Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Daj bliskim chwilę,
którą zapamiętają
Kup prezent
Zamknij

Połączenie OMT z drogą nr 211 jest konieczne, ale co z Jarem Raduni?

W.D. 13:28, 07.12.2021 Aktualizacja: 08:11, 24.10.2025
25 fot.M.Dz./oprac.W.D. fot.M.Dz./oprac.W.D.

Czy budowa połączenia Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta z drogą wojewódzką nr 211 w rejonie Glincza, będzie oznaczało dewastację części Jaru Rzeki Raduni? Zapytaliśmy o to wicestarostę kartuskiego Piotra Fikusa. Zapewnia, że żadne decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły. 

Trwają dyskusje na temat połączenia Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta z drogą wojewódzką nr 211. Propozycja zakłada stworzenie takiego połączenia długości 1 kilometra od węzła Glincz w kierunku Borkowa. W tej chwili proponowane są trzy warianty, a rekomendowany jest ten przebiegający najbliżej Rutek. 

Jak poinformował Piotr Fikus, wicestarosta kartuski samorząd województwa pomorskiego zgodził się przeznaczyć 1 mln zł na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla tego przedsięwzięcia

- Połącznie drogi wojewódzkiej nr 211 z Obwodnicą Metropolitalną jest kluczowe dla zmniejszenia korków w Żukowie, ale przede wszystkim dla ułatwienia kierowcom dostania sią na obwodnicę i do Trójmiasta w krótszym czasie - mówi Piotr Fikus. 

Jest jednak pewien problem. Wszystkie proponowane warianty połączenia OMT z DW nr 211 przecinają Jar Rzeki Raduni. To rezerwat przyrody utworzony w 1972 roku, znajdujący się w całości w Obszarze Chronionego Krajobrazu Doliny Raduni i włączony do sieci Natura 2000.

Sami autorzy "Koncepcji przebiegu połączeń drogowych do węzłów Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta" wskazują:

(...) Większość powierzchni obszaru analizy „Radunia” zajmują Kartuski Obszar Chronionego Krajobrazu oraz Obszar Chronionego Krajobrazu „Doliny Raduni. Wszystkie analizowane warianty połączenia drogowego między drogą nr 211 (obejście Żukowa) a drogą nr 20 przecinają Obszar Chronionego Krajobrazu „Doliny Raduni”. Ponadto wariant C na odcinku około 400 m przecina Kartuski OChK. W odległości ok. 230 m na południe od wariantu C znajdują się rezerwat przyrody „Jar Rzeki Raduni” 20 oraz obszar Natura 2000 – PLH220011 Jar Rzeki Raduni21 – pokrywający się obszarowo z rezerwatem przyrody. W dalszym otoczeniu analizowanych wariantów znajdują się dwa pomniki przyrody - dwie grupy drzew: 3 sosen zwyczajnych i 3 dębów szypułkowych (...) 

Na sprawę zwrócił uwagę nasz Czytelnik. 

- Jakiekolwiek rozwiązanie spowoduje prawdopodobnie nieodwracalne skutki dla tego terenu - mówi. - Połączenie drogowe jest oczywiście potrzebne, ale pojawia się pytanie, co z tym przyrodniczo cennym zakątkiem? Kto nie był w Jarze Raduni może sobie nie zdawać sprawy z tego, jak cenne jest to miejsce, jak dzikie, bo pozbawione ludzkiej ingerencji. Moim zdaniem jakakolwiek ingerencja w ten teren czy to poprzez budowę estakady, czy jakiekolwiek inne rozwiązania zmieni ten obszar nieodwracalnie. 

Piotr Fikus, wicestarosta kartuski pytany o tę kwestię mówi, że i ta sprawa jest przedmiotem analizy. 

- Oczywiście takie głosy jak ten, dotyczące walorów przyrodniczych Jaru Raduni muszą być brane pod uwagę. Z tego względu opracowywane jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Ono ma dać odpowiedź na szereg pytań i wątpliwości - mówi Piotr Fikus. - W tej chwili nie ma żadnej decyzji, więc nikt nie jest w stanie powiedzieć dokładnie w jaki sposób poprowadzone zostanie połącznie między OMT a drogą wojewódzką. Opracowywanie dokumentacji zajmie około dwóch lat, a więc o możliwych rozwiązaniach będziemy mogli mówić najwcześniej w 2023 roku. Ten łącznik jest konieczny, ale rzeczywiście pozostaje kwestia sposobu jego poprowadzenia i kosztów jego realizacji. 

(W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (25)

WYRÓŻNIONE KOMENTARZE

D/WD/W

4 0

No tacy bywają w powiecie. W punkt. Pewnie może nigdy tam nie byli?

17:36, 07.12.2021

YhyYhy

0 0

Taaa, lasy panstwowe nie chciały dac campingu na plac zabaw w Borowie (łaskawie daje go dzierżawić, ale oddać nie... a to państwowe, czyli nasze, społeczne), a odda teren pod budowę drogi. Pewnie, już to widzę.

21:38, 07.12.2021

Pozostałe komentarze

bandyterkabandyterka

11 23

wcale nie jest konieczne, jak zwykle *%#)!& całą przyrodę, bo liczy się kasa

14:10, 07.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

AroAro

0 1

To sobie stój w korkach, bzdury piszesz, to lepiej stac w korkach niż zniszczyć trochę drzewek i kilka żab przegonić??? Zastanów się co gadasz, te auta stojące w korkach spalają tyle paliwa i truja ludzi że dużo lepiej jeslt wyciąć trochę drzew. A tam gdzie mieszkasz to pewnie też kiedyś był las i nie protestujesz?

17:44, 09.06.2023

kolokolo

12 2

Ul. Kolonijną w Borkowie przedłużyć i poszerzyć wraz budową mostów na torami i węszą rzeką aż do połączenia z DK 20 Lub z obwodnicą Żukowa, Za NATĄ są większości pola i mniej można ingerować w NATURĘ 2000

15:47, 07.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:2
Odpowiedz

To je dobreTo je dobre

1 1

To jest najlepsze rozwiązanie.

Tu w linii prostej max. 100 metrów lasu (przez rzekę) do wycięcia / dostosowania i jesteśmy w Glinczu przy OMT.

Tu nie ma się nad czym zastanawiać. Wcześniej już kolej poprzecinała Jar Raduni wzdłuż wielokrotnie i ten mały przesmyk nie będzie miał większego znaczenia.

12:01, 08.12.2021

zizizizi

2 0

To takie rozwiązanie można zaproponować w Starostwie w Kartuzach lub do Marszałka Pomorskiego w Gdańsku

12:28, 08.12.2021

infoinfo

11 7

firmy wysypują i zakopują śmieci po lasach blisko jezior, w Gdańsku deweloper dostał zgodę na wycięcie ZABYTKOWEGO parku a wy się jakiś jarem przejmujecie...

16:38, 07.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZielonyZielony

8 6

Jar Raduni i tak jest zdewastowany. Jak i chyba wszystkie mosty i mosteczki na tej rzece.

16:41, 07.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

TerazTeraz

8 1

Tylko że działać trzeba teraz na etapie planowania a nie po , bo potem będzie za późno i znów wszyscy będą płakać że trzymają rękę w nocniku a inni będą się cieszyć że zarobili milony kosztem przyrody i posadza k.... kilka sadzonek i klombów z kwiatami.

18:10, 07.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Piotra Fikusa z pdo Piotra Fikusa z p

12 1

Wy tam lepiej byście się wzięli za ochronę środowiska w powiecie. Pozwalacie by Lasy Państwowe trzebiły nasze lasy nawet w kompleksach Natury 2000 , Prokowo , czy nad Jeziorem Białym . Gaj w Kartuzach wycinany , lasy w okolicach Kos i Burchardztwa, Kalisk rżnięte, aleję wiekowych topoli będących pomnikami przyrody wraz z Andrzejem Bystroniem radnym wyciąć próbujecie , a teraz przymiarka do Jaru Raduni . Zamiast chronic naturalny skarb zgadzacie się nawet biernie na ta dewastacje .WSTYD !!! NIE WARTO OSZCZĘDZAĆ NA NATURZE TO NIGDY SIĘ NIE ZWRACA !!!

18:29, 07.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Teraz@Teraz

4 1

przecież to jest stary pomysł.. o tym była mowa 4..5 lat temu ? niech ktoś mnie poprawi. Niczego w tej sprawie nie zrobiono a Kartuzy i Żukowo powiedziały jasno że złamanego zyka nie dadzą i mają to gdzieś.

Wtedy problem był koszt mostów nie przyroda.

19:16, 07.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

ReferendumReferendum

4 4

Rozpisać referendum jaki wariant ma być wybrany.

A lud zdecyduje.

Tylko niech kościół się do tego nie miesza.

21:35, 07.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

PhiPhi

1 0

Lud jest za głooopi.

08:31, 08.12.2021

WłaścicieleWłaściciele

4 3

A może to właściciele posadowionych tu domów i chacjend będą blokować budowę estakady tu w najkrótszym odcinku... najlepiej pasującym.
Jaka natura 2000 tu sa domy i budynki... ktoś chyba oszalał. Liczy się interes społeczny a nie kilka jednostek.

23:18, 07.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

Interes społecznyInteres społeczny

5 2

Interesem społecznym jest zachowanie rezerwatu w takim stanie jak jest teraz dla natury i naszych dzieci. Jak można myśleć inaczej ?Niech robią estakady ale nie tam gdzie jest rezerwat na polach i nieużytkach .

09:26, 08.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

zenekzenek

2 4

Najwazniejsza jest droga na ktora czekaja kierowcy zeby odblokowac Zukowo natura odrosnie

10:44, 08.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

miszcz logistykimiszcz logistyki

1 2

DK20 od Glincza podrasować do Ski
na wysokości Borcza zrobić węzeł - pociągnąć zupełnie nową droge przez Trątkownicę (tuż przed jarem) przez Mezowo i Burchardztwo i się wbić w rondo obwodnicy kartuskiej (ono tam czeka na jeden kierunek od lasu)
jar nie zniszczony, wszyscy szczęśliwi - no może poza zaoranym Burcharsdztwem ;)

11:25, 08.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

SCESCE

3 1

zamiast półsrodków może czas na wyznaczenie drogi krajowej GP do Kartuz i dalej do Sierakowic podpietej do OMT i zrealizować na poczatek odcinek Kartuzy - Żukowo, przynajmniej wyznaczyć i zostawić rezerwę. Pomorze nie będzie tracić mieszkańców - więcej przeciwnie, potrzebujemy dróg z wysoką przepustowością, również na Kaszubach

15:57, 09.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

ASAS

2 1

tunel i po sprawie

23:30, 09.12.2021
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%