Sprawa pomnika tzw. Iwana - radzieckiego żołnierza, który znajduje się w centrum Żukowa, ponownie została wywołana na sesji Rady Miejskiej w Żukowie. Radny Maciej Pająk zaapelował do burmistrz o wykreślenie obiektu z gminnej ewidencji zabytków.
O konieczności usunięcia pomnika znajdującego się przy ul. Gdyńskiej w Żukowie, zwanego "Iwanem", mówi się od lat. Po agresji Rosji na Ukrainę wzrosła presja na żukowski samorząd, by ostatecznie rozwiązać kwestię pomnika - jako symbolu totalitaryzmu i całkowicie usunąć go z przestrzeni publicznej. Apelowali o to mieszkańcy i lokalni samorządowcy.
Wielokrotnie podejmowane były próby, by usunąć pomnik z przestrzeni Żukowa. Pisano apele, petycje, odbywały się spotkania.
- Problemem formalno-prawnym jest to, że podlega to pod służby państwa. Występowałem do wojewody, pan wojewoda do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Odpowiedź była taka, że obiekt wpisany jest do umowy polsko-rosyjskiej. Nie uzyskałem na to zgody - mówił w 2023 r. ówczesny burmistrz gm. Żukowo Wojciech Kankowski.
Także radni nowej kadencji chcą, by Iwan zniknął z przestrzeni publicznej. Sprawę na wtorkowej sesji Rady Miejskiej poruszył Maciej Pająk, który zaapelował do burmistrz Marioli Zmudzińskiej.
- W nowej kadencji Rady Miejskiej powstał zespół roboczy, ponad podziałami, który ma jeden cel - likwidacji niechcianej wizytówki Żukowa, jaką jest pomnik żołnierzy radzieckich - poinformował.
Oświadczył, że zespół radnych odbył już kilka spotkań, m.in. z wicewojewodą, a kolejne są zaplanowane na przyszły tydzień. Jednak cały czas radni czekają na działania ze strony burmistrz gm. Żukowo.
- Z ogromnym zdziwieniem i rozczarowaniem przyjąłem fakt, że pomimo słów, które padały w kampanii wyborczej, że jest pani orędowniczką usunięcia tego pomnika, to jednak gdy przyszło do działania, to w tryby tej machiny, która pracuje nad usunięciem pomnika, jest sypany piach - mówił Maciej Pająk. - Dziś przychodzimy do pani z wnioskiem o wykreślenie pomnika z gminnej ewidencji zabytków. To jeden z potrzebnych kroków w procesie likwidacji. My ten pomnik usuniemy, a pytanie - po której pani stanie stronie? Czy stanie pani ramię w ramię z nami, którzy chcą go zlikwidować czy po stronie tych, którzy w imię partyjnych interesów składali hołd wrogiemu, totalitarnemu państwu? Prosimy tylko o pozytywne rozpatrzenie tego wniosku.
Na słowa radnego zareagował sołtys Przyjaźni Mariusz Chrzanowski. Stwierdził, że zadane przez radnego pytania są... obwinianiem burmistrz o chęć popełnienia przestępstwa. Maciej Pająk zaprotestował przeciwko takiemu wnioskowi.
- Proszę nie wkładać w moje usta jakichś słów o przestępstwach. Mogą one zostać źle zrozumiane - powiedział.
Mariusz Chrzanowski zaproponował również, aby pomnik zostawić, ale by pełnił zupełnie inną funkcję.
- Niech będzie on przeniesiony, niech nie będzie pomnikiem, ale eksponatem historycznym. Aby nasze dzieci i wnuki widziały, że taki czas kiedyś był, ludzie byli uciśnieni, robiono im krzywdę. Niech to zmieni miejsce, ale niech zostanie - jednak jest historia - podkreślał.
bączek14:10, 28.02.2025
Zajmijcie się dziurawymi drogami a nie pomnikiem
Ja bym się zastanawi14:25, 28.02.2025
...
Jan Trepczyk14:51, 28.02.2025
Pomnik Iwana? Człowieku ty już nawet nie dostrzegasz swojej prowincjonalnej żulowatości i stawiasz się na równi z tymi którzy spijają piwo pod drzwiami sklepu.
Użytkownik15:26, 28.02.2025
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Tarantula16:16, 28.02.2025
Opleść pajęczą siecią i przyklejać do niej złote cytaty, niektórych radnych
Dość! 16:19, 28.02.2025
Wypowiedź pana radnego Pająka, trąci naiwnym patriotyzmem. Mam nadzieję, że jak ruscy zaczną w nas walić, to będzie on pierwszym obrońcą Żukowa.
olaf g. 11:43, 01.03.2025
Nie. Pierwszym będzie marszałek Żukow.
Police16:22, 28.02.2025
Teraz nagle stał się ochroną pani Burmistrz? Smród leci, aż odoru z biogazowni nie potrzeba 💩
Turysta116:24, 28.02.2025
Panie radny Pająk czytałem i słyszałem o wielu bredniach oczywiście politycznych ale pan przebija wszystkich w kwestii historii i poszanowania prawa.
Proszę poświęcić chwilę aby dokładnie zapoznać się dlaczego ten pomnik tam został postawiony. Nie dla tego aby komuś przeszkadzał tylko dla tego że jest tam w pobliżu pochowanych 4 tyś. poległych żołnierzy w walkach z tym narodem „nazistowskim” hitlerowcami !!!!!!! Niemcami aby Żukowo i inne miejscowości mogły być wolne. Ci polegli jaki mieli wpływ na dalszy bieg historii???? A no taki że ich rodziny nigdy już nie mogły zapalić znicza na ich grobie ! Ale trzeba to zrozumieć a pan widocznie nie jest w stanie . Pomimo tak złych stosunków z państwem Rosja to nadal chcecie jeszcze bardziej zaogniać sytuację ??
Oby minister dziedzictwa nie wyraził zgody na tak *%#)!& decyzje bo zawsze są one dwustronne ale to trzeba rozumieć a z tym mamy problem jako Polacy .
Turystka16:39, 28.02.2025
Cmentarz, a pomnik można od siebie oddzielić. Świeczki może tam palić, kto chce. Ruscy wiadomo, wyzwalali, owszem, lecz dla siebie. Jednocześnie gwałcili, kradli i niszczyli, bo dla nich tu były Niemcy. Pomnik jest okropny, wielki, wyzwalający traumy, wspomnienia cierpień. Jest niepotrzebny, bo wręcz zasłania cmentarz.
his18:13, 02.03.2025
@turysta Do ignorantów historycznych prawdziwymi argumentami nie przemówisz , musieliby te wojenna rzeczywistość przeżyć , aby cokolwiek zrozumieć. Obawiam się , że na wojnie byliby pierwszorzędnymi szmalcownikami.
To szantaż16:25, 28.02.2025
Obrzydliwe, jest to, co powiedział ten Pająk. Usunięcie pomnika, to nie są kompetencje Burmistrza.
Ojej00:20, 01.03.2025
Się nie popłacz razem z tą swoją burmistrz
Ela 5516:37, 28.02.2025
Czemu Kankowski jak był Burmistrzem przez 10lat go nie usunął znowu robią propagandę wszystko żeby dr dokuczyć Pani Burmistrz tragedia tych radnych powinno się odwołać działają na szkodę Gminy.!!!
JolkaMajolka17:41, 28.02.2025
Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Usunąć 16:42, 28.02.2025
W tym miejscu dać tylko jego zdjęcie i tablicę z informacją historyczną ku pamięci. Cmentarz zostawić. Teraz nawet mało kto wie, że tam jest cmentarz, bo pomnik go zasłania i skutecznie od niego odstrasza.
Irka0016:46, 28.02.2025
To się nazywa obłuda tyle lat rządzilo zrzeszenie Kaszubskie i go nie usunęli..!! Zmudzińska jest dopieru par miesięcy Burmistrzem i już ją o to atakują do czego człowieka może doprowadzić z chęć zemsty i odbicia stołka.!!
Zyg-fryt17:33, 28.02.2025
To zrzeszenie kaszubskie to zamknięty klan interesów..popierają swoich choć jest to przeciwne interesom gminy . NIECH DOTRZE t o w końcu do tego klanu wzajemnej adoracji ,że ci Nowi to też z pokoleń Kaszubi a Ci z innych stron to też Polacy i płacą podatki tak samo jak "klan" i chcą dobrze dla Całej społeczności..a sami chcą żyć w spokoju I uczestniczyć w życiu KASZUBÓW..POZDRAWIAM .
Tonia22:53, 28.02.2025
Bo są Kaszubi i jest Zrzeszenie. Pierwsi chcą wspólnoty samorządowej i fajnej gminy dla wszystkich, a drudzy tylko dla siebie.
Hieronim16:48, 28.02.2025
Władze pomorskiego zapomniało Polsce oni są zawieszeni pomiędzy ruskim ***** *** a rondem Wolnego Miasta Gdańsk dlatego trzeba zakończyć działania germano i rusofilów Trzeba wybrać polskie władze
Do Chrzanowski 16:51, 28.02.2025
Podobno żeś się Pan odmeldował???
Jo Inanna16:57, 28.02.2025
Wyrzucić na cmentarz historii .. nie na prawa ani podstaw by górował nad Żukowem .. nie chcemy patrzeć na tą swołocz która gwałciła nam matki,i babki ...wywoziła Polaków na Syberię.. nie pamiętacie..?.nie wiecie ? Czy jesteście zachowawczymi tchorzami ..
olaf g. 11:46, 01.03.2025
Pisz za siebie ignorancie.
Użytkownik18:00, 28.02.2025
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Żukowo.....18:27, 28.02.2025
Lepiej żeby zajęli się szukaniem pieniędzy na basen
Pomnik19:16, 28.02.2025
ten został wykonany z piaskowca i wyszedł z pod dłuta artysty Pana Gajdy.Cały projekt obecnie spornego obiektu był uzgadniany w KG PZPR w Zukowie oczywiście przy namaszczeniu władz wojewódzkich itd.Cmentarz w szczycie panującej komuny odwiedziła Rosjanka składając hołd z wielkim płaczem swojemu tam pochowanemu synowi który nazywał się starszyj lejtnant Iwan Wasilewicz Łabutin! Reasumując to tak dla przypomnienia trochę historii.
# pomnik 20:09, 28.02.2025
Zostawić pomnik a usunąć kretyńskie garby !
Nie22:43, 28.02.2025
Garby są potrzebne. W Przyjaźni na drodze powiatowej usunęli i znowu wszyscy jadą jak szaleńcy przez teren zabudowany i nawet na przejściu dla pieszych się nie zatrzymują, kiedy trzeba.
# nie 08:07, 01.03.2025
To policji w tym kraju nie ma, buraku ?
Nie ma09:36, 01.03.2025
Skoro nawet policjant był sołtysem .
Malinowa 20:22, 28.02.2025
Czy naprawdę nie ma ważniejszych rzeczy do zrobienia w gminie Żukowo? Ten pomnik jest częścią naszej historii nie wiem co komu on to przeszkadza ja bym zdjęła tą czarną folię z niego, tam jest pochowanych bardzo dużo żołnierzy radzieckich został on dla nich postawiony jest symbolem koszmaru II wojny światowej niech stoi żeby przypominał żeby do tego nigdy więcej nie doszło.
Psychologia 22:48, 28.02.2025
Ja uważam, że za dużo się nam przypomina o martyrologii. Robi się to specjalnie, żebyśmy się bali i byli smutni. Cmentarz tak, a pomnik nie.
Wuj09:52, 01.03.2025
A postaw go sobie na podwórku i składaj hołd narodowi, który pogardza Polską od czasu, kiedy udało mu się nas zniewolić.
Baniaki20:38, 28.02.2025
Pająk, weź się do roboty. Minął rok a tu nic nie zrobione w Baninie.
@Ela 5521:58, 28.02.2025
Za Kankowskiego gmina próbowała usunąć ten pomnik, ale bardzo dziwnie zachował się wojewoda nomen omen z pis, bo nie było jego zgody. Było sporo artykułów o tym
Kolega 22:33, 28.02.2025
Czyli ten, co Kankowski robił sobie z nim tak dużo zdjęć???
Do radnych07:36, 01.03.2025
Czy wy nie macie o czym innym gadać tylko o pomniku zajmijcie się sprawami ważnymi my obywatele mamy was uczyć???
olaf g. 11:45, 01.03.2025
Sprawy ważne leżą i kwiczą, podobnie jak gospodarka polska. O to właśnie mu chodzi, żeby odwracać uwagę ludzi od spraw ważnych i nie rozwiązanych.
Pisiorek 08:16, 01.03.2025
Trumpek wczoraj pogonił małego banderowca, Putin ma niezłą bekę z tego banderowskiego faszysty. Tak trzymać! Wołyń pamiętamy !
Nie bać tu....13:01, 01.03.2025
Dla upamiętnienia tuskomatłkowszyzny wyryć na pomniku symbol obecnej władzy ***** ***
K@szeba14:27, 01.03.2025
lepiej zajmijcie się eksmitowaniem ukraińców, ten postument nikomu nie zagraża, natomiast banderowscy ukraincy już tak!!!!!!
Użytkownik15:44, 01.03.2025
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Trump08:42, 02.03.2025
Żadni żołnierze a zwykli złodzieje i gwałciciele, ruski soldat tym zapisał się w pamięci Kaszubów. Pomnik usunąć, a cmentarz zaorać tak jak to ruscy niedawno zrobili. Pamiętajcie dobry ruski to martwy ruski!
Pisiorek 12:37, 02.03.2025
Racja, Rosjanie i Jankesi mordują bardziej humanitarnie.
Użytkownik11:15, 02.03.2025
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Cichy16:27, 02.03.2025
Pomnik zostawić ale obok duża tablica z wyjaśnieniem dlaczego tu stoi i dlaczego jest to kontrowersyjne.
Najprościej wywalić symbol a z nim pamięć tego co było dobre a zwłaszcza o zbrodniach jakie wtedy sie pojawiły.
Ja07:35, 03.03.2025
Usunąć Iwana !!!
Kartuzianin 08:31, 03.03.2025
Usunąć pomnik Iwana i postawić pomnik Zeleńskiemu
Antykacap18:04, 03.03.2025
Przerobić Iwana na kruszywo drogowe!
Chybcikiem, bo przypomina tą morderczą nację...
DPG07:13, 04.03.2025
Chłopie zajmij się sprawami ludzi którzy cię wybrali. Wybrało cię Banino. I dalej chodzimy w błocie a dzieciaki idą do szkoły poboczem bez chodników , szkoła nie ma boiska i tak dalej i tak dalej. Kogo obchodzi załosny PRLowski pomnik w jakimś tam Żukowie . Śmiech na sali
Użytkownik11:26, 04.03.2025
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
5 5
trzeba go przerobić na naszego żołnierza bohatera.
4 3
na gruz