Zamknij

Podpisano umowę na koncepcję tzw. "bajpasa kartuskiego"

14:15, 15.05.2019 UMWP/oprac.W.D.
Skomentuj

Dziś, przy udziale marszałka województwa Mieczysława Struka i prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz podpisana została umowa na opracowanie koncepcji "Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej". To przedsięwzięcie ważne szczególnie dla Kartuz.

Umowa została podpisana pomiędzy PKM SA oraz konsorcjum firm: Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i EnviRail Sp. z o.o., które wygrało ogłoszony przez samorządową spółkę przetarg składając najkorzystniejszą ofertę na kwotę 977,85 tys. zł.

Pierwotnie - zgodnie z szacunkową wyceną tego typu usług - PKM SA przeznaczyła na realizację tego zamówienia 598,6 tys. zł, ale Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk zgodziły się na zwiększenie wspólnego finansowania przygotowania koncepcji, dzięki czemu możliwe było rozstrzygnięcie tego przetargu. Stąd obecność podczas podpisania umowy marszałka Mieczysława Struka i prezydent Aleksandry Dulkiewicz dla podkreślenia ścisłej współpracy obu samorządów przy realizacji tego ważnego projektu.

Pociągi nie przestaną kursować

Tzw. "bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, wiodąca po trasie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do końca 2021 roku. 

Jej rewitalizacja ma ogromne znaczenie dla realizacji połączeń między środkowymi Kaszubami a Trójmiastem. W związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo konieczne byłoby całkowite wstrzymanie ruch kolejowego y do Kartuz i w kierunku Kościerzyny.

Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201. Dzięki powstaniu tzw. "bajpasa kartuskiego" i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego mieliby cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.

Warianty inwestycji

Prace przy "bajpasie kartuskim" będą się składać z dwóch części: modernizacji około 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk). I właśnie tego odcinka dotyczyć będzie przygotowywana na zlecenie PKM SA koncepcja "Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej", która ma zawierać minimum dwa alternatywne warianty realizacji tej inwestycji.

Przygotowana w ramach podpisywanej w środę umowy dokumentacja uwzględniać ma m.in. analizę możliwych wariantów wyjścia z linii kolejowej nr 248 (PKM), wskazanie optymalnej lokalizacji dla przystanku Gdańsk Karczemki oraz niezbędnych obiektów inżynierskich. Powstanie też projekt infrastruktury towarzyszącej przystankowi Gdańsk Karczemki, w tym m.in.: drogi dojazdowej, ścieżki rowerowej, ciągów pieszych parkingu i zatoki autobusowej, których realizacja – podobnie jak w przypadku tego typu infrastruktury towarzyszącej na całej linii PKM – będzie po stronie Miasta Gdańska.

Od momentu podpisania umowy wykonawca koncepcji będzie miał około pół roku na jej przygotowanie. Później PKM SA dokona wyboru najlepszego wariantu całej inwestycji do realizacji.

(UMWP/oprac.W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

wspanialewspaniale

15 1

wielkie dzięki tym co o to zabiegali 15:56, 15.05.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

ładna kasaładna kasa

0 0

Przygotowanie koncepcji - prawie 1 mln zł zamiast połowy. Później projekt i realizacja? Ile przy tych etapach zostanie przestrzelona cena? 09:17, 16.05.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LokalnaLokalna

1 0

Powinni też odbudowac połączenie Kartuzy-Sierakowice bo takowe chyba kiedyś istnialo ilu mieszkańca ułatwiło to by życie. Dla mnie chorym jest że wydajemy miliony na papierologie a potem okazuje się że na realizację przedsięwzięcia nie ma już pieniędzy i odkładają ja na ,,za parę lat". Chorym dla mnie jest również to że przez tyle lat nie powstała obwodnica Żukowa stoimy od każdej że stron w gigantycznych korkach, nie mam nic przeciwko robieniem kladek dla kajakow parków ścieżek rowerowych itp ale uważam że ta obwodnica powinna być priorytetem. 23:46, 07.06.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PępowoPępowo

0 0

samorządowców do d.... mamy ale zaraz ta lokalna gazetka będzie dla nich kolorować rzeczywistość. Żukowo tragedia, korek od strony Gdyni nawet o 21 (co prawda piątek ale i tak nie do pomyślenia np. w Trojmieście). To pokazuje jak bardzo jest potrzebna obwodnica, wręcz krytycznie 00:30, 08.06.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%