Wkrótce ruszy remont kartuskiej lokomotywy. W środę Mieczysław Grzegorz Gołuński, burmistrz Kartuz, podpisał umowę z wykonawcą renowacji parowozu oraz tendera, które stały na bocznicy przy dworcu kolejowym w Kartuzach. Koszt zadania to 252 tys. zł.
Lokomotywa typu Ty2-14 oraz zabytkowy tender - wagon specjalnej konstrukcji do przewozu węgla, dwa lata temu zostały wykupione od PKP przez gminę Kartuzy. Po remoncie zostaną wyeksponowane przy nowym Dworcu Integracyjnym jako pomniki kartuskiego kolejnictwa.
Przywrócą wygląd sprzed 40 lat
Do przetargu na renowację zabytkowych maszyn zgłosiła się jedna firma: PP-U Invest-Metal Jan Plichta z Kartuz. Przedsiębiorstwo zaoferowało kwotę 252 tys. zł. W środę burmistrz Mieczysław Grzegorz Gołuński podpisał umowę z wykonawcą inwestycji.
W ramach zadania przeprowadzone zostaną m.in: roboty ogólno-naprawcze, roboty spawalnicze, roboty ślusarskie, roboty malarskie. Odtworzone zostaną brakujące elementy wyposażenia w postaci kopii lub przy wykonaniu części staro użytecznych. Przywrócony zostanie wygląd maszyn z okresu służby PKP w latach 70-tych i 80-tych XX wieku. Inwestycja zrealizowana zostanie w ramach projektu dofinansowanego z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Renowacja zakończyć ma się w kwietniu 2021 roku.
Przez lata padała ofiarą złomiarzy
Lokomotywa, która stoi w Kartuzach, pochodzi z 1942 roku, to parowóz towarowy konstrukcji niemieckiej, zbudowany w niemieckich zakładach Henschel & Sohn w Kassel. Nie są znane szczegóły pracy lokomotywy podczas wojny. Wiadomo, że w 1945 r., jak wiele innych lokomotyw należących do DR, została przejęta przez Centralny Zarząd Komunikacji Wojskowej Armii Radzieckiej i jej jednostki działające na terenie Czechosłowacji. W drugiej połowie 1945 r. albo na początku 1946 r. parowóz znalazł się już na terenie Polski. Został skierowany do naprawy, a pod koniec listopada 1946 r. został przyjęty na stan parowozowni Olsztyn Główny.
Ty2-14 służył na PKP do końca 1990 roku. Po zakończeniu służby lokomotywa uniknęła złomowania, gdyż dzięki zaangażowaniu środowiska kolejarzy przeznaczono ją do pełnienia roli pomnika. W 1992 roku parowóz przetransportowano z Chojnic do Kartuz i ustawiono na krótkim odciętym od sieci torze ekspozycyjnym na terenie stacji Kartuzy.
Przez ostatnie 25 lat lokomotywa przez to, że stała w miejscu bez nadzoru i łatwo dostępnym dla osób postronnych, została ograbiona przez złomiarzy. Została pozbawiona praktycznie całego wyposażenia w budce maszynisty. Brakuje urządzeń służących do kierowania lokomotywą, parowóz oraz tender pozbawiono również niektórych elementów wyposażenia z ich lewej strony, czyli z boku niewidocznego z terenu stacji.
W marcu 2020 roku zabytkową lokomotywę i tender przesunięto z bocznicy na jeden z bocznych torów w Kartuzach. Zajęła się tym specjalna ekipa Kolejowego Ratownictwa Technicznego, która przesuwała maszyny centymetr po centymetrze. Akcja trwała kilkanaście godzin
Ozajasz Blumsztein12:13, 21.10.2020
no spokojnie, do 4 baniek dobijemy ? My tu zawsze w Rajtuzach dobre interesy robiliśmy ?
im dłuższy papierek do podpisania, tym więcej aneksów ? 12:13, 21.10.2020
stopka12:14, 21.10.2020
To świetny pomysł ta lokomotywa w komplecie z stojącym na torach zardzewiałymi wagonami to taki nasz wehikuł wiozący nas w świetlaną przyszłość 12:14, 21.10.2020
Xc12:31, 21.10.2020
Gdzie to zaciskanie pasa w związku z brakiem pieniędzy w budżecie? 12:31, 21.10.2020
Władysław Kładka12:38, 21.10.2020
A gdzie jest kartuska komunikacja miejska widział to ktoś,jeździ to, ma ktoś jakiś rozkład? 12:38, 21.10.2020
kwiecień 202112:42, 21.10.2020
Bardzo niesłowny wykonawca . 12:42, 21.10.2020
BRAWO mNIECIU12:52, 21.10.2020
Tego nam potrzeba ! Dodaj tam z przodu pięcioramienną gwiazdę i sztandar ku pamięci ormowcom! 12:52, 21.10.2020
Ja 18:44, 21.10.2020
Zacznij hodować swój mózg......! 18:44, 21.10.2020
Nick13:04, 21.10.2020
Mogli przywrócić wygląd z okresu II wojny, taki oryginalny zabytek w oryginalnym stanie. 13:04, 21.10.2020
124819:14, 21.10.2020
Pomysł dobry ale z ,, gapa ,, nie wypada 19:14, 21.10.2020
Nick20:36, 21.10.2020
Oczywiście że nie wypada. Jednak tzw. 'gapy' miały z reguły pociągi specjalne, tzw. Sonderzug. Przeważająca część lokomotyw tego typu należało do kolei niemieckich (Reichsbahn), a te były malowane na czarno, bez symboli partyjnych. 20:36, 21.10.2020
0bserwator13:17, 21.10.2020
Super sprawa!!! 13:17, 21.10.2020
@ Ozajasz Blumsztein13:23, 21.10.2020
Czemu nie stanąłeś do przetargu?? Mógłbyś podpisać umowę i dobić do 4 baniek przecież. 13:23, 21.10.2020
1248 19:17, 21.10.2020
Milczcie szmondaki jak nic nie macie do powiedzenia... 19:17, 21.10.2020
Staś kolejarz 13:36, 21.10.2020
Akurat będzie dla obsługi komunikacji miejskiej. Takie kartuskie SKM od Kiełpina do Prokowa. 13:36, 21.10.2020
Zdzisek 13:59, 21.10.2020
W Kartuzach taki dobrobyt ,wszystko w koło porobione ,więc można sobie pozwolić na wydanie trochę drobnych na takie tam różności,a gdyby miało być źle, to ta lokomotywa będzie jak znalazł ona napędzi koniunkture i powiezie nas ku jeszcze większemu dobrobytowi .Para buch i w ruch ,a burmistrz będzie wychylał głowę i wiatr będzie smagał mu twarz i rozwiewał włosy? .??Wszyscy wsiadać( niezły) odjazd ! 13:59, 21.10.2020
124819:19, 21.10.2020
Już dobrze , zaraz przyjdzie lekarz i da zastrzyk 19:19, 21.10.2020
Heniek złomiarz14:02, 21.10.2020
Jak oni ją bedą i tak odnawiać i umowa podpisana ,to idę jeszcze koła odkręcić☻Co ja nie dam rady odkręcić !!!! 14:02, 21.10.2020
Bogata gmina14:41, 21.10.2020
To wstyd, że z jednej strony Gołuński krzyczy o małych wpływach do budżetu gminy, zwalniając z podatku przedsiębiorców i dzierżawców, a z drugiej strony wydaje 250 tys złotych na przysłowiowy złom. Żenada panie z dwoma imionami. 14:41, 21.10.2020
@bogata gmina19:29, 21.10.2020
Ty byś wszystko przeżarł albo na 500+przeznaczył. 19:29, 21.10.2020
Jojo16:08, 21.10.2020
W dzisiejszych niepewnych czasach, czy to naprawdę potrzebne posunięcie?
16:08, 21.10.2020
Asiula16:25, 21.10.2020
A gazu w goreczynie jak nie było tak nie ma 16:25, 21.10.2020
Zdzisek 16:54, 21.10.2020
To jak nie chce z tobą uderzyć w gaz ,to weź sama uderz w gaz ,ja tam też czasami sam uderzam w gaz %%% 16:54, 21.10.2020
krecik17:21, 21.10.2020
Jest to piękny pomnik historii technicznej i warto o niego zadbać. Cieszę się, że tym zadaniem zajmie się mój przyjaciel, który rzadko kiedy robi coś niedobrze. - A wtedy jest mu autentycznie *%#)!& i poprawia z nawiązką. Pozdrawiam! 17:21, 21.10.2020
no18:30, 21.10.2020
https://www.facebook.com/serwiskk24/videos/479018619638360 <<<< Czy podobnie będzie wyglądała Kartuska lokomotywa ?????? 18:30, 21.10.2020
Palimy ruskim węglem18:35, 21.10.2020
no to niech nas wozi do Gdańska też węglowa lokomotywa.
Nasze płuca chodzą na węglu i śmieciach - nawet nam maski niepotrzebne ! 18:35, 21.10.2020
Elo2219:11, 21.10.2020
Kładka za 4bańki, lokomotywa malowanie za 250 a ule 100 rocznie i tak biadoli? Skansen już w Kościerzynie jest 19:11, 21.10.2020
124819:24, 21.10.2020
No właśnie Ela 22 , w Kościerzynie jest to i tamto , u nas nie ma bo jak ktoś chce coś zrobić to beeee 19:24, 21.10.2020
PAŁUCZANIN20:14, 21.10.2020
KOLEJ JEST POTRZEBNA DLA LUDZI DOJEDZAJACYCH DO PRACY DO SZKOŁY I NA IMPREZY KULTURALNE I NA IMPREZY I WARTO INWESTOWAĆ I ODBUDOWYWAĆ KOLEJ PASAŻERSKĄ I KOLEJ WASKOTOROWA 20:14, 21.10.2020
PAŁUCZANIN20:17, 21.10.2020
MUSIMY DBAĆ O NARODOWĄ HISTORIĘ KOLEI. TO ONA TWORZY NASZĄ TOŻSAMOŚĆ DLA POTOMNYCH I POKOLEŃ. KOLEJ MUSI SŁUŻYĆ SPOŁECZEŃSTWU I LUDZIOM. KOLEJ TO PRZYSZŁOŚCI PASAŻERÓW 20:17, 21.10.2020
PAŁUCZANIN20:22, 21.10.2020
I CHCEMY ŻEBY LUDZIE JEDZILI KOLEJĄ I BYŁO TŁUM PASAŻERÓW ZWIEDZAJĄCY NASZE PRZEPIĘKNE ZABYTKI. I ZEBY JAKO ATRAKCJA TURYSTYCZNA JEDZILY REGULARNIE WEDŁUG ROZKŁADU JAZDY PAROWOZY ZE STARYMI RETRO DREWNIANYMI WAGONAMI. TRZEBA SZANOWAĆ NASZĄ PRZEPIĘKNA KOLEJ I ZABYTKI. 20:22, 21.10.2020
PAŁUCZANIN20:27, 21.10.2020
I WARTO JEDZIC KOLEJĄ BO TO FAJNA PRZYGODA NIE ZAPOMNIANA. KOLEJ TO PRZYSZŁOŚCI PASAŻERÓW ZWIEDZAJĄCY NASZE PRZEPIĘKNE ZABYTKI JEZIORA I KRAJOBRAZY. 20:27, 21.10.2020
@124821:07, 21.10.2020
Tylko jak odnoszę wrażenie tam władze robią wszystko dla dobra mieszkańców, a w Kartuzach tylko dla dobra kolesi. A jakie ładne autobusy jeżdżą po mieście. 21:07, 21.10.2020
Szkoda ...00:04, 22.10.2020
Szkoda że tak późno. 00:04, 22.10.2020
Pusia15:49, 22.10.2020
Obym tego dożyła i zobaczyła na własne oczy, pamiętam jak nią jeździłam na piękne wyprawy! Niech zrobią tak żeby dalej jeździła, najlepiej z Kartuz do Lęborka i z powrotem! Brawa dla Burmistrza! 15:49, 22.10.2020
Do bogata gmina 19:55, 22.10.2020
Pisze wyżej że jest to dofinansowane ... Nie z gminnych pieniędzy mój t?y smutku 19:55, 22.10.2020
Zenek19:58, 22.10.2020
w gabinecie przy Hallera w pażdziernikowy deszczowy wieczór zebrali się wierni towarzysze władcy o dwojgu imion. Przeważali towarzysze ,absolwenci naszej znanej kartuskiej alma mater, ale w półcieniu dało się zauważyc grono towarzyszy broni z ormo. Radcie coś, przecież muszę coś zrobic dla mieszkańców bo mnie w końcu na taczce wywiozą a w kasie pusto. A ta lokomotywa co to gawiedzi obiecałeś wyremontowac ,to dobry pomysł był. Słaby pijar, nic nie zyskam stwierdził dwuimienny ,to tylko kawał stali. Z półcienia dobiegł ściszony głos "to jest lokomotywa na skalę naszych możliwości i tym pokarzemy,że nie jest to szczyt naszych możliwości. I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji – który sobie zgnije, do wiosny na świeżym powietrzu, i co się wtedy zrobi? Dwuimienny: Protokół zniszczenia. Wypijmy stac nas.
19:58, 22.10.2020
Matka 6 latka22:20, 22.10.2020
Pewnie los tej lokomotywy byłby mi obojętny, ale chodziłam z synem do kartuskiej biblioteki. Synek zawsze zachwycał się nią, mówił, że musiała mieć dużo przygód. I kiedy przejeżdżaliśmy samochodem podziwiał ją zza szyby auta. I tak zaskarbiła nasze serca, cieszę się, że będzie jeszcze piękniejsza....Super 22:20, 22.10.2020
dobry pomysł.08:39, 23.10.2020
Takie okazje w Polsce się już nie zdarzają.
Warto pomyśleć o jej rekonstrukcji w 100%.
Byłaby atrakcją nie tylko dla Kartuz ale i regionu.
Są na terenie Polski lokomotywownie, które posiadają części.
08:39, 23.10.2020
erg11:42, 24.10.2020
koszt przywrócenia do 100% sprawności koszty będą szły w milionach złotych, taniej wyjdzie zbudować od nowa replikę. 11:42, 24.10.2020
Tomiy07:01, 24.10.2020
Za 250tys. To powinno być na chodzie a nie stać i czekać na gołębie. ? 07:01, 24.10.2020
Lejb Hakenbaum14:46, 21.10.2020
3 1
sam jesteś w rajtuzach, jak baletmistrz 14:46, 21.10.2020
Ozajasz Blumsztein15:15, 21.10.2020
1 0
Ty Lejba Fogelman siedź cicho, Ty nie bydź prawdziwy żyd, ty bydź kundel bury! 15:15, 21.10.2020