Łącznie 44 Elektryczne Zespoły Trakcyjne zamierza zakupić Samorząd Województwa Pomorskiego dla zabezpieczenia połączeń aglomeracyjnych, a także na potrzeby Pomorskiej Kolei Metropolitalnej po elektryfikacji. Jeszcze w lipcu mają ruszyć przetargi na zakup pojazdów.
Zakup realizowany będzie w formie dwóch przetargów ogłoszonych w lipcu. Pierwszy dotyczyć będzie 30 pojazdów do obsługi aglomeracji (linia komunikacyjna Gdańsk Śródmieście – Wejherowo). Pojazdy powinny trafić na Pomorze do końca 2025 roku. W drugim przetargu samorząd zamierza zakupić 14 EZT do obsługi sieci PKM po elektryfikacji. W tym przypadku dostawa nowych pociągów zakończyć się ma w 2024 roku.
Pomorze od wielu lat jest liderem w pasażerskich przewozach kolejowych. Konsekwentnie inwestujemy w rozwój kolei. Obecnie naszym największym zmartwieniem jest zapewnienie odpowiedniego taboru. Przypomnę, że rok temu zakończyliśmy zakup 10 nowych zespołów elektrycznych, inwestowaliśmy też w tabor spalinowy. Teraz ogłaszamy dwa kolejne duże przetargi. Priorytetem dla nas jest zakup takiego taboru jakiego potrzebuje pasażer w obszarze aglomeracji. Z danych dotyczących przejazdów na linii aglomeracyjnej wiemy, że zdecydowana większość pasażerów (86 proc.) to osoby, które w podróży spędzają do 25 minut. Chcemy więc dysponować taborem, który będzie szybki i wygodny na takich właśnie dystansach – mówi marszałek Mieczysław Struk.
Zakupione pojazdy będą odpowiadać na potrzeby komunikacji aglomeracyjnej: będą szybkie, a trzy pary drzwi w każdym członie pojazdu umożliwią płynną wymianę pasażerów. To sprawi, że czas przejazdu między Gdańskiem a Wejherowem będzie krótszy niż obecnie. Te kursujące po linii PKM będą rozwijać prędkość do 160 km/h, posiadać będą dwie pary drzwi oraz 350-400 miejsc. Standardem we wszystkich pojazdach będzie oczywiście sieć Wi-Fi, monitoring, oraz wyposażenie w defibrylator AED.
- Dla mieszkańców naszego regionu unowocześnienie pasażerskiego taboru kolejowego to niezwykle ważne zagadnienie. Niestety wciąż problemem jest nowoczesny tabor. Od kilku lat czekaliśmy na konkretne działania ze strony spółki SKM, czy nadrzędnej dla niej spółki PKP, dotyczące wymiany taboru, ale widzimy wyraźnie, że sami musimy przejąć inicjatywę. Stąd decyzja o ogłoszeniu przetargów – mówi wicemarszałek Leszek Bonna.
Oba projekty rozpoczną się od zakupu jednego pojazdu, zaś uruchomienie tzw. prawa opcji, czyli rozszerzenia zamówienia o kolejne składy zaplanowano na grudzień 2022 roku. Środki na zakup nowych pojazdów pochodzić będą z nowej perspektywy unijnej, samorząd będzie również zabiegał o środki z budżetu centralnego.
Hyuiadaya15:50, 06.07.2021
5 0
Mam nadzieję że to będzie Polski produkt. Chociaż może być jak w Warszawie z tramwajami. Wszystko tylko nie z Polski. 15:50, 06.07.2021
Pkpfan16:23, 06.07.2021
1 6
Miejmy nadzieję, że po elektryfikacji nigdy nie pojawią się w Kartuzach czy Kościerzynie EN57/71 16:23, 06.07.2021
bilet16:50, 06.07.2021
6 1
Niestety dla Mieczysławów limit zaufania na wybrzeżu został już wyczerpany 16:50, 06.07.2021
info23:59, 06.07.2021
4 2
tia.. włoskie czy koreańskie badziewie kupisz za nasze pieniądze ? rozstaw osi będzie pasował ? 23:59, 06.07.2021
prędkość00:01, 07.07.2021
4 0
infrastruktura i ekonomia nie pozwala na osiągnie takich prędkości więc nie mydlcie ludziom oczu. Nowe składy na trasach ogólnopolskich sporadycznie osiągają prędkości o których piszecie, nawet sreajdolino lata z ograniczoną prędkością. 00:01, 07.07.2021