- Mieszkańcy nie są głupi. Jeśli wiedzą, że samorządowcy za zamkniętymi drzwiami "załatwiają" ważne sprawy, to nie zaangażują się w sztucznie tworzone i pozbawione decyzyjności konsultacje społeczne, bo szkoda na to czasu. Wydaje się, że ma dzisiaj miejsce spór dawnych obyczajów z nowymi standardami - pisze w swoim liście Krzysztof Rek, Przewodniczący Stowarzyszenia "Otwarte Kaszuby".
W minionym tygodniu w Kartuzach miała miejsce niecodzienna sytuacja. Przewodniczący Rady Miejskiej "zarządził głosowanie w sprawie usunięcia dziennikarzy ze spotkania kartuskich radnych z burmistrzem":/aktualnosci/2018/03/kartuzy-przewodniczacy-rm-probowal-usunac-dziennikarzy-ze-spotkania-ws-inwestycji-i-studium-gminy.
[WIDEO]807[/WIDEO]
Jak dowodził, spotkanie miało mieć "charakter nieoficjalny" i odbyć się "w cztery oczy", a radni zostali "postawieni pod presją". Kiedy okazało się, że dziennikarze jednak na sali zostali, radny demonstracyjnie opuścił spotkanie.
h3. Czas na dyskusję o transparentności
Wydarzenie to, z pozoru nieistotne, pokazuje pewien bardzo ważny dla nas wszystkich problem: brak rozumienia istoty transparentności przez samorządowców. Zdecydowałem się napisać niniejszy list, ponieważ kwestia ta bezpośrednio wpływa na wszystkie ważne dla mieszkańców obszary: od strategicznych inwestycji, poprzez bieżące zarządzanie gminą, do dialogu pomiędzy organami samorządu. Chcę podkreślić, że każdy ma prawo do błędu i celem tego listu nie jest ocena zachowania konkretnych radnych w konkretnej sytuacji, ale raczej rozpoczęcie dyskusji publicznej na ważny dla społeczności temat.
Czym tak naprawdę jest transparentność? W kontekście pracy samorządu, jest nią jawność procesów konsultowania, podejmowania i realizacji decyzji. Jawność ta rozumiana jest jako faktyczna możliwość kontroli pracy samorządowców przez mieszkańców. Najlepiej funkcjonujące samorządy, administracje państwowe czy np. organizacje pozarządowe już dawno zauważyły wartość płynącą z transparentności, która wpływa na kolejny ważny proces ? partycypację, czyli udział mieszkańców we wspólnym zarządzaniu samorządem.
h3. Załatwianie spraw za zamkniętymi drzwiami - do lamusa
Nie jest możliwe istnienie partycypacji mieszkańców w zarządzaniu gminą lub powiatem bez transparentności. Mieszkańcy nie są głupi. Jeśli wiedzą, że samorządowcy za zamkniętymi drzwiami "załatwiają" ważne dla regionu sprawy, to nie zaangażują się w sztucznie tworzone i pozbawione decyzyjności konsultacje społeczne, bo szkoda na to czasu. Wydaje się, że ma dzisiaj miejsce spór dawnych obyczajów z nowymi standardami.
Praktyki takie, jak "załatwianie spraw za zamkniętymi drzwiami" czy "nieoficjalne spotkania w ramach sprawowania mandatu" jak najszybciej powinny odejść do przeszłości, a ich miejsce powinny zająć jawność spotkań osób sprawujących funkcje publiczne, transparentność działań organów samorządowych, udział mieszkańców we współdecydowaniu w ramach organizowania rad osiedli, sołectw, młodzieżowych rad gmin, rad seniorów czy budżetu obywatelskiego lub funduszy sołeckich.
h3. Zaproszenie na debatę
Transparentność samorządu i partycypacja mieszkańców to wartości, na których warto budować rozwój regionu. Nadchodzą wybory samorządowe. Dla kandydatów jest to okazja do deklaracji, czy są autentycznie zainteresowani jawnym sprawowaniem mandatu oraz dzieleniem się z mieszkańcami decyzyjnością. Dla wyborców jest to znakomita okazja do zadawania pytań i merytorycznej weryfikacji kandydatów. Już dzisiaj zapraszam więc samorządowców i mieszkańców do zabrania głosu w sprawie oraz wzięcia udziału w debacie na temat wartości transparentności i partycypacji obywatelskiej dla rozwoju naszego samorządu, która *odbędzie się w sobotę 6 maja o godz. 18:00 w Kartuzach.* Mam nadzieję, że będzie to okazja do rzeczowej dyskusji i zmian w dobrym kierunku, na których wszyscy skorzystamy.
*Krzysztof Rek
Przewodniczący Stowarzyszenia "Otwarte Kaszuby"*
...13:54, 03.04.2018
13 2
To ten z Nowoczesnej? 13:54, 03.04.2018
i słusznie13:55, 03.04.2018
10 23
Nareszcze zaczyna być słychać głos młodszego pokolenia. I szkoda tylko że trzeba poświęcić czas na tak oczywiste sprawy. Ale to chyba jedyne wyjście. 13:55, 03.04.2018
Do autora13:58, 03.04.2018
25 2
Dlaczego pan Rek nie wypowiada się w istotnych dla Kartuz sprawach :jak obwodnica, parkingi, drogi szkoły. Jak świat światem w kuluarach zapadają decyzję a radni mają tylko głosować . Może należy się zastanowić jak wydawać rozsądnie publiczne pieniądze, a nie robić wybory 13:58, 03.04.2018
cartusians14:00, 03.04.2018
10 3
No i bardzo dobrze. Wkurza to że Ci co rządzą robią wszystko za zamkniętymi drzwiami. 14:00, 03.04.2018
racja!14:03, 03.04.2018
11 7
Co to jest za załatwianie tematów po cichu, żeby nikt nie widział, nikt nie słyszał? Gdzie my żyjemy? Chcą se pogadać - proszę bardzo, restauracja, kawka, herbatka i już. Ale w urzędzie? Co to ma być? Pan Rek ma rację - towarzystwo trochę odleciało i trzeba im przypomnieć jak w XXI wieku sprawy powinny wyglądać. 14:03, 03.04.2018
kuluary14:09, 03.04.2018
9 4
O to właśnie chodzi, żeby nie było "uzgadniania w kuluarach", z koleżkami i kumplami, przy dobrej wyżerce i napojach...Tzw. lud, a tym bardziej świadomi radni już się nie chcą godzić traktowanie ich jak przysłowiowe "słupy". Temat bardzo ważny, na czas wyborów nośny, po wyborach następuje powrót do starych, skostniałych metod. Niejeden wypłynął na tym haśle, a praktyka jest taka jak każdy widzi i czyta...A mogłoby być tak dobrze. 14:09, 03.04.2018
Rek i Drewka15:09, 03.04.2018
23 2
Taka to śpiewka 15:09, 03.04.2018
Do .Nowoczesnych POd15:59, 03.04.2018
4 4
zaKODowane POparańce krowy doić kury szczać prowadzać , do domu ale już ...... wichrzycieli na taczki ...... sio!!!!! 15:59, 03.04.2018
A ja bardzo lubię16:17, 03.04.2018
7 0
posłuchać p. Petru, p. Misiło, p. Szojring coś tam, a o Myszce Agresorce nawet nie wspomnę. 16:17, 03.04.2018
@do autora16:40, 03.04.2018
5 0
pam Rek wypowiada się dokładnie na ten temat:
"Zdecydowałem się napisać niniejszy list, ponieważ kwestia ta bezpośrednio wpływa na wszystkie ważne dla mieszkańców obszary: od strategicznych inwestycji, poprzez bieżące zarządzanie gminą, do dialogu pomiędzy organami samorządu." 16:40, 03.04.2018
obserwator16:56, 03.04.2018
8 0
Ten Rek to kto 16:56, 03.04.2018
Niektórzy bardzo lub16:57, 03.04.2018
5 3
sterowanie ręczne oraz teatr marionetek, gdy np. tzw. prezydent, premier czy jakiś marszałek to tylko kukiełka w pulchnych paluszkach wykonawcy tych laleczek. 16:57, 03.04.2018
taak17:16, 03.04.2018
3 0
Wiadomo, że debata odbędzie się 6 maja , wiadomo, że o 18.00, wiadomo, że w Kartuzach, ale Kartuzy są średnio duże , żeby było transparentnie:) to warto by skonkretyzować, w którym miejscu bo jak przyjdę np. do Parku Solidarności to może się okazać , że debata była na Rynku albo w urzędzie? 17:16, 03.04.2018
Do .Nowoczesnych POd17:22, 03.04.2018
15 2
redaktor nie nadąża z usuwaniem POstów 17:22, 03.04.2018
info18:26, 03.04.2018
8 0
co to za przedszkole ? 18:26, 03.04.2018
litości...18:27, 03.04.2018
4 1
Ci ludzie nas represjonują ? 18:27, 03.04.2018
@ litości18:45, 03.04.2018
7 4
Wybierz sobie prawników , inżynierów i jasnowidzów. Jak na razie w tej gminie rządzą bibliotekarka i politolog. Oni najlepiej wiedza co potrzebują mieszkańcy. Ci co was reprezentują to mieli odwagę stanąć do wyborów i oni chcieli po męsku porozmawiać z burmistrzem bo w większości nie są to zwolennicy burmistrza. Gdy w gabinetach zamykają się ludzie tej samej orientacji to zaczyna być niebezpieczne. I właśnie chodziło o to by sobie pogadać w sposób mało cywilizowany. A tu burmistrz wykiwał przewodniczącego i przybył z obstawą. a umawiał się że będzie na spotkaniu sam. Ale mediom przedstawił jaki to on transparentny. Na tym polega kartuska obłuda. 18:45, 03.04.2018
kabaret19:02, 03.04.2018
21 5
Nachalne promowanie Reka jest już żenujące .Dajcie Mu w gminie jakąć fuchę za tysiaka chociaż bo chłopak ma parcie a zaczyna ocierać się o śmieszność.
A dla ciekawości państwa :
Dzisiaj w Tv pokazywali jak prezes Gersdorf rozpoczęła bodaj jakieś posiedzenie KRS-u i ..wyprosiła dziennikarzy i pozostałe postronne osoby a przecież nie mają prawa wg Reka czegokolwiek ukrywać prawda?
Notabene czy pan Pryczkowski to nie aby zwolennik PO ?To może pan Reka poprzez Mamę by to wyjaśnił czemu pan zwolennik PO chciał tak a nie inaczej ,przy okazji niech wyjaśni czemu zwolenniczka Nowoczesnej i KOD-u Gersdorsf usuwa dziennikarzy :)
Szach mat . 19:02, 03.04.2018
Hipokryzja19:14, 03.04.2018
22 5
Młode pokolenie ???...Które wychowano przez stare pokolenie :))) Rek to ma być nowe pokolenie ale wpojone przez rodziców zasady moralne i polityczne są takie jak reprezentuje Nowoczesna i PO. Nigdy w Kartuzach ! Niedoczekanie Wasze! Widać jak wszelkimi sposobami dążycie do władzy. Jak nie mamusia, bo już może zdrowie nie dopisuje to synuś, będzie nam naprawiał myślenie polityczne i tłumaczył jak powinna wyglądać transparentność w urzędzie gminy. Te rady niech przekaże mamusi a ta z kolei panu włodarzowi. Bez zbędnych spotkań i dyskusji. Tak powinno być w gminie a dlaczego nie jest? Niech pan Rek zaprosi na to spotkanie włodarza z radnymi a nie ludzi, którzy cały czas dają do zrozumienia , że NIE są zadowoleni z transparentności pracy urzędu, brak jawnych sesji (nagrywania) i wiele innych spraw. A tak z ciekawości to co pani Rek załatwiła dla naszej gminy? Co ta pani tam właściwie robi, oprócz brania pensji? Obawiam się ,że pan Rek junior niczego więcej nie wniesie niż jego mamusia dla naszego miasta. Państwo Rek ,pokażcie, udowodnijcie ze coś zrobiliście dla naszego miasta oprócz pikiety przed sądem i jeżdżeniem na opozycyjne marsze. Robicie sobie KPINY!!!! z mieszkańców większą niż obecny pan przewodniczący RM. Tak szybko chcecie wykorzystać każdą sytuację aby zaistnieć :( Żenada!!! Przecież sam pan Rek stwierdził, że ludzie nie są głupi, więc niech sam o tym pamięta. 19:14, 03.04.2018
Somsiad19:34, 03.04.2018
2 0
Słoma z butów wystaje :D 19:34, 03.04.2018
TKM przy korycie i t19:41, 03.04.2018
1 1
To się nam po prostu należy. Straganiara. 19:41, 03.04.2018
@hipokryzja20:27, 03.04.2018
5 1
Nie jesteś na bieżąco, pani Rek już nie pracuje w urzędzie 20:27, 03.04.2018
Do kabaret20:28, 03.04.2018
7 1
Ptaszki ćwierkają, że pan AP niedawny zagorzały zwolennik PO, teraz przemalował się na PIS i się zaPISał, ale czy go już tam wpuścili ? 20:28, 03.04.2018
@@litosci20:29, 03.04.2018
2 0
A kto Ci powiedział, że będzie sam? 20:29, 03.04.2018
co za PiS21:36, 03.04.2018
3 2
wszędzie węszą spisek:) ale odnieść się do tego, co napisane, to za trudne, lepiej personalnie, lepiej szukać partii, innych osób, rozmowa na argumenty tych ludzi przerasta 21:36, 03.04.2018
żurawie21:40, 03.04.2018
5 2
wróciły,czekać tylko na głos Reka,wiosna idzie,Rek krytykuj ,jak to możliwe,żeby za rządów PiS słońce świeciło ? Niedługo pierdnie na Łąkowej stary Ziut a w EK wypowiedź Reka przeczytamy . 21:40, 03.04.2018
najbardziej boli21:44, 03.04.2018
7 4
jak ktoś napisze prawdę, wtedy hyc ucieczka od rozmowy i krytyka osoby za to, że mówi prawdę, bo prawda w oczy kole
Pokolenie pis, czas na wymianę! 21:44, 03.04.2018
o tak tak22:27, 03.04.2018
12 2
czas na pokolenie dzieci nomenklatury PO ? Ludzie tego nie kupią,Mamusia PO synek Nowoczesny ,wiesz co,kiepsko to wygląda,może w Będargowie to łykną albo Górne Łapalice :) 22:27, 03.04.2018
Adi03:52, 04.04.2018
3 0
Na filmie widac jak jeden radny jest zajety i czyta sobie gazete i to wszystko za nasze pieniadze. 03:52, 04.04.2018
@ kabaret05:38, 04.04.2018
3 3
"Nachalne promowanie Reka jest już żenujące "
Każdy może napisać list, który zostanie opublikowany na expresie. O ile będzie to list godny uwagi. Jak zazdrościsz to napisz coś ciekawego jeżeli potrafisz. Sympatie polityczne nie mają znaczenia. 05:38, 04.04.2018
argumenty05:44, 04.04.2018
3 5
Porównanie Krajowe Rady Sądownictwa do Rady Gminy to ma być argument czy komuś wyobraźnia poleciała za daleko??? Po drugie ten list zwraca uwagę na bardzo ważną rzecz na której wszystkim powinno zsleżeć więc personalne ataki na autora dowodzą tylko że trafił w punkt a niektórym po prostu nie starcza już argumentów. 05:44, 04.04.2018
@hipokryzja06:33, 04.04.2018
2 5
Gratuluje Panu/i olbrzymich pokładów odwagi. Jest Pan/i tak odważny, że wypytuje o osiągnięcia Pani i Pana Rek anonimowo w komentarzach na portalu internetowym zupełnie ignorując problem poruszony przez Pana Reka. Niech Pan będzie w takim razie transparentny i napisze swój list zawierający merytoryczną krytykę w stosunku do Pani Rek i Pana Reka. Tylko najpierw niech Pan przeczyta co to jest transparentność. Powyższy list dobrze to wyjaśnia. A potem niech Pan się podpiszę z imienia i nazwiska. 06:33, 04.04.2018
@@hipokryzja07:17, 04.04.2018
9 1
Nie można krytykować pani Rek. Bo co krytykować, skoro nie wiemy, co przez 4 lata robiła? 07:17, 04.04.2018
AQQ08:11, 04.04.2018
5 2
UFF !!! ale bije kampanią wyborczą. Nie wyszło z Nowoczesaną to teraz jakieś stowarzyszenie. Panie Rek ,mam nadzieję, że ktoś taki jak pan, nigdy do władzy się nie dorwie. Aż kipi od demagogii i populizmu a tak naprawdę to nie ma pan nic do zaoferowania mieszkańcom naszej gminy. A jak tam kolega z Warszawy? 08:11, 04.04.2018
wybory08:33, 04.04.2018
5 3
Pan Rek będzie walczył o transparentność. hahaha!!!!! padłam!...proszę pana weż pan, się do roboty u siebie w szeregach Nowoczesnej. Trzeba robić porządek jak chcecie aby słuch po was nie zaginął. Jak jest pan wrażliwy na kłamstwo, obłudę brak transparentności to proszę robić porządek w swoich szeregach i przyjaciół z PO. Cala reszta ludzi w Kartuzach poradzi sobie bez pańskiej pomocy. Ale za czujność dziękujemy! :)))) 08:33, 04.04.2018
@@@hipokryzja08:36, 04.04.2018
4 2
Nie ważne co robiła, ważne ze przez jakiegoś geniusza schemat został skopiowany z góry i to ta osoba powinna zostać rozliczona!
i tako oto dwa znane wszystkim przykłady -
Za PIS Misiewicz (16 listopada 2015 r.- 31 marca 2017 r . ok 12 tyś / mies) za rolę maskotki ministra i dla równowagi za PO A.Grad gość powołany w celu wybudowania elektrowni atomowej w Polsce (na tym stanowisku zarobił 1 mln 63 tys. zł, czyli około 100 tys. zł miesięcznie) - elektrowni jak nie było tak nie ma i nie będzie.
Stać nas! 08:36, 04.04.2018
do @@@hipokryzja09:03, 04.04.2018
3 3
A jak miała być wybudowana jakakolwiek elektrownia skoro PiS to wycofało i postawiło na powrót do XIX wieku i węgiel. Rynek energii odnawialnej a dokładniej wiatrowej kto załatwił? I przecież za tej władzy nie powstała żadna poważna inwestycja. Mało tego, widziałem wyliczenia że jesteśmy prawie 50 mld na minusie za obecnej władzy właśnie pod kątem inwestycji. Ale na nagrody dla rządu było nie? 09:03, 04.04.2018
małpek zabraknie @@@09:46, 04.04.2018
3 0
zgadza się, kto zainwestował w solary ten też dostał po kieszeni... sięga się do kieszeni ludzi którzy starają się coś poprawić, a daje się nierobom. Mydli się oczy bajkami o smogu, a sprowadza się rekordowe ilości byle jakiego węgla z Rosji, ale o tym nikt nie chce słyszeć. to już inna bajka.
Info Krajowej Administracji Skarbowej w 2017 do Polski przez przejście w Braniewie wjechało w sumie około 2,75 mln ton węgla, co będzie rekordem od 2004 r.!!!! ( np. 2014 1,7 mln)
a mi raczej chodzi o schemat działania - wyszukiwanie i tworzenie stanowisk dla swoich na koszt Nasz. 09:46, 04.04.2018
Swojak.04:48, 10.05.2018
1 0
To źe Pan Rek ma takich a nie innych rodziców niczego nie dowodzi! Ma chyba swój światopogląd. No ale przecież trzeba mu dokopać no nie? Kaszub nie przepuści taka mentalność! Pozdrawiam serdecznie wszystkich co chcą coś dobrego zrobić dla Naszej małej stolicy 04:48, 10.05.2018
Kasub09:44, 20.05.2018
0 0
Już czas na wybory , a pan przewodniczący rady powinien odejść w zapomnienie 09:44, 20.05.2018