Samorząd województwa pomorskiego kupi dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne - to składy Impuls. Umowę na zakup pojazdów podpisano dzisiaj na pokładzie 46-letniego EN57. Będą kosztować około 70 mln zł, a jeden z nich przewozić będzie pasażerów na linii PKM.
Umowę z firmą NEWAG podpisali marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk i Leszek Bonna oraz prezes nowosądeckiego zakładu Zbigniew Konieczek. Miejsce podpisania umowy nie było przypadkowe. Odbyło się ono na pokładzie 46-letniego pojazdu EN57, który cały czas wozi pasażerów.
- Chcemy konsekwentnie rozwijać kolejowy transport na Pomorzu i zwiększać komfort podróży. Dlatego kupujemy kolejne nowoczesne pociągi - mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Nowe pociągi będą klimatyzowane, obniżona podłoga ułatwi podróż osobom z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo zapewni monitoring. Na pokładzie będzie też wi-fi.
Podpisana umowa obejmuje dostawę dwóch wieloczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwszy to skład przeznaczony do ruchu regionalnego na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Drugi skład będzie dłuższy i obsługiwać będzie ruch aglomeracyjny w rejonie Trójmiasta.
Oczywiście obydwa nowe pojazdy będą mogły wyjeżdżać na inne zelektryfikowane linie kolejowe w regionie.
- Jesteśmy w stanie dostarczyć pierwszy pojazd pod koniec 2023 r. – zapowiada prezes NEWAG Zbigniew Konieczek.
Jest też szansa, że nowych Impulsów będzie dużo więcej. Zawarta umowa przewiduje również tzw. prawo opcji.
- Chodzi o to, że możemy zwiększyć zamówienie o kolejnych 10 pojazdów pierwszego typu lub 19 drugiego. Będzie to jednak zależeć od uzyskania unijnego dofinansowania – wyjaśnia marszałek Struk. – Liczyliśmy na pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety przez politykę rządu tego wsparcia możemy nie uzyskać – dodaje.
Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza na lata 2021-2027” to wartość zamówienia wyniesie łącznie ponad 1,1 mld zł. Decyzja o skorzystaniu z opcji musi zostać podjęta do końca marca 2023 r. Kolejowa inwestycja sprawi, że w ciągu kilku lat może udać się całkowicie wymienić tabor w województwie pomorskim.
brizzz14:22, 23.08.2022
jaki impuls, śmierdzi ludziom pod pachami od przeładowanych składów 14:22, 23.08.2022
Indyki16:27, 23.08.2022
Do tych powyżej, może niech najpierw odtworzą torowisko w Kartuzach, a potem będziemy się martwić o zarośnięte pachy. 16:27, 23.08.2022
Ponoć po zmroku18:31, 23.08.2022
mają też sprawdzać zapach w kroku. 18:31, 23.08.2022
Przed wejściem16:14, 23.08.2022
1 4
do wagonu będzie czujnik badający zapachy spod pachy, więc żaden niedomyty nie będzie wpuszczany do pociągu. 16:14, 23.08.2022