W południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot powstać ma nowa linia PKM. Wczoraj w szkole metropolitalnej na granicy Gdańska, Kolbud i Pruszcza Gdańskiego gdańskie biuro planistyczne zaprezentowało koncepcję kolejnej nitki tej kolei. Wariant główny przebiegać ma w gm. Żukowo, z Kolbud do Niestępowa i Starej Piły. Nowa nitka powstać ma za około 10 lat.
Jednym z pomysłów, jakie pojawiły się na Pomorzu jako efekt kolejowego boomu po uruchomieniu PKM, był projekt budowy nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, przewidujący możliwość jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański – Stara Piła). Pierwszy etap projektu PKM udowodnił, że najlepszym rozwiązaniem gwarantującym zapewnienie transportu zbiorowego dla mieszkańców dynamicznie rozwijających się nowych dzielnic Gdańska oraz gmin sąsiadujących jest kolej. Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska w perspektywie 2030 r. szacuje się, że będzie mieszkać 100 tysięcy osób - nie licząc okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.
- 5 lat istnienia PKM pokazało jak ważny jest transport kolejowy w regionie, ile zmian przynosi i ile bodźców rozwojowych jest w stanie konkretnym obszarom. Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica, to silnie rozwijająca się część Gdańska i okolicznych gmin, gdzie w kolejnej dekadzie zamieszkać może aż 100 tys. nowych mieszkańców. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i niskoemisyjny transport – mówił Marszałek Województwa Mieczysław Struk.
Żukowo ma szansę stać się dużym węzłem kolejowym
- Stawiamy na nowoczesność. Dzisiaj transport kolejowy to klucz do rozwoju nie tylko dużego miasta, miasta stolicy jakim jest Gdańsk, ale także klucz do rozwoju właśnie tego obwarzanka otaczającego nasze miasto, bo to jest nam wszystkim bardzo potrzebne, także kiedy myślimy o przyszłości i ekologicznym transporcie – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
- Transport kolejowy jest tym co rozwiąże problemy korkowe. Nie chciałbym, aby gmina Żukowo była znana tylko i wyłącznie z korków, które są na DK20, DK7 i DW211, ale chciałbym, aby była dużym węzłem kolejowym. Transport kolejowy, bezkolizyjny zapewni naszym mieszkańcom kontakt z dużymi ośrodkami miejskimi, ale też mieszkańcy tych dużych miast mogą u nas, w dużych przedsiębiorstwach pracować – mówił Wojciech Kankowski, burmistrz Gminy Żukowo.
- Miasto Pruszcz ma już ponad 30 tys. mieszkańców. Nowa linia kolejowa to marzenie naszych mieszkańców – usprawni przemieszczanie i odciąży linie drogowe. 10 lat szybko mija, na takie rozwiązania transportowe warto czekać – dodał Jerzy Kulka, zastępca burmistrza Pruszcza Gdańskiego.
Podpisano deklarację
6 lipca w Szkole Metropolitalnej w Kowalach Marszałek województwa Mieczysław Struk zaproponował gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu PKM, którego przygotowaniem zajmie się samorządowa spółka PKM SA.
Punktem wyjścia dla nowego projektu o nazwie "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II – Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego" będą rekomendowane przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Metropolii. PKM SA zajmie się przygotowaniem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ), które uwzględni aspekty techniczne, środowiskowe i finansowe planowanej inwestycji oraz pozwoli na wskazanie jednego korytarza transportowego, dla którego dopiero sporządzane będą warianty realizacji. Opracowanie tej dokumentacji do końca 2023 r. pozwoli na rozpoczęcie fazy projektowej dla „PKM Południe” w nowej perspektywie unijnej.
Nowa linia za około 10 lat
Warto przypomnieć, że już I etap projektu PKM realizowany był przy ścisłej współpracy Samorządu Województwa Pomorskiego i należącej do niego spółki PKM SA z gminami, przez które biegnie linia PKM. Efektem tej współpracy jest m.in. budowa 26 metropolitalnych węzłów integracyjnych i dróg dojazdowych do przystanków PKM, a także nowa linia tramwajowa.
- Dobra komunikacja w metropolii jest największym wyzwaniem. Ustawa metropolitalna i komunikacja to jest priorytet dla nas wszystkich. Prosimy o jak najszybsze procedowanie ustawy metropolitalnej. Tą metropolią już jesteśmy i już załatwiamy najważniejsze sprawy dla naszych mieszkańców – przykładem jest chociażby Szkoła Metropolitalna – mówiła Magdalena Kołodziejczak, wójt Gminy Pruszcz Gdański.
- Współpraca metropolitalna kwitnie. Najpierw szkoła metropolitalna, a teraz mówimy także o reaktywacji linii kolejowej przez Gminę Kolbudy. To jest wspaniała koncepcja, której nie uda się zrealizować bez dotacji unijnych. Perspektywa 8-10 lat nie jest tak odległa jak się nam wydaje. To będzie wielki sukces samorządu i całego Pomorza – mówił Andrzej Chruścicki, wójt Gminy Kolbudy.
Do Kankowskiego12:05, 07.07.2020
A ja chciałbym, żeby gmina Żukowo znana była z tego, że dobrze się mieszka na jej terenie. Że jest bezpiecznie, wygodnie i godnie. Że nie dzieli się sołectw na lepsze i gorsze. Nie dzieli się ulic, a przy tym mieszkańców, na lepsze i gorsze.
POtrzask12:35, 07.07.2020
PO rządzi w Żukowie to jest segregacja na lepszych i gorszych jak za komuny
Gm. Żukowo13:57, 07.07.2020
To nie samorządowcy, to przybudówka partyjna. W dodatku specjaliści od cięcia wydatków na utrzymanie dróg. Nieubłagalni strażnicy budżetu, ale nie w kwestii spektakularnych inwestycji na chwałę Miszcza.
PILOT14:15, 07.07.2020
"Nowa trasa PKM przebiegać ma przez gm. Żukowo. Dotrze do Niestępowa i Starej Piły" Z drobna zmianą techniczną przez pierwszy rok wagony będą ciągnięte przez ten sam skład który stanowił napęd samolotu na sznurku
Chmielacus_Rodno15:40, 07.07.2020
A co z pociągiem do Chmielna?! Ile mamy czekać? Co robi nasz Misiek w tej kwestii?
z Żukowa21:10, 07.07.2020
Brawo dla Pana Burmistrza Wojciecha Kankowskiego i samorządu żukowskiego za działania na rzecz rozwoju transportu kolejowego ???
Nokur09:37, 08.07.2020
Tylko coś z dojazdami do węzłów i z parkingami przy PKM ciężko szło i jeszcze cięcia, prowizorki jakieś. Może PO mu pomoże, jak wygra Trzaskowski?
ttttt06:50, 08.07.2020
Tak dzielą ludzi Kaszubi
Adhfkg08:39, 08.07.2020
Na elektryfikację linii Koscierzyna Gdynia czekamy już z 5 lat I zapowiada się na kolejne 5 więc w żadne 10 dla powstania całkiem nowej trasy przez Gdańsk Poludnie nie wierzę
też kierowca17:32, 08.07.2020
Proszę Państwa , a jak to się ma ??? , z kolizją drogową obwodnicy Żukowa ???
w Otominie !!!
Co jest priorytetem ???
Czy ktoś panuje nad tymi inwestycjami ???
Mikau19:16, 08.07.2020
A moze znacznie efektywniej byłoby choćby nawet w miejscu nasypu kolejowego zrobić
Jezdnię wyłącznie dla busów i autobusow która funkcjonowałaby analogicznie do szybkich buspasow . Budowa kosztowałoby pewnie taniej, tabor transportowy byłby o niebo tańszy i bardziej elastyczny do wykorzystania w różnych miejscach i na różne cele, zależnie od popytu. Czy ktoś coś takiego rozważał?
Tre08:13, 10.07.2020
Nie masz pojęcia o budowie dróg, pewnie wyborca Trzaskowskiego?
0 0
Misiek nic nie zrobi... Za dużo PO-wców rządzi i POpiera decydentów...