Zamknij

Radny powiatowy chce uchwały o wycince drzew przy drogach

12:47, 23.11.2021 M.Dz. Aktualizacja: 13:58, 23.11.2021
Skomentuj fot.M.Dz./W.D. fot.M.Dz./W.D.
reo

Andrzej Bystron, radny powiatu kartuskiego, zwrócił się do starosty z interpelacją dotyczącą przygotowania projektu uchwały, która nakazywałaby wycinkę drzew przy jezdni. Według niego stan wielu drzew stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia. 

Andrzej Bystron chce, aby Rada Powiatu zajęła się sprawą wycinki drzew rosnących bezpośrednio przy jezdniach. 

- Drzewa w wielu przypadkach są uszkodzone, a pnie od lat martwe. Bardzo często w wyniku wichury ulegną uszkodzeniu(...), dochodzi do zniszczenia instalacji energetycznych czy mienia osób postronnych lub innych użytkowników dróg. Taka sytuacja powoduje, że koszty utrzymania dróg powiatowych z roku na rok wzrastają. Poważnym problemem są procedury o odszkodowanie. Ponadto pas jezdni z powodu drzewostanu w wielu odcinkach drogi nie spełnia norm szerokości wynikających z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury - argumentuje swoją interpelację radny powiatu kartuskiego. 

Okazuje się jednak, że taka uchwała nie byłaby zgodna z prawem.

W świetle obowiązujących przepisów uważam, że podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie wycinki drzew nie będzie miało żadnej mocy sprawczej, gdyż to poszczególne gminy wydają decyzje na wycinkę drzew w oparciu o opinie RDOŚ, które mimo wskazanych zagrożeń mają niepodważalny wpływ na ostateczne decyzje gmin - odpowiedział starosta Bogdan Łapa. Pisze także, że "w pełni popiera obawy o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego".

Starosta tłumaczy, że Zarząd Dróg Powiatowych w Kartuzach corocznie składa liczne wnioski do gmin o wycinkę drzew przydrożnych, z uwagi na ich zły stan zdrowotny. W 2019 r. wpłynęło 46 wniosków na wycinkę 237 drzew, z czego rozpatrzono pozytywnie 35 wniosków na wycinkę 180 drzew, w 2020 r. - 41 wniosków na wycinkę 598 drzew (36 wniosków na wycinkę 354 drzew rozpatrzono pozytywnie). Natomiast do października 2021 r. złożono 32 takie pisma uzasadniające wycinkę 152 drzew. 

- Na chwilę obecną pozytywnie rozpatrzono 8 wniosków na wycinkę 36 drzew. Wnioski dotyczyły głównie drzew zagrażających bezpieczeństwu wszystkich uczestników ruchu drogowego oraz mieszkańców posesji przylegających do dróg powiatowych, a także drzew w skrajni, z uwagi na ich zły stan zdrowotny - tłumaczy Bogdan Łapa. 

Informuje również, że odrzucenie wniosków przez gminy wynika najczęściej z uzyskania negatywnej opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który podważa w wielu przypadkach zasadność wycinki drzew. 

Zamiast tego nakłada on na zarządcę drogi obowiązek zastosowania zabiegów pielęgnacyjnych, czy rozwiązań zastępczych (lustra drogowe, zmiana układu komunikacyjnego itp.). Starosta twierdzi, że takim działaniem "stawia on wielokrotnie nadrzędność ochrony drzew nad ochroną życia ludzkiego".

- Przykładem tego może być Aleja Lipowa – będąca pomnikiem przyrody. Wnioski w tym zakresie złożone przez ZDP Kartuzy w 2020 roku na wycinkę 129 drzew, z uwagi na ich zły stan zdrowotny, do dzisiaj nie uzyskały decyzji zezwalającej na ich wycinkę. Kolejnym przykładem jest droga 1911G, gdzie nasze wnioski zostały rozpatrzone negatywnie, pomimo tragicznego zdarzenia związanego z wywrotami drzew w czasie silnych wiatrów powtarzających się z narastającą częstotliwością - informuje Starosta Kartuski. 

(M.Dz.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(37)

racjaracja

49 6

może nie wszystkie od razu - ale te które są stare, spróchniałe to trzeba wyciąć bo stanowią zagrożenie
14:01, 23.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

zgadzam sięzgadzam się

28 10

Aleja lipowa to dobry przykład, nie ma wichury czy burzy bez interwencji straży pożarnej tam, zawsze jakieś drzewo leży na ulicy
tylko czekać aż ktoś zginie 14:02, 23.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AhaAha

17 2

Może wpierw niech zaczną od pozbierania z jezdni tych drzew, które zostały ścięte jakieś 2 tygodnie temu ! Chodzi o Brodnicę Górną. 2 sprawa to taka,że nie ma chodnika, pobocza a drzewa wręcz wystają na jezdnię.Dobrze było by od nich zacząć.Pewnie znów usłyszymy,że to droga wojewódzka,a nie powiatowa i nie mogą nic zrobić. 14:27, 23.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NoboNobo

7 2

Dlatego może warto zlikwidować powiaty? 15:28, 23.11.2021


EstmeEstme

23 8

A ja tak sobie myślę, że zamiast wycinać drzewa, ów radny powiatowy powinien dążyć do tego, że obecne drogi, powinny zostać tak jak są i otrzymać "status lokalnych krajoznawczych" bo w końcu to są Kaszuby i drogi krajobrazowe też powinny być.
A radny powinien dążyć do powstawania nowych szlaków drogowych o standardzie tras szybkiego ruchu, aby cały niepotrzebny ruch samochodów skierować na te drogi, a korzystali by z nich ludzie którym się śpieszy do pracy i nie będą musieli narzekać, że co 500 metrów muszą hamowac do 50km/h, choc wielu nawet w obszarze zabudowanym nie zwalnia.
Do tego powinien dążyć radny. 14:41, 23.11.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Sylwia Sylwia

7 8

Bzdury gadasz. Codziennie jeżdżę cholerną akeją Lipową iż dusza na ramieniu
Nie mam innej drogi wyjazdowej z posesji. Dzieci tą drogą do szkoły chodzą. Ekspertyzy są do dupy, bo nie wycięte drzewa dalej się łamią i przewracają. Boję się że kiedyś ktoś moich bliskich albo ja, stracimy przez to życie @ 15:26, 23.11.2021


EstmeEstme

3 4

A co tam wyciąć wszystko w pień i wylać asfalt szeroki na 100metrów.
Nie!
Mieszkasz gdzie mieszkasz, Ty chcesz, aby wycięto wszystkie drzewa bo uważasz, że stwarzają zagrożenie, masz rację, bo żadne drzewo nie oprze się wichurze i nawet zdrowe zostanie wyrwane, tylko kto w trakcie silnej wichury włóczy się? W trakcie burzy śnieżnej też pojedziesz?
Problem jest w tym, że brakuje nowych dróg do szybkiego bezpiecznego przemieszczania się, oraz drugi problem to ... brak męskiej decyzji po badaniu drzew, jeśli jest podejrzenie, że drzewo wewnątrz to próchno, powinno sie je absolutnie usunąć, jeśli są wątpliwości to decyzja zawsze powinna być na korzyść bezpieczeństwa ludzkiego, ale nie powinno popadac się też w skrajności i wyciąć wszystko jak leci, bo ludzie histeryzują, że gałąź spadła.
Każde takie drzewo produkuje masy tlenu, każde takie drzewo oczyszcza powietrze, kominów przybywa a drzew ubywa i ludzie się dziwia, że powietrze coraz gorszej jakości, skoro wycinaja wszystko bo przeszkadza.
19:12, 23.11.2021


naukowo udowodnionenaukowo udowodnione

25 21

drzewa są potrzebne, ponieważ obniżają temperaturę asfaltu, przyjemniej się jeździ samochodem, natomiast jazda drogą z wyciętymi drzewami przez ileś tam kilometrów na rozgrzanym latem asfalcie dekoncentruje kierowców i utrudnia jazdę. 14:52, 23.11.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

MichoMicho

6 10

Może nie przesadzajmy, może kiedyś jak jeździło się furmankami to byłoby wytłumaczenie, dziś klimatyzacja załatwia sprawę komfortu cieplnego, jedyny minus to nasłonecznienie wnętrza i długotrwałe wystawienie na promienie słoneczne, choć w nowych samochodach szyby czołowe mają specjalną powłoke eleminującą ten efekt.
Mnie bardziej przekonuje to, że każde takie drzewo to producent tlenu, które zaspokoaja potrzeby jednego dorosłego człowieka przez rok. 15:03, 23.11.2021


sterylizatorsterylizator

12 5

Micho żyje w szklanej bańce, drzewa obniżają temperaturę stanowią doskonały mikroklimat dla żyjących organizmów, stanowią naturalną barierę przed zamieciami śnieżnymi, wycinanie takich drzew to przejaw gupoty. 15:32, 23.11.2021


Wons Wons

6 14

Kurde ciekawy temat. Z jednej strony jestem za bo sporo naszych dróg nie wybacza błędów. Z drugiej jak sobie pomyślę że pijący za kółkiem i inni wariaci mają szansę tam skończyc a nie np. wjeżdżac w kogoś bliskiego. Wydaje mi się również że to logistycznie trudny temat bo jak mielibyśmy to zrobić 15:05, 23.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Do wyżejDo wyżej

3 2

Dziękuję za genialną wypowiedź. 15:48, 23.11.2021


GajaGaja

22 18

Oj, boli Was Panowie ta aleja lipowa. Tak samo Was boli prawdopodobnie cała zieleń i jej utrzymanie na powiatowym gruncie. Uważajcie, bo każda lipa, to święte drzewo i oby Matka Natura Was prędzej nie wycięła! 15:34, 23.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do "bystrych&quDo "bystrych&qu

20 1

Może ruszcie głową i najpierw posadźcie gdzieś nowe drzewa i nowa Aleję Lipową? W całym powiecie potrzebne są wręcz nowe nasadzenia i bioróżnorodność, tak jak w wielu miejscach w kraju. Jakoś nie widać, by powiat coś robił, w tym temacie. 15:46, 23.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Brak prąduBrak prądu

8 12

To niech rdoś płaci odszkodowania, skoro nie pozwala wycinać. To nie wiatr niszczy druty energetyczne tylko drzewa przewrócone na owe druty 17:19, 23.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OkOk

5 1

Zamieszkaj na pustyni, nawet betonowej, ale żeby to było daleko stąd. 21:54, 23.11.2021


ManiekManiek

11 16

Te drzewa przy drogach i nie tylko , to przekleństwo.Jak można je stawiać nad bezpieczęństwo człowieka. 18:46, 23.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Spurek SylwiaSpurek Sylwia

11 7

Nie wolno mordować drzew ! Co za barbarzyńca to wymyślił ! Drzewa trzeba kochać a nie mordować ! 19:44, 23.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

kropekkropek

1 3

Tak masz rację ale z głową nie trzymać drzewa które samo ledwo się trzyma i stanowi niebezpieczeństwo-pomyśl o tym baranie. 20:52, 23.11.2021


kropekkropek

7 7

Drzewa w z dłuż dróg są niebezpieczna wystarczy spojrzeć na powalone przez wichury.to są drzewa stare puste w środku chore i same ledwo się trzymają zagrażają życiu ludzi i należy je wyciąć. Proponuję wyciąć wszystkie ale na tej zasadzie że za każde wycięte stare drzewo posadzić dwa ale 3 metry od drogi nie będzie zagrożenia dla kierowców poprawi widoczność a ekolodzy będą mieli dwa drzewa zamiast jednego starego spróchniałego. 20:46, 23.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

hahahaha

0 0

Pusty to jest ktoś inny z taką logiką. 10:08, 24.11.2021


O czym ty deliberowaO czym ty deliberowa

7 11

Do poprzedników. Zabójcze, przydrożne drzewa powinny być wycięte w pień, co do jednego. Mało ludzi już zabiły? Mało wam potwory ludzkich tragedii, że ich bronicie? 21:53, 23.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

DrajwerXXXDrajwerXXX

5 2

Skoro dżewa zabijają to aresztować je i do paki na dożywocie albo kara śmierci przez pocięcie sztilem. Jak mnie dżewo chce zabić to je omijam szerokim łukiem, czasami i driftem ??? 05:53, 24.11.2021


Ja Ja

11 3

Jak zwykle Bystroń mądrzejszy inaczej . Powinien zorientować się, czy jego interpelacja będzie zgodna z prawem ., ale dla tej formacji prawo nic nie znaczy ! 22:48, 23.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HiHi

10 1

A może zamiast słuchać osoby, która ukończyła Zarządzanie Kapitałem Ludzkim a lepiej posłuchać się dendrologa oraz dbać o odpowiednią konserwację drzew? 08:39, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

banitabanita

3 2

Przeglądu wymagają też drzewa na cmentarzach. 09:11, 24.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MegafonMegafon

0 0

Tu zgłaszasz problem do zarządcy cmentarza, a nie zarządcy drogi. 13:25, 24.11.2021


internetinternet

1 1

O której posiedzenie Rady Miejskiej Kartuzy ? 09:24, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sikawkowysikawkowy

1 1

ja jak stanę, a chce mi się lać to leje za drzewem, a jak wytną te drzewa, to będzie tylko suche pole i jak tu lać, za drzewem można się osłonić przed wiatrem, a bez drzew to leje się pod wiatr i wtedy można obryzgać siebie i innych kierowców. 09:45, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ech co za ludzieEch co za ludzie

4 2

Mam nadzieję że ten pan już nigdy radnym nie zostanie , niech idzie do pracy w tartaku jak chce ciąć drzewa ! 09:57, 24.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

alfredalfred

0 1

Tabletki weź. Co 6 godzin. 13:00, 24.11.2021


 aż boli aż boli

2 1

Niech urząd najpierw zadba o drzewa , bo to skarb dla środowiska i człowieka. Może tak radnemu wyburzyć dom bo ktoś mógłby się władować na posesje będąc pijanym za kierownica , lub jadać 150 km/h po mieście . Tak pozbawia się gniazdujących ptaków, cienia m mchów i porostów . Każde drzewo to mały ekosystem produkujący tlen. A co produkuje radny ? Dość już pasożytniczej polityki zarówno LP jak i bezsensownego działania samorządów! I co w zamian za 100 letnie drzewo sadzonkę posadzicie ?Liczba ptaków i tak już maleje w zastraszającym tempie. 10:06, 24.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DrzewoDrzewo

2 1

Fakt , każde drzewo t nie tylko same drewno , to fabryka tlenu i dom dla wielu innych zwierząt i roślin , mchów i porostów. Nawiązać współprace z dendrologiem , leczyć drzewa a jak się nie da po ekspertyzie martwe drzewo usunąć. No ale prościej i taniej zniszczyć wszystko m co za pokrętna logika, a potem nasadzenie i za 100 lat to drzewo też będzie miało 100 lat. Tylko że 60 % nasadzeń usycha , a ile osiągnie wiek dojrzały no tego już nie zobaczymy m tak jak zwierząt i organizmów które zostały zniszczone przez wycinkę , lub pozbawione domu. Ucz się panie Bystroń i inni panu podobni , bo nie jest pan sam na tym świecie. To że jedno drzewo w czasie wichury padnie nie jest powodem by wycinać setki innych starszych od pana , tym bardziej że ich pan nie sadził !!! 10:19, 24.11.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

AlfredAlfred

0 1

Ignorancie, tu chodzi o życie ludzkie. Jeśli tego nie rozumiesz, tzn., że jesteś mordercą z krwią na łapach. 13:02, 24.11.2021


@Alfred@Alfred

1 0

Ciekawe, że to napisałeś, gdyby ni eta roślinność, nie miałbyś czym oddychać, już powoli nie ma czym oddychać, a wycina się jeszcze więcej drzew. posadzenie drzewa za wyciętą 50 letnią lipę, czy dąb nie spowoduje, że bilans się wyrówna. Te młode drzewa potrzebują kilkudziesięciu lat, aby produkowac tyle tlenu co to wycięte 50 cio letnie.
Drzewa przy drogach to istna zmora dla kiepskich kierowców, oraz zdarzeń losowych, zamiast wycinać drzewa powinno budowac się nowe bezpieczne drogi, a obecne drzewa pozostawić przy drogach, ale sukcesywnie je wycinac gdy takie uschnie i nasadzić nowe w większej odległości od drogi, to jest proces na jakieś 50 lat. 13:31, 24.11.2021


gkagka

6 2

Świetny pomysł,dosyć ludzi zginęło na drzewach... 11:18, 24.11.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

eeeeeeeeee

0 0

Znaczy się ilu konkretnie ,,,jakieś przykłady ? I na ilu drzewach ? Jakieś przyczyny tych wypadków ? Prędkość, pijaństwo, głupota , zły stan techniczny pojazdu , zły stan techniczny drogi ? 17:43, 25.11.2021


0%