Jak należy traktować obostrzenia wprowadzone w związku z epidemią koronawirusa? Czy mają one w ogóle podstawę prawną i co zrobić w sytuacji, gdy policja zechce ukarać nas mandatem - tego rodzaju pytania skierowaliśmy do Okręgowej Rady Adwokackiej w Gdańsku. Mamy odpowiedzi.
Informowaliśmy wczoraj, że Okręgowa Rada Adwokacka opublikowała uchwałę, w której wezwała władze do podjęcia działań zgodnych z prawem. Wprowadzone w związku z epidemią koronawirusa ograniczenia swobód obywatelskich oraz wynikające z nich kary nazwano wręcz "pozornie prawnymi lub wręcz bezprawnymi.
Okręgowa Rada Adwokacka w Gdańsku podkreśla, że o ile cel wprowadzonych zakazów jest słuszny, to wszelkie ograniczenia swobód obywatelskich mogą być wprowadzane jedynie w stanach nadzwyczajnych.
Zapytaliśmy więc, jak należy traktować wprowadzone obostrzenia dotyczące chociażby dostępności do miejsc publicznych takich jak parki, czy skwery.
W odpowiedzi czytamy, że zdaniem Okręgowej Rady Adwokackiej nie ma prawnej podstawy – bez wprowadzenia stanu nadzwyczajnego – do wprowadzania tego rodzaju obostrzeń.
A co zatem z mandatami wystawionymi już przez policję np. za spotkanie dwóch osób w samochodzie znajdującym się na parkingu? Czy tego rodzaju mandaty są ważne?
Adwokat Janusz Masiak wyjaśnia, że ważność mandatu określona jest kodeksem postępowania w sprawach o wykroczenia. W razie braku wystąpienia do sądu o jego uchylenie, mandaty te są ważne, bo zostały przyjęte przez osoby, którym wymierzono mandat. Jak podkreśla adwokat, mandat wiąże się ze swoistym "przyznaniem się" osoby, która została ukarana – identycznie jak przy np. przekroczeniu dozwolonej prędkości.
Jak zatem zachować się w sytuacji, gdy policja lub inne służby do tego uprawnione, będą nas chciały ukarać mandatem np. za spacer po parku?
W odpowiedzi adwokata Janusza Masiaka czytamy, że każdy ma prawo do nie przyjęcia mandatu, jeżeli uważa, że nie popełnił wykroczenia, albo że zakaz, za który chce się go ukarać – jest wprowadzony niezgodnie z prawem. Odpowiednie organy muszą wówczas skierować sprawę do sądu.
Biorąc pod uwagę to wszystko oraz stanowisko Okręgowej Rady Adwokackiej, czy wszystkie wprowadzone obostrzenia i zakazy należy traktować jedynie jako "zalecenia"?
- W uchwale wręcz wskazujemy, że - biorąc pod uwagę zalecenia epidemiologów - wprowadzane ograniczenia są słuszne i i, jak wszystko na to wskazuje, są konieczne dla ochrony zdrowia i życia ludzi. Jako prawnicy natomiast wskazujemy, że takie ograniczenia powinny być wprowadzane po wprowadzeniu stanu nadzwyczajnego. Wówczas nie byłoby żadnych prawnych wątpliwości w zakresie konieczności ich przestrzegania - pisze adwokat Janusz Masiak.
Yyu10:40, 07.04.2020
Czyli teraz mamy wszyscy wrócić do normalności i jak tylko policja się przyczepi to odmówić mandatu? Bo już nie wiem... 10:40, 07.04.2020
A....10:42, 07.04.2020
Prawnicy jak najbardziej będą namawiać do nieprzyjecia mandatu bo to zapewni im pracę, logiczne że zwykły obywatel z sądem nie ma szans bez ich pomocy a ostatecznie nie dość że będziemy musieli mandat zapłacić to jeszcze prawnikowi drugie tyle bo raptem się okaże że coś tam w nocy się pozmieniało i już myk jest ustawa.Lepiej faktycznie siedzieć w domu z samej oszczędności ? 10:42, 07.04.2020
@A....10:54, 07.04.2020
Trochę masz rację. Ale dobrze wiedzieć, że nie mogą cię za wszystko karać bo już zaczyna się chore robić. 10:54, 07.04.2020
mcv10:58, 07.04.2020
Moim zdaniem powinniśmy zacząć myśleć - władza chce nas karać za *%#)!& wejście do parku, ale jednocześnie robi wybory. Po prostu myślmy! 10:58, 07.04.2020
... 11:05, 07.04.2020
Słabe porównanie. Wybory ograniczą się tylko do wyjścia np na pocztę czy do skrzynki żeby wrzucić koperte z głosem. Zajmie to parę minut. Natomiast jakby były otwarte parki to ludzie codziennie by tam wychodzili i się gromadzili. To byłoby o wiele bardziej niebezpieczne. 11:05, 07.04.2020
Do ...12:35, 07.04.2020
No nie bardzo. Chyba sobie nie zdajesz sprawy, jak 15 000 mieszkańców przyjdzie zagłosować na pocztę w przeciągu 12h. to jest ok. 20 osób na minutę w jednym pomieszczeniu. Uważasz za mniej niebezpieczne niż przebywanie w parku na świeżym powietrzu nie mówiąc o jego powierzchni w kilka osób? 15 000 to bardzo małe miasto takie jak Kartuzy. Nawet przy frekwencji 10% to nadal 1500 ludzi w jednej kanciapie, albo przy jednej skrzynce. Jak wszyscy wyjdą na miasto, to nie będzie co z nas zbierać. Zresztą nie rozumiem, co za różnica czy dokumenty będą składane na poczcie czy w okręgu wyborczym. W okręgach wyborczych których w samych kartuzach jest kilka, jest mniejsze prawdopodobieństwo że trafisz na zarażonego. A w ogóle ten pomysł z tymi wyborami to czysty kretynizm. 12:35, 07.04.2020
@Do ...13:14, 07.04.2020
w ostatnim czasie odbyło się kilka głosowań i nigdzie nie było sytuacji o których piszesz bo procedury nadzwyczajnie wyglądają inaczej.
13:14, 07.04.2020
Obserwator 2 11:34, 07.04.2020
Redaktor Drewka uważa że mamy łamać zasady kwarantany i roznosic zaraze. 11:34, 07.04.2020
Obywatel11:58, 07.04.2020
Mamy siedzieć w domach i nie wychodzić ! To nie dociera do ludzi niech wlepiają mandaty od strony wszystkim 11:58, 07.04.2020
gerard-lemoine12:19, 07.04.2020
Anomia społeczna jest również niebezpieczna, może bardziej niż sama pandemia... 12:19, 07.04.2020
lop12:24, 07.04.2020
Okręgowa Rada Adwokacka przekazała jakieś pieniądze na SZPITALE 12:24, 07.04.2020
@lop12:29, 07.04.2020
Tak, radio gdańsk wczoraj podało 12:29, 07.04.2020
info13:12, 07.04.2020
ludzie łamią kwarantanny, nie przestrzegają podstawowej higieny w Ty Drewka specjalnie prowokujesz, chcesz drugą francję, włochy albo niemocy ?
Wprowadzą stan wyjątkowy i wszyscy będą musieli siedzieć w domu, a jak się komuś nie spodoba to pałą w durny dekiel i do *%#)!& z politykami na czele. 13:12, 07.04.2020
eee13:32, 07.04.2020
Co to ma być ? Co najmniej dwukrotnie zadano to samo pytanie i nie uzyskano odpowiedzi. Zwykle szczekanie, to my będziemy mieli problem.
13:32, 07.04.2020
Pisiorek14:12, 07.04.2020
Upychać kościoły parki stadiony bo tak mówi nadzwyczajna kasta, peowskie przygłupy w togach wyleczą was ze wszystkiego, pamiętajcie kretyni - KONSTYTUCJA WAŻNIEJSZA NIŻ ŻYCIE POLAKÓW, buhahaha 14:12, 07.04.2020
@pisoirek07:36, 09.04.2020
Pisowska kasa jest pusta . Nie ma na leki , nie ma na testy ,kłamczuszkowi brakuje na wszystko ,postanowił więc zabierać bogatym w formie mandatów ,żeby utrzymać 500= dla nierobów . 07:36, 09.04.2020
też kierowca14:19, 07.04.2020
czy można umyć auto w bezdotykowej myjni samochodowej , bez mandatu ? 14:19, 07.04.2020
Gość 14:31, 07.04.2020
NIE MOŻESZ. KOLEGA DOSTAŁ 500 ZŁ MANDATU 14:31, 07.04.2020
Do gosc 16:18, 07.04.2020
To po hu myjnie sa otwarte powinny byc zamkniete nawet te 24 h, nastepny ku bez sens 16:18, 07.04.2020
info19:27, 07.04.2020
Nie masz się szlajac, z domu możesz wychodzić tylko w konkretnie określonych celach a myjnia do takich nie należy.
Mandaty nie są wystawiane za mycie auta tylko za wychodzenie z domu 19:27, 07.04.2020
Fynfol14:46, 07.04.2020
A ja dostałem wczoraj mandat że mój samochód był brudny.Tablice nieczytelne z powodu kurzu i lampy zabłocone..Co prawda tylko 50zł .Namyjnibym dostał 500zł.I plakatu logika. 14:46, 07.04.2020
Hahahaha20:50, 07.04.2020
Hahaha nie wierze 20:50, 07.04.2020
Użytkownik15:27, 07.04.2020
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
czytelniczka15:39, 07.04.2020
Coraz więcej jest już takich artykułów, że mandaty za spacer na ulicy są nielegalne. Po prostu nie ma podstawy, żeby ludzi karać. 15:39, 07.04.2020
Użytkownik15:46, 07.04.2020
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Użytkownik17:05, 07.04.2020
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Uwtw17:46, 07.04.2020
Po jakiej ku pandemi gdzie w autobusach pociagach tranwajach jest kilkanascie osob,i ty piszesz ze by było po pandemi, wez trzepnij sie glowe 17:46, 07.04.2020
Pisi20:48, 07.04.2020
Wyczuwam mocno PISOWSKI komentarz ? 20:48, 07.04.2020
Laki17:16, 07.04.2020
Dobrze że nie rządzi PO, bo mielibyśmy drugie Włochy, a Kopaczowa z PO by powiedziała "śpijcie spokojnie, jest dobrze, cieszcie się wiosną" 17:16, 07.04.2020
rom20:20, 07.04.2020
czyli tak teraz wyplaszczaja krzywą, do 10.05 będzie płaska jak nowa wicepremier. 20:20, 07.04.2020
Brunon21:36, 07.04.2020
Adwokaci z Gdańska sieją ferment, to jest tylko ich wewnętrzna uchwała, nie jest miarodajna. 21:36, 07.04.2020
Znacie?00:09, 08.04.2020
Pytanie mam. Czy ktoś zna osobę chorujacą na tego wirusa? Nie interesuje mnie gdzie,co i jak tylko czy znasz,słyszałeś o komś z Twojej okolicy? Ja obecnie nikogo z mojego otoczenia nie znam, ani żaden z moich znajomych tez nie zna i idąc dalej nikt nikogo takiego nie ma na dzień dzisiejszy. (Wiem powinnam sie cieszyc i tak jest. Cieszę się bardzo.)Tylko,ze nie daje mi spokoju mysl,ze ten wirus to jakiś wymysł jest. Fajnie by było gdybym miała rację,a myślę,że mam , bo ludzie na facebooku juz coraz czesciej pisza,ze nie wiedzą o nikim kto przechodził by to. O kwarantannie to tak,ale to jest zapobieganie,a nie leczenie. Ciekawi mnie czy znasz leczoną osobę, u której stwierdzono te chorobę. 00:09, 08.04.2020
KTO ci zamienił05:44, 08.04.2020
Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Barabasz11:10, 08.04.2020
Znam dwie osoby
11:10, 08.04.2020
Tytytyy07:01, 08.04.2020
Łukaszenko też tak twierdzi 07:01, 08.04.2020
Rybawedka10:32, 08.04.2020
A czy mozna isc nad jezioro,lowic ryby? Prosze o takich sytuacjach napisac? 10:32, 08.04.2020
Prawnik11:33, 08.04.2020
Problem nie z prawem ale z niedouczonymi policjantami, którzy w pogoni za premiami walą mandaty nawet za wyjazd na wulkanizację celem wymiany opon . Rozwiązanie jest jedno ,- nie przyjmować mandatów i patrzeć w sądzie jak taki burak w mundurze będzie tłumaczył się ze swojej chorej nadgorliwości . 11:33, 08.04.2020
@znacie11:59, 08.04.2020
No i trafiłaś w punkt. Brawo - widać, że ludzie zaczynają myśleć i łączyć fakty. 11:59, 08.04.2020
do Znacie?12:04, 08.04.2020
Masz dużo racji. Generalnie nie chodzi o to, że ten koronawirus to wymysł. On jest i to nie ulega wątpliwości. Problem jest inny - ktoś zasiał w ludziach niesamowitą panikę. I to jest pytanie jaki to miało sens i cel? Ludzie się pozamykali w domach, firmy nie działają, szkoły zamknięte - pytanie czy to było potrzebne? A teraz się okazuje, że większość zakazów wprowadzona jest w ogóle niezgodnie z prawem. A ilu ludzi dostało już mandaty? Za co? Na jakiej podstawie? Zacznijmy MYŚLEĆ! 12:04, 08.04.2020
Tabor07:41, 09.04.2020
Zostań w domu , ta zasada jest słuszna . Natomiast karanie za .... wg uznania władzy jest bezprawiem .
Nie dajmy robić z siebie wariatów . Wystarczy ,że władza sama z siebie to robi . 07:41, 09.04.2020
Jabol18:42, 13.04.2020
Ale teraz jest to już kara administracyjna a nie mandat (podobno) i pod tego (podobno ) już niestety nie ma "ucieczki ", to może na ten temat też niech się wypowie ORA . Z góry dzięki 18:42, 13.04.2020
Spacerniak20:47, 07.04.2020
2 0
Dokładnie ! Nawet w taki sposób zrobili z nas idiotów! 20:47, 07.04.2020