Zamknij

Sierakowice. Ślub w drewnianym kościółku? Proboszcz mówi "nie"

10:57, 02.07.2014 Aktualizacja: 11:40, 04.07.2014
Skomentuj

Mimo, że nie brakuje chętnych do zawarcia małżeństwa w odrestaurowanym, drewnianym kościółku w Sierakowicach, do tej pory młode pary słyszą "nie". Na problem zwrócili nawet uwagę sierakowiccy radni, bo obiekt należy do gminy.

Oddany niedawno do użytku zabytkowy kościółek w Sierakowicach, będący architektoniczną perełką w regionie, cieszy się ogromnym zainteresowaniem młodych par, które chciałyby zawrzeć związek małżeński w tym miejscu. Obiekt formalnie należy do gminy, ponieważ został odrestaurowany przy udziale środków unijnych pozyskanych przez samorząd. Dlatego to gmina ustaliła zasady korzystania z niego.

Ale wątpliwości radnych gminy Sierakowice wzbudził zapis, w myśl którego obiekt może zostać oddany na cele kultu religijnego, ale po uprzednim uzyskaniu zgody proboszcza parafii pw. św. Marcina. Bez zgody proboszcza, nie można w nim więc zorganizować liturgii ślubnej.

- Ale jak to możliwe, że trzeba księdza pytać o zgodę, skoro kościół należy do gminy - pytał radny Jan Warmowski. - Przecież skoro gmina jest właścicielem, to gmina powinna być dysponentem obiektu i decydować o jego udostępnieniu.

Jak wyjaśnił Zbigniew Fularczyk, zastępca wójta gminy Sierakowice, na przeszkodzie stoi jednak kodeks prawa kanonicznego, który nakazuje uzyskanie zgody proboszcza, na którego terenie ma być zawarty związek małżeński, w innym miejscu niż kościół parafialny.

Chodzi dokładnie o Kan. 1188 który mówi: "§ 1. Małżeństwo pomiędzy katolikami lub między stroną katolicką i niekatolicką ochrzczoną, winno być zawierane w kościele parafialnym; w innym kościele lub kaplicy może być zawierane za zezwoleniem ordynariusza miejsca lub proboszcza. § 2. Miejscowy ordynariusz może zezwolić na zawarcie małżeństwa w innym odpowiednim miejscu. § 3. Małżeństwo pomiędzy stroną katolicką i stroną nieochrzczoną może być zawarte w kościele lub innym odpowiednim miejscu."

- Kościółek znajduje się na terenie parafii pod wezwaniem św. Marcina i to jej proboszcz musi wyrazić zgodę na ślub w drewnianym kościółku - mówi Olga Walaszkowska, sekretarz gminy Sierakowice. - Rzeczywiście są z tym problemy, a zapytań od osób zainteresowanych mamy sporo. Prowadzimy już rozmowy także z kurią, ale procedury trwają. Z naszej strony nie ma żadnych przeszkód, by w tym kościółku odbywały się śluby.

Próbowaliśmy zapytać miejscowego proboszcza, ks. Bronisława Dawickiego, co stoi na przeszkodzie, by młode pary mogły przysięgać sobie w przepięknym wnętrzu starego kościoła. Zadzwoniliśmy do parafii, ale proboszcz, udając, że to nie on jest przy telefonie, poinformował, że... proboszcza nie ma.

Ale kiedy dowiedział się, o co chcemy zapytać, poinformował, że nie ma zgody biskupa na śluby, bo drewniany kościółek... nie jest poświęcony.

- To zastanawiające, bo ponieważ obiekt ten wcześniej stanowił część istniejącego kościoła pw. św. Marcina? - pytam.

- Ale musi być zgoda biskupa - usłyszałem.

- Kodeks prawa kanonicznego mówi, że wystarczy zgoda miejscowego proboszcza, dlatego proszę o wyjaśnienie sprawy... - próbuję dyskutować.

- Ale dlaczego to pan chce to wyjaśniać. Proszę przyjść, kiedy będzie proboszcz... - dowiedziałem się na koniec rozmowy.

O to czy rzeczywiście udzielanie ślubów w sierakowickim, drewnianym kościółku zależy od zgody biskupa, zapytaliśmy mailowo rzecznika prasowego biskupa pelplińskiego. Czekamy na odpowiedź, więc do tematu będziemy wracać.

---

Jak poinformował ks. Ireneusz Smagliński, rzecznik biskupa pelplińskiego, szczegółowe wyjaśnienie w niniejszej sprawie otrzymamy na początku sierpnia, po powrocie z urlopu ks. biskupa Ryszarda Kasyny.

(aktual. 4.07.)

(Wojciech Drewka)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(76)

miejscowymiejscowy

0 0

A kasę za ślub w drewnianym kościółku kto weźmie????????????????? Myślę, że ty chodzi o kasę.

11:11, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

parafianinparafianin

0 0

"Zadzwoniliśmy do parafii, ale proboszcz, udając, że to nie on jest przy telefonie, poinformował, że? proboszcza nie ma"- toż to zwykłe kłamstwo i po czymś takim ksiądz nie powinien odprawiać mszy. Im więcej takich sensacji ( pedo.... i inne ) coraz dalej mi do kościoła. Pojdę i co lub mi stanie przed oczyma - chyba jednak nie pójdę.

11:15, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zumizumi

0 0

prawdziwe Ranczo wojna między wójtem i plebanem

11:31, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XXXXXX

0 0

To poświęcenie na zdjęciu pewnie nie jest ważne. Teraz zastanawiam się czy jestem "prawidłowo ochszczony" a może i ślub nie jest ważny. Jeden artykuł a ile wątpliwości.

11:31, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jojojojo

0 0

Dawicki??? No to wszystko jaaasne. Dawajta na tace n kolejny nowy samochód.

11:52, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do zumido zumi

0 1

Jakoś nie widać tu by wójt z kimś wojował. Bez sensu

13:17, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CO ZA KŁAMCZUCHCO ZA KŁAMCZUCH

0 0

I JA MAM SIĘ TAKIM KŁAMCZUCHOM SPOWIADAĆ?

13:25, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ParafianinParafianin

0 1

Proboszcz za odpowiednia kasę wszystko zrobi trzeba było powiedzieć że damy 2000tyś za ślub i na pewno by się zgodził, ciekawe na co pójdzie kasa ze sprzedaży parfialnej ziemi????
W parafii św. Jana jakoś nie trzeba ziemi sprzedawać a kościół wygląda lepiej niż ten w marcinie, bo Dawicki musi mieć wszystko za miliony, a ławki dalej stare.

13:32, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ObywatelObywatel

0 1

Jestem pewny, że fakty podane w artykule p. W. Drewki to
100% Prawda.
Mój komentarz więc brzmi:

Włodarz tego pięknego drewnianego kościółka jest postacią
najciemniejszą z ciemnych ze wszystkich ciemnogrodów wybierając!!!

Dla jasności - sam jestem chrześcijaninem i to odłamu rzymsko-
-katolickiego.

Czy ten pan proboszcz wie, że Kościół to my wszyscy:

-Papież,
-Biskupi (poza pedofilami),
-Księża (poza pedof. i pozost. w tajnych związkach męsko-damskich lub męsko-męskich) i Diakoni,
-wszyscy Wierni chwalący Pana naszego Jezusa Chrystusa.
-oraz Wszyscy niewierni, ale Panu Bogu szczególnie mili.

Ty, zapomniany w realiach życia społeczności wiernych "proboszczu bardzo zacofany" nie możesz zabraniać
przeżycia kochającym się ludziom powierzać swoich uczuć
do siebie nawzajem, ale i powierzając się Bogu w tak romantycznym i zmysłowym wiarą miejscu, jakim jest ICH!!
(ICH _ MIESZKAńCóW KOśCIóŁEK).

PS.
Nie wojuj Bracie w obliczu Pana z Ludnością Sierakowic.
O kasę zaś się nie martw, swoje(?) zawsze dostawałeś i nadal
dostaniesz.
Bo Kaszubi tacy są: może i biedni, ale ZAWSZE HONOROWI!!!

13:43, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

titotito

0 1

Z tego wynika że najlepiej nie brać ślubu kościelnego,a za oszczędzoną kasę pojechać na wczasy.

13:48, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nuncjusz z dominikannuncjusz z dominikan

0 1

kazdy jeden polski ksiadz zrobi wszystko za odpowiednia kase. tak bylo, jest i bedzie, amen.

15:19, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PORA NA ZMAINY!!PORA NA ZMAINY!!

0 1

Moze w końcu wywalą tego proboszcza i tyle! On jest dla nas nie my dla niego więc wypad!

15:20, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SSSSSS

0 1

JAKI PROBLEM SKORO KOŚCIÓŁEK JEST GMINY TO NIECH MŁODZI POPROSZĄ WÓJTA O ŚLUB. I PROBLEM ZAŁATWIONY. A JAK CHCĄ ŚLUB PRZAEZ KSIEDZA TO NIECH SIE PODPORZĄDKUJA TROSZKĘ ... CO JEST DLA NICH WAZNE SAKRAMENT CZY MIEJSCE

15:36, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sierakowicesierakowice

0 1

bez sensu ... dla mnie najwazniejszy był sakrament , bez względu w którym kościele.... teraz to młodzi wymyslają. i tez uwazam jak wyzej... chcecie slubu udzielonego przez ksiedza to sie tez podpozadkujcie. jesli nie to niech wujt wam go udzieli

15:38, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DO PORA NA ZMIANYDO PORA NA ZMIANY

1 0

od kiedy ksiądz jest tylko dla ludzi .. to chyba musi isc w dwie strony a nie tylko w jedną

15:40, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

werawera

0 0

nie bardzo rozumiem dlaczego obrywa sie temyu proboszczowi , wszyscy wiemy ze , bez zgody biskupa nic nie moze.. to moze miejcie zal do biskupa

15:41, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do werado wera

0 0

To przeczytaj sobie zacytowany w tekście przepis. Wyraźnie jest napisane że zależy od proboszcza, więc w czym problem. I pewnie jakby proboszcz chciał, to i ze zgodą biskupa nie byłoby żadnego problemu skoro jakiś jego wysłannik (jak sądzę) ten kościółek poświęcił.

15:44, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@sierakowice@sierakowice

0 0

Ale skończyły się te czasy, że każdy musi mieć tak samo. Ludzie mają prawo urządzić sobie uroczystość po swojemu. A poza tym po co jest ten kościół - żeby sobie stał????

15:46, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

orPoGorPoG

0 0

Czy my mieszkańcy Sierakowic aż tak grzeszymy żeby karano nas takimi proboszczami jak Mroczyński i Dawicki? Proboszcz w sąsiedniej parafii jest dla odmiany normalny.

15:50, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

no nono no

0 0

Do(orPoG)masz całkowitą rację dlaczego w innych parafiach są NORMALNI PROBOSZCZE????? a w Sierakowicach nie!!!!!!!!!!Pieniądz niszczy każdego,oni tylko wyciągają po kasę ręce,,to nie ważne czy bogaty czy też biedny,,kasa kasa kasa. To nie po Bożemu.....

16:10, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

duduśduduś

0 0

Ten Kościółek jest nasz ludzi a nie własnością ks. proboszcza.....

16:12, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dżondżon

0 0

Nierozumiem zachowania proboszcza a może poprostu niechce aby mu obcy księża tam przyjeżdzali???Często tak jest że ktoś z młodych ma znajomego albo krewnego księdza i wtedy proboszcz nic by nie zarobił. Inna sprawą są wasze obelgi na ksiedza. Tylko pretekstu byle jakiego szukacie aby go zjechać, oj nieładnie
nieładnie, a w niedziele grzecznie do kościółka idziecie.

16:33, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

młodzi teraz są śmiemłodzi teraz są śmie

0 0

Na siłe wesele robią chociaż kasy nie ma, oszczedzać ile się da i na czym się da jeszcze by chcieli wszystko po swojemu a jak ktoś coś powie to wielkie pretensje i żale. Wiecie co jak macie na tym oszczędzać to nie róbcie wcale wesela.

16:36, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Młodzi dajcie sobie Młodzi dajcie sobie

1 0

weselami... Po latach przekonacie się, bez względu na to, czy będziecie szczęśliwi, czy nie...że nie warto było, tak szaleć. Taka jest PROWDO...i tylko PROWDO

17:08, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do młodzi...do młodzi...

0 0

a kto tu mówi o weselu???? Przecież w kościele jest ślub a nie wesele intelygencie. I kościół, w sensie budynku jest dla wszystkich i ksiądz z zasady powinien przyklasnąć każdemu kto chce mieć ślub kościelny w takim miejscu, a nie robić problemy.

17:28, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BonnieBonnie

0 0

Do Dzona ja bralam slub w kosciele sw Marcina i slubu udzielal nam ksiadz (kuzyn mojego Meza)ale ks,sp.Czapiewski powiedzial slubu udzilic moze wasz kuzyn ale zaplacic i tak musicie,wiec zaplacilismy i jestesmy szczesliwi juz 34 lata.Pozdrowienia

17:50, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kropekkropek

0 0

Skoro ni tam nie można robić,zburzyć ten kościół ,zrównać z ziemią i posiać tam trawę przynajmniej dzieci będą miały gdzie się bawić.

18:11, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

co durny tematco durny temat

0 0

Panie drewka moze by tak podjac temat redaktora i wszyscy beda wypisywac stek bzdur

18:36, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

......

0 0

Ten temat to istny raj dla nieprzyjaciół kościoła. W końcu znaleźliście temat, w którym można ubliżyć Proboszczowi z Sierakowic. Wiele razy wspomniano, że nie miejsce ma znaczenie, jednak niektórym lepiej zawrzeć ślub w zabytkowym kościele i zapomnieć o tym co najważniejsze czyli o sakramencie. W takim momencie ważniejsze stają się miliony zdjęć, tysiące godzin filmów zrobionych w tym kościele. Bo tylko po to bierze się śluby w takich kościółkach. Wzięliście pod uwagę fakt, że to może być argument Proboszcza? Może nie chce dopuścić do tego, że to co najważniejsze w tym dniu zejdzie na drugi plan...

A ktoś tam wspomniał, że ławki w nowym kościele dalej stare są. A wpadłeś na to, że jak wstawisz nowe to mogą ulec zniszczeniu? Nie zapominaj, że cały czas trwają prace wykończeniowe. Więc lepiej stare "dobić" niż wstawiać nowe i zniszczyć je zanim zakończy się remont.

19:07, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ŻegaŻega

1 0

Ten ksiądz chyba nie jest Kaszubą i dlatego tak się stawia. Nie umie z parafianami znaleźć wspólnego języka, a poza tym wyraźnie kłamie w sprawie poświęcenia tego kościółka. Wydaje mi się, że takiego proboszcza należałoby "wykurzyć" z Kaszub. On tu przecież szkodzi.

19:34, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Malwa 47Malwa 47

0 1

@ ŻEGA - słusznie, takich do "wykurzenia" na Kaszubach było by więcej.
Pozdrawiam.

21:05, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Drewkido Drewki

0 0

własnie redaktorku, może pozwól nam pisać co myślimy o tobie hahaha

21:44, 02.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Żaga@Żaga

0 0

On się świetnie dogaduje z parafianami, szkoda że tylko z tymi najbogatszymi.

05:02, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hmmhmm

1 1

Ja widzę to tak: ludzie nie dawajcie na tacę a gmina niech za opłatą robi śluby cywilne w tym kościólku dla chętnych , podobno mamy konkordat więc proboszcz niech się nie zgadza, przecież wszyscy wiedzą jaki jest on łasy na pieniądze, szybko mu ,,rura" zmięknie

05:41, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bingobingo

0 0

Racja z bogatymi. Brałem tam ślub ale nim się odbył proboszcz tyle problemów stwarzał że hej , a co jeszcze inny ksiądz zapisał inny prowadził a jeszcze inny udzielał ślubu , mała trema przed a tu tyle zmian jak na żądanie może za mało zapłaciłem ale przecież nie mam maszyny do robienia kasy.

05:53, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gonzogonzo

0 1

na tace dawać fure szmalu i jeszcze na kolędach zadeklarować lub dać to wariactwo nie podoba mi sie to bo ja jak będę chciał dać to dam

05:58, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gośćgość

0 0

A może zrobić wymiane proboszcza na ks. Mroczyńskiego

06:01, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

realistarealista

0 1

Kościół został odrestaurowany za publiczne pieniądze więc powinien być dostępny dla mieszkańców i nie powinno być tutaj żadnych przeszkód. To jakaś paranoja żeby obiekty użyteczności publicznej używać wedle kodeksu kanonicznego. Od kiedy nasz kraj jest wyznaniowy????? A nawet jeśli proboszcz ma coś do powiedzenia, to nie ma żadnego prawa stwarzać ludziom problemy.

06:13, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ale taki już jestAle taki już jest

0 1

proboszcz Dawicki. Tylko stwarzać ludziom problemy!!!!!!!

06:41, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

......

0 0

Co to za różnica w jakim kościele bierze się ślub? Kościół jak każdy inny kościół, ważne by był wyświęcony oraz ślub dawał ksiądz. Dziwne, że jeszcze nikt nie wpadł na to by w tym "zabytku"(wiadomo, że to z zabytkiem nie ma nic wspólnego) zrobić pogrzeb... To byłby hit! Nieboszczyk pochwaliłby się kumplom w jakim kościele miał pogrzeb, dałby im kopie filmu i setki zdjęć.
Robicie sensacje z takich błahych spraw... W niedziele wszyscy idą ładnie do Kościoła, tylko po co... Takie jest właśnie 99% społeczeństwa...

06:49, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KartuzyKartuzy

1 0

W artykule wyraźnie zostało napisane, że proboszcz się nie zgodził, a później napisano dlaczego tak się stało. Raz się zgodzi to co drugi bedzie chciał w drewnianym kościółku ślub. To po co kościół parafialny? a teraz mentalność ludzi:

**PROBOSZCZ MÓWI NIE: KŁAMCA, NIE SPOWIADAĆ SIĘ!!!
**PROBOSZCZ POZWALA OKAZJONALNIE NA ŚLUB: JAK SIĘ DA 2000 TO OD RAZU POZWOLI W DREWNIANYM KOŚCIELE.
**PROBOSZCZ POZWALA WSZYSTKIM: PO CO KOŚCIÓŁ PARAFIALNY?
a express się cieszy, że ludzie się kłócą i nastawiają negatywnie do persony będącej podmiotem artykułu:) pozdro

08:22, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sierakowicesierakowice

0 0

walaszkowska o ślubach ??? hahahahahah

09:14, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BiskupBiskup

0 0

Pozwalam na śluby w kościółku drewnianym wszystkim zainteresowanym. Powołajcie się na mnie u księdza.

10:14, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SierakowiceSierakowice

0 0

Bo wtedy trza gminie płacic i ksiadz z tego nic nie bedzie mial skoro to nie jego

10:52, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Kartuzy@Kartuzy

0 0

Słaba argumentacja. To trochę tak jakby ktoś zabraniał wpłaty pieniędzy w agencji banku argumentując, że po co w takim razie siedziba główna banku w danym mieście. Jakie to ma znaczenie gdzie się bierze ślub ???? Ma być ksiądz, który udziela sakramentu i kościół ...Upieranie się przy kościele parafialnym jest tylko po to aby zarobić... Kościół parafialny jest po to aby np. odprawiać w nim msze święte... Mnie np w wieku lat 20-tu zmieniono bez pytania o zdanie parafię i zmusza się mnie do korzystania z kościoła do którego nigdy nie chodziłem ... Bo tak sobie życzy kościół... Żadnej elastyczności tylko zatwardziałe prawo, które doprowadzi kościół na skraj przepaści ....
Marcin

11:13, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hehe..hehe..

0 0

A może by tak wizyta Urzędu skarbowego u księdza pomogła przecież świadczy usługi a paragonu to chyba nikt nie uświadczył.

13:04, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sassas

0 0

A skąd redaktor wie, że to proboszcz odebrał telefon? Przecież ks Marek ma dość podobny głos i sposób mówienia. Coś mi tu pachnie kolejną prowokacją antyklerykalną. Aż tak źle z Expressem?

13:36, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czytelnikczytelnik

0 0

Nie rozumiem dlaczego ludzie dają sobie grać na nosie- jak nie wójtowi to księdzu.Dość tego.

13:48, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Na koniecNa koniec

0 0

Szanuj księdza swego bo możesz mieć gorszego.

15:18, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KatolikKatolik

0 0

Pamiętajcie wierni że musicie się wyspowiadać z tego że szkalujecie księdza.

16:09, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JolaJola

0 0

A może by tak proboszcza w końcu zmienili np. Na Piotra Wałdocha. :D

18:35, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kaszubka z krwi i kokaszubka z krwi i ko

0 0

Chcą śluby w nie wiadomo jakich oprawach i kościołach a wesela też extra a potem się rozwodzą. Wszystko to tylko dlatego żebv ludzie widzieli -dla pychy. Nie wszyscy oczywiście.BÓG jest jeden i w każdym kościele.

18:57, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

potiomkinpotiomkin

0 0

bierzta te sluby w kosciele, w chlewie albo gdzie kto chce

tylko jak to potem jest, oto jest pytanie
bo jak widac im bogatsze i bardziej wystawne, tym szybciej gnije w gruzach, a tylko niewinne otoczenie z tego cierpi, i , niestety, dzieci

19:28, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bubelbubel

0 0

Taka jest mentalność Kaszubów - zawsze im źle, są bardzo pokrzywdzeni i do tego nasyceni nienawiścią. Artykuł wyraźnie antykościelny...źle się w państwie polskim dzieje, skoro nawet pojawiają się takie durne artykuły.
Był ks. Mroczyński - źle Wam było, znaleźliście jakiegoś haka, bo był niewygodny, ale o Kościół dbał i był zawsze uśmiechnięty, a uroczystości były na bardzo wysokim poziomie.
Jest ks. Dawicki - mamy duży, ładny Kościół...mało kto zaweźmie się takie inwestycji, takiej odpowiedzialności. A jednak...nie siedzi wygodnie do usranej emerytury, aby tylko przeczekać, ale działa, a myslę, że nie jeden siwy włos mu się pojawił od zmartwień, zwłaszcza od głupich komenatrzy ludzi, którzy nie potrafią docenić jego działalności.
Ale to są właśnie Sierakowiczanie - krytykować i jeszcze raz krytykować. Głupi jesteście,

19:54, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

du bubladu bubla

0 1

co ty gadasz za glupoty?! co kogo jaki pleban tu obchodzi? kosciol jest odnowiony a raczej uratowany od ruiny za UNIJNE pieniadze kwity sa w necie wypisane ile za co i po co

jakim prawem jakis wiejski pleban bedzie teraz srac na Unie ze nie dosc ze zaplacila tyle kasy to teraz pleban bedzie tym rzadzic?!

sprawa jest prosta, a nie chodzi o zadne kody kanoniczne ani inne czary-mary : ktos z jajami powinien powiadomic odpowiednie instytucje unijne, ze GMINA SIERAKOWICE kleczy przed plebanem naslanym h~#j wie skad i przez kogo i po co, a ten sie rzadzi za nie swoja kase i narzuca jakies wlasne hokusy pokusy

albo Pan Wojt i wladze gminy stana na wysokosci zadania tj. uznaja ze co jest za unijna kase, nalezy sie ludziom a nie plebanowi z watykanu ktory do Unii akurat nie nalezy - albo niech ten sam Pan Wojt ZWROCI KASE za remont tego zabytku

jesli Pan Wojt nie zrobi tego dobrowolnie, to jest nas kilka osob gotowych zadzialac gdzie trzeba (nie w Polsce tylko w cywilizowanej czesci Europy) i wyegzekwowac od gminy zwrot kasy wylozonej przez Unie na remont tego baraku do ktorego rosci sobie teraz bezprawnie przywileje jakis czarnoksieznik zwany "proboszczem"

sorry przeczytalem cala polska Konstytucje i ani razu nie ma mowy zeby jakis "proboszcz" mial moznosc stawania nad prawem polskim i unijnym

jesli proboszcz chce rzadzic, niech zabyterk odkupi i wtedy bedzie u siebie

poki co prosimy zgodnie z obowiazkiem owego plebana : na co, kiedy i jak wydal opisywane na tych lamach owe 680 tyusiecy zlotych za kawalek terenu tzw ksieze pola za torami

bo jak nie polska, to unijna skarbowka sie zajmie i tymi pieniedzmi, i wojtem, i plebanem

20:54, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do "bubel"do "bubel"

0 0

Całkowicie się zgadzam z Twoją opinią ale nie mieszajmy w to wszystkich Kaszubów.Tylko nie wiem o co ten spór?Ślub potencjalnie jest raz w zyciu,udzielają Go sobie sami NARZECZENI tylko w obecności Księdza jako świadka i aby pobłogosławił związek(to po pierwsze primo),jeżeli więc przyjmijmy iż część komentujących jest po a część przed Ślubem to może warto się zastanowić po co Wam to było?Po co te zabiegi u księdza z kwitkami,naukami?Bo co ludzie powiedzą,bo ładnie na kasecie wygląda bo tak trzeba?Co z Was za hipokryci i jak wygląda wasze małżeństwo skoro nie wiedzieliście po co tak naprawde szliście do Kościoła i naprawde nieważne czy jest on zabytkowy,drewniany,czy inny w tym momencie?Co do rozliczania to też może lepiej się troszke uspokoić popuścić rajtuzy bo oszczerstwa jest łatwo rzucać ale co dalej.Chodzi o księdza dlatego jest taki odzew ale dlaczego nic nie robimy w sprawie naszych Rządących gdzie rozkradane są pieniądze ,przekręty,układy a takie sumy nawet unijne jak tu w temacie to pikuś?Ale My LEMINGI tylko umiemy narzekać i księży rozliczać tylko zastanawia mnie ilu z Was siedzi w niedziele wkościółku i się ładnie modli i do wszystkich naszych księży uśmiecha?ŻAL!!!!!!

21:44, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bubelbubel

1 0

Szkoda mi teraz ks. Dawickiego, oby tego nie czytał, to mu tylko skrzydła złamie...długo nie mieliśmy takiego księdza. Kto jest bez grzechu - niech rzuci pierwszy kamieniem - "uwielbiam" tych anonimowych krytyków, którzy chowają się pod tak żałosnymi opiniami, a w gruncie rzeczy chowają głowy w piasek i mordy w kubeł, bo nie potrafią sensownie się wysłowić. Nie narzekajcie ludzie, nie narzekajcie...uszanujcie czyjąś pracę.

21:56, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gosiagosia

0 0

zawsze mnie zastanawiało to ,że najwięcej do powiedzenia jeśli chodzi o kościół maja niewierzący.Jak nie wyznaję wiary katolickiej to ślubu w kościele nie mam ,a jeśli jestem osobą wierzącą to jak się do tej wiary ma obrażanie osoby duchownej .Nie podoba mi się to całe zamieszanie wywołane zapewne przez jakąś zacną parę młodą ,która dla pięknego filmu bierze ślub .Młodzi niedługo będą mieli problem że księdza z katalogu wybrać nie można !!! Jestem właśnie z parafii Św.Marcina i słabo mi się robi jak czytam takie rzeczy.Jeśli Wam nie odpowiada Nasz ks.proboszcz to nikt na siłę nie trzyma można się przejść kawałek dalej do drugiego koscioła o ile wogóle na msze chodzicie .Jest też drugie wyjście a mianowicie podejść na plebanię i powiedzieć bezpośrednio księdzu co wam się nie podoba .Anonimowo to każdy mądry potrafi być !

23:10, 03.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do DrewkiDo Drewki

0 0

Czy pana rodzina jest katolicka ? że pozwala pan wypisywać na tych łamach takie obraźliwe komentarze ?

08:58, 04.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BzduraBzdura

0 0

z tym pozwoleniem biskupa. Niech proboszcz z Sierakowic podpyta proboszcza w Szymbarku na jakiej podstawie udziela zgody na śluby i inne uroczystości w kaplicy w CEPR. Można??????

11:13, 04.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bezstronnybezstronny

0 0

Dziwię się proboszczowi, jak i parafianom, macie taka perełkę, wręcz unikat, i tyle problemów. Świątynia ma słuzyc parafianom, lokalnej społeczności, oraz ... turystom, niekoniecznie wyznania chrześcijańskiego, tak, bo sa ludzie, który cenią kunszt wykonania, oraz rzemiosło budowniczych a nie to że jest to świątynia katolicka.
Ślub to przeżycie, każdy chce, żeby była to chwila wyjątkowa, ten odrestaurowany obiekt sakralny, zamiast przyciągac ludzi, dzieli ich. Jest to dla mnie niezrozumiałe, nie ma wolnych terminów na to aby udzielic sakramentu? Jest cos pieknego, niepowtarzalnego na wyciagniecie reki i.... "drzwi sie zamyka". Fakt świątynia jak każda inna, w każdej jest ta sama "moc" zawarcia sakramentu, jednak są też ludzie którzy maja pewna wrażliwośc na piekno, które ich otacza, a tutaj zamiast przyblizyc to społeczenstwu, odpycha sie ich, podajac jakies durne ograniczenia. Normalnie dziwie się, że proboszcz zabrania parafianom korzystania ze światyni.

14:50, 04.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czytelnikczytelnik

0 0

Tacy uparci niereformowalni księża jak ten opisany powodują ,że coraz więcej ludzi odwraca się od Kościoła.Zamiast stwarzać serdeczną atmosferę,robią pod górkę.Zycie jest tak krótkie,że naprawdę nie warto być sobie wilkiem.Dlaczego nie pójść ludziom na rękę?

14:55, 04.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czytelnik - popieramczytelnik - popieram

0 0

Masz 100 proc. rację. Nie ma żadnego sensownego uzasadnienia żeby uniemożliwiać zawieranie małżeństw w tym kościele drewnianym. Sprawa jest prosta: ktoś odrestaurował kościół po to, by można z niego korzystać i należy stworzyć taką możliwość. Proste. A dorabianie do tego jakiejś ideologii, przepisów, kanonów jest zwyczajnie głupie.

14:59, 04.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sierakowicesierakowice

0 0

lepiej sie za lipinskiego wezmy bo to jest przekret, corka po studiach ma prace w sklepie a ten po podstawowce czy zawodowce na gminie...to jest wstyd!! To trzeba podkreslic bo o tym mowią ludzie !!!! to jest niekompetentna osoba. albo młodzieza na orliku....jak to jest mozliwe???ile ma etatow????????nic nie robic i smiac sie w oczy!!!!!! z tym trzeba skonczyc!!!!!!szkoda wojta który tylko na tym traci w oczach mieszkańców!!!!!!!!!!!!!

19:13, 04.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wiesiuwiesiu

0 0

zgadza sie !!!!!!!!

19:15, 04.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

parafianinparafianin

0 0

ks. Proboszcz Bronisław Dawicki jest bardzo dobrym księdzem. Dużo pomaga parafianom, ale nie szczyci się tym na około. Ludzie tylko widzą złe strony. Oczernić każdy potrafi bo tak jest najłatwiej. Napiszcie też trochę co dobrego zrobił.

19:52, 04.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

megamega

0 0

ksiadz dawicki jest ok ale wywalic lipinskiego!!! to jest siara!!!!

10:09, 05.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NOWAKNOWAK

0 0

Za pieniądze ksiądz się modli i się podli !

07:03, 06.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Z.G.P.Z.G.P.

0 0

Najstarsza , "Zorganizowana Grupa Przestępcza" w akcji .
W Watykanie właśnie przegoniono polskiego księżulka co opiekował
się bazyliką i przy okazji robił przekręty na około 2 000 000 Euro !!!
Śledztwo trwa...
Więc co tu podniecać się Sierakowicami ?

07:10, 06.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Z.G.P.Z.G.P.

0 0

Oskarżony o pedofilię były nuncjusz apostolski na Dominikanie abp Józef Wesołowski został decyzją trybunału kanonicznego w Kongregacji Nauki Wiary wydalony ze stanu duchownego.

- Na pewno jest to smutne wydarzenie dla Kościoła, bo pokazuje, że nawet duchowny tej rangi, nie tylko jako ksiądz, ale arcybiskup, reprezentujący papieża jako nuncjusz, mógł się dopuszczać takich czynów...
Więc co tu podniecać się Sierakowicami ?

07:17, 06.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Z.G.P.Z.G.P.

0 0

Co tu podniecać się Sierakowicami ...
To tylko pikuś w porównaniu z innymi parafiami.
Oto oficjalnie opublikowane dane:
Odszkodowania Kościoła Katolickiego dla gwałconych i
krzywdzonych dzieci:
- USA: 2 miliardy $ ; 10 000 skrzywdzonych dzieci.
- Kanada: 1,4 miliarda Euro przygotowano na odszkodowania.
- Niemcy: 6 milionów Euro, 1300 skrzywdzonych.
- Austria: 1000 skrzywdzonych dzieci.
- Francja: 19 księży skazano za gwałt na nieletnich.
- Irlandia: 2,1 miliarda Euro przygotowano na odszkodowania .
Wyliczać dalej "świętoszki" ?
Kto dociekliwy znajdzie resztę w Googlach, w necie, w Wikipedii.

08:07, 06.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PRAWDAPRAWDA

0 0

Oto jaka jest PRAWDA:
Świadomość pokuty za grzechy dociera też do Episkopatu w Polsce. Przykładem jest zorganizowana niedawno w Krakowie modlitwa za krzywdzone dzieciaczki z udziałem biskupów.
Stworzono papieską komisję do badania przestępstw w kościele katolickim. Ale jakoś popiołu na głowach pasibrzuchów nie widać !
W składzie ośmioosobowej papieskiej Komisji jest była premier i ambasador Polski przy Stolicy Apostolskiej, znawca prawa międzynarodowego Hanna Suchocka. Pierwsze spotkania grupy odbyło się w maju. Na razie trwa opracowywanie statutów i zakres obowiązków Komisji...

Na swoją jutrzejszą poranną mszę Franciszek zaprosił kilka ofiar pedofilii.

08:40, 06.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

quitquit

0 0

Gdyby ślub brał ktoś z rodziny B...s lub S .....l to na pewno proboszcz by zrobił wyjątek dla swoich prominentnych przyjaciół a Wy maluczcy czego? Wada od splendoru. Niestety tylko kliki są doceniane i się wspierają.

12:52, 06.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

anelechanelech

0 0

pieniądze za sprzedarz zieni już są rozdyspononane

04:26, 07.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

parafiankaparafianka

0 0

ja też miałam problemy z pseudoproboszczem Dawickim, chciałam wziąć ślub w innej parafii a on nie chciał dać zgody, powiedział mi prosto w oczy, że chociaż nie biorę u niego ślubu to i tak mam mu zapłacić!!!

11:50, 07.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ŻegaŻega

0 0

Nieciekawy ten proboszcz Dawicki. To nie jedyne problemy, o których pisze "parafianka". Jest to ksiądz trudny w kontaktach z ludźmi, a to dyskwalifikuje jego obecność w sierakowickiej parafii.

13:56, 07.07.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%