniki na sałatkę. Można ja przygotować w 5 minut, czekając na gotująca się wodę do herbaty. Wcześniej umyte warzywa to tylko kilka cięć nożem od sałatki.

Oprócz tego warto mieć zapas w domu takich przekąsek jak orzechy, suszone owoce, czy fit przekąski (surowe batony owocowe, chipsy warzywne). Są zdrowe i zajmują mało miejsca, dzięki czemu w sposób niefrasobliwy zmieszczą się do lunchowej torebki.

Nie zapominajmy o świeżych owocach. Nie ma problemu, by wziąć ze sobą banana, jabłko, lub inne owoce sezonowe.

Dla wege miłośników sprawdzi się zakupienie wegańskiej/ wegetariańskiej pasty o dobrym składzie (np. hummus) i dokupienie dodatków. Można ją jeść z razowym pieczywem czy po prostu z warzywami. Kto z Was próbował hummusu z selerem naciowym lub marchewkami?
Pomysły można znaleźć na blogu.

SZYBKIE POTRAWY DLA ZABIEGANYCH

Warto poszukać szybkich w wykonaniu przepisów, by skrócić czas gotowania. Co powiesz na:
Chia pudding z owocami – przygotowanie zakłada wymieszanie składników i zostawienie na noc do lodówki
Owsianka bez gotowania – zalane mlekiem/ jogurtem płatki owsiane, pozostawione na kilka godzin w lodówce to alternatywa dla gotowania i brudzenia większej ilości naczyń
Kasza z mieszanką warzyw – ugotowaną kaszę wystarczy wymieszać z ugotowanym mixem mrożonych warzyw
Jajeczne muffinki z warzywami – szybkie wymieszanie składników i tyle, bo pieczeniem zajmie się piekarnik!
Pasty na kanapki – Przygotowanie większej ilości past to przekąska na kilka dni. Do wyboru pasty twarogowe, z awokado, z soczewicy, ciecierzycy, fasoli, czy ze zmiksowanych warzyw.

Cateringi Dietetyczne

Pamiętaj, że jeszcze jest opcja zamówienia diety pudełkowej od firmy cateringowej. Dzięki temu oszczędzisz mnóstwo czasu na zakupy, gotowanie i sprzątanie. Przemyśl wybór sprawdzając co oferują firmy cateringowe, jakie proponują ceny i przykładowe potrawy. W dokonaniu wyboru pomoże Ci wyszukiwarka cateringów dietetycznych. Zwróć uwagę, że niektóre firmy proponują zestawy testowe, z których warto skorzystać przed złożeniem większego zamówienia.

fot.nadesłane