Zamknij

Czy w świecie e-zakupów mężczyźni nadal są z Marsa, a kobiety z Wenus

08:04, 15.06.2022 mat.partnera Aktualizacja: 08:06, 20.06.2022
 pixabay.com pixabay.com

Dość powszechne powiedzenie: “mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus” obecnie przestało być już modne, to jednak odmienne podejście czy zachowania w wielu kwestiach są naszą codziennością. Czy rozbieżności te zauważalne są również w świecie konsumenckim? Jak kupują kobiety, a jak robią to mężczyźni? Odpowiemy na te pytania w poniższym artykule, odwołując się do najnowszych wyników badań. Sprawdzimy, które stereotypy dotyczące e-zakupów przestały być aktualne, a które mogą stanowić źródło cennych informacji dla właścicieli sklepów internetowych.

O czym mówi raport? 

Obszerny raport Mr. & Mrs E-commerce - nawyków zakupowych w sieci - został w 2022 roku opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Dotyczy on kobiet, mężczyzn oraz seniorów. Raport omawia popularne założenia bardziej bliskie stereotypom dotyczącym e-konsumentów obu płci niż rzeczywistych zachowań. Z danych wynika, że rozbieżność nawyków konsumpcyjnych między nimi zdecydowanie się zaciera, co pokazują statystyki coraz bardziej podobne do siebie. Obie grupy wydają zbliżone kwoty, z podobną częstotliwością dokonując e-zakupów. Odchodzi się zatem od powszechnego stwierdzenia, że rozrzutność jest cechą wyłącznie kobiecą, a także, że zakupy są zdecydowaną domeną przedstawicielek płci żeńskiej. 

Do czego i dla kogo przyda się raport Mr. & Mrs E-commerce?

Przygotowując  strategię dla e-biznesu, przyjrzyj się uważnie opublikowanym danym, abyś mógł opracowywać optymalizacje i treści na stronę odpowiednio względem danej grupy docelowej. Zwróć uwagę na wszelkie różnice w tendencjach zakupowych między kobietami a mężczyznami, nawet w wąskich obszarach, a także poznaj zachowania zakupowe typowe dla danej grupy wiekowej. Wszelkie działania z zakresu SEO (Search Engine Optimization) najlepiej zleć agencji, która przeprowadzi bardzo dokładny audyt SEO i zaplanuje właściwą optymalizację pod kątem pozycjonowania. Coraz częstszym rozwiązaniem przynoszącym naprawdę zadowalające rezultaty dla właścicieli biznesów e-commerce jest łączenie działań SEO z UX. Polega to na wzbogaceniu optymalizacji o User Experience, czyli wrażenia odbiorcy. To m.in. poprawna nawigacja na stronie czy też prawidłowe wyświetlanie się witryny na wszystkich urządzeniach itp. Indywidualne podejście do rozwoju Twojego e-sklepu zapewni Ci agencja SEO Boo.pl.

Na jakich polach e-klienci szukają informacji o danych produktach? 

Internauci i internautki kupujący online chętnie sprawdzają opinie i dodatkowe informacje o poszczególnych produktach. Korzystają także z porównywarek cen. Stanowi to zazwyczaj jeden z pierwszych kroków ścieżki zakupowej. Przeszło 66% badanych przyznaje, że przed zakupem produktu czy usługi przeprowadza internetowy research. Gdy grupą docelową są w głównej mierze seniorzy, można rozważyć założenie infolinii bądź czatu z konsultantem, ponieważ badania wskazały, że aż 33% ankietowanych seniorów liczy się z opinią rodziny i sprzedawców. Zdecydowanie wolą rzeczywistą rozmowę od czytania recenzji, artykułów blogowych czy przeglądania poradników vlogowych.

To argument mający silny przekaz, aby zadbać o  treści (opisy kategorii, produktów) i sekcje (blog, recenzje) na swojej witrynie. Te działania z pewnością wpłyną na pozycję witryny w wyszukiwarce, a przy tym dostarczą odpowiedzi na nurtujące e-klientów pytania.

Zgodnie z danymi opublikowanymi w raporcie Mr. & Mrs. E-commerce wśród ankietowanych kobiet 16% ufa rekomendacjom bliskich, a 15% z nich przegląda blogi i vlogi, aby dotrzeć do wiarygodnych recenzji i informacji o danym przedmiocie. Ankietowani mężczyźni mają nieco odmienne preferencje dotyczące źródeł informacji. 14% z nich odwiedza fora internetowe, a swoje decyzje zakupowe często podpiera danymi z porównywarek cenowych. Z perspektywy właściciela sklepu internetowego warto inwestować w sekcje poradnikowe, blogowe, recenzje produktowe na swojej stronie. Dostarczą użytkownikom naprawdę jakościowych treści. To też sprytny sposób na spełnianie potrzeb konsumentów i wspieranie ich w decyzji zakupowej. Ponadto content silnie wpływa na https://boo.pl/pozycjonowanie-sklepow/. Warto więc zadbać o to na swojej witrynie.

Cele zakupowe kobiet i mężczyzn - czy są takie same?

Wyraźne różnice badania wykazały w kategoriach produktów, po które sięgają przedstawiciele obu grup. Obszary najbardziej interesujące kobiety to: moda, kosmetyki, akcesoria dla dzieci, natomiast mężczyzn: sprzęt elektroniczny, gadżety, a trzecią pozycję zajmują artykuły z działu moda i uroda. Nie jest więc prawdą, że branża modowa oraz sektor urody to tylko i wyłącznie domena kobiet. Właściciele sklepów internetowych działający w tych branżach powinni mieć to na uwadze podczas tworzenia strategii marketingowej oraz prowadzenia działań optymalizacyjnych.

Polscy e-klienci coraz odważniej wykorzystują funkcje zakupów w Internecie. Przykładem są darmowe zwroty. Coraz częściej internauci decydują się na zakup kilku produktów, aby dobrać najlepszy dla siebie i odesłać pozostałe. Taka praktyka bliższa jest kobietom – 44% ankietowanych pań i  41% ankietowanych panów.

Gdzie najlepiej na e-zakupy? 

Zakupy internetowe stoją już na porządku dziennym. 8 na 10 internautów kupuje w internecie - według statystyk - zazwyczaj raz lub dwa razy w miesiącu, niezależnie od płci. Dane obejmują również grupę senioralną. 

Panie (blisko ⅓ badanych) preferują sklepy online, portale zakupowe oraz aukcyjne. Panowie wykazują tylko kilkuprocentowe większe tendencje do korzystania z platform zakupowych lub aukcyjnych. Chętniej dokonują zakupów internetowych w sklepach z aplikacjami mobilnymi, co jest wyraźnym sygnałem dla właścicieli, żeby zadbali o responsywność swojej witryny.

Najczęściej wybieraną formą zakupów jest…

…smartfon. To jednak chyba nikogo nie dziwi. Urządzenia te dominują w obu grupach. Przyjmuje się, że ok. 40% transakcji zakupowych pochodzi właśnie ze smartfonów, a niemal drugie tyle z laptopów. Na przełomie 2017-2019 r. wyszukiwania fraz: „na sprzedaż” i „na sprzedaż w pobliżu” na urządzeniach mobilnych wzrosło o 250%, co również przemawia za tym, aby w przypadku e-sklepów, które działają też stacjonarnie, pozycjonować się lokalnie i zadbać o działania typu off-site, czyli poza stroną. Dobrym pomysłem będzie skorzystanie z usług agencji pracujących lokalnie, które mają lepsze rozeznanie na regionalnym rynku.

Dość duża różnica w przyzwyczajeniach konsumenckich wśród kobiet i mężczyzn widoczna jest w użyciu smartwatcha. Aż 10% panów zadeklarowało robienie zakupów w Internecie przy użyciu zegarka, a wśród pań to jedynie 2%. Warto zaznaczyć, że kobiety i mężczyźni reprezentujący grupę seniorów aż w 83% korzystają z przenośnych komputerów do robienia e-zakupów, a w drugiej kolejności (41% ankietowanych) z komputerów stacjonarnych.

Panowie czy panie - kto wydaje więcej podczas e-zakupów?

Przejdźmy od razu do danych. Średnie miesięczne wydatki na internetowe zakupy są bardzo zbliżone w przypadku obu badanych grup. Najczęstszy przedział wydatków to 201-400 zł, co przyznała blisko ⅓ ankietowanych. Jednorazowa kwota to zazwyczaj przedział 51-100 zł. Wyniki badań pokazują zatem, że założenia o skłonności kobiet do rozrzutności oraz większych wydatków w sieci są już przestarzałe. Być może jest to wynik dynamicznego rozwoju e-commerce i zwrotu konsumpcyjnego w okresie pandemii. 

Dlaczego zakupy online są chętniej wybierane przez obie badane grupy? Ich przedstawiciele zgodnie przyznają, że sporymi zaletami transakcji online są darmowe dostawy, szybka realizacja zamówienia, a także metody płatności BLIK i przelew.

Zakończenie

Czy w świecie e-zakupów mężczyźni nadal są z Marsa, a kobiety z Wenus? Zdecydowanie nie! Potwierdzają to najnowsze wyniki badań. Dogłębna analiza nawyków konsumpcyjnych może przydać się branżom, które ukierunkowane są na sprecyzowaną grupę docelową. Warto mieć jednak na uwadze, że różnice w zachowaniach zakupowych między paniami a panami są naprawdę niewielkie. Zacierają się, ale nie zaszkodzi przyjrzeć się modelom zachowań zakupowych dla każdej grupy. Większe rozbieżności widać przy podziałach na grupy wiekowe, dlatego bardzo ważne jest dopasowanie oferty i całego marketingu w odniesieniu do wieku klientów. 

Prowadząc biznes e-commerce, trzeba na bieżąco monitorować zmiany i opierać się na aktualnych danych, aby trafnie sprofilować grupę własnych klientów, a także dobrać pod nią właściwe działania marketingowe.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%