Dropshipping to jedno z rozwiązań przeznaczonych dla początkujących sprzedawców internetowych. Pomaga im wejść na rynek bez dużego kapitału inwestycyjnego czy doświadczenia w handlu. Cechuje się całym szeregiem zalet, które ułatwiają założenie i prowadzenie działalności e-commerce. Jeśli planujesz otworzyć swój własny sklep online, zapoznaj się z naszym szczegółowym poradnikiem na temat dropshippingu!
Dropshipping to jeden z nowoczesnych modeli logistycznych, które zdejmują ze sprzedawcy obowiązek posiadania i prowadzenia magazynu. Większość lub wszystkie obowiązki związane z logistyką przekazywane są bowiem specjalnym hurtowniom, z którymi sklep współpracuje. Dostawcy zajmują się więc takimi procesami jak przyjmowanie, składowanie i wydawanie towarów. Odpowiedzialni są też za kompletowanie zamówień i ich dostarczanie końcowym klientom sprzedawcy.
Do kluczowych zalet dropshippingu należy przede wszystkim optymalizacja kosztów logistycznych. Korzystając z tego rozwiązania, nie musisz płacić za najem powierzchni magazynowej ani za zarządzanie nią. Zdajesz się na usługi profesjonalistów, którzy dysponują odpowiednim zapleczem, obejmującym choćby zaawansowane systemy WMS (Warehouse Management System) czy innowacyjne urządzenia magazynowe.
Istotnym udogodnieniem związanym z dropshippingiem jest również redukcja ryzyka inwestycyjnego. Za zakupione w hurtowniach towary płacisz bowiem dopiero wtedy, kiedy uda Ci się je sprzedać. W efekcie nie musisz więc nawet mieć kontaktu ze swoim asortymentem, ponieważ jest on dostarczany bezpośrednio z magazynu dostawcy do Twoich klientów.
Wszystko to sprawia, że prowadzenie sklepu internetowego w dropshippingu jest zdecydowanie łatwiejsze niż zarządzanie tradycyjną działalnością e-commerce. Powierzając kluczowe procesy logistyczne doświadczonym operatorom, zyskujesz gwarancję wysokiej jakości usług, a ponadto oszczędzasz sporo czasu, który możesz przeznaczyć na rozwój swojego biznesu.
Aby dobrze zrozumieć sposób działania dropshippingu, warto przyjrzeć się bliżej wszystkim stronom biorącym udział w transakcji. Jakie prawa i obowiązki spoczywają na sprzedawcach, hurtowniach oraz klientach?
Prowadząc sklep w dropshippingu, sprzedawca występuje dokładnie w tej samej roli co każdy inny właściciel e-commerce’u. Do jego obowiązków należy więc przyjmowanie zamówień od kupujących, przekazywanie ich do hurtowni, wystawianie dokumentów sprzedaży, a w niektórych przypadkach także obsługa zwrotów. Większość z tych procesów można jednak zautomatyzować, sięgając po odpowiednie oprogramowanie sklepowe.
W dropshippingu nieocenione ułatwienie stanowią dwustronne integracje z hurtowniami. Dzięki nim produkty automatycznie pobierane są z ofert dostawców do Twojego sklepu. Składane przez kupujących zamówienia przekazywane są natomiast w drugą stronę. W narzędziach gwarantujących dostęp do takich funkcji znajdziesz często także minisystemy księgowe, pozwalające na szybkie i wygodne wystawianie klientom faktur imiennych.
Kwestią wymagającą szczególnej uwagi jest obsługa zwrotów w dropshippingu. Tylko nieliczne hurtownie biorą ten obowiązek na siebie. Jeżeli pozostanie on po Twojej stronie, zadbaj o przestrzeń, w której będzie można magazynować odsyłane produkty aż do ich ponownej sprzedaży.
Zakres usług hurtowni dropshippingowej jest znacznie szerszy niż w przypadku tradycyjnego dystrybutora internetowego. Z jednej strony musi ona oczywiście dostarczać aktualne informacje o produktach i stanach magazynowych. Dane te przekazuje sprzedawcom w formacie XML, dzięki czemu można je łatwo wprowadzać do sklepów online. Z drugiej jednak strony hurtownia odpowiada także za pakowanie i wysyłkę towarów do klientów końcowych. Ze sprzedawcami rozlicza się albo przy każdej transakcji, albo pod koniec miesiąca.
Z perspektywy klienta zakupy w sklepie działającym w dropshippingu wyglądają dokładnie tak samo jak w każdym innym. Kupujący najczęściej nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że sprzedawca nie wysyła towaru z własnego magazynu. Przeglądają oni produkty na jego stronie i wybierają te, które chcą zamówić. Po ich opłaceniu odbierają zarówno przesyłkę, jak i dowód zakupu. Tradycyjnie mają też możliwość dokonania zwrotu lub reklamacji.
Rozpoczęcie sprzedaży w dropshippingu jest na tyle proste, by poradził sobie z tym każdy. Sklep działający w takim modelu logistycznym może otworzyć nawet osoba, która nie posiada wiedzy z zakresu programowania. Jak zrobić to krok po kroku?
Najważniejsza decyzja dotyczy wyboru oprogramowania, które posłuży Ci do założenia i prowadzenia sklepu w dropshippingu. Powinno to być narzędzie oferujące dostęp do gotowych integracji z hurtowniami, a także do szeregu innych funkcji ułatwiających zarządzanie sprzedażą. Doskonałym przykładem tego typu platformy jest Sky-Shop, pozwalający na wybór jednego z pakietów dropshippingowych:
Dzięki możliwości dopasowania pakietu dropshippingowego do sytuacji sprzedawcy każdy znajdzie w Sky-Shop idealne rozwiązanie dla siebie. Więcej informacji na tematy dropshippingu w Sky-Shop znajdziesz pod adresem https://sky-shop.pl/dropshipping/
Posługując się kompleksowym oprogramowaniem e-commerce, z łatwością wybierzesz odpowiednie hurtownie do współpracy. Z listy gotowych integracji wytypuj dostawców, których oferty interesują Cię najbardziej. Kluczowe znaczenie dla Twojej decyzji powinny mieć oczywiście ich asortymenty, a więc branża, w jakiej zamierzasz działać. W każdym przypadku zwróć również uwagę na ceny produktów i warunki umowy. Skontaktuj się z wybranymi hurtowniami i sprawdź:
Ten krok nie jest obowiązkowy, ale może Ci bardzo ułatwić prowadzenie sprzedaży w dropshippingu. Po pierwsze hurtownie chętniej nawiązują współpracę z zarejestrowanymi firmami niż z osobami fizycznymi. Po drugie działalność gospodarcza pozwala Ci uniknąć limitu przychodów, który wynosi zaledwie 50% minimalnego wynagrodzenia brutto. Jeżeli chcesz zarabiać więcej niż 1505 zł miesięcznie (stan na 2022 r.), musisz założyć własną firmę.
Nie jest to na szczęście nic trudnego. Wystarczy, że złożysz wniosek CEIDG-1, który pozwoli Ci na prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Cały proces możesz przeprowadzić online, bez wychodzenia z domu. Przed jego rozpoczęciem zastanów się, jaka forma opodatkowania będzie dla Ciebie najlepsza, jaki rodzaj księgowości wybrać i czy chcesz korzystać ze zwolnienia z VAT.
Aby klienci zobaczyli Twoją ofertę, musisz wprowadzić produkty na stronę swojego sklepu. W normalnych warunkach mogłoby Ci to zająć sporo czasu, ale na szczęście całego procesu nie trzeba przeprowadzać ręcznie. Z pomocą przyjdą Ci oczywiście integracje z hurtowniami, dzięki którym wszystkie dane produktowe pobierzesz automatycznie. Będą one ponadto na stałe zsynchronizowane z ofertami dostawców, co zagwarantuje Ci ciągłe aktualizacje opisów, zdjęć, stanów magazynowych i cen towarów.
Na tym etapie Twój sklep w dropshippingu będzie już gotowy dla klientów. Przydadzą Ci się jednak dobrze przemyślane działania marketingowe, aby jak największa ich liczba trafiała na Twoją stronę. Zainteresuj się więc pozycjonowaniem witryny w wyszukiwarce, płatnymi reklamami w Google Ads i na Facebooku, a także kampaniami z zakresu mediów społecznościowych i content marketingu. Pamiętaj też, że najlepsze rezultaty zapewni Ci sprzedaż wielokanałowa – zadbaj więc o obecność w takich serwisach jak Allegro, Empik Marketplace, Amazon czy eBay. Wiele z nich można wygodnie zintegrować ze sklepem za pomocą takiego oprogramowania jak wspominany wcześniej Sky-Shop.
Jak widzisz, dropshipping to idealne rozwiązanie dla początkujących sprzedawców. Aby w pełni wykorzystać jego potencjał, wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednie oprogramowanie sklepowe. Wypróbuj więc na przykład możliwości platformy Sky-Shop i już dziś zacznij rozwijać swój e-commerce!