Zamknij

Jest szansa, że PKM Południe przebiegnie przez Niestępowo, Widlino i Starą Piłę

13:39, 11.06.2021 | info: UMWP, oprac M.Dz.
Skomentuj fot. UMWP
REKLAMA

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla projektowanej linii kolejowej PKM Południe. Fachowcy przeanalizują najkorzystniejszy jej przebieg. Jeden z wariantów zakłada poprowadzenie jej na linii Stara Piła - Pruszcz Gdański.

Dokument ten udzielić ma odpowiedzi na najważniejsze pytania – między innymi, jakie powinny być założenia techniczne linii oraz jaki wariant jej przebiegu jest najbardziej korzystny. Studium kosztować będzie 4,4 mln zł. Podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji odbyło się w piątek. W uroczystości oprócz przedstawicieli PKM i wykonawcy wziął udział m. in. marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz samorządowcy z miejscowości, do których można dojechać pociągami systemu PKM, m.in. Wojciech Kankowski, burmistrz gm. Żukowo.

Czym jest STEŚ?

Przetarg na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego został ogłoszony przez Pomorską Kolej Metropolitalną w grudniu 2020 r. Złożonych zostało pięć ofert. Dokument opracuje firma TPF sp. z o.o. 

STEŚ, czyli Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe to dokument, bez którego żadna inwestycja nie może się rozpocząć.

- STEŚ jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji – wyjaśnia Grzegorz Mocarski prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Opracowanie jest konieczne, aby potwierdzić czy realizacja inwestycji jest technicznie możliwa oraz jak ją skoordynować z innymi projektami.

- Opracowanie dokumentu przed końcem 2023 r. umożliwi rozpoczęcie prac projektowych w nowej perspektywie finansowej UE – dodaje Mocarski.

Chcą, by powstało PKM Południe

Planowana linia PKM Południe będzie kolejną nitką systemu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Tory połączą Śródmieście Gdańska z bardzo szybko rozwijającymi się południowymi dzielnicami miasta. Chodzi tu między innymi o Orunię Górną, Łostowice czy Kowale.

- Oddana pasażerom w 2015 r. linia PKM otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie – podkreśla Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Teraz jest szansa na kolejne otwarcie i doprowadzenie kolei do terenów, na których może zamieszkać nawet 100 tys. osób.

- Dlatego samorząd województwa pomorskiego zaproponował gminom z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego – zaznacza.

Nowa linia wraz z obecnie istniejącymi połączeniami może stanowić swoistą ramę transportową metropolii.

Szansa na modernizację linii ze Starej Piły

W ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla PKM Południe analizowane będą następujące odcinki:

  • Odcinek 1 – budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice – Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 – budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice – Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 – budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 – modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła – Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 – budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek.

Linia kolejowa ze Starej Piły prowadzić ma m.in. przez Niestępowo, Widlino, Łapino Kartuskie. 

fot. pomorskie.eu

Zbadają zachowania podróżnych

Podpisana została także druga umowa związana z dokumentem STEŚ. Firma PBS z Sopotu przeprowadzi badania i pomiary zachowań komunikacyjnych mieszkańców gmin: Kolbudy, Pruszcz Gdański, Żukowo oraz Gdańska i Pruszcza Gdańskiego.

- Chodzi między innymi o poznanie motywacji podróży czy miejsca jej rozpoczęcia i zakończenia. Badana będą przeprowadzane metodą ankietową. Wartość wykonanych analiz wyniesie 435 tys. zł - informuje Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

(info: UMWP, oprac M.Dz.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (8)

SceSce

10 1

A co z Sierakowicami? Kiepsko tam nawet z transportem autobusowym, w niedzielę nie ma żadnego autobusu. 14:07, 11.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

baonowybaonowy

13 2

Kaszuby środkowe potrzebują połączenia Lębork Sierakowice Kartuzy Jeżeli ktoś z was tego nie rozumie to zapraszam . Proszę spróbować przejechać się z pustego dworca z Sierakowic w którąkolwiek stronę. Ale czego od was wymagać skoro przez kilka lat składaliście bilet metropolitalny 15:42, 11.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

QuźwaQuźwa

6 4

Autobusy żadne nie jeżdżą spod żukowskich zadoopi ani do Gdańska, ani do Kolbud, a oni już kolej budują? 17:40, 11.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

#Kankowwski#Kankowwski

5 6

A może te tory ułożą Panu przyjaciele z Ruchu Narodowego, Młodzieży Wszechpolskiej i Konfederacji? Pan Tokarski chyba też wie, że oni lubią prace społeczne? Zapewne możecie już liczyć na ich wszech poparcie? 17:45, 11.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PropagandaPropaganda

9 4

Przecież to dopiero analiza, która według Trójmiasto.pl kosztuje 4,45 mln zł. Zanim ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musi Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe właśnie takie kosztowne. 17:58, 11.06.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

UważnyUważny

1 4

Ale to właśnie jest STEŚ, więc trochę wysiłku umysłu i wtedy pisz 13:52, 12.06.2021


Do wyżejDo wyżej

4 2

No i? Właśnie tyle to kosztuje, a niewiadomo co te badania i analizy przyniosą, a oni już ogłosili jakby sprzęt budowlany wjeżdżał na budowę. Ciekawe, ile kosztowało to ich spotkanie i fotograf? 17:52, 12.06.2021


ToryTory

7 2

Widać kilku specjalistów od II części kartuskiej obwodnicy oczywiście na nią też od lat jest szansa Panowie marszałkowie i senatorzy proszę zabrać się do roboty. Przestańcie mówić i robić sobie zdjęcia bo to już jest nudne. 08:01, 12.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA
0%