Zamknij

Chcą reaktywacji linii kolejowej Pruszcz Gdański-Stara Piła

11:05, 13.06.2019 mat. pras., oprac. M.Dz Aktualizacja: 11:18, 13.06.2019
Skomentuj Sygnatariusze listu intencyjnego w sprawie reaktywacji linii kolejowej 229. Fot. Aleksander Olszak Sygnatariusze listu intencyjnego w sprawie reaktywacji linii kolejowej 229. Fot. Aleksander Olszak

Samorządowcy z województwa pomorskiego, w tym gm. Żukowo, podpisali w Kolbudach list intencyjny ws. reaktywacji linii kolejowej 229 Pruszcz Gdański-Stara Piła. Reaktywacja linii kolejowej miałaby ogromne znaczenie dla mieszkańców gminy Żukowo. Trasa przebiega bowiem przez Niestępowo, a także okolice sołectw Sulmin, Widlino czy Łapino Kartuskie.

W Urzędzie Gminy Kolbudy swoje podpisy pod listem intencyjny złożyli m.in. wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski, samorządowcy gmin z pow. gdańskiego oraz burmistrz Żukowa Wojciech Kankowski.

Jak podkreślano, rozwój miast i gmin - a co się z tym wiąże rosnące natężenie ruchu na drogach - zmusza samorządowców do poszukiwania nowych rozwiązań komunikacyjnych. Przykład cieszącej się dużą popularnością Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dowodzi, że mieszkańcy Pomorza chętnie przesiadają się dziś ze swoich samochodów do szynobusów. Argumentami przemawiającymi za transportem zbiorowym są przede wszystkim koszt oraz czas podróży.

- Cieszę się, że pomysł reaktywacji linii kolejowej 229 wraca. Przypomnę jednak, że kilka lat temu było już gotowe studium wykonalności tego projektu. Szkoda, że wtedy niektóre samorządy podjęły zupełnie inną decyzję. Gdybyśmy wtedy przystąpili do prac, kto wie czy reaktywacja połączeń już by nie nastąpiła – powiedział wicemarszałek. – Tą linię kolejową trzeba rozpatrywać razem z „bajpasem kartuskim". Pamiętajmy również, że to połączenie służyć może nie tylko pociągom pasażerskim, ale i towarowym, jadącym w kierunku gdyńskiego portu. Co najważniejsze, teraz przede wszystkim trzeba znaleźć sposób finansowania. Dobrym pomysłem może być wystąpienie gmin do Krajowego Programu Kolejowego – dodał. W obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej nie ma niestety możliwości finansowania tego przedsięwzięcia ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. – Nie jest jednak wykluczone, że w przyszłej perspektywie takie możliwości będą – podkreślił wicemarszałek Świlski.

fot. nadesłane/UG Żukowo

Reaktywacja linii kolejowej miałaby ogromne znaczenie dla mieszkańców gminy Żukowo. Trasa przebiega bowiem przez Niestępowo, a także okolice sołectw Sulmin, Widlino czy Łapino Kartuskie.

- Bezpośrednie, kolejowe połączenie gminy Żukowo z Kolbudami i Pruszczem Gdańskim stwarza nowe możliwości nie tylko dla komunikacji, ale i rozwoju gospodarczego. Trzeba wykorzystać taką możliwość - mówi Burmistrz Wojciech Kankowski.

Kolejowy szlak z Pruszcza Gdańskiego do Starej Piły i dalej do Kartuz został uruchomiony w 1886 roku. Pociągi pasażerskie kursowały tą linią do 1994 roku, kiedy to została podjęta decyzja o ich likwidacji z przyczyn ekonomicznych. Potem z linii sporadycznie korzystały pociągi towarowe. W kilku miejscach, między innymi w Łapinie doszło do osunięcia się nasypów. W wielu miejscach złodzieje rozkradli też tory. Obecnie z torów pomiędzy Łapinem a Starą Piłą korzysta pierwsza w Polsce kolej drezynowa. Organizowane wycieczki drezynami ręcznymi i rowerowymi cieszą się dużą popularnością. Ostatni, jak dotąd pociąg z pasażerami, to specjalny skład dla sympatyków kolei, który dotarł do stacji Kolbudy 12 kwietnia 2002 roku. 

fot. nadesłane/UG Żukowo

(mat. pras., oprac. M.Dz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(5)

aaaaaaaaaa

10 16

Zlikwidowano, bo nierentowna. Teraz też nie będzie rentowna. Nawet linia z Kartuz do Gdańska rentowna nie jest, mimo że pociągi są pełne pasażerów. Nadal trzeba do tych połączeń dopłacać.

A kto do tego będzie dopłacał, gdy pieniędzy będzie mniej?

Zróbcie w końcu sieć drogową z prawdziwego zdarzenia! Obwodnicę metropolitalną z pełną obwodnicą Żukowa (także powiązana z trasą na Kartuzy) oraz obwodnicę Kartuz. Po co mi kolej z Żukowa, jeśli do Żukowa nie da się wjechać normalnie? 12:50, 13.06.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

Pięknie!Pięknie!

6 3

Tego nam potrzeba! 12:52, 13.06.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Przyjaźń Przyjaźń

4 1

Fajnie, ale my też potrzebujemy autobusu do tej Starej Piły, bo z buta to jest ponad 40 min. i to centrum wioski. Stara, co piła nie da rady. 12:58, 13.06.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MiłoszMiłosz

7 1

Oby się udała zrealizować ,jescze odbudowa odcinka do Lęborka i można byłoby jechać aż do samej Łeby i Szczecina przez Kartuzy-Sierakowice.

18:14, 13.06.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

cuple2019cuple2019

3 1

Podpisuje się obiema rękami za inicjatywą rewitalizacji tej linii kolejowej. Trochę mnie przeraża fakt, że finansowanie inwestycji i jej realizacja może nastąpić w następnym rozdaniu, czyli po 2023. Czy, znając aktywność naszych samorządowców, nie dałoby się znalesć rozwiązania, które umożliwiłoby rozpoczęcie prac np w przyszłym lub 2021. 08:26, 14.06.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%