W 40 szkołach woj. pomorskiego powstaną zielone ściany, ogrody przyszkolne oraz szereg tzw. błękitno-zielonej infrastruktury, którą będą opiekować się uczniowie, a która będzie służyć nauce o sprawach związanych ze zmianami klimatu. Przedsięwzięcie będzie realizowane także w szkołach gminy Żukowo i Somonino.
Prawie 3 mln zł na działania służące ograniczeniu zmian klimatu otrzymało 40 szkół z gmin tworzących Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Na terenie szkół zostaną wybudowane tzw. zielono-niebieskie inwestycje, przeszkoleni zostaną nauczyciele, a uczniowie zyskają wiedzę na temat działań ograniczających zmiany klimatu.
- Obszar Metropolitalny, jako wnioskodawca środków napisał doskonały wniosek. Konkurencja była bardzo duża, bo wpłynęło ponad 80 wniosków, a tylko 6 uzyskało dofinansowanie. Dlatego gratulujemy sukcesu. Jesteśmy przekonani, że środki trafią do właściwych beneficjentów, jakimi są uczniowie - osoby, które dzisiaj uczą się dbać o klimat, niwelować zmiany w klimacie, co w przyszłości przełoży się na właściwe decyzje i działania wielu pokoleń - mówiła Diana Piotrowska p.o. dyrektora Departamentu Ochrony Przyrody i Leśnictwa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska przyznał, że wniosek Obszaru Metropolitalnego został napisany wzorcowo - przede wszystkim ze względu na solidarność Trójmiasta oraz kilkudziesięciu gmin wokół.
- Dzięki projektowi w 40 szkołach OMGGS zrealizujemy zielone ściany, ogrody przyszkolne oraz szereg tzw. błękitno-zielonej infrastruktury, którą będą opiekować się uczniowie, która będzie służyć nauce na tematy związane ze zmianami klimatu - mówił Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
“Klimat w szkołach metropolii” to największy projekt edukacyjny realizowany na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Bierze w nim udział aż 40 szkół, zarówno z dużych miast, jak Gdynia, Gdańsk, Tczew, Malbork, Rumia, jak i małych miejscowości, jak Kłodawa, Bielkówko, Dębogórze czy Linia. Na terenie każdej ze szkół zgłoszonych do projektu zostaną wybudowane zielono-niebieskie inwestycje. Szkoły mają do wyboru: skrzyniowy ogród deszczowy, gruntowy ogród deszczowy, nieckę infiltracyjną, kompostownik lub zieloną ścianę.
Na liście szkół biorących udział w projekcie są placówki z gminy Żukowo oraz gminy Somonino. Skrzyniowy ogród deszczowy powstanie przy Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Heweliusza w Żukowie oraz Szkole Podstawowa nr 1 w Żukowie, z kolei gruntowy ogród deszczowy powstanie przy Szkole Podstawowej im. Więźniów Obozu Stutthof w Niestępowie oraz przy Szkole Podstawowej w Chwaszczynie.
Skrzyniowy ogród deszczowy stworzy też na swoim terenie Szkoła Podstawowa w Borczu (gm. Somonino).
- Obiekty małej retencji naśladują naturę w gromadzeniu, oczyszczaniu i opóźnianiu spływu deszczówki. Są ważnym elementem przeciwdziałania skutkom zmian klimatu, więc ich stworzenie na terenie szkół będzie mieć wymiar nie tylko funkcjonalny, ale też edukacyjny - mówi dr Wojciech Szpakowski, dyrektor ds. technicznych w spółce miejskiej Gdańskie Wody, która jest partnerem projektu.
W ramach projektu przeszkoleni zostaną nauczyciele przyrody, biologii lub geografii, którzy otrzymają także niezbędne materiały dydaktyczne. Każda ze szkół dostanie również sadzonki i narzędzia do dodatkowych nasadzeń roślin.
Uzupełnieniem działań w szkołach będzie kampania społeczna mająca na celu informowanie o zmianach klimatu, gwałtownych zjawiskach pogodowych (deszczach nawalnych, suszach). Przedstawione zostaną dobre praktyki w zakresie retencjonowania wody. W ramach działań informacyjno-edukacyjnych organizowane będą konferencje prasowe, powstaną filmy edukacyjne, spot reklamowy, broszury i ulotki informacyjne.
Projekt “Klimat w szkołach metropolii” potrwa trzy lata. OMGGS realizuje go we współpracy z partnerem merytorycznym Gdańskie Wody oraz z partnerem zagranicznym International Development Norway. Projekt będzie realizowany w ramach programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu.
Dofinansowanie pochodzi ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 oraz budżetu państwa.
Anty07:18, 30.11.2021
3 2
Rośliny produkowane masowo przez człowieka potrzebują energii, torfu z kopalni, gdzie wydziela się CO2 i niszczy naturę, wody, nawozów sztucznych, transportu. Potem przesadzania i od nowa energia, torf, woda, nawozy... doniczki... W domu, każdemu powinna wystarczyć paprotka, a w ogrodzie lokalne drzewa i krzewy. 07:18, 30.11.2021
Kartuskie ecco16:30, 30.11.2021
2 0
Taaa najpierw wyciąć żywopłoty , krzaki i drzewa a potem posadzić trawę, przycinać 2 x w tygodniu , walnąć sadzonkę która uschnie za rok czy zasadzić ogórki i wziąć milion za projekt ecco. 16:30, 30.11.2021