Zamknij

Pomorska Rada Oświatowa zdecydowanie za nauczycielami: to walka o dobrą edukację

11:36, 19.04.2019 mat. pras.UMWP/oprac.W.D. Aktualizacja: 11:48, 19.04.2019
Skomentuj fot.mat.pras./UMWP fot.mat.pras./UMWP

Członkowie Pomorskiej Rady Oświatowej przyjęli specjalne stanowisko wyrażające poparcie dla protestu i postulatów nauczycieli. Rada wyraziła w nim sprzeciw wobec obniżania wartości zawodu nauczyciela i zaapelowała do rządu o porozumienie.

Stanowisko Pomorskiej Rady Oświatowej przyjęli jednogłośnie wszyscy jej członkowie – 37 osób. Są wśród nich przedstawiciele samorządów, szkół na wszystkich etapach edukacyjnych, szkół wyższych, instytucji oświatowych, organizacji pozarządowych, związków zawodowych oraz rodzice i uczniowie. W przyjętym przez nich stanowisku czytamy m.in.:

Pomorska Rada Oświatowa, rozumiejąc trwający w całym kraju protest nauczycieli i pracowników oświaty, wyraża swój stanowczy sprzeciw wobec deprecjacji zawodu nauczyciela […]. PRO wyraża przekonanie, że uczestniczący w strajku nauczyciele i pracownicy oświaty walczą przede wszystkim o dobrą edukację dla każdego polskiego ucznia. […] PRO zwraca się również ze słowami podziękowania do rodziców, którzy z dużym zrozumieniem odnoszą się do postulatów nauczycieli oraz wspierają ich protest. PRO, dostrzegając dramatyczną sytuację w polskiej oświacie, wyraża przekonanie, że postulaty nauczycieli zostaną przyjęte, dając początek poważnej debacie na temat stanu polskiej edukacji

- Ufam, że większość nauczycieli traktuje pracę w szkole jako misję i swoiste posłannictwo - podkreśla Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego. – Nie zgadzam się jednak, by zasłaniając się ową „misyjnością" zawodu odmawiać nauczycielom prawa do upominania się o godne tego zawodu zarobki. Z doświadczenia najbliższej rodziny wiem, jak bardzo stawki widoczne na nauczycielskich "paskach z wypłatą" odbiegają od podawanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej uśrednionych kwot, uwzględniających fakultatywne wszystkie nadgodziny, dodatkowe wynagrodzenia roczne, dodatek wyrównawczy i odprawy emerytalne.

fot.mat.pras./UMWP

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podkreśla, że Rada wielokrotnie zwracała już uwagę na skutki wprowadzonej reformy oświaty oraz na zagrożenia dotyczące jakości kształcenia, a także na kwestie finansowe i brak oszacowania rzeczywistych kosztów wprowadzonych zmian. Z ankiet, które dla Urzędu Marszałkowskiego wypełniło 109 pomorskich samorządów, wynika, że wzrost nakładów na oświatę odnotowano w 99 samorządach. Średnio w gminie, powiecie i mieście wydano na wdrożenie reformy 1,95 mln zł, co łącznie daje 192,67 mln zł w całym województwie. W latach 2017 - 2018 zwolniono 296 nauczycieli, zaś wedle różnych szacunków w roku szkolnym 2019/2020 pracy zabraknie dla 484 nauczycieli.

Samorządy w ankietach wskazały również, że problemem jest niewystarczająca subwencja oświatowa i jednoczesny wymóg dostosowania infrastruktury i wyposażenia szkół. W związku z tym gminy często muszą rezygnować z wielu wcześniej planowych inwestycji.

- Jestem pełen uznania dla determinacji protestujących nauczycieli. Sprzeciwiam się deprecjacji zawodu nauczyciela. Sprzeciwiam się również zrzucaniu na samorządy odpowiedzialności za wdrażanie tej nieprzemyślanej reformy oraz finansowania jej skutków - podkreśla marszałek woj. pomorskiego.

(mat. pras.UMWP/oprac.W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(42)

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


reo

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


DestrukcjaDestrukcja

33 9

Za chwilę pewnie będą strajkować urzędnicy, w tym Urzędu Marszałkowskiego, bo też za mało zarabiają. To też grupa zawodowa niezbyt szanowana. A pracownicy MOPS też podobno się szykują i nie będzie wypłat 500+, bo nie rozpatrzy wniosków . Tak PO i Koalicja kochają Polaków i Polskę? 12:04, 19.04.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

KaszubaKaszuba

1 0

Destrukcja zamiast pisać komentarze to weź się za leczenie bo jesteś chory i to poważnie . 13:54, 20.04.2019


@kaszuba@kaszuba

2 0

te lepiej utrzymywac nierbów i dawac im kase niż dac podwyżki ludziom pracowitym i tym od których pensji jest odprowadzane najwiecej podatków i to uczciwych podatków od pełej pensji.. Walnij sie w ten swoj porypany kacap 20:45, 21.04.2019


straciliście w moichstraciliście w moich

41 15

Przez lata przekazywałem wraz z moją rodziną środki z 1% podatku na szkolnictwo. Po tym, co teraz robią nauczyciele, będzie musiało minąć wiele lat, zanim znowu ktokolwiek z nas przekaże pieniądze w ręce nauczycieli...

Macie podwyżki, są propozycje, miałoby nastąpić urealnienie, tzn. poprzez zwiększenie pensum nauczyciele rzadziej pracowaliby na kilka etatów. Nie chce tego, bo ten cały strajk jest wyłącznie polityczny. Przez kilka lat za czasów PO podwyżek nie było i nikt nie robił zadymy. A teraz... 13:07, 19.04.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

......

7 3

errata: straciliście w moich oczach

Nie chcecie tego... 13:10, 19.04.2019


TejmanTejman

2 0

Może w twoich ślepych bo w innych bardzo zyskali . 13:57, 20.04.2019


PedagogPedagog

0 0

Jest mi kompletnie obojętnie, jak nas oceniasz. A to, że piszesz, iż zwiększenie pensum spowoduje, że nauczyciele nie będę pracować na kilku etatach pokazuje, że nic o szkole nie wiesz. Właśnie zwiększenie pensum będzie przyczyną, że trzeba będzie latać po różnych szkołach, by owo pensum zyskać. 11:24, 05.05.2019


MiśMiś

34 4

Przecież w POmorskim rządzicie przez cały czas. Oświata jej organizacja to zadanie samorządów. Najwięcej bałaganu i strat finansowych jest przy kiepskie zarządzanie ale patrząc na ten skład to nie budzi to zdziwienia Tu nie jest celem poprawa systemu szkolnego, podniesienia jakości pracy i wyników nauczania to jest perfidna gra bardzo prestiżowym zawodem nauczyciela





13:41, 19.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nicknick

32 7

zwolnic ta cała pseudoradę, komu oni służą, chyba własnym egoistycznym interesom, zamknąć raz na zawsze te POlidbiuro! wstyd!!! masę ludzi jest przeciw proporcje są takie jak 37 tych pseudoedukatorów do 370 000 . 14:00, 19.04.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KaszubaKaszuba

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


HistorykHistoryk

7 0

Propnuje zaglebic sie w historie ZNP. Wandy Wasilewskiej, Jsniny Broniewskiej, Plomyka i Plomyczka .... o lokalsach nie wspominając. Sowiecka agentura tyle wynikaz kafego opracowania. 07:35, 20.04.2019


TejmanTejman

1 3

Usuwanie postów jest dobre bo skoro to piszą gł....ie.. trole pisiorowe . Tak trzymać . 14:04, 20.04.2019


wmmmwmmm

22 5

puknijcie się w głowę, ściemniacze
14:26, 19.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hmmhmm

37 8

Mam nadzieję, że ktoś wreszcie zrobi porządek i skończy się to politykierstwo w szkołach a zacznie normalna praca,w której nie będzie ważne kto jaką opcję polityczną popiera ale jakim jest pracownikiem. Jeśli np. dyrektor szkoły jawnie popiera strajk to szanse na to, że nauczyciele zaczną ze strajkowania rezygnować są raczej niewielkie i nie chodzi tu wcale o to, że są do tego strajku przekonani. 15:07, 19.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

szkólnyszkólny

19 3

"PRO apeluje do samorządów o pozostawienie wolnych środków zaplanowanych na wypłatę wynagrodzeń do dyspozycji dyrektorów szkół" - no, apelować zawsze można, problem w tym , że środki te mają charakter celowy, a ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych wyraźnie mówi, że strajkujący traci prawo do wynagrodzenia za okres strajku. Ja się nie znam:) , ale na mój "chłopski" rozum to się może skończyć dla takich samorządowców postępowaniem przed komisjami orzekającymi w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych funkcjonujących przy Regionalnych Izbach Obrachunkowych. Ale ja tylko zwykłym szkólnym jestem to mogę się nie znać? 15:46, 19.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MatkaaMatkaa

32 7

Zabrać szkoły samorządom. Za dużo układziików, a za mało dbałości o dzieci. Samorządowcy tylko narzekają na utrzymywanie szkół. 15:56, 19.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Matkaado Matkaa

22 5

Całkowicie Cię popieram. Uważam, że samorządy nie powinny mieć żadnego wpływu np. na wybór dyrektorów szkół. Chociażby po to by ci mieli rzeczywistą autonomię i niezależność, moim zdaniem, powinni pracować w oparciu o kontrakt. Wywiąże się z kontraktu - znaczy jest dobrym zarządzającym; nie wywiąże się to "żegnamy". Konkursy na dyrektorów szkół powinny być ogłaszane przez Kuratorium Oświaty albo jeszcze lepiej przez MEN i jak ktoś z np.Krakowa chce być dyrektorem szkoły w przysłowiowej Koziej Wólce to dlaczego nie - jeśli jest dobry i chce? Taki dyrektor będzie wtedy walczył o swoją szkołę i nie będzie od nikogo zależny , jedynie od zapisu kontraktu. 16:10, 19.04.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

no joooo ...no joooo ...

4 9

powinien panować ten sam system co w ziobrokraturze. Wszyscy prokuratorzy są dzięki temu zależni "jedynie od przekazów dnia" z ul. Ciemnogrodzkiej. 16:19, 19.04.2019


ZdzichZdzich

5 2

DO no joooo ...starasz się, chyba nawet wierzysz w to co wypisujesz... ale proszę włącz logikę i przeczytaj komentarz jeszcze raz, spokojnie, ze zrozumieniem.
dziękuje 23:12, 19.04.2019


Pis to historiaPis to historia

9 27

Widać , że PiS podniósł stawkę za trollowanie.
Już nie wiele wody upłynie jak ta formacja przejdzie do historii . 05:48, 20.04.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

AdalbertAdalbert

1 8

Tak to prawda ale ich koniec szybko nadchodzi . Ludzie są coraz mądrzejsi i nie dają sobie wciskać przez tych g..... li ciemnoty . 14:11, 20.04.2019


ZdzichZdzich

4 1

Oczywiście że PiS przejdzie do historii, w przeciwieństwie do PO czy innego POKO lbtqwerty, o tej pożal się boże opozycji historia zapomni 19:53, 20.04.2019


Jurek..Jurek..

22 5

może zróbmy referendum co myślą o proteście nauczycieli rodzice, jak oceniają belfrów z przeszłości ,scyzoryk w kieszeni się otwiera 08:09, 20.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Pis to historia@Pis to historia

16 2

A dla ciebie każdy kto ma inne zdanie niż ty to od razu trolluje? Będziesz się ekscytował jak Pis przejdzie do historii - póki co to jest zaklinanie rzeczywistości, ale podziwiam za taką wiarę wbrew wszelkiej nadziei:) 13:58, 20.04.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

KaszubaKaszuba

2 8

Tak to prawda że PiS przejdzie do historii ale tej jak najgorszej i bardzo wstydliwej dla nas normalnych i rozgarniętych . 14:16, 20.04.2019


@Kaszuba@Kaszuba

10 1

Wiesz , to że ugrupowania polityczne przechodzą do historii to jest całkowicie normalne i wiadome i też nie mam wątpliwości, że PiS się kiedyś skończy - chociaż szybko to się nie stanie. No, chyba , że grzmotnie jakaś afera na miarę tzw. taśm prawdy. Wtedy faktycznie skończą jak PO. Natomiast , co do "normalnych i rozgarniętych", cóż - w zasadzie każdy myśli, że jest "normalny i rozgarnięty", więc to żaden argument. 14:28, 20.04.2019


rubedekrubedek

3 0

Kaszuba to nie żaden kaszub tylko jakis chory psych.. POpapraniec 08:41, 23.04.2019


mkomko

7 18

Murem za nauczycielami. Wytrwajcie! 17:43, 20.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HistorykHistoryk

13 4

Propnuje zaglebic sie w historię ZNP. Wandy Wasilewskiej, Janiny Broniewskiej, Płomyka i Płomyczka .... o lokalsach nie wspominając. Sowiecka agentura tyle wynikaz każdego opracowania.
17:56, 20.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Hah25Hah25

8 6

Za co taki nauczyciel chce podwyżkę jeżeli pracuje np. 4h dziennie czesc pracy zabiera do domu średnio w tygodniu pracuje 15-20 godz gdzie większość ludzi na tej smieszne najniższej krajowej pracuje do 10h dziennie tygodniowo 40h za takie grosze większości jest to praca fizyczna bez podziału dla kobiet i mężczyzn każdy charuje tak samo więc jal.dla mnie to troche smieszne . I najgorsze jest to ze sobie to zrobili 2miesiace przed koncem roku gdzie dużo dzieciakow ma zagrożenia i jak to ma.wygladac ze zabiorą potem im wakacje czy nie dadzą promocji do następnej klasy . żenada
Pozdro 07:40, 21.04.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

@hah25@hah25

4 2

Puknij sie w łeb trzeba było isc na studia skonczyc je i zostac nauczycielem skoro to wedlug ciebie miód. Nauczycielom jak najbardziej nalezy sie podwyżka. To oni uczą twoje dzieci i je wychowują. Jestes jak inni wypowiadasz sie o czyms o czym nie masz wcale pojecia. Tak sie składa ze jestem pracodawcą i moje godziny pracy to 16 godz na dobę i wiem co to ciężka praca. Moje dzieci wychowała i wychowuje szkoła bo ja na to nie miałem czasu. Szacun dla nauczycieli za te ciężką pracę. Najwiecej w tym wszystkim to zawiniają ludzie decydujacy o naszym szkolnictwie. To wychowanie mlodzieży , biurokracja, kumoterstwo i traktowanie szkoły jak własny folwark przez dyrektorów jest najwiekszym problemem w szkolnictwie. Byłem kiedys pracownikiem szkoły i wiem że nauczyciele podlizujący się dyrektorom (koleżkowie) mają najwiecej godzin co za tym idzie wieksza pensja. Prawdziwi nauczyciele z powołania są skromni i wykonają naprawdę dobrze swoją prace. W szkołach powinna być większa kontrola nad tym co robią dyrektorzy. Nauczyciele nie poddajcie walczcie o swoje. Pozdrawiam życzliwy GOSC 21:02, 21.04.2019


Do wyżej Do wyżej

0 0

A dyrektor to luzu włodarza. I tak to wygląda. 13:48, 23.04.2019


@ha 25 @ha 25

3 5

za najniższą średnią krajową pracuje wierchuszka pis
a nawet dla idei
Tylko ,że ich idea wynosi około tysięcy za miesiąc .
ha , ha , ha 07:58, 21.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HUCPAHUCPA

4 7

roczny dochód biednego emeryta ( JK )
uposażenie 118 tys , dieta 30 tys . zus 77 tys
ten , to się napracował w życiu 08:07, 21.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EgoizmEgoizm

8 5

Kiedy byliśmy w latach komuny uczniami, było nie do pomyślenia żeby nauczyciele sami zamknęli się w szkole po to by zwrócić uwagę całego społeczeństwa na swoją biedę. W każdym prawie domu było biednie czyli podobnie albo gorzej. A dzisiaj jest inaczej? Zastanówcie się z jakim mozołem my wszyscy ( dla Was przeciętniacy) staramy się o godny byt naszych rodzin. Większość tej grupy społeczeństwa pracuje na Wasze utrzymanie, często nie świadom. Pracują fizycznie po 10 - 12 godzin, rolnictwo, przemysł tzw. produkcja, im więcej naprodukują tym więcej wpadnie do budżetu państwa. Od nas przeciętniaków, rodziców Waszych wychowanków, zależy Wasze uposażenie. Sądziliśmy, że macie tego świadomość. Wszyscy jesteśmy potrzebni w budowaniu lepszej przyszłości tego kraju, wyjścia z obłudnej komuny, wszyscy! Jesteśmy sobie nawzajem potrzebni, jak bardzo najlepiej powinniście wiedzieć Wy poloniści, historycy,matematycy ... Pracownicy budżetówki pełnią służbę w narodzie bardzo zaszczytną. Żadne pieniądze nie wynagrodzą tego co nazywa się powołaniem do zawodu nauczyciela, lekarza. Rozum i zdrowie największe skarby człowieka. Chcemy Was szanować, dbać jako rodzice Waszych wychowanków o Wasz autorytet, niestety nie mamy argumentów. Zarabiamy o wiele mniej a pomimo to kochamy naszą Polskę, jesteśmy patriotami i nawet w głowie nam strajkować kiedy kraj ciągle na dorobku. Ktoś w mediach nazwał ten strajk skrajnym egoizmem, chyba trafnie. 22:47, 21.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Uczen Uczen

7 4

Co wy wszyscy wiecie o nauczaniu i o strajku? Moim zdaniem by nauczyciele mogli strajków o swoje powinni być zaangażowani aby nauczyć młode pokolenie czegokolwiek a nie że młodzi muszą szukać wiedzy w swoim zakresie bo w szkole wiedzą tyle co z książki przeczytają. Żenujący jest ten strajk wybrać terminy które szkodzą uczniom w rozwoju i dalszej karierze życiowej bo nie mogą uzupełnić wiedzy która brakuje by dostać się do ich wymarzonych uczelni oraz co gorsze powodują stres bo nawet niewiadomo czy matury się odbędą bo w wielu szkołach nie odbyły się rady kwalifikacyjne... Świetna postawa nauczycieli godna ich zawodu oraz zainteresowania względem pokolenia które kiedyś będzie ba nich pracować... Gratulacje kto jest za tym strajkiem niech pomyśli jaką czkawką może się to odbić na ich przyszłości i emeryturach
02:42, 22.04.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

racjaracja

4 0

bo to nie nauczyciele ale wilki w owczej skórze. 08:44, 23.04.2019


nauczyć a nie nauczanauczyć a nie naucza

2 0

czas skończyć z tego typem oświaty. Nauczyciel naucza, a powinien NAUCZYĆ ucznia i na podstawie tej miary powinien być wynagradzany.
Jak uczniowi nie mają wyników, to też świadczy o nauczycielu.
15:22, 03.05.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

roborobo

0 0

ale teraz to już nawet nie naucza czy uczy, ale programuje, mamy przecież testy zamiast egzaminów, czyli jak małpke nauczyć żeby wcisnęła guzik karmiąc ja bananem 15:46, 03.05.2019


0%