Zamknij

Mieszkańcy gm. Kartuzy złożyli najwięcej wniosków o wymianę starych pieców

11:48, 15.02.2019 źródło: WFOŚiGW, oprac. M.Dzienisz Aktualizacja: 13:34, 15.02.2019
Skomentuj Zdjęcie ilustracyjne. fot. archiwum Zdjęcie ilustracyjne. fot. archiwum

Około sto wniosków o wymianę starych źródeł ciepła trafiło do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z gminy Kartuzy. Dotychczas z całego województwa w ramach programu Czyste Powietrze wpłynęło ponad 2 tys. pism.

Jak informuje Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, zainteresowanie programem jest bardzo duże. W grudniu 2018 roku podpisanych zostało 16 pierwszych umów z beneficjentami.

Pierwszy przelew do Przodkowa

- W tym tygodniu, czyli do połowy lutego 2019 parafowanych zostanie 35 kolejnych porozumień z wnioskodawcami programu „Czyste Powietrze” na łączna kwotę 516 000 zł.  Właśnie też pierwsze pieniądze trafiły na konta beneficjentów programu. Pierwszy przelew dokonany został do osoby z Przodkowa, która zamontowała w swoim domu pompę ciepła - informuje WFOŚiGW.

Najwięcej wniosków do tej pory wpłynęło z gmin: Gdańsk, Kartuzy i Wejherowo. Mieszkańcy gm. Kartuzy złożyli około 100 pism. W powiecie kartuskim dużo wniosków wpłynęło też z gmin Żukowo i Sierakowice - około 60. Z gm. Somonino złożono około 30 wniosków, z pozostałych gmin powiatu kartuskiego (Przodkowo, Sulęczyno, Stężyca, Chmielno) -  około 20.

Liczba złożonych wniosków do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku z podziałem na poszczególne gminy. fot. WFOŚiGW

WFOŚiGW podaje, że na 2 tysiące przesłanych wniosków 80% dotyczy budynków istniejących, 20% – nowo budowanych. Większość wnioskodawców, bo aż 60% decyduje się na zakup nowego źródła ciepła i termomodernizację. Jedynie nowy kocioł zamontuje u siebie w domu 35% osób, samą termomodernizację przeprowadzi 5%. Wnioskodawcy, którzy instalują nowe źródła ciepła najczęściej wybierają gazowy kocioł kondensacyjny, kocioł na paliwa stałe, pompę ciepła.

Problemy z wnioskami

- Najwięcej problemów naszym beneficjentom sprawia prawidłowe obliczenie dochodu. Często brakuje też numeru księgi wieczystej lub jest podany jej nieprawidłowy numer. Wnioskodawcy zapominają też o konieczności zaznaczenia potrzebnych oświadczeń – wylicza Justyna Sikora – koordynator „Czystego Powietrza” w WFOŚiGW w Gdańsku.

W razie problemów można zadzwonić na infolinię: 58 743 18 20 lub 58 743 18 21 lub też umówić się poprzez internetowy terminarz na indywidualne konsultacje. Można pisać także maile na adres: [email protected].

W ramach programu priorytetowego istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na wymianę starych, nieefektywnych źródeł ciepła na nowoczesne, spełniające najwyższe normy tj.: kocioł gazowy kondensacyjny, kocioł olejowy, ogrzewanie elektryczne, kocioł na paliwo stałe (węgiel, biomasa), pompy ciepła lub węzeł cieplny w przypadku podłączenia do sieci ciepłowniczej. Dotacja lub pożyczka przyznawane są także na przeprowadzenie niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku.

(źródło: WFOŚiGW, oprac. M.Dzienisz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(55)

Tomasz Dorniak MASSUANATomasz Dorniak MASSUANA

2 5

Brawo dla mieszkańców Gminy Kartuzy. Akcja "Nie pal smieci-dbaj o dzieci" oraz wszystkie publikacje o zagrożeniu smogiem przyniosły efekt. Dla mnie osobiście to piękny prezent, mniej ludzi umrze na raka i astmę. 13:21, 15.02.2019

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

No to cyk.No to cyk.

3 0

No ja mysle, że ta kampania to odwrotny skutek przyniosła. Tu chodzi o oszczędności i pójście z duchem czasu.
A jak sie ma sprawa banerów? 16:15, 15.02.2019


@ cyk@ cyk

4 3

Wielu Kaszubów rozumie to hasło po swojemu czyli: "Dbam i oszczędzam dla dzieci, dlatego palę tylko śmieci". Każdy Kaszuba ma swój rozum ! 17:17, 15.02.2019


do @cykdo @cyk

1 0

Tak każdy ma SWÓJ rozum. Niektórzy, niestety, mikroskopijny. 11:58, 16.02.2019


gosćgosć

0 0

zapomnij, że wiara przestanie palić śmieci, sama nawet ostatnia potężna podwyżka za śmieci zadaje pytanie skąd brać na te wszystkie opłaty, więc każdy szuka oszczędności wszędzie, a władzę interesuje tylko haj$, a nie tam powietrze 08:02, 17.02.2019


reo

fanfan

8 0

no co my bysmy bez ciebie pane dorniaku zrobili chyba bysmy wszyscy tu powymierali a masssuana bym nam na pogrzebach przygrywala a ty bys liczyl dytki 13:34, 15.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Z Przytulnej Z Przytulnej

0 0

Czy to prawda, że nawet sołtys nie wpuścił komisji do kontroli? 15:33, 15.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anatol.28Anatol.28

11 0

Byłoby więcej wniosków , gdyby w Kartuzach był w urzędzie ktoś do pomocy . Wymiana to pikuś , ale termomodernizacja i tak dalel ... 15:56, 15.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kontroli brakkontroli brak

10 0

w Goręczynie pala czym się da tam jest zatrute powietrze 16:10, 15.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kontroli brakkontroli brak

9 0

w Goręczynie w nocy dymu TYLE ŻE gwiazd nie widać
zero kontroli kto czym pali 16:18, 15.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

z Chmielnaz Chmielna

9 0

Ciągle brak świadomości, że niewłaściwe palenie w piecu (mokry opał, utrzymywanie zbyt niskiej temperatury na piecu) powoduje uciążliwe i wielogodzinne kopcenie. Najgorsze, że takie osoby mają "gdzieś", że innym szkodzą. 16:28, 15.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Obozy koncentracyjneObozy koncentracyjne

8 0

są zbędne ! Trujemy SAMI SIEBIE. Adolf H. byłby mile zaskoczony. 16:29, 15.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GoręczynoGoręczyno

11 0

Bo wrzucą na noc, zamkną piec, węgiel się kisi, a komin kopci do rana. Trują wszystkich wokół, ile wejdzie. 16:33, 15.02.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Ciemny lasCiemny las

0 0

Ja zawsze palę tylko w zamkniętym piecu. Jak będzie *%#)!& a nie palacz, to czy piec będzie górnego spalania, czy dolnego spalania czy zwykła "koza" a nawet piec z podajnikiem i sterownikiem, jak ktoś nie potrafi palić to będzie kopcić choćby miał super opał. Ja mam stary prosty piec mogę spalić w nim wszystko, i udowodnię, że paląc nawet plastik, dymu nie uświadczysz. Ja jakoś na noc zamykam piec i mi nie kopci, węgiel się nie kisi, a jest żar, który jest głównym źródłem ciepła a nie płomienie. Trzeba wiedzieć jak palić i trzeba znać swój piec, ja wiem, że mój po rozpaleniu, a następnie zejściu do 45st nie będzie kopcił i taka temp. mogę utrzymać całą noc, ale czy to ma sens skoro wewnątrz pieca, instalacji i bojlera odkłada się kamień, tzn on odkłada się zawsze, ale ale przy tak niskiej temp. nastepuje to szybciej, a potem tylko problemy z bojlerem z pompą, płukanie układu - to sa zbędne koszta. optymalnie 55-60st i też nie kopci, mniejsze ryzyko szybkiego zakamieniania układu. Nie potrzebuje żadnych dmuchaw, sterowników, zwykły piec, zwykły miarkownik, tylko częstsze wizyty w piwnicy niż przy piecach z podajnikiem 12:55, 16.02.2019


ludzie!ludzie!

7 0

powiedzieć sąsiadowi że zasmradza, a jak to nie pomoże zgłaszać do urzędu gminy 16:43, 15.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Czy włodarze myśląCzy włodarze myślą

6 0

w ogóle o doprowadzeniu gazu ziemnego do przynajmniej kilku najbardziej zabudowanych domkami ulic w Kartuzach ? Smog nas zabija coraz skuteczniej, niedługo w zimie trzeba będzie nosić maskę i butlę tlenową na plecach, żeby przeżyć. Część mieszkańców stać na używanie gazu ziemnego i chętnie by zakupili sobie bezobsługowe piece, więc nam wszystkim byłoby z każdym rokiem lżej oddychać.
Zły albo dobry piec węglowy TRUJE ZAWSZE mniej lub bardziej, natomiast piec na gaz przewodowy NIE TRUJE WCALE !! Poza tym jaka to wygoda przez cały rok mieć nizasmrodzone od gotowania na butlach propanowych mieszkanie. Dla uboższych lepsze piece, trujące o kilka % mniej, a zamożniejsi kupią sobie piece gazowe nie trujące wcale. W ten sposób stopniowo nasze tzw. powietrze zacznie się nadawać do oddychania bez obawy o życie i zdrowie. 16:52, 15.02.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

No to No to

1 2

Napisz wniosek do gazowni. I zbierz podpisy. 20:45, 15.02.2019


RewolucjaRewolucja

2 2

"natomiast piec na gaz przewodowy NIE TRUJE WCALE !!" - a to ciekawe? skąd takie rewolucyjne wiadomości? aaaa... bo nie kopci. Każdy proces spalania wytwarza szkodliwe związki, gaz też, tylko że tu jest śladowa zawartość pyłów, a tak standardowo CO, CO2, azot, tlenki azotu, węglowodory, siarka itd. 12:00, 16.02.2019


do wyżejdo wyżej

1 0

Otóż to ! Gdzie węgiel tam śmiertelny SMOG. Gdzie nie ma węgla, tam ZERO SMOGU i oddychasz z przyjemnością. Chorujemy i umieramy bo węgiel kochamy !! 17:25, 16.02.2019


a.a.

1 0

Zgadzam się w 100% 16:58, 15.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KaszubiKaszubi

6 0

Mrozu nie ma, a w Sierakowicach PM2,5 ponad 50. Jak jest w innych wioskach? Mierników nie ma, ale dymy są. 17:07, 15.02.2019

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

Dziwne, nie palą?Dziwne, nie palą?

1 2

Nie dymy a pyły, bo to różnica, te pyły, które są mierzone przez te czujniki to nie tylko z kominów się wydobywają i rur samochodów. 13:13, 16.02.2019


@dziwne, nie palą@dziwne, nie palą

3 0

Pyły od samochodów w Gdańsku jakoś nie dają tak złego powietrza, jak pyły od kominów na wsi.
Porównaj wskazania na stronie Aviva w Sierakowicach i w Trójmieście. 14:16, 16.02.2019


Dziwne, nie palą?Dziwne, nie palą?

0 1

Gdańsk ma o tyle dobrze, że jest blisko zatoki gdańskiej i mają naturalne przewietrzanie, co wyraźnie odczuwają Ci co mieszkają na szadółkach i nieopodal nich, gdzie jest specyficzny zapach w pewnym, że się tak wyrażę korytarzu, więc czemu głównie ten odór jest kierowany w głąb lądu a nie w kierunku zatoki? No i w trójmieście, gospodarstw domowych z kopciuchami jest procentowo, nieporównywalnie mniej do pozostałych gospodarstw, gdzie są głównie blokowiska podłaczone do miejskiej ciepłowni. Maja tez ten komfort, że tam jest rozbudowana sieć gazowa. Nie ma sensu porównywać Sierakowic i Trójmiasta, bo wystepują tam zupełnie inne warunki atmosferyczne i geograficzne. No i umiejscowienie czujnika też ma znaczenie. 21:16, 16.02.2019


@ Dziwne, nie palą?@ Dziwne, nie palą?

3 0

Czyli według Ciebie w Sierakowicach ma prawo być, a nawet powinno być takie fatalne powietrze. Gratuluję poglądów i życzę dużo zdrowia. :) 10:33, 17.02.2019


Nawet najdroższy Nawet najdroższy

2 2

i najbardziej luksusowy rodzaj węgla to TRUCIZNA dla naszych płuc. To samo z lususowymi śmieciami, plastikiem, gumą, padliną leśną, farbami, styropianem, oponami i papą.
Jedynie piece, które automatycznie pobierają sobie przez rurkę same to, co potrzebują - są bezpieczne. Nie produkują SMOGU, POPIOŁU, SADZY i gdy sobie nastawisz program, to przez cały rok możesz ich nawet nie oglądać. Przypominam, że jest wiek XXI - moi drodzy.
17:41, 15.02.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

ZdziwionyZdziwiony

1 1

Nie słyszałem jeszcze o takim procesie spalanie, który by nie "produkował" tego smogu, sadzy, siarki, a powiadasz, że popiołu też nie masz? To co ty tam spalasz? tlen i wodór w czystej postaci 12:58, 16.02.2019


@ Zdziwiony ??@ Zdziwiony ??

1 0

Odwiedź kogoś kto ogrzewa dom czymkolwiek oprócz węgla / drewna i spytaj go czy ma jakiś popiół albo sadzę, to ci odpowie, że na oczy ich nie widział chociaż postawił dom 15 lat temu.
O smog nie pytaj go, bo się zbłaźnisz. 17:41, 16.02.2019


ZdziwionyZdziwiony

1 0

Serio? Nie mają popiołu? Wiesz, zdziwiłbym się gdyby ktoś kto ma pompę ciepła mówił, że ma popiół do wyrzucenia, to samo dotyczy się paliw ciekłych. Paliwa stałe zawsze pozostawiają po sobie popiół mniej lub więcej, ale zawsze jest. Nie słyszałem też żeby jakiś piec produkował smog, owszem podczas procesu spalania powstają tlenki azotu, tlenki siarki, CO, CO2, węglowodory, pyły, i inne - a wiec nic trującego, prawda?. Bo to przecież smog nas zabija, a nie te związki chemiczne, które powstają podczas spalania. A jak już odkryjesz co to jest smog i dlaczego powstaje, oraz co wchodzi w jego skład, możesz dalej zadawać *%#)!& pytania. Żaden proces spalania nie przebiega idealnie, gdyby tak było to byśmy do atmosfery wypuszczali z kominów głównie dwutlenek węgla, parę wodną, azot, tlen. Każdy piec (kocioł) który używa paliw stałych czy ciekłych, truje. Paliwa ciekłe łatwiej kontrolować podczas spalania i to one wydzielają najmniej substancji szkodliwych, ale nadal je wydzielają. Brak dymu jest tylko oznaką, że proces spalania przebiega poprawnie, i jest odpowiedni stosunek ilości paliwa do powietrza. Kiedyś gdy samochody posiadały gaźniki, idealnie było wiadomo kiedy mieszanka jest niewłaściwa- samochód nie miał mocy, kopcił itd, i regulowało się odpowiednio ilość podawanego paliwa i powietrza, ta sama zasada jest w kotłach na paliwa stałe czy ciekłe- żadnej wielkiej filozofii tu nie ma. 21:57, 16.02.2019


Chmielno-Chmielno-

8 0

Do tych, co notorycznie kopcą!
Jak można dymić innym w nos wiele godzin, dzień w dzień i w ogóle się tym nie przejmować, że sąsiedzi nie mogą nawet wietrzyć swojego domu, nie mówiąc o umyciu okien albo wyjściu na podwórko! Jakoś większość ludzi ma tu zwykłe piece, ale potafi dymić krótko i nie zasmradzać wszystkiego wokół całymi godzinami. 17:45, 15.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WYMAZ Z KOMINÓW WYMAZ Z KOMINÓW

8 0

Goręczyno SZKODA DZIECI TOKSYNY Z KOMINÓW , POWINNI SPRAWDZIĆ CO ZAWIERAJĄ SADZE W KOMINACH TOKSYNY TAKIE AŻ GŁOWA BOLI
DZIECI MAJA POWOLNĄ ŚMIERĆ 20:15, 15.02.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

zetzet

3 0

Pisz do urzędu gminy. Nawet anonimowo. Zaznacz na Krajowej Mapie Bezpieczeństwa. Dogadaj się z osobami, którym zależy na czystym powietrzu i działajcie razem.Mówcie GŁOŚNO o problemie. Na tych naszych Kaszubach ludzie są truci, a boją się odezwać. 12:17, 16.02.2019


Wymaż Wymaż

0 0

A starsi są uodpornieni? To poczytaj jeszcze co tam jadasz codziennie, to dopiero będzie szok, czym to się trujesz. A co maja znaleźć w tej sadzy? chyba typowe dla sadzy, siarka, smoła,ołów. Lepiej niech zbadają popiół, to pokaże co palono. 13:18, 16.02.2019


Na smrodziarzy radaNa smrodziarzy rada

5 0

jedyna to ZAMUROWANIE KOMINA. Wszak oni gorsi od pijanego kierowcy na drodze. 00:01, 16.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Obserwator 2 Obserwator 2

4 0

Dlaczego nie ma dotacji na docieplenie domu jak się nie kupi pieca ,ktoś tu źle pomyślał przecież jak się dociepli dom to mniej dymow pujdzie do atmosfery. 00:03, 16.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

powietrzepowietrze

6 0

Tak pilnujemy, żeby nie dymić, ąle co z tego, jak sąsiad wstawił sobie piec górnego spalania i teraz powietrze i tak do bani cały dzień. Okna nie otworzysz całą zimę. Wiosną zresztą też nie, bo potem palą liście... 10:54, 16.02.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

@@

5 0

A ja mam piec górnego spalania i nie zasmradzam. Nikt sie nie skarży, bo pale według instrukcji, opał obowiązkowo suchy. Temperature trzeba zadać wysoką, bo jak za niska to będzie dymić i czadzić długo. 11:29, 16.02.2019


liścieliście

3 2

przepisy nie pozwalają na palenie liści i usuniętych gałęzi na własnej posesji, bo gminy obecnie organizują ich odbiór w okresie wegetacji roślin. 11:37, 16.02.2019


Sierakowi ceSierakowi ce

3 0

Ludzie wczoraj jeden opowiedział jak w Sierakowice się oszczędzać na ekogroszek cały zasyp 5 litra oleju samochodowego zużytego ....i to jest ekologiczne .. mgła toksyczna. Prymitywne 11:28, 16.02.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do wyżejdo wyżej

4 1

Na litość boską, zgłoś to gdzie trzeba. 11:31, 16.02.2019


Sie rak owiceSie rak owice

3 0

Wczoraj wieczorem stężenie PM 2,5 prawie 100! Tragedia...
11:35, 16.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

prawoprawo

5 2

"Artykuł 144 KC stanowi, że właściciel nieruchomości powinien powstrzymać się od działań, które by zakłócały korzystanie z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę". Wielogodzinne zadymianie posesji sąsiada jest działaniem, które ponad przeciętną miarę zakłóca innym korzystanie z ich własności (m.in. uniemożliwia wietrzenie domu) 11:46, 16.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Sie RAK owiceSie RAK owice

6 0

No to mają dzieci ferie na "świeżym" powietrzu... W innych wioskach pewnie to samo. Brak czujników nie znaczy, że w sąsiednich gminach jest lepiej. 11:51, 16.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

prośba o pomocprośba o pomoc

7 0

Świeci słońce, temperatura 10-12 stopni, a sąsiadka od rana kopci niemiłosiernie. Całe podwórko zadymione, nosa nie wytkniesz, bo ciągle wieje od nich, czyli od zachodu. Wskazania podręcznego miernika smogu: PM2,5 - 70, PM10 - 90 i to od jednego komina. Nasz piec wyłączony. Oprócz nas i tych sąsiadów więcej domów tu nie ma. Kilkaset metrów dalej powietrze czyściutkie, ale domu nie przestawimy. Sąsiadka ma piec górnego spalania, ale celowo pali w nim tak, żeby dymiło wiele godzin. Codziennie. Podejrzewamy, że opał się w tym piecu ciągle tli, a nie pali. Wiemy, że mogłaby palić inaczej, ale jest głucha na prośby. I co z tym zrobić? Może ktoś ma pomysł? 13:57, 16.02.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

No toNo to

6 1

Zrobić zdjęcia i wysłać do gminy. 16:51, 16.02.2019


Węgiel, koks, drewnoWęgiel, koks, drewno

2 1

nas zabijają na raty. Ale my kochamy naszych zabójców oraz nasze śmieci. W piecu buzuje, a w płucach rak już kiełkuje. My jesteśmy w porządku, ale ci "sąsiedzi" nas wysyłają na drugi świat, jo ? 17:59, 16.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZdziwionyZdziwiony

1 0

Serio? Nie mają popiołu? Wiesz, zdziwiłbym się gdyby ktoś kto ma pompę ciepła mówił, że ma popiół do wyrzucenia, to samo dotyczy się paliw ciekłych. Paliwa stałe zawsze pozostawiają po sobie popiół mniej lub więcej, ale zawsze jest. Nie słyszałem też żeby jakiś piec produkował smog, owszem podczas procesu spalania powstają tlenki azotu, tlenki siarki, CO, CO2, węglowodory, pyły, i inne - a wiec nic trującego, prawda?. Bo to przecież smog nas zabija, a nie te związki chemiczne, które powstają podczas spalania. A jak już odkryjesz co to jest smog i dlaczego powstaje, oraz co wchodzi w jego skład, możesz dalej zadawać *%#)!& pytania. Żaden proces spalania nie przebiega idealnie, gdyby tak było to byśmy do atmosfery wypuszczali z kominów głównie dwutlenek węgla, parę wodną, azot, tlen. Każdy piec (kocioł) który używa paliw stałych czy ciekłych, truje. Paliwa ciekłe łatwiej kontrolować podczas spalania i to one wydzielają najmniej substancji szkodliwych, ale nadal je wydzielają. Brak dymu jest tylko oznaką, że proces spalania przebiega poprawnie, i jest odpowiedni stosunek ilości paliwa do powietrza. Kiedyś gdy samochody posiadały gaźniki, idealnie było wiadomo kiedy mieszanka jest niewłaściwa- samochód nie miał mocy, kopcił itd, i regulowało się odpowiednio ilość podawanego paliwa i powietrza, ta sama zasada jest w kotłach na paliwa stałe czy ciekłe- żadnej wielkiej filozofii tu nie ma. 21:56, 16.02.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do Zdziwionegodo Zdziwionego

0 0

Ja widzę ironię w Twojej wypowiedzi, ale obawiam się, że część czytelników odczyta Twój post dosłownie. I uzna, że substancje emitowane przez komin są ok. Przydałoby się jeszcze dodać, że przy niewłaściwym spalaniu substancji szkodliwych "produkuje się" wielokrotnie więcej. Szczególnie "uzdolnieni" potrafią przy pomocy jednego komina podnieść stężenie PM 2,5 powyżej 200 mikrogramów na metr sześcienny. 11:17, 17.02.2019


ZERO zdziwieńZERO zdziwień

4 1

Palenie węglem szkodzi bardziej, niż palenie papierosów. Porównajcie zdjęcie rentgenowskie płuc nałogowego palacza i człowieka niepalącego. Pierwsze wygląda jak kopalnia węgla a drugie jak czysta woda. Trucizny z kominów powodują, że nawet "niepalący" wypala 4 paczki papierochów dziennie (nie musi ich kupować, wystarczy wyjść z domu i oddychać).
WĘGIEL i papierosy to choroby i śmierć, a powyżej jakiś "zdziwiony" z innej planety bawi się w chemika- amatora i podaje skład chemiczny węgla i paliw płynnych. To tak jakby bandyta napadł człowieka i walnął go w głowę żelazną rurą - a jego obrońca w sądzie podawał by z jakiego rodzaju stali była zrobiona ta rura (to była rura krajowej produkcji, więc bandyta jest niewinny). RATUJMY SIĘ puki jeszcze bez butli tlenowej na plecach i maska da się chodzić po wyjściu z domu !!!
16:31, 17.02.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

ZdziwionyZdziwiony

1 0

Skoro te pozostałe paliwa (oprócz węgla i jego odmian) są takie ekologiczne,przyjazne, wręcz nieszkodliwe, to dlaczego wyprowadzamy spaliny na zewnątrz, a nie do wnętrz budynków, czyżby jednak truły? Nie jestem chemikiem, nawet amatorem i jak byś nie zauważył, w moich postach nie ma nic o składzie paliw, tylko o tym co po nich pozostaje w wyniku spalania - ot taka drobna różnica. Ale to każdy miał w szkole, nawet jeśli ktoś kończył tylko podstawówkę powinien coś tam pamiętać. I żebyśmy się zrozumieli, nie bronię tych co kopcą, tylko, co niektórzy wierzą, że jak kopci to truje- więc na pewno pali też śmieci, a jak nie kopci to nie truje, a to jest błąd- truje zawsze. Chodzi tylko o to by jak najlepiej panować nad procesem spalania, aby tych trujących związków było jak najmniej, tyle i aż tyle. 20:10, 17.02.2019


Obserwator 2 Obserwator 2

1 2

Ciebie chyba pogielo pierwszy raz słyszę ze palenie papierosów jest mniej szkodliwe od dymow z kominów tam besposrednio wdychamy tysiące szkodliwych związków rakotworczych zostało to udowodnione przez naukowców lekarzy 20:31, 17.02.2019


@ ZERO zdziwień@ ZERO zdziwień

2 0

Zgadzam się z Tobą, że palenie węglem, zwłaszcza mokrym, a do tego np. trzymanie na piecu za niskiej temperatury jest gorsze w skutkach niż palenie papierosów. 16:15, 18.02.2019


do obserwator 2do obserwator 2

2 0

Jeśli wokół jest powietrze złej jakości, to oddychasz nim 24 godziny na dobę i chcąc nie chcąc do Twojej krwi dostają się substancje toksyczne dla organizmu. Niektóre z nich nie są usuwane, a wręcz przeciwnie, kumulują się i powodują poważne choroby. Jeśli ktoś pali papierosy, to nie robi tego non stop 24 godziny na dobę ( no może jakaś patologia, ale normalnie to przecież nie ). Poza tym każdy amator nikotyny robi to z własnej woli i jest to jego wybór. Jeśli w pobliżu ktoś pali papierosa, to po prostu odchodzę, ale co mam zrobić, jeśli wokół jest powietrze złej jakości, bo paru sąsiadów usilnie się o to stara? Nie da się nie oddychać. 16:32, 18.02.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

RacjaRacja

2 0

10/10 20:52, 18.02.2019


Stop SMOGStop SMOG

0 0

KIEDY BĘDZIE GAZ W KARTUZACH ????? 10:14, 21.02.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%