Zamknij
REKLAMA

Oszuści znowu rozstawili sidła. Tym razem to metoda "na przesyłkę"

08.59, 29.11.2022 oprac.W.D. Aktualizacja: 11.09, 29.11.2022
Skomentuj fot.W.D.
REKLAMA

Jeżeli czekasz na odbiór paczki z zamówioną przesyłką - uważaj na fałszywe SMS-y z informacją o rzekomej niedopłacie. 15-latka z powiatu kartuskiego właśnie w ten sposób wpadła w sidła oszustów. 

Okres wyprzedaży i przedświątecznych zakupów wykorzystują oszuści, którzy na różne sposoby próbują wyłudzić pieniądze lub zyskać dostęp do naszego konta. Zamawiając towar przez Internet warto zwracać uwagę nie tylko na sam sposób prowadzenia transakcji, dokonywania płatności oraz wiarygodność strony, na której dokonuje się zakupów. 

W oczekiwaniu na odbiór przesyłki także można paść ofiarą oszustwa. Tak było w przypadku 15-latki z powiatu kartuskiego. Jak informuje Aldona Domaszk, rzeczniczka prasowa kartuskiej policji, dziewczyna otrzymała wiadomość SMS z informacją o rzekomej niedopłacie i wstrzymaniu jej paczki.

Kliknęła w podany w wiadomości link, podała wymagane dane i... straciła 1200 zł.

Policja ostrzega - właśnie tego rodzaju praktyki stosują oszuści. Warto pamiętać, że informacja o blokadzie przesyłki, czy konieczności uiszczenia dodatkowej opłaty może pochodzić właśnie od oszustów. 

Co zrobić, by nie paść ofiarą oszustwa w sieci? 

  • należy wybierać te platformy i te sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów,
  • szczególną uwagę zwracać na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna - oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną,
  • pamiętajmy, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego, adres i dane rejestracyjne. np. numery NIP i REGON; powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować online,
  • sprawdzajmy datę uruchomienia sklepu internetowego (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny),
  • dokonując płatności za zakupy nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform,
  • nikomu i nigdy nie udostępniajmy naszych haseł i loginów do bankowości internetowej,
  • korzystając z portali aukcyjnych, za zakupy, jeśli to możliwe wybierajmy opcję płatności za pobraniem,
  • przejrzyjmy fora internetowe i zapoznajmy się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego - wybierajmy te sklepy, które cieszą się największą liczbą pozytywnych opinii,
  • dokładnie sprawdzajmy wiadomości, jakie otrzymujemy w toku płatności mobilnych i czytajmy, na co wyrażamy zgodę, i jaki przelew potwierdzamy.
(oprac.W.D.)
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (10)

MbMb

14 1

Też mi przysłali takiego smsa, ale od razu został usunięty 12:21, 29.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZenZen

10 4

To jest efekt nie douczenia, nikt kto ma odrobinę rozumu,by tak nie postąpił. Tyle się o tym pisze i mówi. 12:25, 29.11.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

d/wd/w

7 3

ale w grach i komentarzach to są mądrzy i biegli. 12:55, 29.11.2022


ŚredniowieczeŚredniowiecze

17 3

15 lat i własny telefon z aplikacją bankową, konto w banku, no dziecko na miarę XXI wieku.
Rodzice wyposażyli we wszystko, ale zapomnieli pogadać jak tego używać.
W ostatnich dwóch miesiącach, dostałem naście smsów o niedopłacie do przesyłki i jej wstrzymaniu do czasu uregulowania, ze dwa razy chcieli mi już prąd wyłączyć, mam zaktualizować dane logowania do banku we wskazanym linku.
Wg tego rocznika jestem już stary dziad, który nie ogarnia tego i owego w cyfrowym świecie, tylko dlaczego tego starego dziada jeszcze nie wykiwali? 14:18, 29.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ręce opadająręce opadają

8 2

a policyjni informatycy są bezradni, nie są w stanie ustalić dokąd poszły pieniądze rozpłyneły się w mgle??? 20:30, 29.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Teresa Teresa

5 1

Kurde bogata ta 15 latka 21:48, 29.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A od kiedy toA od kiedy to

3 1

każda firma musi posiadać telefon stacjonarny? Bzdury wypisujcie takie same jak ci oszuści 00:41, 30.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Policja rzadPolicja rzad

5 0

Takie sprawy powinny być ścigane z urzędu.
Brak reakcji państwa tylko pozwala rozwijać skrzydła tym oszustom.
Policja powinna podać nr telefonu gdzie to zgłaszać. 14:50, 30.11.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

@Policja rzad@Policja rzad

0 0

Proszę o to nr do KPP w Kartuzach.
47 742 22 22
18:16, 01.12.2022


@ręce opadają@ręce opadają

0 0

Ależ idzie ustalić, w kraju konta są zakładane na bezdomnych, gdy kasa trafi na takie konto od razu jest wypłacana w bankomacie, otrzymując kod blik to nawet jeszcze jest lepiej i prościej.
Oszuści działają szybciej niż system, który ma ich ścigać.
Moga zostać też przelane szybkim przelewem na jakies konto w krajach arabskich, afrykańskich, gdzie współpraca pomiędzy organami ścigania jest delikatnie mówiąc kiepska, lub żadna, a wówczas to nawet nie ma sensu tracić czasu i pieniędzy podatników na ściganie oszusta bo i tak go nie znajdą.

18:24, 01.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
0%