Zamknij

List. Postawimy na dobrych kandydatów, czy turystów?

12:05, 17.08.2018 nadesłane Aktualizacja: 12:06, 17.08.2018
Skomentuj fot.archiwum fot.archiwum

Zbliżają się wybory samorządowe, a ja z wielkim zdumieniem przeczytałem ostatnio informację o kandydatce na wójta, która zna gminę, w której startuje jedynie ze swoich urlopów, czy pobytów w domku letniskowym znajomych. Coś we mnie pękło, dlatego piszę do was, żeby przypomnieć ludziom, że ich głos naprawę wiele znaczy.

Mam już swoje lata i niejedno widziałem, ale teraz zrozumiałem, że partia, która wystawia taką kandydatkę, po prostu drwi sobie z mieszkańców. Oczywiście, że różni kandydaci startują w dużych miastach – czasami też są to działacze partyjni i ludzie z zewnątrz. Ale nie można porównywać polityki krajowej z tym, co dzieje się w małych gminach.

Kandydatki nie znam i może ma ona wiele wspaniałych umiejętności. Ale to moim zdaniem za mało. Mówi się, że wójt czy burmistrz powinien być sprawnym managerem i mieć szeroką wiedzę.To wszystko prawda. Jednak musi to być przede wszystkim ktoś, kto żyje gminą, zna jej mieszkańców i ich problemy. To dotyczy zresztą wszystkich kandydatów, których pewnie niedługo poznamy.

Bo co to może być za wójt, który nie spędził na terenie gminy, którą ma zarządzać, nawet kawałka swojego życia? Co taka osoba może wiedzieć o problemach mieszkańców, co może wiedzieć o tym, czym żyją ludzie: gdzie chodzą na spacery, gdzie robią zakupy, jak spędzają wolny czas, co ich najbardziej denerwuje i czego potrzebują, a na co narzekają. Bez tego nie da się być dobrym wójtem, ani nawet sołtysem czy radnym.

Jakoś nie jestem w stanie sobie wyobrazić wójta czy burmistrza, który dojeżdża do pracy w gminie gdzieś z odległego miasta, a po ośmiu czy dziesięciu godzinach wraca do siebie. Taki ktoś nie będzie wójtem – będzie urzędnikiem, albo raczej - namiestnikiem. No i czy ktoś taki, przysłany przez partię, będzie słuchał mieszkańców, czy raczej swoich partyjnych mocodawców?

Ciągle mam nadzieję i trzymam kciuki za to, że mieszkańcy są bardziej rozsądni niż to sobie niektórzy wyobrażają i że potrafią wybrać naprawdę dobrych kandydatów. Nie mam nic przeciwko turystom - sam nim bywam od czasu do czasu. Ale turysta przyjeżdża w dane miejsce na chwilę i potem wraca do siebie - taka jego natura. Niedługo zacznie się festiwal obietnic, ale może tym razem wybierzemy tych co mniej obiecują, ale za to stąpają twardo po ziemi i wiedzą o czym mówią? Jest jeszcze trochę czasu, więc i jako wyborcy powinniśmy go mądrze wykorzystać, bo to nie jest obojętne, kto będzie rządził tą czy inną gminą.

Z. Marek

(edycja od redakcji)

(nadesłane)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(51)

wójt turystawójt turysta

23 3

Dobra, dobra. Nie siejcie paniki. Zobaczymy pozostałych kandydatów/kandydatki, to pomyślimy na kogo zagłosujemy. 14:01, 17.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

RacjaRacja

14 18

Zgadzam się z tezą w artykule - Ci którzy żyją, mieszkają i współtworzą miejscową społeczność szybciej ogarną bolączki, niedostatki i problemy ludzkie. 14:09, 17.08.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

sami swoisami swoi

11 0

Przy suto zastawionym stole swoich dobrych znajomych ustalą kogo w gminie zniszczyć, komu przywalić i wspólnie podejmą decyzje. Skąd my to znamy? 17:09, 17.08.2018


do Racjado Racja

8 0

Niezupełnie tak jest; z daleka wiele spraw widać dużo lepiej, ogarnia się ogół i spostrzega priorytety. Będąc w środku zdarzeń traci się perspektywę spojrzenia, często ulega drobiazgowości i partykularnym interesom. 22:03, 17.08.2018


do autora listudo autora listu

36 10

Dlaczego nikt nie pytał mieszkańców Słupska czy chcą mieć turystę za włodarza ?, czy kto pytał Krakusów jak startował p. Trzaskowski?
A wracając na nasze kaszubskie podwórko, czy ktoś sie nas pytał czy chcemy Staroscinę, która urodziła sie na Ukrainie, a vicestarosta przecież pochodzi z Wielkopolski.
Czasem świeża krew więcej wniesie czegoś nowego do społeczności, bo na przykłądzie Kartuz widać, że ciągle paplamy się w tym samym 14:39, 17.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bla bla blabla bla bla

18 11

to pewnie pisze ten sam gościu, co to niekulturalnie poużywał sobie na Bogu winnej kobiecie.
Niech redakcja nie zamieszcza listów typowych grafomanów, którzy nie potrafią listu dobrze napisać, zaczynając od zdania....> Kandydatki nie znam.
Niech ten Paździoch, co napisał ten list, niech też nie obraża tej pani, ani internautów.
większych głupot to jeszcze nie czytałem.
I bardzo dobrze burmistrz i wójt to ma być menedzer, może nawet dojeżdżać do pracy z Honolulu, byle znał się na finansach, dobrze gospodarował, zajmował się kanalizacją, drogami, inwestycjami itp, a nie ideologią jak Biedroń z KODu, czy Trzaskowski z PO, którzy przecież są spoza tych miejscowosci.
Niech ten pan najpierw przeprosi tą panią co to kandyduje na wójta i ma dobre referencje, a później zajmie się listami propaganodwymi. 15:38, 17.08.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

do bla bla blado bla bla bla

2 6

Jaki nick taki troll. Ot i wszystko, wielbicielu pisu 16:42, 19.08.2018


kaskas

0 4

W mojej skromnej opinii ta Pani nie ma kwalifikacji do pełnienia funkcji wójta. Gdzie wykazała się swoimi umiejętnościami menadżerskimi? Była może dyrektorem lub kierownikiem jakiegoś zakładu (urzędu). Wg mnie chodzi tu tylko o złapanie doświadczenia w kampanii wyborczej. A dla nas mieszkańców to taki mały policzek i pokazanie jak dla Pisu jesteśmy ważni. 08:29, 21.08.2018


Tego czytać się nie Tego czytać się nie

17 3

Co za obłuda i strach. Drżyjcie w posadach. Najbliższe wybory są nasze. 15:50, 17.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

????????

0 0

znaczy czyje???? 16:46, 19.08.2018


Wszystko będzie cacyWszystko będzie cacy

8 24

bo spadochroniarka będzie miała przekazy dnia codziennie rano z komitetu centralnego, co ma danego dnia myśleć, mówić, robić i podpisywać. Taki model sobie wybraliśmy i każdy widzi, że wszystko jest cacy, jo ? 16:35, 17.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

No i dobrze No i dobrze

1 0

Będą kazali utwardzać drogi, to utwardzą, a ludzie już nigdy nie zagłosują na tych, co rządzą ich miejscem zamieszkania, jak własnym folwarkiem! 20:51, 22.08.2018


KlikaKlika

17 3

Boją się o koryto 18:47, 17.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Dobry kandydatDobry kandydat

16 10

to może być doświadczony profesjonalista z sukcesami i osiągnięciami w zarządzaniu inną gminą - nawet oddaloną kilkaset kilometrów stąd, ale nie jakiś nic nie umiejący BMW (bierny, mierny ale wierny) aparatczyk albo protegowany misiewicz, którego gdzieś trzeba upchnąć za wierność linii partyjnej. Rozpoczęto tak upychać już w pierwszych dniach dojnej zmiany w stadninie koni w Janowie Podlaskim i zrujnowano kilkusetletnią tradycję najlepszej hodowli na świecie. Wszędzie dookoła widać przywożonych w teczce nikomu nie znanych i bez żadnych kwalifikacji patałachów żądnych kasy i władzy.
20:48, 17.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

tylko koni żaltylko koni żal

1 0

Za każdym włodarzem stoi "popierająca" grupa "pochlebców", która jego rękoma realizuje swoje plany. Byłoby pięknie mieć zarządzającego wolnego od miejscowych powiązań biznesowych, który by rozumiał i umiał się wczuć w problemy KAŻDEGO wyborcy. Niestety, to utopia. 07:44, 20.08.2018


czyżby?czyżby?

16 1

Czyżby autor listu był jednym z "właściwych" kandydatów na urząd wójta? Niech podniesie przyłbicę i stanie w szranki czystej kampanii wyborczej. Najlepszego/najlepszą kandydata/kandydatkę i tak wybiera większość. Budzenie nieufności, niepewności przed podaniem pełnej listy kandydatów/kandydatek jest niezbyt czystym zagraniem. Dla przypomnienia, w poprzednich wyborach wyborcy z gminy Chmielno wybrali na wójta osobę, która też dla wielu była dość nieznana. Czyli wszystko jest możliwe i otwarte. 21:07, 17.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

rere

4 3

autor listu robi za elektronicznego BOTa, jego program to nienawidzę PiS,
w ogóle nie brałbym go za osobę poważną, mogę się założyć że wczesniej pisał list na temat demonstracji przed sądami, zero kultury i rozumności, typowy hipokryta 21:27, 17.08.2018


do autorado autora

21 4

Czy pan wie i redaktor naczelny tej gazety, że na ŻUkowo kandydatem na burmistrza jest niejaki p. Krystian Gachowicz (rocznik 91) mieszkaniec Gdańska?, przewodniczacy KODu! Panie red. czy pan także jak w przypadku p. Magdaleny zrobi mu antyreklamę wyborczą? 21:46, 17.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KODKOD

6 0

Czy ten pan nie jest z "Nowoczesnej"? 14:16, 19.08.2018


infoinfo

18 0

znowu redaktor szaleje, Ja rozumiem chłopie że dla Ciebie ta stagnacja to lepsza kasa i mniej pracy ale nam mieszkańcom też się coś należy ale Twoje tendencyjne i coraz bardziej oczywiste zagrania robią się nudne.

Na swojej pseudo gazecie usuwasz bezpodstawnie możesz usuwać komentarze, w innych miejscach nie dasz rady a internet pamięta wszystko.

Skoro lokalnie wszyscy są do kitu to trzeba ściągać ludzi z zewnątrz, ludzi którzy nie są z lokalnych układów.

10:18, 18.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kartuzyKartuzykartuzyKartuzy

18 4

Kartuzy też potrzebują świeżej krwi !!! 10:19, 18.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BzduryBzdury

12 8

Jakie sprawy mieszkańców załatwia burmistrz, wójt? Który słucha tego, co ludzi boli??? Nie trzeba być stąd, żeby znać priorytety: drogi lokalne i poprawa jakości życia na wsiach! To jest wszystko, czego nam brakuje! Patrz Żukowo! CBOS zrobił właśnie badania w całej Polsce i wyszło, że w wielu miejscowościach nic się nie zmieniło! Że ludzie chcą dróg i komunikacji publicznej! I PiS to ludziom da!!!! Chcę takich kandydatów w Żukowie! 22:42, 18.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do bla bla bla Do bla bla bla

6 15

Dlaczego Wy , fanatycy PiS zamiast dyskutować obrażacie innych , jesteście tak agresywni .To Ty obrażasz autora listu , a Twój wpis świadczy o Twoim poziomie umysłowym 14:03, 19.08.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

taka prawdataka prawda

1 7

dokładnie z fanatykami pisu nawet nie można dyskutować 16:44, 19.08.2018


retlretl

6 1

kogo nazywasz fanatykiem, trollu, jaka dyskusja, chyba cos zabolalo, uderz w stol a nozyce sie otworza,
najpierw przepros, ta pania za bezpodstawne oskarzenia 23:28, 19.08.2018


Do czyżbyDo czyżby

4 3

I Tu się z Tobą nie zgodzę . Wójt gminy Chmielno od 30 lat mieszka w Chmielnie.Może Ty go nie znałeś ale mieszkańcy znali . Więc nie pisz nieprawdy 14:09, 19.08.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

czytałemczytałem

4 2

W komentarzach wyczytałem, że aktualny wójt Chmielna mieszka tutaj od 20-25 lat, ale nie o to chodzi. Faktem jest, źe startując w 2014 roku w wyborach samorządowych był dla wielu mieszkańców gminy raczej osobą mało znaną (jako mąż swojej żony), nigdy nie był nawet radnym, a mimo to większość wyborców go wybrała. Wynik zależy od wielu czynników, ale w dużej części od kampanii i determinacji komitetu wyborczego danego/danej kandydata/kandydatki. Tak myślę.
W wypowiedzi "czyżby...?" nie ma kłamstwa, bo nie o staż "mieszkańca" tam chodziło. 21:05, 19.08.2018


do czyzbydo czyzby

4 1

Może i faktycznie zamieszkiwal tu od 30-stu lat, ale z pewnością nie była to znana postać, wiekszość tego czasu przebywał w swiecie, jako marynarz, a tu raczej był znany jako: MĄŻ SWOJEJ ŻONY! 21:23, 20.08.2018


@ info@ info

3 3

Do ""kitu ""to jesteś Ty ""chłopie"". Twoja ""pseudo"" wypowiedż świadczy o totalnym braku kultury i wychowania. 14:16, 19.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

W sytuacji takiejW sytuacji takiej

0 6

że miałby wybrać między znanym z fachowości kandydatem ale spoza sekty, albo jakąś pisią niedojdą - to wiadomo kogo wybierze ( misiewicza-pisiewicza ). 21:06, 19.08.2018


Turysta na wójta!Turysta na wójta!

8 0

Przecież żyjemy z turystyki, dla turystów wszystko. Ciało i dusza. Co by szkodziĺo oddać im władzę w gminie? Swoją drogą, PIS-owski Sejm powinien się dobrze przyjrzeć ustawie o samorządzie. 07:02, 20.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PetrusPetrus

3 3

A wybierzcie sobie Leśnego Dziadka, albo Helę z Beczek albo nawet Bukę z Muminków - tylko bierzcie za swój wybór odpowiedzialność - bo to nie jest gra komputerowa czy plebiscyt tylko realne wybory ludzi którzy będą organizować Wam przez 5 lat życie w waszej gminie czy mieście ... 13:10, 20.08.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

do Petrusdo Petrus

2 1

Czy wójtowie gmin, burmistrz miasta, starosta powiatu nie powinni dokonać przed wyborcami "rozliczenia" z przedwyborczych obietnic z ostatniej kadencji? Nikt o to nie pyta? Byłaby okazja do podsumowania kadencji przed wyborcami, nie tylko przed radą. 16:21, 20.08.2018


leśny dziadekleśny dziadek

0 0

już był. 20:28, 25.08.2018


Do PetrusDo Petrus

2 0

Masz rację 13:58, 20.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ do do autora listu@ do do autora listu

4 10

Kłamiesz bo upał zawrócił ci umysł czy robisz to z premedytacją ?????? Starościna urodziła się w Polsce , większą część swego życia mieszka na Kaszubach , tak jak wójt gminy Chmielno pochodzi z Gdyni , a od 30 lat mieszka w Chmielnie 14:04, 20.08.2018

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

pochodzipochodzi

5 1

Pan Wójt podobno urodził się we Wrocławiu. 21:34, 20.08.2018


@pochodzi@pochodzi

6 0

...na pewno się urodził we Wrocławiu, o czym sam pisze w swoim oświadczeniu majątkowym za rok 2017. (bip.chmielno.pl). 07:59, 21.08.2018


Do @ doDo @ do

1 0

Masz rację ,urodził się we Wrocławiu, dzieciństwo i młodość spędził w Trójmieście , a od 30 lat mieszka w Chmielnie.Masz rację 15:27, 21.08.2018


ach!ach!

3 1

Ach, te znaki zapytania. Dużo ich. 16:24, 20.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GrafomanGrafoman

10 2

Ciekawe, czy gdybym napisał list porównujący sposób kładzenia płyt jumbo w gminie Żukowo, a w Gdańsku, czy Redakcja by go opublikowała? Czy bałaby się, że Pan Kankowski nie wykupi kampanii wyborczej. Hehehe :)))))) 20:56, 22.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ grafoman@ grafoman

0 5

Sam to wymyśliłeś ? Beznadziejny! HeHeHe 21:04, 22.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pseudolistpseudolist

4 0

sam jestes beznadziejny propagandzisto 19:52, 23.08.2018


Wyborcza LambdaWyborcza Lambda

2 1

60 lat temu towarzysz J. Stalin stwierdził "Uważam, że to nie ma znaczenia, kto i jak będzie głosować w partii, ale najważniejsze jest to, kto i jak będzie liczyć głosy" ( Kolokwialnie: Nieważne, kto głosuje, ważne, kto liczy głosy). To daje do myślenia, nie?... Mimo że, są teraz inne metody, Stalinowska socjotechnika nadal jest stosowana, to widać, to słuchać, to czuć szczególnie podczas wyborów, kiedy nie brakuje nadgorliwych, dla których cel uświęca środki. Lepiej, więc, być bardzo czujny. 08:41, 24.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AQQAQQ

4 1

Gdyby tak myśleć to np. Biedroń nigdy nie zostałby Prezydentem Słupska.Niech wygrywają lepsi. 11:30, 24.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Biedroń?!Biedroń?!

2 0

Biedroń nie ma szans ponownie wygrać dlatego nie kandyduję wystarczy popytać mieszkańców Słupska co o nim sądzą 12:04, 24.08.2018


KaszebaKaszeba

5 3

Dziwny trochę ten list, trąci robotą jakiegoś utajonego kandydata albo jego trolla ale zawiera ważne informacje dla ludzi inteligentnych, umiejących wyciągać wnioski. Czy głosować na Panią Pokojską, która w swoim pierwszym wywiadzie sama przyznała, że "zna Kaszuby bo kiedyś przyjeżdżała do Garcza na domek"? Spadłem z krzesła. Wypowiedź godna podstawówki. Nie wiem jeszcze na kogo będę głosował ale ta Pani w zasadzie na starcie sama się wyeliminowała na starcie do kampanii. Nie jest nasza "kaszebska" to trudno. Ale żeby osoba kandydująca na poważne stanowisko samorządowe twierdziła, że zna teren i jego problemy bo przyjeżdżała tu na wakacje? Chyba brakuje tu powagi odpowiedniej temu stanowisku. Z niecierpliwością czekam na kolejne nazwiska bo kogoś przecież trzeba wybrać. I nie ma dla mnie znaczenia z jakiej partii, byleby był to ktoś poważny! 15:17, 24.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do KaszebaDo Kaszeba

1 3

Całkowicie się zgadzam, jak może kandydować na stanowisko wójta osoba która nie ma pojęcia o problemach gminy , mieszkańców , osoba która nie mieszka na terenie gminy tylko w Gdańsku .Dla mnie nie ważna jest przynależność polityczna bo sama jestem bezpartyjna , ale to czy kandydat zna problemy mieszkańców i gminy , ,Mam nadzieję że jutro poznamy innych kandydatów 10:08, 26.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MikeeMikee

0 1

Przede wszystkim turysta jedzie w inne miejsce aby CZERPAĆ (brać, zabierać), a nie DAWAĆ od siebie. 23:17, 26.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

YesWeCanYesWeCan

7 0

Pewnie list ten napisały te wszystkie stowarzyszenia, które tylko od wielu lat na Kaszubach zamieniają się stołkami i teraz boją się oderwania od koryta. Dosyć tego marazmu. 07:38, 27.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nicknick

4 0

A może autor listu trzęsie portami bo możliwość układzików się skończy?
14:46, 27.08.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%