Zamknij

Borkowo. Mieszkańcy zdruzgotani wycinką drzew. Obawiają się, że to dopiero początek

13:16, 22.09.2023 Aktualizacja: 14:03, 22.09.2023
Skomentuj fot.W.D. fot.W.D.

Przyszli pilarze i zaczęli wycinać drzewa jedno po drugim. Wykarczowali wszystko. Właściciel mówił, że ma zgodę i już. Najbardziej obawiamy się, że powstanie tam duży budynek, jakiś pensjonat, czy hotel, który całkowicie zaburzy charakter tej okolicy - mówią mieszkańcy Borkowa, którzy zamierzają protestować przeciwko dalszej degradacji obszaru wokół jeziora Głębokiego.

Mieszkańcy Borkowa mówią, że są zdruzgotani tym, co dzieje się w ich okolicy. Właściciel jednej z działek w pobliżu jeziora Głębokiego niedawno usunął z niej niemal cały drzewostan. Zdaniem mieszkańców to przygotowanie do inwestycji, która miałaby zostać na tym terenie. 

- Tak naprawdę to jest skutek decyzji o zniesieniu Kartuskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Raduni, którym objęty był ten teren - mówi pan Piotr, mieszkaniec Borkowa. - Przepisy, które gwarantowały mieszkańcom spokój i zapewniały ochronę przyrody zostały zniesione, a tym samym otwarta została możliwość możliwość budowania potężnych obiektów na tych terenach. Wycinka drzew, o której mówimy nie byłaby możliwa, gdyby ten obszar nadal podlegał ochronie.

Rzeczywiście, spora działka na wzgórzu nieopodal jeziora została niemal ogołocona z drzew. Sprawa mocno poruszyła lokalną społeczność. 

- To nie jest prawda, że tam były tylko jakieś samosiejki - mówi jedna z mieszkanek. - Pamiętam doskonale, jak na tym terenie były sadzone drzewa. Powstał piękny las, codziennie było słychać ptaki. Teraz nie ma nic. Ptaków już nie słychać.  

Mieszkańcy najbardziej obawiają się jednak tego, co planuje inwestor.

- Rozmawiałem z właścicielem działki i mówił, że zamierza postawić w tym miejscu domki lub przyczepy kempingowe. Ale trudno w to uwierzyć. Nikt nie robi tak potężnych nakładów finansowych, by postawić kilka przyczep kempingowych. Po drugie, nie byłoby wówczas potrzeby usuwania całego zadrzewienia. Podejrzewamy, że cel jest zupełnie inny i obawiamy się, że powstanie tutaj potężny obiekt, który całkowicie zaburzy charakter tej okolicy - mówi pan Piotr. 

Mieszkańcy Borkowa uważąją, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który jest obecnie procedowany, stwarza duże możliwości dla deweloperów. Ich zdaniem wszelka zabudowa w bliskim sąsiedztwie jeziora oznacza degradację środowiska w tej części Kaszub. 

- Procedowany jest plan zagospodarowania przestrzennego i ta działka, na której wycięto drzewa, może zostać przekształcona na mieszkaniową. Jesteśmy przekonani, że w momencie, gdy plan zagospodarowania zostanie uchwalony, to w tym miejscu rozpoczęta zostanie inwestycja w normalne domy mieszkalne, a nie letniskowe - mówi pan Piotr. 

[ZT]47329[/ZT]

Jak podkreślają mieszkańcy, jest szansa, by ochronić tereny w Borkowie, okolice jeziora Głębokiego, ale nie tylko. 

- Tak naprawdę burmistrz z radą gminy może jedną uchwałą powołać na tym terenie zespół przyrodniczo-krajobrazowy - mówi pan Piotr. - Podejmujemy działania, by ten zespół obejmował cztery jeziora, bo każde z tych jezior ma swoje walory i zasługuje na ochronę. Zbliżają się lata wielkiej suszy. To się już dzieje, to widać już chociażby po tym, jak bardzo obniżył się poziom wody tego jeziora. Nie możemy więc dopuścić do dalszej degradacji przyrody. 

Zdaniem Marioli Zmudzińskiej, radnej Rady Miejskiej w Żukowie, gmina w tej sprawie powinna wsłuchać się w głos mieszkańców. 

- Działanie samorządowców może przyczynić się do tego, że te tereny wszyscy stracimy. Dlatego obiecaliśmy mieszkańcom, że podejmiemy działania, by zespół przyrodniczo-krajobrazowy dla tego obszaru został ustanowiony. Szkoda, że nikt nie prowadził rozmów i konsultacji z mieszkańcami. W tej chwili dostajemy imienne i anonimowe zgłoszenia od osób, które są zaniepokojnei tym, co się dzieje - mówi radna. 

Radni podkreślają też, że wiele osób złożyło już uwagi do procedowanego planu zagospodarowania przestrzennego. Wiele z nich okazało się bardzo trafnych i zostały uwzględnione. 

- Około 116 uwag już wpłynęło. Mieszkańcy zyskali możliwość reakcji, mogli złożyć swoje wnioski i uwagi, a z reguły jest tak, że ludzie nie wiedzą nawet o tym, że coś się dzieje, że jakieś plany są opracowywane - mówi radny Adam Okroj. 

[FOTORELACJA]28176[/FOTORELACJA]

Urząd Gminy Żukowo w reakcji na ostatnie publikacje dotyczące tej sprawy podkreśla, że Kartuski Obszaru Chronionego Krajobrazu, został zniesiony Uchwałą
Sejmiku Województwa Pomorskiego, bo uznano, że "(...) obszar ten uznany za jeden z najbardziej przekształconych obszarów chronionego krajobrazu w województwie pomorskim (...)" oraz, że "(...) pod wpływem intensywnego rozwoju funkcji osadniczych i produkcyjno-usługowych pierwotny, rolniczy charakter tego obszaru został w znacznej części zatracony, a tradycyjny krajobraz wiejski został zamieniony w krajobraz podmiejski (...)"

UG Żukowo informuje także, że część Borkowa sąsiadująca z jeziorem Głębokim i Karlikowskim objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Samorząd podkreśla też, że obszary przeznaczone pod inwestycje są już w znacznej mierze zagospodarowane:

(...) Tereny inwestycyjne występujące w pośrednim otoczeniu jeziora tj. tereny mieszkaniowe i mieszkaniowo – rekreacyjne niemal w całości są zainwestowane. Teren niezainwestowany stanowi obszar działki nr 267/1, który jest przeznaczony na funkcje terenu usług rekreacji i kąpieliska jak również funkcji związanych z obsługa plaży, kąpieliska, przystani na którym dopuszcza się m.in. szatnie, natryski, pomieszczenia socjalne, administracyjne, hangary do przechowywania sprzętu pływającego (...) - czytamy w piśmie zastępcy burmistrza gm. Żukowo Tomasza Szymowiaka. 

Zdaniem samorządu "niezrozumiała jest obawa dotycząca zabudowy 'górki' ogromnymi hotelami i to przy lustrze wody". Tomasz Szymkowiak, zastępca burmistrza gminy Żukowo w swoim piśmie podkreśla też, że wycinka drzew prowadzona była na terenie jednej działki, która nie stanowiła obszaru leśnego. 

(...) Jeśli chodzi o znaczącą wycinkę drzew prowadzoną w ostatnim czasie w rejonie Jeziora Głębokiego, to jest to wycinka dokonana na terenie działki ewidencyjnej nr 417, więc nie w bezpośrednim sąsiedztwie jeziora oraz nie obejmuje ww. terenu rekreacyjnego, na podstawie zgłoszenia właściciela nieruchomości z dnia 23.05.2023 r. Warto jednocześnie zaznaczyć, że teren wycinki nie stanowił obszaru leśnego, lecz powstał najprawdopodobniej jako samozasiew. Zgodnie z danymi ewidencji gruntów na dzień zgłoszenia przedmiotowa działka stanowiła użytek rolny (kl. RV i RVI) (...) - czytamy w dokumencie. 

Samorząd zapewnia też, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wyklucza możliwość budowy obiektu usługowego. UG Żukowo podkreśla też, że przystąpiono do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Borkowa dla terenów w sąsiedztwie jeziora Głębokiego i Karlikowskiego, rejonu ulic Kartuskiej i Nowowiejskiej.

(...) Obecnie trwa opracowanie przedmiotowej zmiany. Głównym założeniem projektowym jest dostosowanie zapisów, ustaleń mpzp do obecnych standardów. Nie przewiduje się znaczących zmian w stosunku do obecnego zagospodarowania (...) - czytamy w piśmie UG Żukowo.

Mieszkańcy Borkowa, z którymi wczoraj rozmawialiśmy chcą się jednak dokładnie przyglądać opracowywanym planom miejscowym, ale i poczynaniom potencjalnych inwestorów. 

- Nikt nie zechce przyjeżdżać na Kaszuby, jeśli pozwolimy, by wszystko zostało zabudowane i zabetonowane. Co komu po widoku na jezioro, jeśli za chwilę tego jeziora może nie być, albo jeśli ten widok zostanie zarezerwowany tylko dla wąskiego grona osób - mówią mieszkańcy. 

 

(W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(41)

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Betoniarnia Betoniarnia

22 1

A w Kartuzach które słyną z tego że są otoczone lasami i mają kilka jezior położonych na swoim terenie z blokami niedługo dojdziemy do wody . Co tu się nie robi dla swojego ulubionego dewelopera

13:55, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

????????

13 2

Ciekawe kto jest właścicielem tej działki ?
czy są wydane na tę działkę warunki zabudowy ?
czy Pan Szymkowiak może powiedzieć konkretnie co planuje inwestor ?
dobrze że na wiosnę wybory i co niektórym w Urzędzie powiemy dziękujemy.

13:55, 22.09.2023
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

WyboryWybory

8 0

TO ZAPYTAJCIE Okroja co tam zaplanował w 2012 roku jak żądził gminą

15:59, 22.09.2023

JanuszJanusz

5 5

Moje pole mogę robić z nim co chce
A ptaszki polecą na inne drzew.przeszkadza mieszczuchom ,którzy tam mają mieszkają,

18:05, 22.09.2023

Osiedle Osiedle

9 1

Jakiś czas temu bylo ogłoszenie o sprzedaży domów bo powstanie osiedle wielorodzinne w tym rejonie z terminem na 2025r

14:01, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TurystaTurysta

8 14

Tak tak okres wyborczy więc teraz okazja do bicia piany i jeszcze większego skłócania mieszkańców . Jest plan, jest zgoda urzędników to co inwestor i właściciel terenu ma jeszcze przedłożyć wszystkim żeby mógł robić to co ma w planach . Niby wszyscy krzyczą !!!!! Własność to rzecz święta to jakim prawem ktoś ma bojkotować moje decyzje . Gdy u sąsiadów zachodnich wycinali stu letni las dębowy to protestowali wszelkiej maści „ekolodzy” lecz bardzo szybko z nimi służby porządkowe zrobiły porządek . Tego właśnie wymaga demokracja .

14:07, 22.09.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Deweloper nie turystDeweloper nie turyst

1 0

Jak sam zauważyłeś. Jest plan deweloperów i zgoda urzędników, więc można zrobić wszystko co przyjdzie Wam do głowy.
Zabudować co się da bez patrzenia na skutki dla środowiska.
Tak zostały zniszczone jeziora w Kartuzach.
Teraz chcą je naprawić za 62 mln PLN.
Tu chcecie zrobić to samo ?
Urzędnicy dziś nimi są ale po wyborach może już ich nie być.
To suweren jest ważny w naszym kraju i trzeba Wam o tym przypomnieć.
Dość patodeweloperki.

07:00, 23.09.2023

Ale ze co Ale ze co

11 1

Jechać zobaczyć ulicą kolonijną nad jar Raduni w Borkowie jak wyp....lili cały las . Tam nie widzą to szumu nie ma. Jak ktoś chce mam zdjęcia z drona może redakcja zechce

14:15, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Niestety Niestety

12 4

Burmistrz Was nie posłucha. Deweloper płaci lepsze podatki.

14:21, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mieszkaniec Mieszkaniec

10 6

Chrońmy to co zostało, bo za chwile nie będzie gdzie pospacerować czy pobiegać

14:25, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jak zwykleJak zwykle

10 4

Mieszkańcy dowiadują się ostatni. Ta sytuacja wiele pokazuje i w sumie wyjaśnia...

14:31, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Czas na zmianę Czas na zmianę

8 4

Na szczęście niedługo wyboru i czas na zmianę!

14:33, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LasLas

10 2

Nikt normalny nie wycina całego drzewostanu jeśli chce wybudować domki

14:35, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Macórat IwestMacórat Iwest

8 2

Pewnie szykują już koparki i dzielą skórę na niedźwiedziu

14:37, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WaldekWaldek

10 3

To na to wychodzi że w gminę żukowo żądzą deweloperzy a zwykli mieszkańcy nie mają nic do powiedzenie brawo Panie Kankowski już nie długo wybory ........

14:40, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

IrenaIrena

8 3

W Żukowie Kankowski robi to samo pozwala dewelopera na wszystko a ludzi ma w dupie

14:42, 22.09.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BlokBlok

2 0

Pan Makurat,nie potrzebuje kankowskiego na wtyki wyzej

18:17, 22.09.2023

MasakraMasakra

13 1

Przy jarze Raduni wycięte wszystko w pień. Gdzie jest Basia Nowacka która odwiedzała nasze wycięte lasy. Ma ktoś namiar do niej ?

14:50, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TeresaTeresa

13 6

Aż strach pomyśleć co by się działo w Gminę Żukowo, gdyby Radna Zmudzińska nie patrzała obecnemu Burmistrzowi na ręce, mam nadzieję , że ta kobieta wystartuję w wyborach na wiosnę i pogoni tego króla deweloperów z naszej pięknej gminy

15:03, 22.09.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

EnergaEnerga

5 3

Może ta pani zbuduje elektrownie tak jak w Ostrołęce ma w tej firmie doświadczenie, przecież była wiceprezezem w tej spółce

16:02, 22.09.2023

RadnyRadny

13 2

Niech pan Okrój powie co uchwalili z panem Żurawiczem w 2012 roku jak przewodził radzie i tę budowę pensjonatu załatwił

15:07, 22.09.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

IrenaIrena

4 6

A czy to ważne co było 15 lat temu??!!
Od 10lat rządzi ekipa Kankowskiego i co robią?! Niszczą lasy, chcą dać budować osiedla na ekofarmie, itp.!!! Proszę dać choć jeden przykład gdzie Pan Radny Okrój pozwolił wyciąć choć kawałek lasy pod dewelopera?!?!

15:37, 22.09.2023

Anna g.Anna g.

7 0

Dlaczego mój komentarz został usunięty ? To jest ograniczanie wolności wypowiedzi !!!

15:44, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BorkowoBorkowo

16 0

Dlaczego właściciele domków nie wspomną o tym, że sami aktywnie utrudniają dostęp do jeziora?
Proszę spróbować pójść nad brzeg, wszędzie domki, jeszcze psami szczują  specjalnie.
Jedynie mała plaża nad Głębokim jeszcze się uchowała.

16:25, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kwestia gustu:Kwestia gustu:

11 5

Albo kilkanaście małych domków blokuje dostęp do jeziora, albo jedno wielkie domisko kilkupiętrowe będzie blokowało. Są różnej wielkości blokersi. Nie kocham ani jednych, ani drugich !! Wolę las, ciszę i czystą wodę - o co trudniej z każdym rokiem.

16:44, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WieśniakWieśniak

13 0

A co ci domkarze tam są panami kto ich tu prosił, przyszli klatki zbudowali i *%#)!& do jezior oczywiście ekologicznie. Niech się stąd zbierają do bloków a nie wpiepszają się co mam robić z moim polem

17:39, 22.09.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JoJo

7 0

Masz rację, zgadzam się z tobą

18:09, 22.09.2023

BorkowoBorkowo

3 6

Wszędzie koło jezior są pola campingowe lub pensjonaty jestem za

18:06, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

laslas

5 5

jesień Wasza wiosna Nasza
czy to jest początek końca Panów Szymkowiaka i Kankowskiego ?

20:03, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GochaGocha

8 3

Oj gdzie teraz pancia wyjdzie z pieskiem? No nie do swojego ogródka przecież ! A ta radna niech idzie rondo blokować.

20:20, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

grenkovitzgrenkovitz

6 0

chazarską mafię ciężko zatrzymać. Szekle są ich bogiem.

20:48, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Burmistrza nie mamy Burmistrza nie mamy

8 2

Brak chodników, brak infrastruktury, wszędzie jumby, dziury i deweloperzy ?

21:19, 22.09.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZapomniałeśZapomniałeś

2 0

Dodać i garby na drogach.

22:56, 22.09.2023

Byle do swojego garaByle do swojego gara

9 6

Rączka rączkę myje, jak można w takim miejscu dopuścić do takiej wycinki !!! Szok !
Burmistrz do dymisji, natychmiast

22:25, 22.09.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OooOoo

5 6

Burmistrza Na taczkę z gnojem go wsadzić i wywieść

22:49, 22.09.2023

Przygotuję Przygotuję

7 1

Teren według mojego własnego uznania a wy przygotujecie plan zagospodarowania przestrzennego do moich potrzeb .Tak to wygląda a czy kolejność nie powinna być odwrotna!!!Sprawa wymaga głębokiej analizy i jest wysoce zastanawiająca.

22:54, 22.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

John John

9 2

No i co z tego? Kupujesz ziemię i dysponujesz nią po swojemu. Proste. Najlepiej ingerować w stosunku do sąsiada. Swoje szambo lać do rowu, a sąsiadom bronić czegokolwiek. Kiedy w końcu w tym kraju będzie normalne prawo własności

01:11, 23.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%