Jeżeli do końca 2019 roku wykonana zostanie dokumentacja techniczna i uda się uzyskać niezbędne pozwolenia, to jest szansa, że w 2020 roku rozpocznie się rewitalizacja linii kolejowej Kartuzy - Sierakowice - mówi poseł Stanisław Lamczyk. Na tę inwestycję nie ma jeszcze środków, ale gdy będą niezbędne dokumenty to i one powinny się znaleźć.
O przywróceniu połączeń kolejowych relacji Sierakowice - Kartuzy mówi się już od dawna, ale realizacja tego przedsięwzięcia staje się coraz bardziej realna i to w stosunkowo krótkiej perspektywie czasowej. Poseł Stanisław Lamczyk (PO) wyjaśniał niedawno radnym gminy Sierakowice, że bardzo istotna jest kwestia przygotowania dokumentacji technicznej, czym zajmuje się samorząd województwa pomorskiego.
- Do końca 2019 ma być wykonana dokumentacja techniczna tej linii kolejowej i jeżeli to się uda, to bardzo przyspieszy całą procedurę - mówił poseł Stanisław Lamczyk. - Jeśli uda się uzyskać niezbędną dokumentację i pozwolenia, to jestem przekonany, że w 2020 roku mogłaby zostać rozpoczęta realizacja inwestycji. Nie obawiam się za bardzo tego, że inwestycja ta znajduje się na liście rezerwowej i nie ma na nią środków. Ale jak tylko będziemy mieli niezbędne dokumenty, będzie ona mogła "wskoczyć" na listę zasadniczą.
Jak mówi poseł Stanisław Lamczyk, szacunkowy koszt inwestycji to 300 mln zł, więc samorząd województwa nie dałby rady jej zrealizować samodzielnie, ale jest to możliwe właśnie w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Co istotne, o rewitalizacji linii kolejowej do Sierakowic mówi się także w kontekście modernizacji linii kolejowej Gdańsk Kokoszki - Kartuzy, która pozwoli zachować połączenia kolejowe z Kaszubami na czas przebudowy linii Kościerzyna - Gdynia.
Jak podkreśla poseł Lamczyk, dzięki tej linii, po uruchomieniu połączeń Sierakowice - Kartuzy, dotarcie do Gdańska z Sierakowic zajęłoby około godzinę. W Sierakowicach planowana jest lokalizacja trzech przystanków. Nie ma natomiast w studium przystanku w Mojuszu, ale jak podkreślają władze Sierakowic, na etapie projektowym i później, po uruchomieniu linii, liczba przystanków i ich lokalizacja może się zmienić. Do Sierakowic - przynajmniej w najbliższej przyszłości - mają kursować pociągi spalinowe.
Tomasz Dorniak MASSUANA15:44, 03.01.2019
Rok wyborczy jest rokiem obietnic. Zniszczono kiedyś to połączenie a teraz używa się słowa rewitalizacja za 300 mln. Obserwuję dziwną tendencję do naprawiania czegoś, co służyło od dawna mieszkańcom i jest oczywiste. Gdzie są osoby odpowiedzialne za dewastację?
Ja15:56, 03.01.2019
To nic dziwnego. W Niemczech swego czasu potrzebowano 30 lat, żeby zrozumieć, że likwidacja lokalnych połączeń była błędem. Dzisiaj tak jak nasi zachodni sąsiedzi przywracamy ruch kolejowy. Ale prawdą jest też, że w latach 90-tych połaczenia kolejowe w Kartuzach nie cieszyły się popularnością. Ludzie woleli samochody. To duży ruch na drogach spowodowały, że wracamy na kolej.
Jakość 21:30, 03.01.2019
Jakość jazdy samochodem przewyższała podróż pociągiem. Teraz trend się odwraca i jazda pociągiem jest bezpieczniejsza i jest zdrowiej, bo jak wysiadasz to idziesz dalej do celu pieszo.
@Tomasz16:00, 03.01.2019
To trochę bez sensu co Pan pisze. Zamiast budować mieliby się zastanawiać kto to zepsuł? Bez sensu. Ktoś kiedyś podjął *%#)!& decyzje i stało się. Teraz trzeba iść do przodu. Ważne żeby wykorzystać okazję i działać, a nie grzęznąć w sentymentach. Podoba mi się, że poseł ciągnie ten temat i jest skuteczny. Tego się trzeba trzymać. Dziś jest być może większa świadomość ale przecież nadal władze podejmują *%#)!& decyzje, jak choćby te pomysły z gigantycznym portem lotniczym, który nie wiadomo po co i dla kogo w szczerym polu - chyba tylko po to, żeby go nazwać imieniem prezesa. A tutaj mamy coś realnego i to jest fajne.
Anna 117:02, 03.01.2019
Dobrze prawisz: po co nam port lotniczy, skoro nowy budowany jest w Berlinie.
Staś kolejarz16:02, 03.01.2019
Chyba pierwszy raz dałem p.Tomaszowi plusa.A tak od siebie dodam niech ci ludzie już nic więcej nie robią,bo te ich wszystkie inwestycje choć z gruntu potrzebne to zawsze do końca nie przemyślane,ciągłe remonty,zmiany koncepcji i inne .Tu też bez przystanku,może pózniej ,może jakiś dodatkowy.Ciekawe czy przy remoncie drogi Kartuz-Sierakowice uwzględniono możliwość kursowania pociągu bez przecinania drogi.Pytań dużo,ale Oni wiedzą lepiej bo to nie ich pieniądze i można szastać.
mcv16:15, 03.01.2019
Trzymamy kciuki. Oby jak najszybciej ruszyli z tą koleją, bo ile można tkwić w korkach, a paliwo nie tanieje.
zxc17:05, 03.01.2019
No Panie Lamczyk. Jak się to uda to wielki plus dla Pana. Niech pan działa.
Pisior17:08, 03.01.2019
Nie mogę patrzeć na te "zdradzieckie mordy"
@Pisior17:25, 03.01.2019
To nie patrz w lustro.
Jaś17:42, 03.01.2019
Dlaczego nie słychać aby jakikolwiek poseł z PIS-u "walczył" o tą inwestycję? Gdzie oni są. Gdzie jest Pani poseł Arciszewska?
@Jaś17:56, 03.01.2019
Może na Cyprze jest?
M8X14:24, 06.01.2019
Jak partia tego Pana wygra wybory to od niego też już więcej nie usłyszysz o tej inwestycji.
Somonino17:55, 03.01.2019
Tak tak Panie Lamczyk. Rozpoczął się rok wyborczy a Pan już zaczął kampanie w mediach. Na szczęście mieszkańcy pamiętają jak obiecywał Pan na sesji budowę ronda Kielpino/Somonino czy remont dworca w Somoninie. Przykro mi to mówić ale nic z tych rzeczy nie udało się Panu zrealizować. Dlatego wystarczy już tych obietnic bez pokrycia. Wiem ze za kilka miesięcy wybory...ale ja już się nie dam zrobic w ....
Pamiętam dobrze19:05, 03.01.2019
że przez wiele lat tylko on jeden walczył w centrali i województwie o przywrócenie połączenia kolejowego z Kartuz do Gdańska. Tacy "mądrzy" jak ty gardłowali, że to kampania wyborcza i prędzej im kaktus na dłoni wyrośnie, niż będzie jeździł pociąg do Gdańska. Podlewasz czasem tego swojego kaktusa ?? Oczywiście nie wszystkie bitwy się wygrywa - ważne że się walczy w słusznych sprawach. Myśl - to nie boli !!
Kartuzyfikator [*]19:30, 03.01.2019
Wszędzie na świecie szybko rośnie atrakcyjność i przydatność kolei lokalnych oraz rowerów, dlatego nowe tory oraz ścieżki rowerowe rosną jak grzyby po deszczu w krajach zmotoryzowanych do obłędu. Antydotum na ten obłęd są właśnie kolej, rowery i tramwaje.
Dobrze, iż staramy się dotrzymać kroku tej zdrowej tendencji !
Bzdury!20:03, 03.01.2019
Ta wizja jest bez ładu i składu do 2023 będzie pełna elektryfikacja PKM łącznie z trasą Kartuzy - Somonino - Kościerzyna (to jest już potwierdzone) ale z Kartuz do Sierakowic jak pojadą to pojadą tylko składy spalinowe...niech pan powie jak będą wyglądały składy które będą jeździły na trasie Gdańsk - Sierakowice bo nie słyszałem żeby ktoś wyprodukował składy elektryczno-spalinowe które miałyby zmienić napęd w Kartuzach jadąc do Sierakowic!
Pomyśl przez chwilkę20:56, 03.01.2019
1) Położą tory do Sierakowic, ale jeszcze NIE BĘDZIE trakcji elektrycznej.
2) Zanim przeciągną trakcję elektryczną, to będą jeździć lokomotywy SPALINOWE.
3) Są już TORY oraz TRAKCJA ELEKTRYCZNA. więc ruszają lokomotywy ELEKTRYCZNE.
Czy znasz określenie "OKRES PRZEJŚCIOWY" ?? Jeśli nie - to zajrzyj do słownika.
Geniek22:52, 03.01.2019
Czy mogę Panią/Pana prosić o namiar na dilera środków które łykacie? Muszą być naprawdę dobre.
@ Geniek23:45, 03.01.2019
Bzdury ! Niczego nie łykam, ale wciągam w chrapy solidną porcję tabaki 3 razy na dzień. Kupuję ją bezpośrednio - diler mi niepotrzebny.
Nic nie trzeba zmien14:49, 04.01.2019
Nawet jak pojawi się trakcja, to pociągi spalinowe mogą jeździć po tych samych torach co elektryczne. Więc nie ma problemu żeby był ruch jednoczesny pociągów elektrycznych i spalinowych na trasie z Kartuz do Gdańska.
lko20:15, 03.01.2019
a co z drugim etapem obwodnicy KARTUZ
Staś kolejarz20:26, 03.01.2019
Dobrze że nie będą musiały zmieniać rozstawy torów.
Ja też mam nadzieję21:05, 03.01.2019
że nasz pro-ruski reżim padnie, więc szerokośc torów nadal pozostanie taka sama (bez przerabiania na ruski rozstaw).
@jaś21:05, 03.01.2019
Jak to, sobą jest zajęta. Ale o wyborcach sobie przypomni jak będzie przed wyborami.
Oburzenie TOTALNE!21:25, 03.01.2019
Skoro w Mojuszu jest peron to dlaczego nie mógłby tam powstać przystanek. ŻENADA! A co Mojusz to jest jakiś gorszy? Wstyd! We wszystkich większych miejscowościach będzie stacja tylko nie w Mojuszu! DYSKRYMINACJA!
Tak21:38, 03.01.2019
Róbcie to tylko z głową. Tak by linia kolejowa nie przecinała drogi, by były parkingi dla aut i rowerów i rozkłady jazdy oraz tablice informacyjne itp. itd.
@Oburzenie TOTALNE!22:18, 03.01.2019
Dokładnie ta stacja to nie tylko Mojusz to również Mojuszewska Huta, Szopa, Łączki a nawet Bącka Huta!
JO, że tak ...23:53, 03.01.2019
Przystanki co 7 metrów - przed drzwiami każdej chałupy we wsi, żeby zelówek nie zdzierać.
Wielki wódz OTUA08:21, 04.01.2019
Skandal nad skandale! Pociąg nie będzie się zatrzymywał w Mojuszu, Mojuszewskiej Hucie, Szopie, na Łące i nawet w Bąckiej Hucie!
@Dorniak22:58, 03.01.2019
Z pana wypowiedzi jasno wynika że nie mieszkałeś pan przy tej linii, ja na własne oczy widziałem jak z roku na rok coraz mniej osób jeździło pociągiem Kartuzy - Lębork a powód był oczywisty ludzie zaczęli się bogacić i kupowali samochody (na początku lat 90-tych jak miało się malucha to miało się pieniądze czyt. prestiż) i każdy chciał się wyrwać z wagonów na własne cztery kółka, a tak na marginesie małoletnia czy starsza osoba miała nie lada problem otworzyć drzwi i wejść po kilku schodach do tamtych wagonów to nie były przyjazne niskopodłogowe szynobusy jak teraz, no i tak w dobie rosnącej dostępności samochodów pociągi zaczęły wozić powietrze i to dosłownie i teraz 20 lat później gdy jest po kilka samochodów w rodzinie co musi generować potężne korki ludzie oczekują rozwiązanie tego problemu i znakomitym remedium jest właśnie nowoczesna kolej tym bardziej elektryczna z niemałymi prędkościami z ładnym przyspieszeniem gdzie można posiedzieć ucząc się czy korzystać spokojnie z internetu, kolej to przyszłość i wygoda a jej upadek w tamtych czasach był niestety nieuchronny i oby teraz udało się tą linie jak najszybciej reaktywować bo czeka na nią tysiące mieszkańców trzech naszych gmin...
Tak właśnie jest !00:21, 04.01.2019
Wleczenie się w kilometrowych korkach, a potem szukanie przez półtorej godziny jakiegoś wolnego miejsca parkingowego to strata czasu i nerwów. Wzrasta szybko znaczenie kolei lokalnych, tramwajów, rowerów, mopedów, a wkrótce może też dronów pasażerskich.
Na sylwestra ludzie z Krakowa pojechali do Zakopca - a potem wracali do domu zakorkowaną zakopianką przez 14 (czternaście) godzin. PARANOJA !!!! Ci , co kupili sobie bilety kolejowe wrócili po 3-ech godzinach (wliczając różne przeciwności pogodowe).
hmmm10:21, 04.01.2019
to były czasy gdzie większość takich rzeczy było likwidowane pod hasłem " nie rentowne, nie opłacalne" mimo, że ludzie teraz po latach chcą z tego korzystać, tak przyznam racje wtedy był boom na auta, prywatyzacje itd :)
Sebixen23:55, 03.01.2019
Po cholerę pociąg do Sierakowic ????? Wolę obwodnice Kartuz. !!!
No to po tej00:31, 04.01.2019
obwodnicy będziesz krążył dookoła Kartuz jak na karuzeli do ufajdanej śmierci - no a ty podobno chcesz dotrzeć do Sierakowic. Wyjaśnij to jakoś (nie zjeżdżając z tej obwodnicy).
Jaś 07:01, 04.01.2019
W kwestii przystanku Mojusz. Może postawić przystanek bliżej Mojusza, gdzieś na wysokości wiaduktu do Mojuszewskiej Huty. Będzie bliżej dla mieszkańców Mojusza, Szopy, Bąckiej Huty, Mojuszewskiej Huty czy też Karwacji.
PKP plus08:54, 04.01.2019
To nie może być tylko rewitalizacja !
Potrzebny jest przystanek w ŁAPALICACH !!!
Łapaliczanin08:56, 04.01.2019
BRAK konsultacji społecznych !!! Dlaczego ?! gdy teraz jak jest tworzony projekt techniczny.
Czyżby nikt się nie liczył z późniejszymi użytkownikami - a będzie to miało wpływ na rentowność inwestycji !
troche pomyslunku !10:29, 04.01.2019
Niestety to tylko kielbasa wyborcza, nawet jesli posel ma dobre checi i ja mu wierze. Zeby to bylo oplacalne, musialaby powstac linia Kartuzy-Lebork (jako alternatywa do obecnych linii, by moc np puszczac po nowej trasie sklady towarowe, badz do uzytku w razie jakichs losowych wydarzen na obecnej linii Gdansk Gdynia Lebork).
Po 2e, linia Kartuzy Sierakowice nie moze byc ot tak odbudowana, bo do oplacalnego ruchu w stanie sprzed anihilacji, jest niewyprofilowana i watpie by sklady mogly tam jezdzic szybciej niz 30-40 km/h co jest nierentowne(podroz z Kartuz do Sierakowic czyli jakies 25 km pokonywaloby sie w prawie godzine). Musialaby powstac zupelnie nowa linia o odpowiedniej trajektorii, uwzgledniajaca przeszkody geograficzne i naturalne (wzniesienia, lasy, jeziora) , oraz BEZ przecinania drogi 211.
Zatem, klotnie o przystanki i laweczki w Backiej Hucie czy Mojuszu, to wieszanie firanek w domu, do ktorego nawet nie wykopano fundamentow.
Ale ogolnie sam pomysl jest jak najbardziej wart poparcia i powinien byc forsowany przez samorzady a glownie przez mieszkancow, aby odciazyc i odkorkowac drogi i zmniejszyc maksymalnie emisje spalin. Co oznacza ze linia kolejowa musi byc zelektryfikowana.
SOS21:32, 04.01.2019
Linia do Sierakowic to max 25 km
a do Lęborka to 2X 25 czyli 50 km
czyli 300 mln zł x 2 = 600 mln zł
jo wybore idą11:33, 04.01.2019
Jak wybory to kiełbasa wyborcza. Kolej do Sierakowic to nie możliwe. Przepraszam to brutalne ale niestety nie.
hahaha12:53, 04.01.2019
Nie zauważyliście, że poseł Lamczyk nie mówi o kolei, ale o zainstalowaniu teleportera w Kartuzach i Sierakowicach? Cytuję: "dotarcie z Sierakowic do Gdańska zajęłoby około godzinę". Przecież w godzinę pociąg jedzie z Kartuz do Gdańska! Bzdury dla naiwnych i mydlenie oczu.
Szybki 13:49, 04.01.2019
Ale ta "ciuchcia" zdąży się zatrzymać w Kartuzach? bo jak ma w godzinę z Sierakowic do Gdańska, to musi albo pędzić szalona i zatrzymywać się tylko w Gdańsku
Szybki13:52, 04.01.2019
ok, to po polsku
Ale ta "ciuchcia" zdąży się zatrzymać w Kartuzach? Bo jak ma w godzinę dojechać z Sierakowic do Gdańska, to musi pędzić jak szalona i zatrzymywać się dopiero w Gdańsku.
Don Pablo16:35, 04.01.2019
O! Pan Lamczyk się odezwał. Lokalny kaszubski mapet PO.
Muppet Show19:59, 04.01.2019
to jest tzw. "rząd"- którym rządzi z ul. Ciemnogrodzkiej pewien "zwykły poseł". Dwaj starcy na balkoniku konają ze śmiechu !!!
GLK20:31, 04.01.2019
IDĄ WYBORY
pluski3620:48, 04.01.2019
Przed budową PKM były też różne komentarze, ale ta kolej istnieje! Lamczyk był też "be", ale Kartuzy odżyły znacznie! 5 mln pasażerów w roku 2018!!
Czy jest wszystko OK? Nie, ale takie jest życie.Zabrakło przed laty głębszych konsultacji z potencjalnymi użytkownikami, a to się może skończyć obecnie z chybionymi, jak wówczas, rozwiązaniami projektowymi.Może w Kartuzach znajdzie się kompetentna osoba, która skupiłaby w okół siebie zapaleńców mądrych,ale realnych rozwiązań. Kokoszki mogą być dobrym przykładem, tam coś podobnego istnieje.
BRAK21:36, 04.01.2019
Przedstawcie konkretną mapę topograficzną z planowanymi przystankami!
@pluski3622:23, 04.01.2019
Nie 5 milionów a 4...
pluski3614:37, 06.01.2019
Oczywiście 4 mln! Błąd pośpiechu. Oby to jednak była wizja na obecny rok.Potencjał istniejących warunków jest daleko niewykorzystany.Pozdrawiam.
Tomi 1906 21:52, 05.01.2019
Po tej inwestycji zapewne kolejnym dobrym kierunkiem było by odbudowanie linii Pszczółka - Skarszewy - Starogard Gdański - Skórcz.
czechu09:18, 06.01.2019
Fajną wiadomością by było że Lamczyk,przyczynił się do powstania w naszym rejonie dużego i porzadnego zakładu pracy.Ten artykuł to ściema, bo można by było napisać że w planach jest ogromny park rozrywki ,lecz kasy brak.Nie mam pojęcia co ten człowiek robi ,pojawia sie tam gdzie są kamery i prasa.
Nikogo nie trzeba09:07, 08.01.2019
bo "dobra zmiana" płaci po 80 tyś. miesięcznie zwykłym "dwórkom" - to co to dla nich jakiś porządny zakład u nas otworzyć ?? Czechu, szykuj worek na wypłatę, bo wkrótce będziesz zarabiał ciężką kasiorę, która ci się należy.
ab5510:11, 07.01.2019
A cóż takiego zrobił Pan Lamczyk, no cóż porozmawiał w Urzędzie Marszałkowskim oraz prawdopodobnie z projektantem czyli "Tak mało ale i tak dużo". I mamy problem "lansuje się przed wyborami czy interesuje się regionem". Niedawno mieliśmy wybory samorządowe, proszę wymienić choć jednego kandydata na wójta,burmistrza, radnego gminnego, powiatowego czy wojewódzkiego który by zrobił to co Poseł Lamczyk, cisza temat nie istniał.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
11 7
To coś za to odpowiedzialne to wolny rynek w czasie transformacji ustrojowej.
9 1
To co nam Pan obieca? Słucham!
7 2
Zgadzam się, niepotrzebnie zniszczona została ta linia. Teraz takie pieniądze ma kosztować jej budowa.
6 1
I tak było by trzeba tą linię przystosować do dzisiejszych realiów jak niektóre odcinki są z 1921roku