Zamknij

Rondo czy sygnalizacja na skrzyżowaniu w Kiełpinie? Są kontrowersje i apel do gminy Kartuzy

12:55, 27.03.2019 W.D Aktualizacja: 17:00, 27.03.2019
Skomentuj Mieszkaniec Kiełpina na sesji Rady Miejskiej mówił o konieczności modernizacji drogi wojewódzkiej. fot.W.Drewka Mieszkaniec Kiełpina na sesji Rady Miejskiej mówił o konieczności modernizacji drogi wojewódzkiej. fot.W.Drewka

Ponad 1700 osób podpisało się pod petycją Stowarzyszenia Mieszkańców Kiełpina w sprawie budowy ronda na skrzyżowaniu drogi woj. nr 224 z ul. Długą. Ale są kontrowersje, ponieważ zarówno sołtys Kiełpina, jak i burmistrz gminy Kartuzy postulują stworzenie tam sygnalizacji świetlnej, a to wbrew oczekiwaniom mieszkańców.

Pisaliśmy już, że Stowarzyszenie Mieszkańców Kiełpina wystąpiło z apelem do starosty kartuskiego oraz do marszałka woj. pomorskiego o kompleksowe rozwiązanie problemów na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 224 z ulicą Długą. Na skrzyżowaniu dochodzi często do groźnych wypadków. Mieszkańcy zaapelowali, by zastosować rozwiązanie kompleksowe i wybudować w tym miejscu rondo. Zdaniem autorów petycji stworzenie w tym miejscu sygnalizacji świetlnej nie rozwiąże problemu i w żaden sposób nie poprawi płynności ruchu.

Sołtys krytykuje

W krótkim czasie pod petycją w tej sprawie podpisało się ponad 1700 osób. Dziś sprawa trafiła pod obrady Rady Miejskiej w Kartuzach. Przygotowano bowiem projekt uchwały intencyjnej, w której gmina Kartuzy ma wyrazić chęć włączenia się w realizację tej inwestycji. Sprawa wywołuje jednak kontrowersje.

Okazuje się, że z postulatami Stowarzyszenia Mieszkańców Kiełpina nie do końca zgadza się sołtys Kiełpina, a zarazem radny Mirosław Paczoska. Z oburzeniem stwierdził, że stowarzyszenie nie konsultowało swoich działań z Radą Sołecką Kiełpina. Podkreślił, że jako sołtys od 7 lat zabiega o poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniu.

- Jeżeli mamy informację, że są środki na stworzenie sygnalizacji świetlnej, to powinniśmy trzymać się tego rozwiązania - mówił radny Mirosław Paczoska.

Andrzej Regliński, jeden z mieszkańców Kiełpina obecnych na sesji Rady Miejskiej stwierdził, że konieczna jest modernizacja całego odcinka drogi wojewódzkiej z Kartuz w kierunku Somonina. Podkreślił też, że należy rozważyć sposoby poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu, a jednym z nich ma być właśnie montaż sygnalizacji świetlnej. 

Są możliwości

Zupełnie inną perspektywę rozwiązania problemu przedstawił Bartosz Kitowski, sekretarz Stowarzyszenia Mieszkańców Kiełpina. Podkreślił, że członkowie organizacji są po rozmowach m.in. z wicemarszałkiem woj. pomorskiego Ryszardem Świlskim.

- Rzeczywiście jest tak, że zapadła decyzja o instalacji sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu w Kiełpinie, ale my postanowiliśmy zadziałać, by tę decyzję zmienić - mówił Bartosz Kitowski. - Rozmawialiśmy z panem marszałkiem Ryszardem Świlskim i problemem są finanse, ponieważ szacowany koszt budowy ronda to 3 mln zł. Samorząd województwa nie może zaś uzyskać środków zewnętrznych na tę inwestycję. Zrozumiałe jest więc, że chcą poprawić bezpieczeństwo w kilku miejscach na terenie województwa, a nie tylko w jednym. Samorząd woj. pomorskiego deklaruje jednak wsparcie realizacji tej inwestycji w wysokości 1/3 kosztów, jeżeli inwestycję wziąłby na siebie powiat kartuski i wystąpił do Funduszu Dróg Samorządowych, to mógłby uzyskać dofinansowanie nawet na poziomie 80 proc. To oznaczałoby, że realny koszt inwestycji byłby dużo niższy. Rozmawialiśmy też z wójtem gminy Somonino, który wyraził poparcie dla naszej inicjatywy, chociaż nie mówiliśmy w tym przypadku o kwestiach finansowych. Stąd propozycja, by uchwałę intencyjną w sprawie włączenia się w realizację tej inwestycji podjęła Rada Miejska w Kartuzach.

Burmistrz Kartuz Mieczysław Gołuński nie pała jednak entuzjazmem dla takiego rozwiązania. Stwierdził, że w tej chwili należy rozwiązać problem na skrzyżowaniu poprzez montaż sygnalizacji świetlnej, ale dążyć do kompleksowej modernizacji drogi wojewódzkiej i skrzyżowania.

- Nie jesteśmy fachowcami, by stwierdzić jednoznacznie jakie rozwiązanie będzie tam najlepsze, ale powinniśmy wykorzystać to co w tej chwili chce zrobić samorząd województwa - mówił. - Pamiętajmy, że sygnalizację zawsze można zdjąć i przełożyć w inne miejsce, natomiast kompleksowe rozwiązania wiążą się z dużymi nakładami i nie wiadomo na tę chwilę, czy udałoby faktycznie pozyskać środki na realizację tej inwestycji, bo to jest jak loteria.

Gmina się włączy?

Przewodniczący kartuskiej Rady Miejskiej Mariusz Treder zwrócił jednak uwagę, że radni powinni poważnie potraktować postulaty mieszkańców, którzy podpisali się pod petycją.

- To jest bardzo ważne, że mieszkańcy zaangażowali się i zebrali tyle podpisów, nie można tego lekceważyć. Uchwała intencyjna w sprawie włączenia się gminy Kartuzy w tę inwestycję wskazuje zaś pewien kierunek działania. Gdyby zaś powiat wziął na siebie to przedsięwzięcie, to wiemy przecież, że może ono zostać rozpisane na kilka lat, nie musi to być zadanie jednoroczne - powiedział Mariusz Treder.

Radni podczas dzisiejszej sesji podjęli uchwałę intencyjną o przystąpieniu do inwestycji.

-  Chciałbym pogratulować mieszkańcom tej inicjatywy - powiedział przewodniczący Rady Miejskiej Mariusz Treder.

(aktual. godz.17:00)

(W.D)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(35)

observatoreobservatore

3 5

o matko, strach się go bać !!! 13:57, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

SaszaSasza

3 3

co Ty chłopie wygadujesz? 14:22, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WikaryWikary

11 10

A kiedy wybory sołtysa w Kiełpinie?
Czy nie uważacie ze tak nie można postępować z wyborcami? 14:25, 27.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

zenzen

2 6

Czep się tramwaju a nie sołtysa. 15:04, 27.03.2019


zenzen

8 12

Sołtys Mirek Paczoska ma rację , po co rondo, mało w Żukowie korków. Światła będą dobrym rozwiązaniem, oczywiście gdy będą zrobione lewo skręty. 15:03, 27.03.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Mieszkaniec KielpinaMieszkaniec Kielpina

9 1

Światła będą niewystarczające o są rozwiązaniem tymczasowym które powinno powstać 4 lata temu. Teraz potrzebne jest rondo, aby rozwiązać problem na długie lata. Marszałek również to potwierdza, zgłasza jedynie ze problemem są finanse. A i to jak przedstawił Pan Bartek można rozwiązać. 15:12, 27.03.2019


RöndoRöndo

3 2

Serio po co robić na środku skrzyżowania Koło które zabiera miejsce gdzie i tak jest wąsko i po co żeby każdy się zastanawiał kiedy może dołączyć się do karuzeli ? Powodzenia z nadgabarytami pobliskich firm 00:38, 28.03.2019


XzyXzy

8 5

Pan sołtys nie widzi nigdy problemu morze znowu postawi obelisk Poza tym nie rozumie co jest do konsultowania z radą sołecka jeśli nie sa oni strona w sprawie 15:08, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XDXD

13 0

Za duża inwestycja ale rondo w Kartuzach można 20x razy rozkopywać. XD 15:15, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Cyryl Cyryl

4 0

Jak ktoś rzetelnie podchodzi do pozyskiwania środków zewnętrznych, to zapoznaje się najpierw z zapisami konkursu. Ustawa o funduszu dróg samorządowych mówi wprost wniosek o dofinansowanie zadania powiatowego lub gminnego składa właściwy zarządca drogi powiatowej albo gminnej. Nie ma tam mowy o drodze wojewódzkiej. Procent dofinansowania jest zależny od dochodów wnioskodawcy, więc przeważnie jest to tylko 50%. 15:23, 27.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Mieszkaniec KiełpinaMieszkaniec Kiełpina

2 0

Zgadza się, dlatego realizacje inwestycji może na siebie wziąć Starostwo i starać się o dofinansowanie. 17:01, 27.03.2019


PawelekPawelek

4 0

Czy 300 tys na światła zakłada wybudowanie lewoskrętów?? 15:24, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kie.kiełpinoKie.kiełpino

12 2

Pan Paczoska "zabiega " od 7.lat ? Ile jest rzeczy , o ktore mieszkancy go proszą, aby coś załatwił: Oświetlenie , łatanie dziur w drogach , smietniki w naszej miejscowości . Zazwyczaj konczy sie to jego słowami :
" to Wy napiszcie pismo a ja to puszczę dalej " . ???? 15:58, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kartezjuszkartezjusz

3 15

A może niech kierujący nauczą się jeździć i mysleć? Ronda, światła i co jeszcze na tym zapyziałym zadupiu... 16:02, 27.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Oni się łudzą, żeOni się łudzą, że

0 0

rondo ze światłami zastopuje pijaków, jeżdżących bez odebranych im praw jazdy albo zabezpieczy przed "kierowcami" tylko z nazwy. Tu nie pomoże nawet dwupoziomowy wiadukt, jeśli nie umie się jeździć, jeździ po wódzie i nie zna przepisów. Na głupotę nie ma lekarstwa !!
Warto zrobić światła, ale przede wszystkim DOBRE KAMERY zainstalować na pijanych buraków !!! 19:51, 27.03.2019


gośćgość

9 6

według mnie rondo to lepszy pomysł bo spowolni somonińskie golfy na dobre, a światła będą działać kilka godzin dziennie w godzinach szczytu. zrobienie świateł z głową to też gruba przebudowa bo trzeba zrobić lewoskręt od strony kartuz (ale z pewnością to tańsza opcja). rozumiem, że brak chwilowo gotówki ale wystarczy na parę tygodni na ulicy długiej w kiełpinie postawić kilka radarów i będzie na dwa ronda 16:05, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

największy błądnajwiększy błąd

6 0

Brak pasa lewoskrętu do nowego markety w kier. Somonina .
Co z tego że nacisk na światła . Zielone , a tu nagle , za chwilę , korek do Tego Nowego
i Biedronki . Inwestycje tego typu powinny zawierać zjazdy z dróg na koszt inwestora .
Przykład : nowa Biedronka w Borkowie . Można , Można . 16:46, 27.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

DareDare

0 0

Aż strach pomyśleć ile będzie wypadków po otwarciu nowego marketu w Sominimie już w tej chwili trzeba tam bardzo uważać bo wyjeżdżający z Biedronki myślą że zdążą włączyć się na główną przed jadącymi tam w pobliżu samochodami. Za chwilę problem będzie z dwóch stron sklepów i dopiero wtedy będą myśleć jak rozwiązać problem. Brak uregulowań w prawie budowlanym i za dużo młodych piratów drogowych którzy nie dorośli do tego aby jeździć samochodami. 08:39, 28.03.2019


KtosikKtosik

4 3

Jeśli będą światła to i tak w pełni nie rozładują korków , rondo pozwala stopniowo je rozładować z każdej strony w tym samym czasie. Poza tym jest tak jak ktoś wyżej napisał , sołtys powinien zadbać o nasze poboczne drogi bo w niektórych miejscach po deszczu czy zimie są tragiczne . Pozdrawiam 16:56, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pan Paczoska boi siePan Paczoska boi sie

5 1

i tyle w temacie. brak kochonesow 17:38, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mieszkaniec kielpinamieszkaniec kielpina

3 7

Pan Paczoska boi sie przeciwwstawic swoim zeizchnikom.. brak kochones. a do tego nie jest mily.. widzialem wywiad w tvp3 to az szok ze ktos taki rzadzi. nastepne wybory mu odplacimy butem za drzwi 17:41, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Hmmmm..Hmmmm..

6 3

Tak się składa ze mieszkam niedaleko tego feralnego skrzyżowania.
Sygnalizacja świetlna jest w tym miejscu jedynym sensownym rozwiązaniem. Każdy kto ma trochę oleju w głowie i minimalna orientację w terenie zauważy że tam po prostu nie ma miejsca na rondo. Trzeba by zmienić przebieg jezdni i pewnie odkupić trochę gruntów od sąsiadujących z skrzyżowaniem właścicieli. O przesunięciu krzyża i transformatora już nie wspomnę.
Wybudowanie małego, byle jakiego ronda przy takim natężeniu ruchu samych autobusów i ciężarówek było by katastrofalne w skutkach i nie poprawiło by ani przepustowości ani bezpieczeństwa w tym miejscu.
Tu zda egzamin tylko SYGNALIZACJA ŚWIETLNA.
Kto za wpisuje "@" w komentarzach. 18:06, 27.03.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

KtosikKtosik

0 0

To jest jakiś fajans człowieku 18:09, 27.03.2019


WikaryWikary

3 2

Mówimy tu o 3 mln złotych. Tu nie ma miejsca na byle jakie, małe rondo ale o rondzie z prawdziwego zdarzenia. Więcej optymizmu a rondo powstanie 18:10, 27.03.2019


nie ma problemunie ma problemu

6 4

Gminę stać na kładkę do Grzybna za 4 mln , co za problem z wykupem
i przesunięciem transformatora ? 19:28, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@nie ma problemu @nie ma problemu

1 0

Pewnie nie często tam bywasz. Ciekawe czy Ty byś sprzedał część działki pod budowę ronda chodnika i ścieżki rowerowej. Bo rozumiem że zwolennicy tego rozwiązania nie zapomnieli o pieszych i rowerzystach. 19:52, 27.03.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

WikaryWikary

3 0

Montując światła nie myślisz o nikim 20:18, 27.03.2019


@Wikary...@Wikary...

0 2

Wikary....a Ty nawet o sobie nie myślisz, o dzieciach i młodzieży z pobliskiej szkoły.
Są światła, to i są przyciski do zmiany świateł dla pieszych. 23:03, 27.03.2019


@@ nie ma problemu@@ nie ma problemu

0 0

Nie trzeba czekać aż ktoś Ci sprzeda grunt pod rondo, na to jest ustawa. 09:11, 28.03.2019


Ja DrogowiecJa Drogowiec

1 0

Tylko światła, Lewo skręt od str K-z 30m pasa w str Kiełpina i prawy do K-z 20:52, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Obsewator Obsewator

1 2

Byłem na sesji rondo nic nie da budowa chodnika kielpino-Leszno oraz światła poprawi bezpieczeństwo dzięki treder owi ZDW w Gdańsku nic niezrobi 22:02, 27.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TunelTunel

2 3

Zbudujmy tam tunel dla pieszych!! Albo falochrony dla bezpieczeństwa pobliskich domów ! Jedyne sensowne rozwiązanie 00:32, 28.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Bum bum Bum bum

0 0

Z. Boniek mieszka w Kiełpinie ? 10:29, 28.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RondoRondo

1 0

Zagatka co lepsze rondo za 3mln czy światła lewo i prawo sekrety oraz chodnik do Leszna ja uważam 2wersja popieram sołtysa, bo ma rację 16:19, 29.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LesznoLeszno

2 0

Czym się zajmuje stowarzyszenie Kielpina jestem mieszkańcem nie widziałem ich działań Pan marszałek chciał dać kasę na skrzyżowanie sygnalzacje lewo i prawo skręt niestety ekipa treder i petycja to zablokowała. Pozatym zgadzam się z soltysem że lepiej wybudować chodnik do Leszna to jest bezpieczeństwo niż czekać na małe ronda kolejne lata 07:23, 30.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%