Zamknij
REKLAMA

Elektryczny minibus Karsan Jest Electric testowano dziś w Kartuzach

14:37, 03.03.2021 | oprac. M.Dz.
Skomentuj fot. UM Kartuzy
REKLAMA

Przedstawiciele firmy P.A. Gryf oraz władze samorządowe mieli dziś okazję podróżować elektrycznym minibusem tureckiej firmy Karsan Jest. Wartość tego pojazdu to 1 mln zł netto, a na pełnym ładowaniu, jak podaje producent - przejechać może do 200 km. 

W próbnym przejeździe wzięli udział m.in. burmistrz Kartuz Mieczysław Grzegorz Gołuński, Marian Kotecki - właściciel P.A. "Gryf", Piotr Fikus - wicestarosta kartuski, Mieczysław Woźniak - przewodniczący Rady Powiatu Kartuskiego. 

- Chcemy zaprezentować możliwości pojazdów elektrycznych w regularnej komunikacji przede wszystkim lokalnym samorządowcom. Jest to pojazd testowy - dla celów badawczych, dlatego nie będzie przewoził pasażerów. Posłuży nam jednak do zdobycia cennego doświadczenia w eksploatacji autobusów elektrycznych, o których wciąż intensywnie myślimy w dobie obowiązującej już dzisiaj ustawy o elektromobilności - mówi Bartosz Milczarczyk z przedsiębiorstwa Przewozy Autobusowe GRYF. 

To już drugi zeroemisyjny autobus elektryczny, jaki firma Gryf ma okazję sprawdzić w Kartuzach. W grudniu, między innymi na trasie kartuskiej "jedynki" mieszkańcy mogli podróżować małym elektrycznym autobusem MAN eTGE. Jak podaje portal transport-publiczny.pl w Karsanie Jest może pojechać 23 pasażerów (12 osób na miejscach siedzących). Pojazd wyposażony jest w klimatyzację, LED-owe światła do jazdy dziennej, ładowarki USB, szerokie drzwi wejściowe, rampę oraz przestrzeń do przewozu wózków dziecięcych i inwalidzkich. Turecki producent wyposaża te konkretne pojazdy w akumulatory BMW. Proponuje różne pojemności: 33, 44, 66 i 88 kWh.

fot. UM Kartuzy

- Moc Jest Electric wywodzi się z zapewniającego silne przyspieszenie silnika elektrycznego, w 100% wytworzonego przez markę BMW. Karsan Jest Electric dzięki swemu silnemu, cichemu i wydajnemu silnikowi, jest zawsze gotowy do pokonywania wszelkich terenów miejskich. Wyprodukowane przez markę BMW akumulatory litowo-jonowe oraz technologia ładowania pokładowego, również opracowana przez BMW, ożywiają model Jest Electric. Zastosowane w nim baterie litowo-jonowe (Li-ion) o pojemności 88 kWh pozwalają osiągnąć zasięg ok. 200 km. Maksymalna moc ładowania baterii to 50 kW, więc szybkie ich ładowanie trwa ok. 2 godziny - informuje P.A. Gryf.

Warto podkreślić, że związane ze spółką GRYF Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Gdańsk złożyło w styczniu wniosek o dofinansowanie zakupu sześciu elektrycznych autobusów (w tym dwóch minibusów) w ramach projektu "Zielony Transport", jaki organizowany był przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

- Udział PKS Gdańsk jako prywatnego Operatora komunikacji w tym projekcie to pionierskie posunięcie, z którego dotychczas skorzystały wyłącznie spółki samorządowe (miejskie). Jeżeli środki zostaną dla PKS Gdańsk przyznane (wniosek został oceniony formalnie i zaakceptowany pozytywnie), prawdopodobnie już w kolejnym roku autobusy elektryczne pojawią się na trasach komunikacji regionalnej, międzymiastowej - obsługiwanej przez PKS Gdańsk - informuje P.A. Gryf.

(oprac. M.Dz.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (18)

5 Tesli5 Tesli

3 0

Jest to cena 5 Tesli model 3, która niebawem będzie miała tryb jazdy autonomicznej 15:23, 03.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KolejarzKolejarz

12 2

Dlaczego tak na siłę pchają motoryzację w te elektryki? Dlaczego nie ma pojazdów na CNG, albo jeszcze lepsze pojazdy na wodór- to wodór jest najczystszym znanym obecnie paliwem.
Utylizacja ogromnej masy akumulatorów czeka nas w przyszłości, tak samo jak i paneli fotowoltaicznych.
W Polsce jest chyba tylko jedna firma która utylizuje panele, tysiące ton akumulatorów - masakra.
Ceny prądu pójdą w góre, bo jeśli zniknie paliwo, to podatek przerzucą na energię elektryczną, w tej chwili w cenie paliwa ponad 50% to podatki.
200km to nadal mało, ładowarki 50kW w okolicy nie ma, więc nie będzie się ładować "u nas" póki co dwie godziny a osiem. 15:26, 03.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JugolJugol

11 1

Super opłacalne 1 mln za mała zabawkę co przejeździ 200 km🤣 16:40, 03.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Bardzo ładny BUS !Bardzo ładny BUS !

4 0

Reklamy umieszczone na nim, oraz na wiatach przystankowych dane przez bogate firmy lokalne mogłyby częściowo poprawić finansowanie tego transportu dla mieszkańców. 16:56, 03.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Palacz Palacz

6 0

Czemu nie napiszą ile węgla trzeba spalić żeby go naładować bo Polski prąd pochodzi w 99% z węgla 19:13, 03.03.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

PapirPapir

0 0

Obecnie jest to około 80% 19:49, 03.03.2021


Szymon jończakSzymon jończak

0 0

Odnawialne zródła energi co roku są bardziej widoczne na rynku więc mogą być zasilane z takich zródeł... 13:54, 07.03.2021


KalkulatorKalkulator

8 0

Że milion złotych netto? To tyle co elektryczny samochód marki premium Porsche Taycan.
Żeby to jeszcze był jakiś lider europy MAN, VOLVO, ale tutaj za jakiś mało znany produkt z Turcji nieco ponad bańkę.
Autobusy elektryki ogólnie sa baaardzo drogie i to tylko potwierdza moje przekonanie, że ekologia a właściwie czyste powietrze jest tylko dla bogatych. 20:03, 03.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

!!!!!!

3 0

Bezemisyjne to są wrotki i łyżwy a ten autobus posiada rurę wydechową z tą różnicą, że w elektrowni zasilaną paliwami stałymi bądż płynnymi. Proszę jeszcze podać jego zasięg podczas większych mrozów
lub chłodów kiedy załączone jest w nim ogrzewanie
21:29, 03.03.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

EuzebiuszEuzebiusz

2 0

Zasięg można zwiększyć podczepiając przyczepkę z agregatem prądotwórczym na olej napędowy. 01:13, 04.03.2021


HickHick

3 0

Jak chcecie ekologię, to niech wrócą dorożki i konne zaprzęgi. Albo nie, przecież zwierzęta wydzielają CO² , ludzie też wydzielają CO². Elektryczne samochody wcale nie są takie super ekologiczne. Ale taka moda i trzeba kupować, wiadomo prawa handlu, tylko co z kwestią zużytych akumulatorów silnie toksycznych dla środowiska ? Elektrownie które dostarczają prąd też wydzielają spaliny.
Moim zdaniem najrozsądniej byłoby na CNG, a jeszcze lepiej na wodór. 01:33, 04.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Rybka L.Rybka L.

1 0

Kot bez czapki w zębach . Niemożliwe. 05:59, 04.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ormowiec_KartuskiOrmowiec_Kartuski

4 2

To już nawet nie jest śmieszne...ludzie kto nami pomiata w tych Kartuzach i za jakie grzechy?! Co oni testują? Jakąś turecko chińską zabawkę? Kto zapewni serwis? Obsługę? Może turecka firma z Niemiec może? A może szwagier? 11:04, 04.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA

Uuu grubo Uuu grubo

5 1

Sam szef burmistrza w mediach to będzie gruby projekt
- prawdziwe pieniądze robi się na drogich słomianych inwestycjach 12:54, 04.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PytekPytek

0 3

a po co wogle miejski autobus w Kartuzach? czyzby tylko po to by Gryf go kupil a miasto zaplacilo za autobus ktory po krotkim czasie przestanie jezdzic po Kartuzach?! i tak malo kto jezdzi autobusem , wozi tylko powietrze. 20:35, 04.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KnypkiKnypki

0 2

Kartuzy zarządzane przez ten zestaw stają się żałosne 07:27, 05.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SzymonjSzymonj

0 0

Super inicjatywa brawo. 13:48, 07.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KRZYSZTOF KKRZYSZTOF K

0 0

Już na etapie produkcyjnym te podobno nowe "bez emisyjne", więcej zniszczyły środowisko naturalne, niż produkcja i kilka lat eksploatacji pojazdów wykonanych wg starych technologii. Jeśli ochrona to przede wszystkim w wodór. Technologie są.
13:53, 07.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA
0%