Zamknij

Jest pomysł na realizację II etapu obwodnicy Kartuz

16:01, 28.08.2019 W.D. Aktualizacja: 18:18, 28.08.2019
Skomentuj fot.W.Drewka fot.W.Drewka

Wykonanie kolejnego etapu obwodnicy Kartuz byłoby możliwe, o ile w przedsięwzięcie włączy się samorząd powiatu kartuskiego oraz gminy Kartuzy, Chmielno i Sierakowice. Jest też szansa na rządowe środki, które pomogłyby częściowo sfinansować inwestycję. Takie rozwiązanie wskazuje poseł Stanisław Lamczyk.

Kontynuacja budowy obwodnicy Kartuz to jeden z głównych tematów podczas kampanii poprzedzającej wybory samorządowe. Sprawa wraca niemal podczas każdej dyskusji na temat problemów komunikacyjnych w mieście. Przeszkodą do realizacji II etapu obwodnicy Kartuz jest brak środków - władze samorządu województwa pomorskiego poinformowały w ubiegłym roku wprost, że na ten cel nie ma pieniędzy, ponieważ priorytetem są inwestycje kolejowe. Potem wicemarszałek Ryszard Świlski zaznaczył, że sprawa nie jest przesądzona.

Teraz pojawiają się nowe możliwości realizacji kolejnego etapu obwodnicy Kartuz. Poinformował o tym na ostatniej sesji Rady Miejskiej w Kartuzach poseł Stanisław Lamczyk. 

- Jesteśmy już po rozmowach w kartuskim starostwie powiatowym, kolejne spotkania są już zaplanowane - mówił Stanisław Lamczyk. - Chodzi o to, że to powiat miałby się zająć projektowaniem fragmentu obwodnicy w stronę Prokowa, do drogi powiatowej. Dlaczego starostwo? Ponieważ programy unijne skierowane są przez Ministerstwo Infrastruktury albo na powiat, albo na województwo. Możemy więc pozyskać środki na wiadukt nad torami w kierunku Sierakowic, który byłby częścią II etapu obwodnicy. Potem zostaje około 2 kilometrowy odcinek do drogi powiatowej. Partnerem głównym tego przedsięwzięcia byłoby województwo, ale beneficjentem byłby właśnie powiat. Jest to bardzo racjonalne rozwiązanie. Partnerami byłyby również gminy Kartuzy, Sierakowice oraz Chmielno. Jest projekt porozumienia w tej sprawie, będziemy je teraz analizowali. 

Jak podkreślił poseł Stanisław Lamczyk, gdyby udało się wybudować odcinek do drogi powiatowej w Prokowie, to kierowcy zyskaliby możliwość skorzystania z odnowionej ul. Marcina i przejazdu w kierunku Łapalic. Radny Andrzej Pryczkowski zwrócił zaś uwagę, że Kartuzy nie mogą już dłużej czekać, a II część obwodnicy oznacza "być, albo nie być" dla miasta, zwłaszcza, gdy miałoby być modernizowane skrzyżowanie na ul. Gdańskiej. Według Tomasza Belgraua, wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Kartuzach, pozostaje kwestia wyboru wariantu przebiegu drogi. 

- Wiele zależy od możliwości dostosowania projektu do programów unijnych. W tej chwili mówimy o rozwiązaniu, które stanowiłoby element obwodowy dla Kartuz i byłoby korzystne dla kierowców - mówił poseł Stanisław Lamczyk. 

Pierwszy etap obwodnicy Kartuz otwarto w październiku 2016 r. W ramach inwestycji przebudowana została m.in. droga wojewódzka 224 na odcinku od Grzybna do skrzyżowania z ulicą 3-go Maja w Kartuzach i wybudowany został nowy odcinek jezdni o długości 1,1 km od skrzyżowania ulic Węglowej i 3-go Maja, aż do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 211. Powstała ścieżka rowerowa i chodnik do Grzybna. Inwestycja kosztowała 18 mln zł. Od tamtej pory trwają dyskusje nad koniecznością kontynuacji budowy obwodnicy na w kierunku Łapalic. 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(49)

ciekawostkaciekawostka

20 12

Czyli jednak można? Wystarczy usiąść i pomyśleć, a rozwiązanie się znajduje. Czyli zamiast bić pianę trzeba działać panowie i panie! Trzymamy kciuki panie pośle! 16:11, 28.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

He heHe he

1 0

Wybory idą. Taka kiełbasa wyborcza. 15:13, 29.08.2019


reo

Przez Mokre Łąki?Przez Mokre Łąki?

20 7

Tą wąską uliczką z zamontowanymi co kawałek spowolniaczami które są najtwardszymi na rynku chyba,chwilę po tym pojeździ samochód i zawieszenie do wymiany i kto za to zwróci? 16:17, 28.08.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Możesz jeździć przezMożesz jeździć przez

7 11

SUCHE STEPY, zamiast przez Mokre Łąki. Pasuje ? 16:22, 28.08.2019


M8XM8X

9 0

A tiry i tak by musiały przez kartuzy walić, bo jest tam ograniczenie tonażowe. 20:39, 28.08.2019


Tym, co atakowaliTym, co atakowali

23 15

Lamczyka, że prędzej im kaktus na łapie wyrośnie, niż on załatwi przywrócenie kolejowego połączenia Kartuz z Gdańskiem - to teraz niech też oczekują drugiego kaktusa na łapie. Konewkę kupcie, żeby go sobie podlewać, jo ?? 16:19, 28.08.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

pooopooo

13 4

Szanuję za to, że wierzysz w to, że on to załatwił ;) 16:24, 28.08.2019


Dobrą mam pamięć ...Dobrą mam pamięć ...

16 4

Przez wiele lat tylko on jeden kołatał wszędzie gdzie było trzeba, aby uruchomić ponownie kolejkę Kartusko-Gdańską - a stada gamoni rechotały, że to jego taktyka przedwyborcza. Czy jego udział w sukcesie był większy czy mniejszy to nie ma znaczenia, bo robił w tej sprawie WSZYSTKO co mógł - podczas gdy gamonie rechotały (i tylko to ciągle potrafią). 18:56, 28.08.2019


TaapTaap

9 3

Świetnie, że masz dobrą pamięć. Chwała mu za to. Kolej była potrzebna. Nie zmienia to faktu, że w pojedynkę tego nie osiągnął :) 20:44, 28.08.2019


ProtesttttProtestttt

26 6

Gdyby nie mieszkańcy ulicy Gdańskiej i wybory. żadnych zapewnień do dziś dnia by nie było. Protestujemy przeciwko budowy wiaduktu na ul Gdańskiej 16:30, 28.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Andrzej BystronAndrzej Bystron

17 11

Przedstawiona w artykule propozycja jest bardzo realna do przeprowadzenia i ten kierunek myślenia i partnerstwa bardzo mi odpowiada.
Uważam, że takie rozwiązania przybliżyłyby do realnego powstania II etapu obwodnicy Kartuz. 16:43, 28.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

------------

6 1

może i dobra koncepcja pod warunkiem że nie pojedzie się ulicą św.Marcina bo kto jeżdzi tą ulicą to wie że dla pojazdów ciężarowych to ona się nie nadaje, za wąsko a i grunt pod tą ulicą nie wytrzyma nacisku osi pojazdów ciężarowych 21:59, 28.08.2019


KlasztorKlasztor

29 4

Pan R. Świlski v-ce Marszałek Województwa w czasie jesiennych wyborów obiecał że obwodnica Kartuz powstanie. Teraz chyba trzeba to jemu przypomnieć. Po wyborach politycy lokalni i nie tylko cierpią na zanik pamięci. 17:21, 28.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

baxbax

8 2

Ale " oczywiście " ,że powstanie przecież On nigdy nie mówił ,że nie , tylko to "powstanie"
to może być za 5 , 10 czy 15 lat. hehe. 19:05, 28.08.2019


JerzykJerzyk

5 25

Mam nadzieję że Wójt gminy Chmielno nie da się w to wmanewrować. Mamy własne potrzeby inwestycyjne. 17:24, 28.08.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

mnmnmnmn

14 2

Typowe ... tylko czubek własnego nosa (ja, moje, dla mnie, obok mnie,ze mną etc). 19:40, 28.08.2019


JerzykJerzyk

2 0

A jakie jest racjonalne wytłumaczenie wydatkowania gminnych pieniędzy na drogę wojewódzką. Jaka jest korzyść dla Chmielna, bo nie za bardzo to widzę. Dlaczego mamy wyręczać województwo w jego zadaniach. 18:04, 29.08.2019


ZenekZenek

11 1

Nadleśnictwo las wycieło pod obwodnicę więc powstanie, a ta łamigłówka kto z kim to tylko tarcia polityczne 18:04, 28.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

@Zenek@Zenek

6 5

chyba Puszcze wycieli i Mierzeje, bo pod obwodnicę to jakoś nie widać.Szczegóły poproszę 18:37, 28.08.2019


AntonAnton

19 2

Czytając komentarze i oceniając nasze samorządy trzeb zauważyć od kilkunastu lat obniżającą się rolę Powiatu kartuskiego i Gminy Kartuz w środkowych Kaszubach. Spowodowane jest to nieudolną polityką tworzoną przez słabych liderów Żaden z miejskich i powiatowych liderów do tej pory nie potrafił podjąć się uruchomienia próby wspólnej polityki dla środkowych Kaszub w dziedzinie komunikacji ekologii turystyki Kartuzy z racji swojej historycznej roli jak i geograficznego kluczowego położenia są naturalnym liderem i w tej roli powinny się umieć znależć Tylko spójne i połączone działania wszystkich samorządów otwierają szanse na szybkie i konieczne rozpoczęcie realizacji drugiej- część obwodnicy Kartuz stanowiącej klucz komunikacyjny do centrum Kaszub. Uruchomienie połączenia kolejowego Lębork Sierakowice Kartuzy. Włączenie nas w szeroką sieć ścieżek rowerowych to są istotne tematy dla środkowych Kaszub Natomiast postawa naszych władz lokalnych zajmujących się rozgrywkami personalnymi jest co najmniej naiwna a nawet nieodpowiedzialna. Żaden Wojewoda Marszałek nie jest skory do poważnych rozmów z rozbitym środowiskiem 18:51, 28.08.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Multipowiatowa UMOWAMultipowiatowa UMOWA

5 0

pod nazwą "Czyste powietrze* Czyste jeziora* Czyste sumienie" mogłaby zostać zainicjowana w Kartuzach jako Stolicy Kaszub.
Bez tych trzech czystych intencji wprowadzanych z dynamizmem, nie mamy szans na rozwój dzięki skarbom jakimi obdarzyła nas matka natura. ***** Lokalny patriota. 19:16, 28.08.2019


Swojak Swojak

1 0

A Pan rację! Nie kłócić się tylko do roboty! 19:26, 31.08.2019


Staś kolejarzStaś kolejarz

18 8

Wybory och wybory. Nikt wam tyle ie da ile PO obiecał. A co Staś kolejarz robił przez ostatnie lata razem z babcią z podhala. 19:17, 28.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

miętamięta

11 0

Co robił Staś, tego nie wiem, ale babcia z podhala przecinała wstążki za wypłatę, o której niektórzy przedsiębiorcy mogą tylko pomarzyć. 19:49, 28.08.2019


bojowobojowo

11 4

po pierwsze plan II etapu jest prawidłowy do skrzyżowania z drogą powiatową, czyli kawałek przebiega między Prokowskimi chróstami, a Prokowem i na wysokości mniej więcej przedszkola Puchatek planowana droga idzie na pola i wariant z wycinka lasów powinien być oprotestowany, a obwodnica powinna iść przez pola omijając Prokowo łączyć się z ulicą Prokowską należącą do Łapalic i tą drogą obwodnica kończy się w Łapalicach rondem na skrzyżowaniu z drogą do Sierakowic, aż się prosi żeby tędy droga poszła 19:30, 28.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

meegormeegor

4 1

zgadzam sie, obwodnica powinna przebiegac z dala od istniejacych juz domow!!!!! 23:52, 28.08.2019


a ja protestujea ja protestuje

9 28

a ja protestuje. Budowa II etapu obwodnicy zniszczy niepowtarzalne walory krajobrazowe , powstanie bohomaz drogowy jedyny w swoim rodzaju w Polsce - obwodnica przy oczyszczanym jeziorze to coś niebywałego. Protestujmy przeciw dewastacji przyrody !!! Nie dla bezrozumnych widzimisię włodarzy. Kto to wymyślił !!! 19:45, 28.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Kartuzy-onaKartuzy-ona

1 2

Popieram będziemy oczyszczać jeziora i jednocześnie puścimy obok nich obwodnice. Jaki sens ? 11:41, 29.08.2019


Obserwator 2 Obserwator 2

12 4

Miejmy nadzieję, ze nie będzie to psie gadanie inwestycja w najbliszym czasie dojdzie do skutku. 20:05, 28.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MiśMiś

16 4

a ja protestuje -" Protestujmy przeciw dewastacji przyrody" !!!A nie żal ci piętnastu tysięcy mieszkańców Kartuz wdychających spalin z 18 do-20 tysięcy samochodów 20:32, 28.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@a ja protestuje@a ja protestuje

8 6

Co ty tam gdzieś pewnie mieszkasz i samochody będą przeszkadzać? Ty się lepiej ciesz w końcu w okolice Prokowa cywilizacja zajrzy 21:02, 28.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

a ja protestujea ja protestuje

6 7

Specjalnie prowokacyjnie użyłem dokładnie takich słów które używają przeciwnicy wiaduktu na Gdańskiej i Kościerskiej. Tu jest faktycznie przyroda i krajobraz - tam hmmm nic nie ma. Tu oburzenie i znieczulica bo "nie rozumie 15 tys mieszkańców" i "pewnie tam mieszkam" tam mam w nosie przedsiębiorców, efektywność inwestycji i łatwość budowy. Dowód na to że ewidentnie punkt widzenia zależy od punktu siedzenia :) 21:20, 28.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

infoinfo

4 1

gdybyś zobaczył aktualną koncepcje i był kierowcą nawet auta osobowego to byś bardzo szybko zobaczył że nie trzeba mieszkać w okolicy by być przeciw. Nigdzie nie ma tak *%#)!& (dla kierowców) rozwiązania.

Po za tym bardzo dziwna jest całą otoczka, naciąganie a może nawet nie przestrzeganie procedur (ktoś powinien to sprawdzić) i forsowanie własnego widzi mi się. 21:57, 28.08.2019


Kartuzy, Chmielno i Kartuzy, Chmielno i

7 4

przecież 2-3 lata temu ww miasta podpisały jakieś wspólne zobowiązanie czy coś...

To jest piękne, wydaje się dziesiątki milionów w totalnie nie jawny sposób, radni niczego nie wiedzą, ludzie niczego nie wiedzą a jedyny raban jest przez ludzi z gdańskiej i kilka firm. 21:46, 28.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

buhehehbuheheh

10 1

"Od tamtej pory trwają dyskusje nad koniecznością kontynuacji budowy obwodnicy na w kierunku Łapalic."

nawet nie wiedzą czy chcą budować... 21:52, 28.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czuje wybory...czuje wybory...

8 1

bo i tak niczego nie zrobią a wybudują to co chce MGG 22:31, 28.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

meffmeff

6 4

Sami nie wiedzą czy chcą budować, a może by obwodówkę zrobić w kierunku Kiełpino, z wiaduktrem na torami w lesie+ łącznikiem w lesznie, od razu w odkorkuje się skrzyżowanie z kościerską 23:46, 28.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wybory tuż tużwybory tuż tuż

9 2

przed wyborami można wszystko - obiecać 06:47, 29.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

FrycFryc

2 6

Planować można ale większość budżetu pożera oświata gdyz Tak zarządził ten co sam o sobie mówi marny premier . 07:00, 29.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

InfoInfo

4 1

Tylko że na gminy "spadł deszcz pieniędzy" a koszty związane z oświata są zwracane. 10:10, 29.08.2019


OlfazOlfaz

7 0

Wybory wybory. Oj będziemy teraz głaskani obietnicami.. Już nie mogę się doczekać... ile to ja dostanę. Daj daj daj 07:52, 29.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KacKac

12 2

W Kartuzach rządzą najbogatsze firmy i pociągają za sznurki decydenta przy nieświadomości radnych. To sprawa obwodnicy gdzie do niedawna ważniejszy był odcinek z kierunku Kiełpina (czyli nie odblokowuje tranzytu przez Gdańską, Jeziorną i ul. 3 Maja) Co zrobił burmistrz żeby przyśpieszyć budowę obwodnicy w kierunku Łapalic? Jedyna nadzieja w radnych powiatowych , tylko czy gmina Kartuzy tego pomysłu nie zbojkotuje. Nie ma nic za darmo!. Kolejna sprawa w Gminie Kartuzy - dlaczego burmistrz przygotowuje plany zagospodarowania ( przekształca tereny które przez lata były chronione, były świętością i decydowały o walorach turystyczno-krajobrazowych) i po brzegi zabudowuje blokami mieszkalnymi tereny po brzegi jezior i jeszcze przy bardzo gęstej zabudowie? Jezioro Klasztorne Małe przy promenadzie w odległości
4m ma być całkowicie zabudowane-tak stanowi przygotowany przez burmistrza plan zagospodarowania dla prywatnego dewelopera. Podobnie postąpiono w obszarze ul. Majkowskiego i Sambora. To chyba nie jest przypadek że robią to dla tej samej firmy? 09:15, 29.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

InfoInfo

4 2

Jak gmina wzięła dotacje i wybudowała obiekt na nie swojej ziemi to teraz musi się odwdzięczyć.

Swoją drogą jak można budować na nie swoim gruncie i brać na to dotacje eu 10:09, 29.08.2019


PusiaPusia

7 1

Pan Lamczyk się zaktywizował ostatnio, no tak wybory... 14:03, 29.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kierowcakierowca

6 2

A kiedy wybuduja obwodnice Kartuz z kierunku Gdanska w kierunku Egiertowa i Suleczyna??? jesli tego nie zrobia dalej Tiry beda rozjezdzac centrum kartuz !!! 21:46, 29.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MiśMiś

4 1

Przy budowie drugiej części obwodnicy jedynym problemem jest obecny burmistrz który przez ostatnie lata nie zrobił nic w tej sprawie a inicjatywę mieszkańców unicestwił chowając ankietę z około tysiącem podpisów. Nie sądzę żeby przyczyną ukrycia podPISów był fakt że w tym słowie spotkały się te trzy litery. A swoją drogą co na temat znikających ankiet zrobił nasz naczelny redaktor Wojciech D 08:21, 30.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

StasiaObiecankiStasiaObiecanki

3 0

Przy kolejnych wyborach Stas ze Somonina jak zawsze OBIECUJE i przedstawia swoje niby super rozwiązania które nie wiele maja wspólnego z roziazaniem sytuacji. Najwazniejsze aby wejść na mównicę , pochwalić się znajomością z marszałkiem województwa, kolejnym znajomym dyrektorem czy burmistrzem. Jednym słowem kolejna jego kiełbasa wyborcza 20:17, 30.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lechlech

0 0

kiedy obwodnica żukowa ? 14:51, 02.09.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zdzisław B.Zdzisław B.

0 0

Moja propozycja to RONDO , które było by podziemne . Efekt zdumiewający bo wystarczy na powierzchni zostawić tory co jest oczywiste i strzeżone przejścia dla pieszych . Rozwiązanie nie tuzinkowe bo nie zeszpeci ulicy gdańskiej ani kościerskiej a udrożni samo skrzyżowanie z Gdańską i Kościerską .
Przy tym nie zabrało by to dużo miejsca uwzględniając też ulicę przy Torach która żeby do równia poziomowi gdańskiej schodzi w dół ale łączyła by się bezpośrednio do ronda tworząc unikatowe rozwiązanie i uwzględniła by dojazd do budynku który stoi przy ulicy . Oczywiście nie popełniajcie błędu jaki zrobiono w Lęborku gdzie widać konstrukcję żelbetową z dala a przykład bierzcie z Gdańska
( owszem inna skala ) gdzie tunel pod martwą Wisłą jest dyskretny i nie zabiera zbyt dużo gruntów miejskich i przemysłowych . Rozwiązanie nie jest nie możliwe ale zostawiamy to potomnym na wiele dekad . 23:04, 26.12.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%