Zamknij

Chcą usamorządowienia SKM. List podpisały też władze powiatu kartuskiego

11:36, 11.07.2018 M.D Aktualizacja: 12:03, 11.07.2018
Skomentuj Zdj. ilustracyjne. fot. Magda Dzienisz Zdj. ilustracyjne. fot. Magda Dzienisz

Przedstawiciele kilku samorządów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot podpisali list intencyjny w sprawie uzyskania większościowych udziałów w spółce PKP SKM w Trójmieście. Pismo wysłane zostanie do Ministerstwa Infrastruktury i zarządu PKP. Pomysł ten popierają także władze powiatu kartuskiego.

Samorząd Województwa Pomorskiego od lat zabiega o „usamorządowienie” PKP SKM. Jak tłumaczył niedawno marszałek Mieczysław Struk, pozwoliłoby to na dostosowanie struktury właścicielskiej PKP SKM do roli i funkcji, którą pełni spółka w systemie transportowym województwa.

-  Mamy nową propozycję, która wiąże się z zakwalifikowaniem projektu SKM dotyczącego zakupu 10 sztuk taboru do dofinansowania w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych – powiedział podczas czerwcowego spotkania z samorządowcami marszałek Struk. - Zgodnie z podpisaną umową SKM ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 50% kosztów (około 160 mln zł) na ten zakup. Pozostały koszt spółka zobowiązana jest zapewnić we własnym zakresie. Deklarujemy chęć zaangażowania finansowego poprzez dokapitalizowanie SKM.

Efektem tej propozycji miałoby być zarówno zbudowanie montażu finansowego, niezbędnego dla realizacji projektu, jak i trwałe uzyskanie przez samorząd województwa, wraz z innymi trójmiejskimi samorządami, statusu głównego udziałowca SKM. Z taką spółką mogłaby zostać zawarta wieloletnia umowa przewozowa, która stworzyłaby dla niej stabilne perspektywy rozwoju.

Władze gmin, miast i powiatów zrzeszonych w metropolii trójmiejskiej w poniedziałek podpisali list intencyjny o zwiększenie udziałów w spółce. Swój podpis złożyli przedstawiciele powiatu kartuskiego, a także Gdańska, Sopotu, Tczewa, Rumi, Nowego Dworu Gdańskiego, Wejherowa, Linii, powiatu wejherowskiego. Wspólna petycja to głos poparcia dla starań marszałka. 

-  Cały czas prosi się samorządy o środki finansowe na zwiększenie częstotliwości kursowania, na wsparcie zakupu nowego taboru czy remontów peronów. Partycypujemy w tych działaniach, ale chcielibyśmy też zarządzać spółką, przejąć za nią odpowiedzialność - cytuje prezydenta Sopotu Jacka Karnowskiego portal gdansk.pl. 

Samorządom Pomorza brakuje obecnie 18 proc., by osiągnąć zakładaną większość 51 proc. udziałów w SKM. Samorządowcy proponują, by wnieść aportem majątek PKM do wspólnej spółki z PKP SKM. Jak tłumaczą, dzięki temu mógłby powstać jeden spójny system Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która jeździłaby od Gdańska Głównego do Wejherowa, Kościerzyny i Kartuz. Samorządowcy podają przykład Portu Lotniczego w Gdańsku, które stało się własnością samorządów i dziś jest trzecim lotniskiem w Polsce pod względem zasięgu na świecie. Podkreślają, że usamorządowienie spółki, pozwoli na wprowadzenie wspólnego biletu na obszarze całej metropolii.

TREŚĆ LISTU:

Gdańsk, 09 lipca 2018 r.

LIST POPARCIA DLA USAMORZĄDOWIENIA PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.

My, przedstawiciele gmin i powiatów zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, wyrażamy poparcie dla działań Samorządu Województwa Pomorskiego mających na celu uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.

Obecna struktura własności Spółki, w której PKP S.A. posiada 67,9% udziałów, natomiast Gmina Miasta, Gdańska 12,8%, Województwo Pomorskie 10,4%, Gmina Miasta Gdyni 5,4%, Gmina Miasta Sopotu 2,1%, Gmina Miejska Pruszcz Gdański 1,2%, Gmina Miejska Rumia 0,2% udziałów, sprawia, że samorządy nie mają kontroli nad Spółką, która w całości wykonuje usługi przewozowe w Trójmieście i na Pomorzu.

W związku z powyższym, w trosce o wzmocnienie pozycji, a przede wszystkim zapewnienie stabilnych podstaw rozwoju kolejowego "kręgosłupa" aglomeracji trójmiejskiej, jakim jest SKM, popieramy, prowadzone od dawna zabiegi Samorządu Województwa Pomorskiego o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym Spółki.

W szczególności, popieramy propozycję Samorządu Województwa Pomorskiego zawarcia Umowy Wspólników Spółki, zawierającej:

- zobowiązanie się wspólników do zgodnego działania w celu zmiany struktury właścicielskiej Spółki,

- zobowiązanie Województwa Pomorskiego do dokapitalizowania Spółki kwotą ok 160 mln PLN w zamian za nowe udziały PKP SKM, co zapewni wkład własny do realizowanego przez Spółkę projektu pn. „Zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów aglomeracyjnych oraz unowocześnienia zaplecza utrzymania taboru” dofinansowanego ze środków Funduszu Spójności,

- zobowiązanie Województwa Pomorskiego do rozpoczęcia rozmów dotyczących zawarcia ze Spółką długoletniej Umowy Przewozowej, która pozwoli na rozliczenie przekazanego Spółce dokapitalizowania w ramach rekompensaty,

- zobowiązanie Województwa Pomorskiego do rozpoczęcia rozmów dotyczących aportu do Spółki taboru kolejowego będącego własnością Województwa,

- zobowiązanie się PKP S.A. do rozpoczęcia rozmów dot. wyposażenia Spółki w składniki majątkowe na linii kolejowej 250, zarządzanej przez PKP SKM.

Wierzymy, że zmiana struktury właścicielskiej Spółki, w której strona samorządowa będzie jej głównym udziałowcem znacząco wpłynie na wzmocnienie roli i funkcji pełnionej przez Spółkę w systemie transportowym województwa, a w szczególności na wzrost jakości świadczonych usług i znaczenia dla przewozów aglomeracyjnych. W konsekwencji pozwoli na dalszy rozwój Spółki i pełniejszą współpracę Spółki w ramach wdrażania wspólnych rozwiązań taryfowo-biletowych w województwie pomorskim.

(oprac. na podst. mat. pras.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(6)

Obserwator z KaszubObserwator z Kaszub

5 3

Zastanawia mnie dlaczego dziennikarstwo pana Drewki ogranicza się do suchego artykułu bez refleksji nad marnotrastwem publicznych pieniędzy na element kampanii wyborczej (za kilka miesięcy te wakacyjne pociągi będą używane aby udowodnić, że MGG słucha mieszkańców, rzeczywistość jest nieco inna).

Rzeczywistość jest taka, że wieczorne połączenie z Gdańska zapewnia Gryf - codziennie jest autobus o 22:20. Cena i czas połączenia niemal takie same. Gryf obsługuje wszyskie miejscowości w gminie Kartuzy obsługiwane przez kolej (Kartuzy, Dzierżążno, Borkowo).

Nasz "nocny pociąg" odjeżdża z Gdańska Głównego o 22:33 (SKM o 23:03 przyjeżdża do Wrzeszcza za późno). Tak, gmina Kartuzy zapłaciła 30 tysięcy złotych abyśmy spędzić w Gdańsku 13 minut więcej!

W drodze do Gdańska "kartuski" pociąg będzie czekał 32 minuty na lotnisku, aby zabrać pasażerów do Gdańska (na marginesie: Gdańsk przeznaczył całe 0 zł na wieczorne połączenia). Oczywiście w drodze do Kartuz pociąg odjedzie z lotniska o 23:29, aby mieszkańcy Kartuz wracający ostatnim lotem z Warszawy (czyli przesiadki z całej Europy) mogli podczas lądowania zobaczyć odjeżdżający "alibi zug" za 30000 zł.

Gratuluję marnotrawienia gminnych środków! Dobra robota.

Prawdodpodobnie taniej jest uruchomić bezpłatny autobus, który mógłby jechać bezpośrednio z Gdańska Głównego trasą W-Z i krajową 7. Czas przejazdu to pewnie 45 minut, a nie 86 jak w przypadku pociągu. 14:29, 11.07.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

SKM się rozwijaSKM się rozwija

1 0

tak samo jak Lotnisko. Autobusy Gryfu też mogą dzięki precyzyjnie opracowanemu grafikowi odjazdów sporo zyskać, bo kolej ma tylko tory, zaś autobusy (lub mikrobusy) mogą dostosowywać swoje trasy do potrzeb pasażerów. Elastyczność to podstawa rozwoju transportu. 17:40, 11.07.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZenekkZenekk

3 0

Popieram! Tyle nowych etatów dla swojaków! Może powstałaby linia kolejowa Kartuzy centrum - Kartuzy Wybik! Jeśli za środki UE dało się poszerzyć Węglową to i tu się naszym samorządowcom Uda! Powodzenia! 17:55, 11.07.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

też kierowcateż kierowca

0 0

a CO, z lista poparcia , na budowę prawdziwej obwodnicy Kartuz ,
Wyłożona koło sklepiku z gazetami w Urzędzie miasta Kartuzy .
z mapą i z dużo wpisowiczów , nie tylko z naszego miasta i gminy.
Było dużo poparcia , z gmin ; Chmielno, Sierakowice.
Gdzie ona jest ???
18:43, 11.07.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Jest chybaJest chyba

0 0

w szufladzie Komisji Obwodowej d/s Obwodnicy. 20:38, 11.07.2018


Pekapista możePekapista może

2 0

Jeszcze czego , może jeszcze zabiorą nam ulgowe bilety na przejazd do pracy ! Po naszym trupie !
22:59, 12.07.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%