Zamknij

Zbadali popiół i już wiedzą, że właściciel budynku palił śmieci. Poziom toksycznych substancji przekroczony o 700 proc.

13:48, 08.02.2019 W.D. Aktualizacja: 16:09, 08.02.2019
Skomentuj Zdjęcie ilustracyjne. fot.pixabay Zdjęcie ilustracyjne. fot.pixabay

Czysta, ładnie utrzymana kotłownia w domu jednorodzinnym wcale nie oznacza, że jej właściciel nie spala śmieci. Na taką grę pozorów nie dają się nabrać kartuscy strażnicy miejscy. Wystarczy pobrać próbki popiołu z paleniska. W jednej z takich próbek zawartość toksycznych związków przekroczona była o ponad 700 proc.

Jakość powietrza na Kaszubach nadal bardzo często odbiega od oczekiwań - dym z domowych palenisk w wielu miejscowościach uniemożliwia wyjście na wieczorny spacer, czy przewietrzenie mieszkania. Zamontowane niedawno czujniki jakości powietrza pokazują skalę problemu. Ale mieszkańcy coraz częściej zgłaszają przypadki podtruwania sąsiadów poprzez spalanie złej jakości opału lub zwyczajnie śmieci.

Podejmowanie skutecznych działań w większości gmin jest utrudnione, ponieważ nie ma tam odpowiednich służb, które mogłoby się tym zajmować. Interweniują więc głównie pracownicy wydziałów ochrony środowiska, a to nie zawsze przynosi pożądany efekt.

Pozory mylą

Straż Miejska, która działa na terenie gminy Kartuzy bardzo często otrzymuje zgłoszenia dotyczące zanieczyszczania powietrza. W ubiegłym roku z tego powodu przeprowadzono 34 kontrole na posesjach, a jak mówi Krzysztof Pawłowski, komendant kartuskiej Straży Miejskiej, tylko w styczniu bieżącego roku takich kontroli było już 17.

Są przypadki, gdy zgłoszenia dotyczą tych samych posesji. Nie zawsze udaje się potwierdzić spalanie niedozwolonych rzeczy - często w grę wchodzi bowiem zła jakość opału. Ale są też mieszkańcy, którzy próbują "maskować" to, że do pieca wrzucają śmieci.

Wyniki analizy jednej z próbek popiołu pobranej na posesji w gm. Kartuzy.

- To, że ktoś ma ładnie urządzoną, wysprzątaną kotłownię, wyłożoną kafelkami wcale nie oznacza, że faktycznie nie spala on niedozwolonych substancji - mówi Krzysztof Pawłowski. - Pozory mylą, dlatego staramy się dość wnikliwie prowadzić kontrole. Zgodnie z przepisami mamy prawo prawo wejść na teren posesji prywatnej, jak i firmy. Zawsze rozmawiamy z właścicielem, a tam, gdzie to konieczne, pobieramy do analizy próbki popiołu. To jest ostateczność, ale kiedy trzeba sięgamy po tego rodzaju rozwiązanie, bo ono pozwala rozwiać wszelkie wątpliwości.

Prawda ukryta w popiele

W tym roku kartuska Straż Miejska wysłała do laboratorium próbki pobrane z dwóch posesji. W jednej z nich stwierdzono ponad wszelką wątpliwość obecność niedozwolonych substancji. W popiele były pozostałości metali i tworzyw sztucznych. Poziom niektórych toksycznych związków przekroczony był od 50 do prawie 700 proc.

- Prowadzimy postępowanie w tej sprawie - mówi Krzysztof Pawłowski. - Ponieważ analiza popiołu wykazała jednoznacznie, że spalane były niedozwolone substancje właściciel posesji zostanie ukarany grzywną w wysokości 500 zł. Jeśli odmówi jej przyjęcia sprawa zostanie skierowana do sądu, który może nałożyć karę nawet do 5 tys. zł.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(100)

dr.Ewkadr.Ewka

18 4

500 zł to smiech - tyle kosztuje pół tony wegla dobrej jakości, wiec każdy kto spala smieci i tak jest in plus. 14:42, 08.02.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

EcikEcik

0 2

Gdzie ten węgiel dobrej jakości za 500 zł ? 22:38, 09.02.2019


@dr Ewka@dr Ewka

0 0

Niska ta kara pieniężna, fakt. Ale za żadne pieniądze nie chciałabym się najeść takiego wstydu...
Elegancka kotłownia i palenie śmieci... Pfuj... 19:30, 13.02.2019


reo

XxxoXxxo

21 2

Powinni ulice piwną w Sierakowicach skontrolować. Wieczorem nie ma czym oddychać. Ani okna otworzyć nie można. 14:57, 08.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KkkkKkkk

8 0

Trakt słupski Sulęczyno też do kontroli 15:09, 08.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PłatnikPłatnik

21 3

Państwu nie zależy na czystym powietrzu, im zależy na karaniu obywateli, bo z tego jest kasa, a nie z dopłat do "ekologicznego" opału. Sprzedawany opał jest słabej jakości, na nic są te tabelki, wykresy, normy, skoro i tak jest kiepski. 30 parę lat temu i więcej, a wówczas były zimy i mrozy, nie to co teraz, zużywałem przez okres zimowy do 4,5 tony węgla i miałem ciepło w domu, teraz jak mróz przyciśnie i jest -7 to jest szok, że jest mróz. A obecnie od paru lat na ten sam okres zużywam około 6 ton. I to nie najgorszego ale i nie najdroższego, ma mieć kaloryczność nie mniejszą niż 26-27MJ/kg. a więc prawie max dostępna dla tego węgla.
I co? i du....sza blada. Śmieci nie palę a potrafi kopcić, a jak kopci to wiem ze węgiel jest do bani. I co mam reklamować opał? Przeszedłbym na gaz ale jest póki co za drogi, ekogroszek, jest tak samo ekologiczny jak ten co mam teraz, różnica polega na tym, że piece na ekogroszek kontrolują dokładniej proces spalania a w starym "kopciuchu" takiej kontroli się juz nie uzyska, i trzeba umieć palić. 15:11, 08.02.2019

Odpowiedzi:9
Odpowiedz

@Płatmik@Płatmik

12 0

Masz 100% racji, Rządowi nie zależy na czystym powietrzu bo inaczej kontrolowano by przede wszystkim to co nam się sprzedaje. 15:40, 08.02.2019


@Płatnik@Płatnik

2 2

od 2 lat o tym mówią, ustawa funkcjonuje ponad rok... ale żal wylewać każdy może.

Ja jakąś nie mam problemów z węglem a kupuje od rożnych dostawców z internetu. 16:22, 08.02.2019


@@Płatnik@@Płatnik

7 1

Jeśli polałeś węgiel wodą albo zamykasz dopływ powietrza,żeby "dłużej trzymało", to nie spychaj na jakość węgla. My też palimy węglem, wcale nie najdroższym, a dymi się krótko, tyle co się rozpala, potem pali się płomieniem, a dymu nie ma i w domu ciepło. 17:24, 08.02.2019


PłatnikPłatnik

4 1

do @Płatnik - no właśnie tylko mówią, a z tej mowy wynika jasno, że nie maja pomysłu na czyste powietrze oprócz metody płacenia mandatów i grzywien przez obywateli, to im wychodzi najlepiej. Nie "ciśnie" się producentów paliwa o dobrą jakość- bo to głównie kopalnie państwowe, a rządzący boją się zlikwidować tyle miejsc pracy. Kiedyś był szał na piece na olej opałowy, czysto, schludnie, ekologicznie, co potem zrobiono, po dwóch sezonach cena tego paliwa wzrosła trzykrotnie. Jak "ekologiczne" paliwa będa cenowo zbliżone do obecnych węgla kamiennego, to wówczas ludzie zaczną zmieniać piece (gazowe, olej opałowy) na takie z powodów ekonomicznych i wygody- póki co na to się nie zanosi, bo rząd woli łoić obywateli.
Wiesz, ja tam palić w piecu potrafię i nie dymi mi się na okrągło z komina, jednak jeśli jakość węgla jest słaba, jak to mówią z g.ó.w.na bata nie ukręcisz.

do @Płatnik - ciekawa metoda z ta wodą, co to ma za działanie? jakoś się potem tlen i wodór wytwarzają, podnosi się wartość opałowa węgla? A u mnie w piecu nie ma po rozpaleniu płomienia, jest żar i głównie o to chodzi aby był cały czas, a nie że ma się fajczyć aż po komin.
19:33, 08.02.2019


tlen i wodórtlen i wodór

5 0

Właśnie tak. Wartość opałowa spada, wiadomo, ale za to z komina długo leci czarny i gryzący dym. I nie da sobie taki "myślący inaczej" wytłumaczyć, że jak mu się kisi opał zamiast palić, to ciepła z tego nie ma, tylko smród za oknem. 20:38, 08.02.2019


@tlen i wodór@tlen i wodór

1 4

Pomyliło Ci się palenie w kominku, tudzież gotowaniem obiadu na kuchence gazowej z piecem zasypowym, obojętnie dolnego czy górnego spalania. 10:26, 09.02.2019


do Płatnikdo Płatnik

1 0

Nie nasze kopalnie tylko import rosyjskiego syfu i czeskiego węgla brunatnego jest problemem, ten rosyjski nawet nie jest węglem. Ty myślisz co jest sprzedawane w marketach nawet jako ekogorszek ? Do tego problemem jest miał, który ze wszystkich paliw jest najbardziej problematyczny w spalaniu (tzn ciężko uzyskać względnie czysty proces spalania, nawet z podajnikiem)

Wszystko, niestety nawet śmieci da się spalić bezdymnie tylko trzeba umieć, większość ludzi nie umie palić i za wszystko obwinia węgiel a najlepiej rząd bo w obecnym bezmózgowiu jest to bardzo trendy.

Co do ustawy, przecież do jasnej **** wprowadza wymagania jakościowe dla paliw stałych !! 2019 rok będzie chyba (nie pamiętam) pierwszym, który oszustom da po kieszeni.

Chcesz się czepiać czystości, to pellet nie jest eko, podobnie jak gaz ale za takie paliwa się je uznaje. Super ekologiczne paliwo robione z odpadów, sklejane chemicznie i wzbogacane o chemię umożliwiającą zapłon ma więcej substancji lotnych niż dobry oczyszczony ekogroszek. Jedyna względnie czysta alternatywa to kokos ale tutaj kaloryczność jest tragiczna. Gaz będzie dobrym, względnie czystym paliwem tylko w odpowiednich warunkach spalania (np w drogim piecu pulsacyjnym) i temperaturze, wiec podczas zapłonu gdy wszystko jest wystudzone syfi jak każde inne paliwo.


10:45, 09.02.2019


do Płatnikdo Płatnik

1 4

a węgiel ma mieć ODPOWIEDNIĄ wilgotność! Tylko wtedy proces spalania będzie należytą efektywność! Często bardzo suchy węgiel, niestety ale trzeba polać wodą 10:49, 09.02.2019


PłatnikPłatnik

2 0

Nie ma czegoś takiego jak ekologiczne paliwa. Każdy proces spalania wytwarza szkodliwe związki, tylko co niektórzy wierzą w to, że jak kopci się z komina to musi ktoś palić śmieci.
Wiesz, ja tu nie mam zamiaru kruszyć kopii o jakieś niuanse, że najlepiej jak węgiel będzie maił przykładowo 20% wilgotności, a nie 7%., że eko-gorszek nie truje, a pellet tak, że płomień w piecu jest barwy takiej a nie zielonej. Tutaj bardziej chodzi o to, że ludzie nie wiedzą czemu kopci- więc na pewno palą śmieci, Ci drudzy którym kopci podczas palenia - bo zwalają na złej jakości węgiel. Ja widzę po ilości zużytego opału, że jego jakość spada, przy rozpaleniu potrafi mi zakopcić, ale jeśli kopci za długo, tzn że coś jest nie tak albo w piecu, albo w kominie - jedno i drugie do czyszczenia, u mnie niższa jakość węgla objawia się tym że zamiast 4,5 tony dobijam do 6. Już teraz pomiędzy codziennym bieganiem do piwnicy a wygodą z automatycznym podajnikiem wychodzi mi około 250zł na rok w kosztach opału, więc zapewne to ostatni sezon z "kopciuchem" - jednak jeśli się okaże że ktoś wpadnie na pomysł że za 5-7 lat, nie ma być pieców opalanych węglem i jego odmianami, to obecna zmiana pieca w kotłowni na poziomie 10-12 tyś zł nie ma dla mnie sensu.
Co do rządu, to że ktoś źle pali to nie wina tych z Wiejskiej, ale już to że pozwalają na sprowadzanie i obrót kiepskiej jakości opałem, już tak.
Dobrym rozwiązaniem byłyby kotłownie z piecami na gaz, ale gaz póki co jest drogi, i nie wszędzie jest, a rządzący wolą pchać się w odnawialne przynoszące straty źródła energii elektrycznej, niż postawić na czystość powietrza, poprzez obniżkę, lub dopłaty do paliwa gazowego- aby była zbliżona do ceny węgla-Bo masz czysto, nie musisz machać łopatą i biegać do pieca. To by dało realne efekty na oczyszczenie powietrza z pyłów. 12:05, 09.02.2019


AllaAlla

14 1

Skrzyżowanie Prokowskiej z Łąkową w Kartuzach - polecam wieczorami, zwłaszcza jak robi się nieco zimniej. Niedługo trzeba będzie kupić sobie maski jak krakowianie... 15:11, 08.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anita:AnitamtaAnita:Anitamta

13 2

Czy podany przykład dotyczy ul. Sedzickiego? Nie wiem czy mam dzwonić po Strażaków na sąsiada. Tu się nawet w ciągu dnia nie da wyjść z dzieckiem na spacer... 15:19, 08.02.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

......

1 3

Nie strażaków tylko strażników. 16:58, 08.02.2019


Obozy koncentracyjneObozy koncentracyjne

13 0

niepotrzebne !!! Trujemy SAMI SIEBIE. B r a w o !! 15:58, 08.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KominKomin

17 0

Od straszenia to są duchy. Niech ktoś zacznie w końcu mocno działać i egzekwować kary, a nie tylko co jakiś czas wrzucać artykuł. 16:43, 08.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

na Kaszubachna Kaszubach

21 1

Dziwię się, że z niejednego komina dym "wali" non stop, wokół smród nie do wytrzymania, a właścicielom nie wstyd. Sąsiedzi cierpią, ale nie protestują, bo *%#)!& 17:18, 08.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ze wsize wsi

16 1

Z daleka widać, od kogo kopci godzinami. Nie muszą to być wcale śmieci. Właściciele takich kopcących budynków powinni zostać przeszkoleni, bo, być może nie umieją palić inaczej. 17:28, 08.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WungielWungiel

15 10

A to deski z gwoździem do pieca nie można włożyć?Jak czytam te komentarze to stwierdzam że najwięcej do powiedzenia w temacie mają mieszkańcy blokowisa,a te ich kotłownie to normalnie pachnące fiołkami. 17:34, 08.02.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

@ wungiel@ wungiel

3 0

Nie, nie wolno, zwłaszcza jeśli ta "deska" jest malowana, lakierowana itp. Właściciele kontrolowanego domu mieli też w popiele metalowy odlew i plastik! Moja kotłownia nie pachnie fiołkami, choć palę węglem (gazu tu nie ma), ale pilnuję, żeby nie zadymiać godzinami, a tym bardziej nie truć innych. 08:24, 11.02.2019


SomsiadSomsiad

4 1

znam gorszą kare dla trucicieli! powinni czytać komentarze bardzo szacowanego "lekarza" od wszystkiego, a w szczegolnosci od smogu oraz spraw melioracyjnych, mało tego powinni przeczytać i nauczyć sie na pamieć jego dzieła! to by ich oduczyło, to lepsze niż pranie mozgu. 18:08, 08.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Astra321Astra321

11 1

Na ulicy Koscierskiej przed wschodem słońca i wieczorami kopci strasznie właściciel nietynkowanego, dużego domu. Ma całą posesje zawalona oponami, może to je pali, bo dym jest okropny i gryzacy. 18:21, 08.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kurier. kurier.

15 1

Trasa Chmielno - Łączyńska Huta. O której bym nie jechał z jednego komina zawsze czadzi. Takie ładne miejsce ale trzeba szybko jechać bo smród. 18:27, 08.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bardzo dobrzebardzo dobrze

9 14

tak trzymac! ludzie dobrze sobie daja rade skoro firma wywożąca smieci leci w kulki. to niema sie co dziwic ze zmuszeni sa utylizowac śmieci we wlasnym zakresie.
polska gospodarka przez dlugie lata wygadała i wyglada tak a nie inaczej, ze ludzie musza sie pawac wszelakich zajec by miec za co zyc. i w efekcie tego powstaja smieci roznego rodzaju co nieodpowiada firmie odbierajacej smieci i na kazdym kroku robi problemy zeby tylko ich nie odebrac!
wiec co sie dziwic...
dlaczego olei do samochodu mozna kupic nawet biedrze, a ze starym trzeba az na szadolki zasuwać i jeszcze dodatkowo placic po mimo oplaconej oplaty smieciowej.. 19:40, 08.02.2019

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

do powyżejdo powyżej

12 2

ale sobie znalazłeś usprawiedliwienie, szkoda słów. Spalanie śmieci nazywasz "utylizacją". Mam nadzieję, że kontrola będzie niebawem i u Ciebie. 20:18, 08.02.2019


@bardzo dobrze@bardzo dobrze

11 2

Czyżbyś był z Sierakowic? Tam mieszka co najmniej paru o podobnych poglądach. Efekty widać na mierniku jakości powietrza. Pozostałym mieszkańcom tylko współczuć, bo muszą wdychać to co palą tacy jak Ty. 20:28, 08.02.2019


a z koleia z kolei

2 10

tacy jak Ty wywożą smieci do lasu.. 23:24, 08.02.2019


do powyżejdo powyżej

7 0

Nie, nie wywożę śmieci do lasu, a tym bardziej ich nie palę. Gazu do nas nie doprowadzono. Palimy węglem, ale kocioł ustawiony na taką temperaturę, żeby nie było kopcenia ani w kotłowni, ani z komina. Węgiel może nie najdroższy, ale obowiązkowo suchy. 11:36, 09.02.2019


Tomasz Dorniak MASSUANATomasz Dorniak MASSUANA

10 10

Moje hasło i wykłady "Nie pal smieci-dbaj o dzieci" posłużyły w Krakowie do wprowadzenia ustawy antysmogowej 3 lata temu. To samo zaproponowałem w powiecie kartuskim w grudniu 2016 r. Rok później powiadomiłem władze o możliwości zainstalowania czujników powietrza i zakupu dronów do sprawdzania dymu. 23:46, 08.02.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Jan WojcikJan Wojcik

3 1

chyba nie podzialaly te pana wyklady: http://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,24247859,smog-w-krakowie-normy-przekroczone-o-kilkadziesiat-procent.html 07:22, 09.02.2019


Zainteresowany2Zainteresowany2

4 1

A w Kartuzach co Pan proponował? Bo o tym jeszcze nie czytaliśmy. A nie... było o jeziorach, ja się tylko zastanawiam czemu oni z Tych Pana propozycji nie korzystają?! Gdzie tkwi problem? 10:29, 09.02.2019


Rysiek z serialuRysiek z serialu

4 1

dlaczego jeszcze żadnego Pana pomysłu nie zrealizowano? dlaczego nie odpowiedział Pan na pytania o swoich banerach? miało być oświadczenie i co? 23:30, 09.02.2019


dorniak=bajkadorniak=bajka

11 2

jakie twoje i wyklady i do czego posluzyly? chlopie czy ty na glowe upadles. kazdy wie ze w Krakowie od wielu lat byl problem ze smogiem i juz dawno wladze nad tym pracowaly, wiem bo studiowalem na AGH. WEZ TY SIE LECZ i NiE OPOWIADAJ bAJEK 07:17, 09.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EkoludekEkoludek

11 1

Proponuję skontrolować domy przy ul. Sędzickiego w Kartuzach, bezlitośnie i notorycznie spalają wszystkie śmieci, odpady. Smród, dym w kolorze brunatnym, duszący, nie można przejść, ani też okien otworzyć. Tak się nie da żyć. Trzeba dzwonić i powiadamiać służby na bieżąco. Trują nas i nasze dzieci. Cóż z tego, że tyle się zmienia w Kartuzach, jeśli chodzi o infrastrukturę, skoro wymrzemy przez tych trucicieli. Kartuzy i ekologia nie idą w parze w sezonie grzewczym. Szkoda, ale mieszkańcy liczą na włodarzy tego miasta i na służby odpowiedzialne za dopilnowanie takich sytuacji. Zaczną odpowiedzialnie i rygorystycznie działać w tej materii. Prosimy o to, bo chcemy dłużej żyć. Mamy prawo do tego i chcemy byc dumni z naszyvh Kartuz, które powinny być odpowiedzialnie zarządzane. To powinien być priorytet, ekologia na pierwszym miejscu. 07:26, 09.02.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

ZmorekZmorek

3 1

Osoby, które są podłączone do miejskiej kotłowni, sadza że ich ciepło bierze się z jakiegoś ekologicznego pieca? że niby kotłownia na sędzickiego wypuszcza więcej czystego powietrza niż pobiera? Poza ewidentnymi przypadkami palenia śmieciami, wiekszośc nie potrafi po prostu palić w piecach starego typu, do tego dochodzi brak czyszczenia przewodów kominowych - kiedyś kominiarz obowiązkowo musiał w każdym budynku dokonać przeglądu/czyszczenia komina, do tego słaba jakość opału- niestety powiązana z niskim dochodem społeczeństwa powoduje, że jest jak jest. Do tych co tak krzyczą, że im z domów jednorodzinnych kopcą i że trują ich i ich dzieci, proponuję udać się w pobliże kotłowni na Sędzickiego, teraz może nie będzie to tak obrazowe, ale jeśli spadnie w ciągu dnia śnieg, to następnego dnia o poranku popatrzcie sobie w zależności od kierunku wiatru, jak to ekologicznie wygląda. Uważacie że jesteście w porządku, że Wy nie zatruwacie, naiwni jesteście, bo to że nie widać czarnego dymu, nie oznacza, że z tego komina nie wydobywają się inne bardzo szkodliwe pyły, sadza, siarka, węglowodory, tlenki azotu. Dlatego polecam taką wycieczkę na sędzickiego, zobaczycie że trują wszyscy. Nawet Ci, którzy nie kopcą, bo to nie dym jest szkodliwy- on jest głównie wynikiem niewłaściwego procesu spalania, niewłaściwej dawki powietrza do paliwa. Oczywiście im te proporcje są bardziej niewłaściwe, tym szkodliwych substancji wydobywa się więcej, ale szkodliwe niewidoczne związki wydobywają się cały czas nawet gdy nie kopci i to one głównie nas zabijają. Nie żebym bronił tych co kopcą, ale jeśli kopca na okrągło to coś jest nie tak z ich piecem, albo palaczem, bo okresowe kopcenie da się wytłumaczyć, ciągłego już nie. 08:52, 09.02.2019


Aniten-anitamtenAniten-anitamten

6 0

Zgadzam się. Też mieszkam na sedzickiego i to nie w bloku. Kotłownia osiedla wiadomo,że dymi,ale tego nie czuć aż tak,bo wszystko dzieje się sporo wyżej z racji komina. Natomiast jeden z sąsiadów domu jednorodzinnego ma komin dość nisko,więc czarno wszędzie. Ale widziałem ostatnio auto strażaków u niego pod domem. 08:22, 10.02.2019


Sianowo Sianowo

4 1

Sianowo i okoliczne wioski - kazdy tam chyba smieci pali 07:33, 09.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nie do wiary...nie do wiary...

6 0

500 PLN, to jakiś żart. Przecież ta cała analiza pewnie kosztowała więcej, ehhh... 07:48, 09.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KiełpinoKiełpino

3 4

Wystarczy sprawdzić, kto ile wystawia śmietników z odpadami 08:00, 09.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DELIKWENCI Z SAMBORADELIKWENCI Z SAMBORA

5 0

NIECH SKONTROLUJĄ PIECE W MIESZKANIACH KOMUNALNYCH NORMA MOŻE BYĆ PRZEKROCZONA O 1700%, NIE WIEM CZYM ONI TAM PALĄ STARYMI KALOSZAMI CZY JAKIMŚ INNYM DIABELSTWEM, 09:46, 09.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KtoKto

5 1

A gdy nie ma straży miejskiej to gdzie zgłosić? 10:19, 09.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Kto@Kto

3 1

do dorniaka oczywiscie, przeciez on stoi na strazy I zawsze czuwa... 11:37, 09.02.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

do powyżejdo powyżej

3 2

Jest problem. Kpinami go nie rozwiążesz. 11:42, 09.02.2019


@ do powyzej@ do powyzej

3 0

ale przynajmniej zabawnie bo problem jest od dawna I nagle sie wszyscy obudzili 12:32, 09.02.2019


@ kto@ kto

10 1

Gdy nie ma straży, zgłaszamy do Urzędu Gminy. 11:41, 09.02.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

OoooooOooooo

1 0

I trzeba podać imię i nazwisko. A potem gmina poinformuje o kontroli dwa tygodnie prędzej. I tyle z tego potem kłótnie z sąsiadami ???? 13:44, 09.02.2019


do ooooooooodo ooooooooo

9 1

Spróbuj napisać anonimowo. I tak powinni się tym zająć. Jeśli urzędnik ostrzega delikwenta przed kontrolą, to należałoby o takich praktykach napisać do wójta gminy. 16:41, 09.02.2019


Tomasz Dorniak MASSUANATomasz Dorniak MASSUANA

2 9

W Kartuzach przy kolegiacie odbyły sie 4 wykłady dzięki ks. Krupińskiemu. Wszyscy proboszczowie ogłaszali w niedzielę. Rozdaliśmy około 5 tys. zaproszeń na wykład przy kościołach, w urzędach i na ulicach Kartuz, były ogłoszenia w Expressie. Kto chciał, ten przyszedł. Na ulicach rozstawilismy banery, w klatkach wisiały plakaty. Było ich tak wiele, że Straz Miejska mnie ścigała. Teraz trole zadaja dziwne pytania. Wystarczy wejść na mój profil i zobaczyć zdjęcia z 400 wykładów. Kary za palenie śmieci czyli tworzenie nowotworów u sąsiadów powinny wynosić 5 tys zł. Edukacja juz była, prawdopodobnie w tym roku będą 2 spotkania. 15:19, 09.02.2019

Odpowiedzi:6
Odpowiedz

fan Massuanyfan Massuany

3 4

wykladaja liceniaci, doktorzy lub profesorowie na uczelniach a nie jakis tam swir z magistrem po bezurzytecznym kierunku na polibudzie. jakie ty masz gosciu wyksztalcenie zeby "wykladac"??? jestes poprostu kupczykiem ktory wciaska ludziom produkty bo na tym zarabiasz. wiem bo bylem na jednym z tych belkotow...kup to kup tamto i owamto...zenada...czego ty juz gosciu nie sprzedawales...wiarygotnosc zerowa 17:19, 09.02.2019


Tomasz Dorniak MASSUANATomasz Dorniak MASSUANA

1 2

Jestem inżynierem środowiska. Aby prowadzić wykłady dotyczące zdrowia i ekologii trzeba mieć szeroką wiedzę z wielu dziedzin i praktykę a nie tytuł profesora akademickiego i wąską specjalizację. Proszę pokazać mi profesora, który za swoje pieniądze jeździ po Polsce i uświadamia prostych ludzi jak dbać o zdrowie. Co pan/pani kupił, gdzie, od kogo i za ile? Wykłady są bezpłatne, czy płaci się za bilety? Łatwo zweryfikujemy wszystkie kłamstwa. 18:37, 09.02.2019


odpodp

3 1

a jaka ty masz wiedze i skad? z grania po weselach czy halturzenia na dlugim targu do kotleta? kupczenia pod kosciolami? sprzedawaniu oriflame czy amweya? czy czego kolwiek innego sie chwytales? gdzie ty ta szeroka wiedze nabyles? prze internet? to tylko ty myslisz ze ludzie sa prosci i nie kumaja ze to kolejne twoje przedsiewziecie w ktorym jest jakis ukryty interes...panie Dorniak ty nic za friko w zyciu nie zrobiles... 20:07, 09.02.2019


Krzysztof Z.Krzysztof Z.

3 1

poprosze o oświadczenie i odpowiedz na temat banerów itp. które miał Pan przedstawić w Żukowie. Pamięta Pan ta sytuacje, czy przypomnieć? 23:32, 09.02.2019


Maciek.Maciek.

2 1

Te "wykłady" przypominają mi taką pewną sytuacje, zbiera się grupa ludzi nad psią kupą na chodniku, wszyscy debatują nad tym "problemem", każdy wymyśla co zrobić, wszyscy są zgodni, że to psie gówno należy usunąć - ale nie ma ani jednego, który by wziął do ręki szuflę, zebrał gówno i wyrzucił do śmieci. Za jakiś czas w innym miejscu znowu zbiera się grupa ludzi i dochodzi do podobnej sytuacji, potem znowu i znowu. Tak dla mnie wygląda większość wykładów tej czy innej maści profesorów, inżynierów, znachorów, wykładowców itd. 09:41, 10.02.2019


Ewa23Ewa23

1 0

Jeżeli Pana "wykłady" na temat ochrony środowiska mają taki sam poziom jak "wykłady" o szczepionkach to współczuję Panu i Pana słuchaczom.
Pańskie ego powinno stać się przedmiotem osobnego wykładu. 18:09, 13.02.2019


xasaxasa

4 0

SULĘCZYNO SKONTROLOWAĆ!!! NIE MA CZYM ODDYCHAĆ TAK SAMO ŻAKOWO PODJAZY KOŁODZIEJE BOREK BŁAGAMY.... 15:38, 09.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SomoninoSomonino

7 0

Osiedle Mestwina...gęsta zabudowa, dom przy domu a co niektórzy notorycznie pala plastikami, najczęściej w nocy jak nikt nie widzi. Domy okopcone, elewacje brudne a mieszkańcy chorują przez takich cwaniaczków. Panie Wójcie pan tez jest z tego osiedla i tez musi wdychać te szkodliwe toksyny..niech Pan wyślę kontrole i zajmie się ta sprawa dla dobra wszystkich mieszkańców. 16:23, 09.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mieszkaniec Borkowamieszkaniec Borkowa

7 0

kto to jest ten Dorniak i dlaczego go tak wszyscy kochaja? 18:10, 09.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Plastik na płociePlastik na płocie

8 0

Kiedy usunie te swoje plakaty wyborcze czy reklamowe bo szpecą nasze otoczenie. 20:12, 09.02.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

mieszkaniec Zukowamieszkaniec Zukowa

5 0

niestety chyba nigdy, w jego oczach nic nie szpeca. tak maja ludzie bez jakiego kolwiek pojecia o dobrym smaku czy wyczucia obciachu... 07:12, 10.02.2019


do "bohaterów&qdo "bohaterów&q

3 0

Czy moglibyście już nie zatruwać wszystkiego i wszystkich wokół? 20:16, 09.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

pytanie o kwestię prpytanie o kwestię pr

3 1

Uważam, że oczywiście wszystkie osoby trujące sąsiadów powinny odpowiadać w takim samym stopniu jak inni truciciele - czyli odpowiedzialność prawna zagrożona karą więzienia a nie marnych 500 zł, jednak zastanawia mnie fakt jakim cudem zwykły urzędas z gminy czy powiatu ma prawo wejść na prywatną posesję w celu skontrolowania? Przecież policjant aby wejść na posesję i sprawdzenie czegokolwiek w domu obywatela powinien mieć nakaz, lub bezpośrednie podejrzenie o zagrożeniu życia jakiejś osoby. A taki urzędas ze strażnikiem miejskim już takiego nakazu nie potrzebują? Zwykłe zatrudnienie w urzędzie daje większe prawa niż policjantowi po szkoleniach?? 07:51, 10.02.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

PrawnikPrawnik

1 3


Żaden strażnik nie może wejść na cudzą posesję bez zgody właściciela, chyba, że ma nakaz prokuratora.
Policja może wejść gdy ma uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa a sytuacja wymaga natychmiastowego działania. A i tak prokurator musi to zatwierdzić 18:21, 13.02.2019


@prawnik@prawnik

3 1

Straż miejska czy gminna ma prawo wstępu do lokalu np. w celu sprawdzenia, co jest spalane w piecu. Nie wprowadzaj ludzi w błąd. 18:54, 13.02.2019


GS SierakowiceGS Sierakowice

7 0

Jeśli urzędnikom środowiskowym tak zależy na jakości powietrza, to niech zaczną od siebie i skontrolują GS w Sierakowicach. Przecież przejazd samochodem ulicą Piwną ok godz. 7.00 jest ryzykowny, bo ciężki dym, wydobywający się z kominów budynków należących do GS, jest tak gęsty i ciężki, że opadając skrajnie obniża widoczność - nie mówiąc już o tym żeby takim "powietrzem" oddychać. 07:55, 10.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PplakPplak

11 0

Ludzie ile kary się na leży że zatruwa nas umyślne moje zdanie 100tys zł minimum . A ile kosztuje leczenie raka...... I itp 09:44, 10.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@pytanie @pytanie

0 1

Chyba nie jednak nie znasz przepisów... 12:00, 10.02.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

@@pytanie@@pytanie

1 0

To skoro jesteś takim specjalistą/specjalistką od prawa to możesz się wypowiedzieć. Nie ma to jak na pytanie odpowiedzieć "nie znasz się" i udawać mądrego. 17:30, 10.02.2019


PrawnikPrawnik

0 0

Ja znam i twierdzę, że nie masz racji. A może mnie oświecisz? Może to ja się mylę. 18:24, 13.02.2019


gasenggaseng

3 9

A ja palę zszywkami, gwoździami, drutem kolczastym, złomem, puszkami po piwie. 12:59, 10.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

palaczpalacz

1 8

a ja pale gumy, gumki, gumeczki, gumusie I gumisie 13:29, 10.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tomasz Dorniak MASSUANATomasz Dorniak MASSUANA

2 6

Ktos zapytał złośliwie, skąd mam tak ogromną wiedzę na temat zdrowia i ekologii? Proszę zapytać 20 tys. ludzi, którzy dzięki mnie odzyskali zdrowie i przeczytać "Księgę zdrowia". Każdy naukowiec kończy studia, w moim przypadku Wydział Inżynierii Środowiska na Politechnice Gdańskiej, prowadzi badania, czyta setki artykułów naukowych z wielu dziedzin, łączy fakty, dokonuje odkryć i stosuje w praktyce, aby udowodnić skuteczność. W ten sposób można obalić błędne teorie dotyczące nowotworów i cukrzycy. Fizyka kwantowa dzięki Einsteinowi obaliła pewne założenia fizyki klasycznej. Kopernik obalił teorię płaskiej ziemi itp. Trzeba się uczyć i myśleć logicznie, aby połączyć fakty. 14:59, 10.02.2019

Odpowiedzi:5
Odpowiedz

bla  bla bla...bla bla bla...

5 3

lubisz sobie gosciu slodzic! a ja chcialbym zobaczyc chociaz jeden testymonial od kogos kogo ty wyleczyles cudaku. wszedzie *%#)!& o tym jaki to ty nie jestes a jak na razie to nie spotkalem nigdzie nikogo kto by powiedzial ze ty czegos naprawde dokonales, cos zmieniles...chodzisz tylko i *%#)!& trzy po trzy...jak ta ekipa o ktorej pisal Maciek: kolko zainteresowania kupy...a przy okazji cos komus sprzedasz, gdzies sie wprosisz, dupke polizesz bo ciagle sie ludzisz ze bedziesz radnym albo kims kto gdzies tam sie liczy bo niestety ale jak narazie to ty sie nie liczysz nigdzie chyba tylko w cyrku zeby sie posmiac z cudaka dorniaka z zespolem obciach 16:11, 10.02.2019


Maciek BMaciek B

6 2

wpierw do Adamowicza teraz do Einsteina i Kopernika sie porownuje...jeszcze troche i swoj wlasny kosciol zalozy w ktorym oczywiscie bedzie przygrywal kto...zespol Masakra w skladzie dorniak, dorniak i dorniak....nie znam cie gosciu ale masz zrypana czache i to rowno...wspolczucia dla rodziny 16:16, 10.02.2019


Tomasz Dorniak MASSUANATomasz Dorniak MASSUANA

1 6

Nikogo nie wyleczyłem. Zajmuję się profilaktyką zdrowotna i przekazywaniem wiedzy o metodach odzyskania zdrowia. Każdy człowiek jest odpowiedzialny za swoje zdrowie i musi sam się wyleczyć stosując immunoterapię. 20 tys. ludzi skorzystało a może więcej. Kilka się pochwaliło i zostało zaatakownych przez takich troli jak na tym portalu. Fakt wyleczenia wzbudza nienawiść, to bardzo przykre. Dlatego nikt więcej nie będzie sie ujawniał, spotkania odbywają się cały czas z polecenia, wielu lekarzy korzysta. 00:42, 11.02.2019


tak tak taktak tak tak

4 1

oczywiscie, tajna organizacja leczacych sie za sprawa naszego kochanego znachora grajka specjalisty od wszystkiego w kazdej dziedzinie pana Tomasza De z Jego wesola ekipa z zespolu Belkot. Ty chyba sam nie wierzysz w bzdury ktore ty wypisujesz... 12:17, 11.02.2019


PytającyPytający

2 1

Dalej czekam na oświadczenie w sprawie tych banerow, ktore miał Pan zrobić? Nie pamięta Pan? Poprosze o konkrety, gdzie to oświadczenie? 18:36, 11.02.2019


Aniten-AniteżtamtenAniten-Aniteżtamten

5 0

Zgadzam się. Też mieszkam na sedzickiego i to nie w bloku. Kotłownia osiedla wiadomo,że dymi,ale tego nie czuć aż tak,bo wszystko dzieje się sporo wyżej z racji komina. Natomiast jeden z sąsiadów domu jednorodzinnego ma komin dość nisko,więc czarno wszędzie. Ale widziałem ostatnio auto strażaków u niego pod domem. 16:11, 10.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MajkMajk

1 0

Somonino na Kasztelańskiej też ma swojego truciciela 17:07, 10.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

 Kaszubi są oszczędn Kaszubi są oszczędn

2 1

Lepiej żyć krótko i oszczędnie, niż długo i drogo. Życie to same kłopoty a emerytura to wegetacja. Po co żyć długo, JO ? Na zmianę ... raz szufla wyngla albo miału, a potem worek śmieci - i życie szybko zleci. 17:09, 10.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

smuteksmutek

9 0

Najgorsze, że dymem częstowani są sąsiedzi , a nie ten, kto go "produkuje". Wiem, co mówię, bo mnie też trafiło się sąsiedztwo, które pilnuje, żeby opał się kisił w zbyt niskiej temperaturze. Z tego powodu jak rozpalą rano, tak przez sześć, siedem godzin kopci się z komina bez najmniejszej przerwy. Potem wracają z pracy, znowu rozpalają i kopci się dalej. Dym ze smolącego się opału jest trudny do zniesienia,. O wietrzeniu domu można zapomnieć, o wyjściu na własne podwórko tym bardziej. 17:44, 10.02.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Czyli areszt domowyCzyli areszt domowy

7 0

zwany "Smogowo-Smrodliwym". 23:14, 10.02.2019


moja radamoja rada

5 0

Porozmawiaj z sąsiedztwem, a jeśli to nie pomoże, oddaj sprawę do sądu. O ile jest tak, jak piszesz i masz na to dowody (np.nagrania, zeznania świadków) to masz wygraną sprawę. Jest już sporo wyroków korzystnych dla pokrzywdzonych w wyniku nadmiernej immisji. Patrz artykuł 144 i 222§ 2 Kodeksu Cywilnego. 18:49, 11.02.2019


z Chmielnaz Chmielna

10 1

Sprawa jest ważna, problem ogromny. Niewielka część mieszkańców pozbawia innych do prawa oddychania czystym powietrzem. Jeśli z danego budynku kopci się całymi godzinami, dzień w dzień, to z daleka widać, że potrzebna interwencja. Niekoniecznie od razu kara, może upomnienie wystarczy, a może wytłumaczenie, jak można palić czyściej, lepiej, żeby dymić krócej... Taka prośba do naszych Władz Gminnych o zajęcie się problemem. Chodzi o nasze zdrowie... 18:17, 10.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DerdowskiegoDerdowskiego

5 0

Sprawdźcie piec wlascicieli sklepu co naja dom prywatny ba derdowskiedo na przeciwko bloku nr 1. W nocy palaxwszystko łącznie z plastiksmi. Nosza i woza te plastiki ze sklepu. Pod nosem mają smietniki, ale wola palić. Co za ludzie 21:41, 10.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PlymouthPlymouth

6 1

Ktoś może kiedyś zrobi taki wieczorny nalot w Garczu zwłaszcza w części pod Chmielno. Tam wieczorami no dość że nie ma czym oddychać to smród zwala z nóg.
To na pewno nie dobry węgiel i drewno a tym bardziej nie gaz ziemny!
22:12, 10.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

rodzicrodzic

0 0

Proponuję redakcji zainteresować się też jakością obiadów, które dostają
nasze dzieci w szkołach. Tragedia! Tego się nie da jeść! 08:40, 11.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SierkaSierka

4 0

W Sierakowicach najbardziej kopci Paris stając na światłach widziałam przed sobą mgłę a wewnątrz auta nie dało się oddychać podobnie jak stałam chwilę na parkingu z komina snuł się gryzacy żółty dym raz myślałam że coś się tam pali ale widocznie nikomu to jeszcze nie przeszkadza.
15:48, 11.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

prawnikprawnik

6 0

"Artykuł 144 KC stanowi, że właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa powstrzymać się od działań, które by zakłócały korzystanie z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych". Cytat dla tych, którzy zadymiają sąsiada przez kilka, a nawet kilkanaście godzin na dobę. 09:32, 12.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

z Chmielnaz Chmielna

5 0

Do tych, co z premedytacją trują innych!
Jak można dymić innym w nos wiele godzin, dzień w dzień i mieć głęboko w d...e, że sąsiedzi nie mogą nawet wietrzyć swojego domu, nie mówiąc o umyciu okien albo wyjściu na podwórko! Jakoś większość ludzi ma tu zwykłe piece, ale potafi dymić krótko i nie zasmradzać wszystkiego wokół. 12:49, 13.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DonsicielDonsiciel

5 0

Taki jestem sk?.syn, że raz doniosłem na sąsiada bo nie dało się już oddychać. Żaden z sąsiadów nie miał odwagi.Poskutkowało. Dzisiaj już nie pali śmieci, a sąsiedzi mi dziękują. 18:38, 13.02.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do powyżejdo powyżej

4 0

Szacun za odwagę. Mało kogo na to stać. W takiej sytuacji prawie zawsze otoczenie narzeka po cichu, a cywilnej odwagi brak, żeby się przeciwstawić. 18:59, 13.02.2019


DonosicielDonosiciel

2 1

Dzięki. Fajnie, że jest nas trochę. I to daje nadzieję... 18:18, 14.02.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

@Donosiciel@Donosiciel

0 0

Dla Ciebie wyrazy uznania. Pomogłeś nie tylko sobie, ale i innym. Przy okazji nasuwa się refleksja, że palenie śmieci trzeba zwalczać, ale i nagłaśniać, że innym to przeszkadza i szkodzi. Nam też trafiło się takie "szczęście" za płotem. Proceder trwał parę lat, zaprotestowaliśmy dopiero wtedy, kiedy zdiagnozowano u mnie nowotwór krwi. 12:18, 15.02.2019


@@@@

0 0

Łapka w dół pokazuje, że nie będzie łatwo zwalczyć trucicieli. Chcą truć i koniec. 12:22, 15.02.2019


szkoda dzieciszkoda dzieci

2 0

w Goręczynie tam palą wszystko dzieci chorują i zero kontroli 18:49, 14.02.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

aabbaabb

1 0

Nie pozwalaj na to. Napisz do Urzędu Gminy, choćby anonimowo. Podaj adres, godziny, w jakich palą. 12:24, 15.02.2019


0%