Zamknij

MEVO nie działa tak, jak powinno. Będą kary umowne

10:20, 12.04.2019 mat. pras. oprac. M.Dz. Aktualizacja: 11:29, 12.04.2019
Skomentuj fot. M. Dzienisz fot. M. Dzienisz

Zbyt mała dostępność rowerów, rozładowane baterie, ciągły brak możliwości dokonywania płatności - z takimi problemami borykają się użytkownicy MEVO. - Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji - podkreśla Michał Glaser, dyrektor biura OMG-G-S. Skierowano do operatora systemu szereg uwag, nałożone zostaną też na niego kary umowne.

Od początku funkcjonowania MEVO, czyli od 26 marca, odnotowano ponad 129 tys. wypożyczeń. Dostępnych jest 1224 rowerów w 14 miastach i gminach Pomorza - wkrótce ich liczba wzrosnąć ma do 4080.

Będą kary

Jednak niemal od początku MEVO sprawia problemy. Od tygodnia nie można dokonywać płatności w aplikacji, nie mogą się też rejestrować nowi użytkownicy. Do tego wciąż dochodzą trudności z dostępnością rowerów czy rozładowanymi bateriami. Michał Glaser, dyrektor biura OMG-G-S podkreśla, że operator systemu będzie musiał liczyć się z karami umownymi. Zablokowanie dokonywania płatności odbyło się bowiem bez zgody OMG-G-S.

- Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów (...) - taki post widnieje na stronie na Facebooku Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, ze kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas.

Władze OMG-G-S kierują przeprosiny do mieszkańców metropolii i proszą o cierpliwość.

- Cieszy nas duża popularność MEVO. Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu MEVO. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości– mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego  Gdańsk – Gdynia – Sopot.

Plan naprawczy

OMGGS, jako zamawiający System MEVO, skierował do operatora, spółki NB Tricity szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego. Do głównych zaleceń należą: 

  • unormowanie kwestii ładowania baterii i skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów - praca zespołów serwisowych odbywa się  24h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces, operator sprowadził także rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie stwierdzono żadnych problemów z wymianą baterii w rowerach;
  • zwiększenie liczby dostępnych rowerów – w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie MEVO, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;
  • lepsza relokacja – rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym Umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
  • skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów – wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;
  • wznowienie możliwości dokonywania płatności – wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.

Nextbike: to najnowocześniejszy system w Europie

Michał Glaser podkreśla, że trwają rozmowy z operatorem, który zdaje sobie sprawę z konieczności szybkich i radykalnych zmian.

- Mamy nadzieję, że operatorowi uda się doprowadzić system do oczekiwanego przez nas poziomu – dodaje dyrektor Glaser.

Rafał Fedorowicz, Członek Zarządu ds. Operacji w Nextbike Polska, zaznacza, że operator stara się, by jak najszybciej poprawić sytuację. 

- W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów. Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo – pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane – począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług – powiedział.

Poprawa w funkcjonowaniu systemu widoczna ma być już od przyszłego tygodnia - deklaruje operator MEVO.

(mat. pras. oprac. M.Dz.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(8)

tak to jesttak to jest

6 1

jak najważniejsza jest jak najniższa cena 11:12, 12.04.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

aaaaaaaaaa

1 0

Może najniższa, ale raczej kosmiczna. Sporo milionów na to idzie. 14:47, 12.04.2019


reo

DzwonnikDzwonnik

10 1

Szkoda że tak to kuleje, bo sama inicjatywa świetna. 12:15, 12.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AnonAnon

5 0

Mevo wylaczylo płatności bo za malo rowerów mieli dostepnych, jaki jest sens kasować hajs skoro nie będą mogli jeździć, trzeba poczekać aż kolejne rowery wypuszcza. Usluga jak najbardziej na plus 13:38, 12.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

FrancekFrancek

5 1

Kłeło własne jest najlepszi. 15:57, 12.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Czy ja wiem...Czy ja wiem...

3 0

...Czy najnowocześniejszy? W Kopenhadze ładowanie odbywa się z doku. Konieczność każdorazowej ręcznej wymiany baterii to nieśmieszny żart. Szkoda bo byłem strasznie zajarany. Mimo to mam nadzieję, że jakoś się to unormuje. 18:54, 12.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Na pedały Na pedały

4 3

Cóż peowska inwestycja. Żeby było tak jak było. Brawo p. Struk. Ale otwarcie z pompą. 20:18, 12.04.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

wawa

2 0

Proponuję zmianę w "piątce Kaczyńskiego", zamiast przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych - "Pedały+". 21:46, 12.04.2019


0%