Powiat kartuski ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji rozwoju tras rowerowych na terenie powiatu. Zawierać ma mapę obecnych i potencjalnych ścieżek. Na dokument ten złożą się finansowo wszystkie gminy powiatu kartuskiego.
Koncepcja składać ma się z dwóch głównych części: części inwentaryzacyjnej i części koncepcyjnej. Zawierać będzie inwentaryzację istniejących tras rowerowych oraz mapę istniejących, planowanych i potencjalnych ścieżek dla rowerzystów.
Dokument powstanie we współpracy z gminami powiatu kartuskiego. Każda z nich przeznaczyła na ten cel 18 tys. zł.
Jesienią ubiegłego roku udało się namówić wszystkie gminy, aby wspólnie z powiatem sfinansowały sporządzenie dokumentu określającego najważniejsze założenia i kierunki rozwoju rowerowej infrastruktury na terenie powiatu kartuskiego. Do marca tego roku gminy przyjęły uchwały o pomocy finansowej dla powiatu z przeznaczeniem środków na ten cel. Możliwe, że już w kwietniu rozstrzygniemy przetarg, a cała dokumentacja powstanie do końca tego roku - informuje Paweł Kowalewki, członek Zarządu Powiatu Kartuskiego. - Głównym założeniem koncepcji jest wskazanie docelowego, spójnego przebiegu systemu tras rowerowych uwzględniając trasy rowerowe istniejące, w trakcie realizacji oraz rekomendowane do realizacji z podziałem na hierarchię ważności poszczególnych inwestycji.
W ramach opracowania wskazane mają zostać m.in. punkty węzłowe połączeń tras rowerowych wraz z uwzględnieniem możliwości wykorzystania komunikacji pozwalającej na przewóz rowerów; dwa możliwe miejsca zlokalizowania specjalistycznych tras rowerowych tzw. singletracków.
Powstać ma mapa inwestycyjna planowanego zintegrowanego systemu tras rowerowych dla obszaru powiatu kartuskiego i oddzielnie 8 gmin w formie papierowej i elektronicznej oraz mapa interaktywna docelowego układu spójnej sieci tras rowerowych wraz z planowaną lokalizacją Miejsc Obsługi Rowerzystów i Miejsc Odpoczynku Rowerzystów.
Wskazana zostanie też szacunkowa analiza kosztów planowanych inwestycji tras rowerowych.
- Ten projekt to przykład dobrej współpracy wszystkich samorządów naszego powiatu, które wspólnie potrafią realizować zadania ważne dla mieszkańców - podkreśla Paweł Kowalewski.
Jednak nie wszyscy powiatowi radni akceptują taką formę sporządzenia dokumentu. Poprosiliśmy o krótki komentarz w tej sprawie radnego, który ma spore wątpliwości w tym temacie.
Sam pomysł stworzenia koncepcji rozwoju tras rowerowych jak najbardziej bardziej popieram. Z pewnością jest potrzeba stworzenia jednego dokumentu, który uporządkowałby stworzenie spójnych sieci ścieżek rowerowych. Wszyscy chcemy, aby również i w tej materii panował ład, a mieszkańcy mieli możliwość skorzystania z jeszcze lepszej turystyki rowerowej. Jednak mam wątpliwości, co do samej formy przygotowania tej koncepcji - mówi Arkadiusz Piernicki. - Zamiast zlecać opracowanie firmie zewnętrznej i wydawać na to spore środki publiczne, spokojnie można było wspólnymi siłami radnych, władz gmin, powiatu, sołtysów, rad sołeckich, działaczy społecznych, pracowników urzędów, itd. stworzyć jeden wspólny dokument dla wszystkich gmin, który również mógłby być przygotowany profesjonalnie i cel zostałby osiągnięty, a przy znacznie mniejszych kosztach. Wiele samorządów narzeka na słabą kondycję finansową i są zmuszone zaciągać kolejne kredyty lub emitować obligacje, a mimo to zdecydowano się na taki krok. Mieszkańcy w tej chwili nie potrzebują kolejnych skomplikowanych aplikacji, map, a potrzebują sieci bezpiecznych ścieżek rowerowych, których cały czas brakuje, aby podróżować do szkoły, pracy, na pociąg, czy też turystycznie wspólnie z rodziną. Z mojej strony i m.in. Jacka Fopkego czy Arkadiusza Langi, kilku mieszkańców padło już kilka propozycji nowych ścieżek, co dowodzi o tym, że była szansa, aby podejść do tematu inaczej.
W mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja na ten temat. Paweł Kowalewski odpowiada, że koncepcja jest bardzo rozbudowana.
- Polega na zebraniu informacji, przeprowadzenia diagnozy, zinwentaryzowaniu wszystkich tras (włącznie z wygenerowaniem danych tras w formacie GPX), przeprowadzeniu szerokich konsultacji oraz metodą ekspercką wypracowania wniosków, które stanowić będą podstawę opracowania strategii dla całego Powiatu (...). Zdecydowana większość samorządów, chcąc uzyskać wartościowy dokument sporządzony przez ekspertów, zleca wykonanie takich opracowań firmom zewnętrznym specjalizującym się tych zagadnieniach - odpowiada Paweł Kowalewski.
Koszt wykonania koncepcji kosztować ma około 180 tys. zł. Dokument będzie konsultowany z gminami oraz zarządcami dróg, w tym ZDW i GDDKiA. Dodatkowo przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne z mieszkańcami powiatu kartuskiego w formie ankiety.
Moi idole13:58, 08.04.2025
To wcześniej jak budowano te ścieżki? Nie było żadnej koncepcji?
Walono ścieżki a to tu, a to tam? Bez składu i ładu?
No nie róbcie se jaj, że od ponad dekady budujecie ścieżki, a teraz będziecie się zastanawiać jak je zbudować żeby to miało logiczną całość?
Postawię sobie dom, no ok mam już mury, podłogi, teraz się zastanowię gdzie dać schody, a gdzie okna. Chyba nie tak powinien wyglądać rozwój powiatu pod kątem turystyki? Brawo! ktoś zauważył, że te fragmenty sznureczków się nie łączą w jednolitą całość.
Porażka.
Hieronim14:11, 08.04.2025
Kartuzy stały się symbolem chaosu i nieprzemyślanych działań Niestety zarówno w powiecie a przede wszystkim gminie skutki na dzień dzisiejszy są fatalne. Zostaliśmy zdegradowani do sennej sypialni obok trójmiasta Nasze walory turystyczne zostają utracone i pogrzebane na stałe 👍👍😥
Gdzie policja 14:12, 08.04.2025
Ścieżki dla kogo.Lateksowi i tak jadą ulicą i jeszcze obrażeni na uwagi.
Genialne 14:14, 08.04.2025
Przez lata budowano niespójne kawałki i wreszcie ktoś doszedł do wniosku że trzeba to połączyć
Polny powiat14:14, 08.04.2025
Może powiat zamknie się drogą powiatową Garcz-Sianowo.Chyba że to zabytek.
Koszty14:15, 08.04.2025
Że wydacie 200 tysięcy złotych na pogadankę?
Prokowo mokre łąki 14:20, 08.04.2025
Czeka na chodnik ,na ścieżki rowerowe w mieście są pieniądze a ludzie jeżdżą ulicami !więc po co
pedalarz14:57, 08.04.2025
Kiedy trasa rowerowa do Gdańska? Kiedy szlak rowerowy do Kościerzyny i dalej w kierunku Wdzydz? Przecież to powinno być zrobione lata temu. Brać się do roboty!
alfa15:59, 08.04.2025
KIEDY SCIEZKA ROWEROWA NA TRASIE KARTUZY ZŁOTA GÓRA
180 tys.16:24, 08.04.2025
180 tyś żeby zrobić koncepcję?
Hehe 16:34, 08.04.2025
Razem z koordynatorem i konsultantem.
Blegleple16:28, 08.04.2025
Od Grzybna do Przodkowa i dalej od Miszewa do Chwaszczyna!!
patałachy17:06, 08.04.2025
to są patałachy i dewastatorzy tyle w temacie !!!!
planiści kolejowi, obwodnicy i ścieżek rowerowych do ciupy na dołek!!! przecież to są kpiny, ja już sie boje co te patałachy znowu zniszczą, ile przyrody rozpier... i ile kasy zawiną za nic, to jest masakra, nabudowali jakieś ścieżki, a teraz układają plan 🤣🤣🤣🤣
...17:44, 08.04.2025
Wypowiedź kolejnego kanapowca?😅
shanghai19:24, 08.04.2025
niestety taka prawda, w Chinach za takie partactwo i butę to kara śmierci
rowerzysta 17:59, 08.04.2025
Może wreszcie powstanie ścieżka rowerowa na Klukowa Huta-Stężyca, Klukowa Huta-Brodnica Górna itp.
Policji brak18:06, 08.04.2025
Może te zrobione ponaprawiać i wyczyścić po zimie .Znaki zakazu jazdy po ulicy jak jest scieżka też postawić.
Waran18:08, 08.04.2025
DWIEŚCIE TYSIĘCY ZŁOTYCH na dokument, który nie jest żadnym dokumentem budowlanym, projektowym, kosztorysowym?
Ten świat musi upaść.
Ubaw po pachy18:34, 08.04.2025
Tzn, że oni dopiero teraz zaczaili, że ścieżki rowerowe najlepiej, aby były połączone? HA HA HA
Z czasem19:04, 08.04.2025
Lasy państwowe z gołuńskim zaplanują po pustyni kartuskiej.
Golfista 19:05, 08.04.2025
Lasów już nie ma , to może by tak pole golfowe?
Po co?19:18, 08.04.2025
Komu to jest potrzebne? Gminy nie mają na co wydawać pieniędzy? Nie ma ważniejszych potrzeb? A chociażby praktyczniejszych?
sdya 16:47, 09.04.2025
NP?
Władys 21:00, 08.04.2025
Kartuzy powinny pełnić rolę centrum turystyczny bazą wypadową na środkowe Kaszuby jednocześnie uruchomiającą swój potencjał rekreacyjny Tymczasem to co najcenniejsze obecna władza skutecznie i bezsensownie stara się zabetonować To nie tylko jest prymitywne ale zgubne dla kaszubskiej tożsamości Ze Stolicy Kaszub stajemy się bezduszną sypialnio-noclegownią
Wojtekq23:11, 08.04.2025
Taki plan powinien być zrobiony już dawno, w całym powiecie widać że żadna ścieżka nie jest zrobiona z żadnym planem zagospodarowania. Jedne ścieżki zaczynają się w mało uczęszczanych miejscach i prowadzą do nikąd nie wspominając już o nawierzchni na ścieżka która jest w różnych kolorach i m
doh jo08:35, 09.04.2025
koncepcja drozsza od sciezki rowerowej to sie nie uda juz te obecne sciezki juz sa zdewastowane a predelasci jada szosa!!!
Julus12:23, 09.04.2025
W Przedkowie z ścieżki na rodzie zrobili parking.
Tylko asfalt 13:11, 09.04.2025
Tylko zróbcie asfalt a nie tragiczna kostke
Mieszkaniec Dzierżąż16:46, 09.04.2025
Może powstanie ścieżka z Dzierżążna do Kartuz przy głównej ulicy.
Bo tym lasem ciężko i niebezpieczne się jeździ,a na hulajnodze już wcale
Schron00:54, 10.04.2025
Budujcie schron z wielopoziomowym parkingiem na pustej działce przy Halera i przy przychodni
goosc08:05, 11.04.2025
Oby się tym tylko Mazur nie zajmował, daj Boże.
1 1
Z Kartuz do Gdańska da się obecnie przejechać praktycznie cały czas jadąc drogą rowerową.
Dzierżążno - Borowo jeszcze trochę brakuje. Od Borowa do Żukowa i dalej przez Pępowo Banino do Lotniska i Złotej Karczmy. A potem to już asfaltem przez las przez dolinę radości albo zjazd na Matemblewo .
9 0
Najpierw z Kartuz trzeba się dostać do Dzierżążna, potem z Dzierżążna do Borowa. Czyli jedziemy ruchliwym asfaltem, bo tego odcinka w lesie kartuskim przecież nie nazwiesz ścieżką rowerową, to je co najwyżej dukt leśny.
Tutaj brakuje i to sporo.
0 0
Bo piniędzy nie ma i nie będzie, za tej władzy.