Zamknij

Podpisano umowę na projekt i budowę fragmentu bajpasa kartuskiego

15:24, 22.12.2020 W.D. Aktualizacja: 15:36, 22.12.2020
Skomentuj fot.mat.pras./PKM SA fot.mat.pras./PKM SA

Dziś przy udzialeSamorządu Województwa Pomorskiego oraz przedstawicieli PKP PLK podpisana została umowa pomiędzy PKM SA i gdyńską firmą Torhamer na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych tzw. :bajpasu kartuskiego" na odcinku realizowanym przez PKM. Ma on być gotowy do grudnia 2022.

Trasa kolejowa zwana "bajpasem kartuskim" umożliwia objazd z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny mógłby zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą. Podjęto więc działania, by temu zapobiec.

fot.mat.pras./PKM S.A.

- Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Dzięki wybudowaniu tzw. "bajpasu kartuskiego" i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. A na tym właśnie nam, jako organizatorowi przewozów kolejowych w regionie, najbardziej zależy.

Prace przy "bajpasie kartuskim" będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz - należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy ścisłej współpracy z miastem Gdańsk.

Właśnie tego odcinka "bajpasu kartuskiego" dotyczy podpisana dziś umowa z firmą Torhamer z Gdyni, która wygrała przetarg na realizację tej inwestycji, wyceniając ją na 43,25 mln zł.

fot.PKM S.A.

W ramach inwestycji powstanie cała niezbędna infrastruktura w śladzie istniejącego, przedwojennego nasypu, który - podobnie jak to było wcześniej na linii PKM budowanej w latach 2013-2015 - zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony.

Projekt obejmuje także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.

- W ciągu pierwszych 9 miesięcy wykonawca zobowiązany będzie opracować projekt budowlany, więc spodziewamy się, że same roboty na naszym odcinku bajpasu rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Na uzyskanie pełnej przejezdności linii kolejowych 248 i 234 wykonawca będzie miał czas do 15 listopada 2022 r. Zależy nam bowiem, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowej trasy już w grudniu 2022 r., kiedy wejdzie w życie roczna zmiana rozkładu jazdy.

Informowaliśmy już, że również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały wykonawcę dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych dla "swojego" odcinka tzw. bajpasu kartuskiego. Koszt inwestycji to 91,5 mln zł netto. 

(W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(7)

Bardzo dobrze !!Bardzo dobrze !!

8 1

Ten bajpas będzie potem drugą trasą łączącą Kaszuby z Trójmiastem.
Dwupasmówka jest zawsze lepsza od jednopasmówki (zarówno drogowa - jak i kolejowa). 21:33, 22.12.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

BARDZO !?!?!?!BARDZO !?!?!?!

3 5

To jest totalna porażka .Od oddania historycznego połączenia PKM do Kartuz minęło już sporo lat a samorząd województwa cały czas drepcze w miejscu kilometr tu 1.5 kilometra tam a czas leci . Kartuzy stają się powoli małym zapyziałym miasteczkiem znanym z przyjmowania na rynku osobistości typu p .Trzaskowski, p. Grodzki ,p.Dulkiewicz ,p. Struk Pytanie polityczne po co trzymamy się układu który nam nie daje możliwości rozwoju i na dodatek promuje obce nam wartości 08:15, 23.12.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Kartuzy stają sięKartuzy stają się

0 2

coraz lepiej skomunikowane z Trójmiastem i staną się za kilka lat równie atrakcyjne do zamieszkania jak odleglejsze dzielnice Gdańska, bo dojazd już obecnie zajmuje tyle samo czasu PKM-ką co i tramwajem z dalekich dzielnic do centrum Wrzeszcza.
Z końcowego przystanku tramwaju # 2 jadę tyle samo, co PKM-ką z Kartuz. 08:53, 23.12.2020


BARDZO!?!?!?!BARDZO!?!?!?!

2 0

Do @Kartuzy stają się --Trochę fantazja ponosi .Proszę sobie postać w korkach przed Gdańskiem w Kartuzach w Żukowie . Zrozumie Pan-i że Kartuzy są na drodze do trójmiasta istotnym węzłem komunikacyjnym przez który przejeżdżają dziesiątki tysięcy ludzi na dobę. Ten stan trwa od wielu lat Proszę wyjść z za biurka i zweryfikować slogany które słyszymy od lat 09:50, 23.12.2020


Dlatego mówię, żeDlatego mówię, że

1 0

KAŻDA zamiana jednopasmówki w *%#)!& ułatwi nam życie.
Chyba właśnie koła żelazne szybciej będą miały *%#)!& od kół gumowych.
PKM-ka to dla nas koło ratunkowe przed korkami samochodowymi.
Wątpię, abym dożyła czasu, gdy między Kartuzami a Gdańskiem pobiegnie jakaś autostrada ..... 18:58, 23.12.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Pytanie do E.K.Pytanie do E.K.

0 0

Dlaczego słowo " Dwu- pasmówka" zamieniono mi dwa razy na esy-floresy ??
Czy to jest słowo niecenzuralne ??? 19:01, 23.12.2020


Nieważne Nieważne

0 0

Przydaloby się też zrobić połączenie linii Kartuzy-Kościerzyna wkoncu a nie żeby się przedostać z Kartuz do Kościerzyny trzeba się przesiadać... 04:24, 11.01.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%