Zamknij

Rozpoczyna się "sezon" na rekolekcje w szkołach. Czy są obowiązkowe i potrzebne?

13:47, 14.03.2025 Aktualizacja: 13:49, 14.03.2025
Skomentuj fot.kolaż.oprac.W.D. fot.kolaż.oprac.W.D.

Okres Wielkiego Postu to czas, gdy zarówno w parafiach jak i w szkołach organizowane są rekolekcje dla uczniów. Nadal najczęściej odbywają się one w czasie, który normalnie byłby przeznaczony na zajęcia szkolne. Warto pamiętać, że kwestię organizacji rekolekcji także regulują przepisy. 

Rekolekcje wielkopostne mają już za sobą m.in. uczniowie Zespół Szkół na Wzgórzu Wolności w Kartuzach. Dzisiaj ostatni dzień rekolekcji mieli zaś uczniowie Liceum Ogólnokształcącego przy  ul. Klasztornej w Kartuzach. Spotkania dla uczniów odbywały się w kartuskiej kolegiacie. 

Wiele szkół podstawowych i ponadpodstawowych będzie dopiero organizować tego rodzaju wydarzenia. Bywa, że rekolekcje odbywają się w kościołach, ale bardzo często tego rodzaju spotkania organizowane są bezpośrednio w szkołach. 

Kwestię organizacji rekolekcji regulują przepisy, a dokładniej "Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach".

Zgodnie z zapisami rozporządzenia "Uczniowie uczęszczający na naukę religii mają prawo do zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia trzydniowych rekolekcji wielkopostnych, jeżeli rekolekcje te stanowią praktykę danego kościoła lub innego związku wyznaniowego. W czasie trwania rekolekcji szkoła nie jest zwolniona z realizowania funkcji opiekuńczej i wychowawczej".

Fundacja Wolność do Religii, do której bardzo często kierowane są zapytania odnośnie zasad i sposobu organizacji rekolekcji w szkołach, wyjaśnia na swojej stronie internetowej, że to nie dyrektor szkoły powinien się zajmować organizacją rekolekcji wielkopostnych "ponieważ jest organem władzy publicznej".

Tym powinni się zajmować przedstawiciele kościoła lub danego związku wyznaniowego. Dyrektor szkoły powinien zaś zostać powiadomiony przez organizatorów rekolekcji o ich terminie co najmniej miesiąc przed ich rozpoczęciem. 

Fundacja zwraca też uwagę, że w szkołach publicznych, gdzie nie wszyscy rodzice wyrazili wolę uczestniczenia dzieci w nauce religii, "nie jest możliwie sprawowanie kultu religijnego jakiegokolwiek wyznania". Działanie wbrew tej zasadzie stanowi bowiem naruszenie zapisów Konstytucji. 

Raz po raz rodzą się wątpliwości odnośnie zajęć dla uczniów, którzy nie uczestniczą w lekcjach religii. Fundacja przypomina, że takie osoby zobowiązane są do udziału w zajęciach szkolnych, bo "w czasie trwania rekolekcji szkoła nie jest zwolniona z realizowania funkcji opiekuńczej i wychowawczej".

Organizacja podkreśla też, że uczniowie uczęszczający na lekcje religii, mają prawo skorzystania z rekolekcji, ale nie ma takiego obowiązku. Tym samym nie można sprawdzać obecności na rekolekcjach lub ingerować w to, kto brał w nich udział, a kto nie. 

O kwestię organizacji rekolekcji w szkołach lub w czasie zajęć lekcyjnych zapytaliśmy Piotra Pawłowskiego, radcę prawnego i koordynatora inicjatywy Świecka Szkoła

- Początek sezonu organizowania rekolekcji w szkołach to dobry moment, żeby przypomnieć, że obecność wydarzeń religijnych w publicznych placówkach edukacyjnych to sytuacja patologiczna, która nie powinna mieć miejsca w świeckim państwie, jakim jest Polska - podkreśla Piotr Pawłowski. - Mieszanie sacrum i profanum nie jest korzystne z punktu widzenia pedagogicznego i należy mieć nadzieję, że po bardzo dobrej decyzji Minister Edukacji Narodowej o ograniczeniu o połowę wymiaru katechezy w szkole, na agendzie ministerstwa pojawi się także temat zmiany właściwego rozporządzenia w kierunku całkowitego zakazu organizowania jakichkolwiek wydarzeń o charakterze religijnym w placówkach oświatowych.  

(W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(29)

HorheHorhe

6 12

ale jak to tak? do dzieci? ludzie z "tych" środowisk

15:09, 14.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kolejne Kolejne

21 6

Wyznania psychola z ek -czysta patologia

15:25, 14.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

HorheHorhe

3 7

właśnie i oni z tym do dzieci, do szkół chcą, jak to tak?

15:34, 14.03.2025

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


W czym problemW czym problem

27 16

Rekolekcje są dla chętnych. Jest ich coraz mniej min dlatego że rodzice nie dbają o duchowa kondycję swoich dzieci bo sami jej nie posiadają. Będzie wojna albo inne nieszczęście kościoły się zapełniono jak twoja to do Boga a dziś chulaj duszo pikla nie ma. Od skrajności do skrajności.

17:40, 14.03.2025
Odpowiedzi:4
Odpowiedz

Co to jestCo to jest

4 6

Duchowa kondycja? Serio pytam

04:40, 15.03.2025

upup

6 7

to jest to co twój mózg nie ogarnia, tak samo z nauką, jasnym myśleniem i zdrowym rozsądkiem. Państwo totalitarne Tuska i Morawieckiego wraz z totalitarnymi mediami ciebie tego pozbawiło

07:39, 15.03.2025

antyanty

5 4

Faktycznie pikla nie ma.

13:36, 15.03.2025

................

2 2

A kiedy ci rodzice maja wysiadywac z dxiecmi godzinami w kosciele.Siedzeniem w kosciele rachunkow nie zaplaca.
Sactakie hiper pobozne rodziny co do kosciola biegaja ale przewaznie to ludzie co o kase sie martwic nie musza.

15:12, 15.03.2025

@W czym problem@W czym problem

17 16

Ale myślisz, że jak będzie wojna to kościoły przerobią na schrony czy jak? Bo ten twój wpis jakiś dziwny?

P.S. Podobno Bóg jest wszędzie. Kto ci powiedział że musisz iść do kościoła, żeby go spotkać?

17:46, 14.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NickNick

0 0

Podobno ..

11:12, 17.03.2025

ObserwatiObserwati

0 8

No fachowcy od wszystkiego dawajcie z tymi komentarzami

18:03, 14.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Tak na spokojnie Tak na spokojnie

23 21

Czemu tych rekolekcji nie mogą robić po lekcjach? W kościele albo w salce katechetcznej. Pewnie nie robią tego bo wiedzą że mało kto by przyszedł. A jak to jest w szkole to dzieciaki będą. Słabe to wszytko, takie na siłę robione. I po co? Szkoła to powinna być szkoła a modlitwy i rekolekcje niech są w kościele.

20:49, 14.03.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

DobrzeDobrze

3 1

... I dla tych, którzy chcą. A nie cała reszta przychodzi, bo mamusia kazała i nie ma co z najmądrzejszym synkiem kochanym zrobić. A ten nie wie gdzie jest i rozwala system, przeszkadza innym. Smutne to, ale prawdziwe.

00:14, 16.03.2025

OnOn

5 3

Kiedyz wreszcie zrozumieja, ze w tej edukacji jakikolwiek przymus czy zaklamywanie intencji jest pierwszym krokiem do odstraszania mlodych?

03:15, 16.03.2025

Kaszeba Kaszeba

19 4

Ciekawe jakiego wyznania jest Drewka pewnie jest jechowym typowy klakier

22:46, 14.03.2025
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Nie znamNie znam

5 7

Możesz przybliżyć co to jechowy typowy klakier?

04:39, 15.03.2025

grtgrt

11 2

jest lewakiem tępakiem

07:40, 15.03.2025

RomRom

2 3

Tylko się nie osraj

16:00, 16.03.2025

Tak dla reko!Tak dla reko!

9 13

Jako 100% lewak popieram rekolekcje! Nigdy na nie dotarłem, bo kto normalny by wysiedział cały dzień na słuchaniu kato-nawijki. Ale zawsze miałem z tego tytułu dodatkowe 3 dni wolnego od szkoły!

04:38, 15.03.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Nie mam nickaNie mam nicka

6 1

Nie cały dzień tylko godzinę.
Tak zapytam z ciekawości, ślub kościelny żeby pieknie było ?

17:31, 15.03.2025

Straszne. ..Straszne. ..

2 4

Nia puszczajcie dzieci to kościoła jeżeli sami nie chodzicie, to nie ma sensu. Prawo jest jakie jest.. matunie niech siedzą w domu i uczą manier swoje szkrabki najmądrzejsze. Pozwolcie chodzić tym, którzy chcą.

00:09, 16.03.2025

antykomuchantykomuch

20 10

nie martwcie się PeOfile seksualizacja dzieci u Nowackiej będzie przymusowa, przecież tego chcecie

07:36, 15.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

doh jodoh jo

13 11

ateisci lewacy kwicza Pan Bog nawet takich potrafi zbawic jak sie nawroca np na takich Wielkopostnych Rekolekcjach Szczesc Boze !

08:15, 15.03.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

To samoTo samo

4 4

Poziom Twojego intelektu poniżej mułu na dnie jeziora.
A tak wogole to kiedy ty się nauczysz po Polsku pisać?
Widać czasu masz dość, oglądasz sobie republikę, próbujesz powtarzać co na pasku zobaczysz a w każdym twoim wpisie i tak niedociągnięcia.
Może zacznij na trzeźwo komentarze pisac...

12:42, 16.03.2025

Pan JanekPan Janek

4 0

Panie doch jo, z pańskich wypowiedzi zionie miłością do bliźniego jak od sołtysa spirytusem.
Przemyśl Pan to, co przepisujesz z paska TVRepublika. Żal mi pana i jego ,,szerokich'' horyzontów myślowych. Pan operujesz jedynie nienawiścią, w pańskich wypowiedziach nigdy nie doczekałem się jakiejkolwiek merytoryki, zatem mniemam, że jesteś Pan nie całkiem ... chyba, że rozkazy i gotowce idą ze wschodu, no ale też radziłbym operować językiem polskim w sposób poważny, no chyba, że w szkole nie szlo panu i tak już zostało. Życzę panu myślenia.

07:39, 17.03.2025

OloOlo

5 13

Sezon na gusła i zabobony uważam za otwarty !

12:33, 15.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

#Olo matolo#Olo matolo

16 6

sezon na zabobony i gusła to był jak łaziłeś w maseczce, myśląc, że to cie uchroni prze wirusem 🤣 a wcześniej łaziłeś w przyłbicy 🤣🤣🤣🤣 i kto tu uprawia zabobon tępy lewaku..

13:20, 15.03.2025
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Tempy lewaku???Tempy lewaku???

4 3

Tępy to Ty jesteś i do tego pewnie za katolika się uważasz... Chyba pisowskiego...
Zakłamanie, fałsz, obłuda, obgadywanir i przede wszystkim chamstwo- to wyznaczniki Twojej wiary?

12:45, 16.03.2025

do buca powyżejdo buca powyżej

5 3

wole być katolikiem niż tępym lewakiem, obłuda to u twoich tęczowych idoli nazistów, hipokryto!!!!!!
czy do rekolekcji zmusza cię ktoś??? odpowiedź NIE, a do przymusowej seksualizacji dzieci przez twoją idolkę Nowacką tępy lewacki bucu już tak HIPOKRYTO!!!

16:18, 16.03.2025

Do buca wyżej.Do buca wyżej.

2 1

Ale żeś się odpalił.
Hipokryto?
Lewaku?
Skąd wiesz jakie mam przekonania?
Skąd wiesz jakie mam podglądy polityczne?
Po jednym wpisie potrafisz człowieka ocenić?
Uznajesz się za katolika, a wyzywasz innych...
Nazywasz kogoś hipokrytą, a bardziej to określenie pasuje do ciebie...
Miłego i spokojnego dnia

07:39, 17.03.2025

@doh jo@doh jo

3 4

Ale nawrócić na co? Możesz jakoś jaśniej? Sześć Bożen

16:23, 15.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

leoleo

9 2

Co za brednie. Bierut byłby zadowolony.

21:45, 15.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kato 😊Kato 😊

10 9

Jako katoliczka chciałabym, aby rekolekcje były dla dzieci po zajęciach. Nie przychodziłyby na nie dzieci, które nie potrafią się zachować w kościele i nie wiedzą co to jest kościół, bo rodzice nie chodzą, nie czują tego w tym momencie życia, ale trzeba je posłać, bo cóż ja z dzieckiem zrobię. I niby jestem katolikiem, ale tylko jak ktoś umrze, sobie coś w życiu się nadzieje. To jest takie zakłamanie...

00:00, 16.03.2025
Odpowiedzi:5
Odpowiedz

Obłuda Obłuda

4 1

Jezus woła wszystkich do siebie, zwłaszcza tych najmniejszych.

06:27, 16.03.2025

Do obłuda Do obłuda

3 2

Obłuda i zakłamanie to jest rodziców, którzy nie chodzą, a puszczają dzieci. To jest ich obowiązek wychować dzieci w wierze.

09:03, 16.03.2025

..............

5 2

Przez takich ludzi ktorym dzieci w kosciele przeszkadzaja duzo ludzi rezygnuje z pojscia do kosciola ze wzgledu na nietolerancje poboznych faryzeuszy.

10:49, 16.03.2025

PojterPojter

3 1

Ostro traktuje paniusie co zwracaja uwage ze im dzieci w kosciele przeszkadzaja.Zero tolerancji dla pouczen damulek

10:54, 16.03.2025

Niezrozumienie...Niezrozumienie...

3 2

Jeżeli dzieci przychodzą do kościoła z rodzicami to absolutnie nie przeszkadzają. Sama mam dzieci, które nie zawsze dobrze się zachowują. To jest normalne. Chodzi o rodziców, którzy nie chodzą do kościoła, ich dzieci nie wiedzą jak się zachować, a puszczają na rekolekcje szkolne. Bo co.... Nie będzie 100 % frekwencji? Niech rodzice się zdecydują czego chcą.

11:50, 16.03.2025

Znowu pan redaktorZnowu pan redaktor

10 2

Pan redaktorek ewidentnie ma problem z kościołem,kolejny artykuł żeby tylko atakować

07:47, 16.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Redaktorzyno lewaku Redaktorzyno lewaku

8 2

Gdybyś miał odrobinę oleju w tej propagandowej główce, to byś wiedział, że konkordat dający możliwość nauczania religii w szkołach podpisali twoi komuszy ziomale. Czep ty się Kwacha. Chciałbym napisać, żeś dziennikarz, ale się przejęzyczyłem i napiszę żeś kiep straszny I na koniec - jak każdy lewak bardziej niż ludzi kochasz kotki, zatem zapamiętaj ten cytat: "Kto męczy zwierzęta, nie jest nic wart, lecz kto zbytecznie zagaje ludziom ból, jest jeszcze mniej wart." Karol May

13:19, 16.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

CozCoz

1 0

Ten cytat na końcu to bardziej o tobie...

11:06, 17.03.2025

SmutneSmutne

10 2

Homo Homini Lupus
Tak Was razi kościół? Nikt nikogo do niczego nie zmusza. Pozwólcie robić to, co każdy uznaje za stosowne. Nie chcesz chodzić do kościoła, to nie idź i nie obrażaj tych, którzy z czcią i godnością chodzą.
Jesteś niewierzący, to po co idziesz ochrzcić dziecko, po co biegniesz z nim do Komunii Swietej, po co Tobie ślub w Kościele i składanie przysięgi przed Bogiem? To nie Bóg daje wam ślub, tylko to wy sami składacie sobie przysięgę w obecności Boga i świadków.
Masz wolną wolę, z której każdy człowiek po śmierci zostanie rozliczony.

14:39, 16.03.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

EsssssssssssaEsssssssssssa

2 4

A czy zapier......w robocie rodzice maja czas na bieganie z dziecmi do kosciola.Przy komuniii zmusza sie rodzicow do biegania z dziecmi do kosciola sto razy.Kto ma czas ludzie pracuja maja milion rzeczy do zalatwienia.Komunia to terror rodzicow i dziecka od wrzesnia do maja .Czyli cala 3 cia klasa.Po co yo komu.Ludzie klna i ida na mus do klechy aby tylko komumia byla.Zmuszanie to nie wiara

15:31, 16.03.2025

Pan JanekPan Janek

2 0

Uffff.... nareszcie sensowna wypowiedź. Już myślałem, że nigdy się nie doczekam. Pozdrawiam ciepło i POPIERAM.

07:46, 17.03.2025

Wuj z kijemWuj z kijem

3 3

Ja na rekolekcjach bylem oj nie pamietam nawet. Tak samo te wszystkie drogi krzyzowe to dzieci tez nie bede zmuszal do chodzrnia. W mojej rodzinie nikt konkretnie nie chodzi do kosciola.Nie wiem czemu mamy biegac na kazde swieto i co tam jeszcze jest.Glosno,tlumy ludzi nie lubie tego.Lubie spokoj a nie koscielny jazgot.Dzieci na rekolekcje nie ida bo ich nie zmuszamy.

18:39, 16.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SpiralaSpirala

7 2

Niechęci do kościoła I osób do niego chodzących jest cały czas nakręcana. Przypomnę ze wierzący płacą podatki jak wszyscy inni obywatele jest ich no.inalnie więcej niż tych nie wierzących przynajmniej tak mówią statystyki dlatego nie godzą się na taka dyskryminację ciemniaków lewakow. Dzieci mają prawo uczestniczyć w rekolekcjach pod opieką wychowawców w cAsie zajęć lekcyjnych czy się to komuś podoba czy nie jak się Ne podoba to siedzi w szkole i się uczy. To przecież takie oczywiste. Nikt nikomu łaski nie robi.

19:54, 16.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bartek87654bartek87654

6 2

To rodzice decydują co maja robić ich dzieci w czasie tzw rekolekcji.Opinie tej i kolejnej fundacji przedstawiają interpretację odbiegająca od zapisów w Konstytucji, wspierającą kolejną nagonkę na kościół i ludzi wierzących. Nikt nie wierzącym nie zabrania aby poszli na lekcje. Mam jako rodzic prawo do tego aby moje dziecko miało możliwość uczestniczenia w rekolekcjach.

19:56, 16.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@bartek87654@bartek87654

3 1

Pewnie poszliby na lekcje, ale lekcji najczęściej nie ma bo są... rekolekcje. I co ty na to?

09:36, 17.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZdziwionyZdziwiony

6 2

Mnie to cały czas dziwi, że kościół nie widzi, że traci dzieci, które naturalnie nie lubią być do niczego przymuszane

11:34, 17.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

#Zdziwiony#Zdziwiony

1 1

wyłącz TV to może twój mózg zacznie normalnie funkcjonować, bo na razie bredzisz jakieś androny

13:48, 17.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

aldomaldom

1 0

kler ma w tym największe zasługi. Lepsza edukacja w szkole niż na kolanach księdza.

08:19, 18.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Maciej z GdyniMaciej z Gdyni

1 0

Oczywiście, że są niepotrzebne, mało tego szkodliwe. Dziecko powinno wierzyć w siebie, swoje możliwości, w możliwości innych ludzi, umieć wykorzystywać wiedzę i odróżniać czyjeś słowa od tego co można zweryfikować zamiast wierzyć w mitologię semickich ludów pasterskich z epoki brązu tracąc własną podmiotowość zastępując ją protezą w postaci zabobonu. Jeśli dziecko zostanie zindoktrynowane religijnie to wyrośnie z niego dorosły bez odpowiedzialności zwalający winę za swoje porażki na nieistniejące postacie literackie z archaicznej książki fantasy.

16:30, 18.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Lola84Lola84

1 1

Religia w szkole powinna być wycofana. Nie rozumiem rekolekcji w czasie szkolnym. Mam wrażenie że żyjemy w jakimś Talibanie. Polaczki z muzułmanów się śmieją modlących się w Paryżu na ulicy a tu jest to samo. Msze z głośników poza kościołem drą jape bardzo głośno, rekolekcje w czasie normalnego programu zajęć. Czy kiedyś będzie normalnie?

16:02, 19.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%