Zamknij

Posłanka interweniuje ws. przejazdów kolejowych na trasie do Sierakowic

W.D. 15:03, 08.08.2025 Aktualizacja: 15:16, 08.08.2025
Skomentuj fot.kolaż.oprac.W.D./M.Dz./screen:FB/Razem fot.kolaż.oprac.W.D./M.Dz./screen:FB/Razem

Posłanka Pauliną Matysiak (Razem), przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym, złożyła interpelację w sprawie bezpiecznych przejazdów kolejowych na drodze wojewódzkiej nr 211, którą w trzech miejscach przecina linia kolejowa Kartuzy - Lębork. - Nie możemy ryzykować paraliżem na drogach czy zmniejszeniem na nich bezpieczeństwa - pisze Razem Pomorze. 

Wraca temat bezpiecznych przejazdów kolejowych na odcinku drogi wojewódzkiej nr 211 w rejonie Miechucina i miejscowości Cieszenie. Problem nagłośnił niedawno radny powiatowy Adrian Klawikowski oraz inicjator wielu społecznych akcji Arkadiusz Langa.

Panowie przygotowali film, w którym zwrócili uwagę na brak bezkolizyjnych, bezpiecznych przejazdów kolejowych w miejscach, gdzie linia kolejowa nr 229 na odcinku Kartuzy-Lębork przecina drogę wojewódzką nr 211. 

Warto zaznaczyć, że rewitalizacja linii kolejowej Kartuzy - Sierakowice - Lębork rozpocznie się lada chwila, bo PKP PLK rozstrzygnęły niedawno przetarg na jej modernizację. Inwestycję wykona firma Torpol z Poznania za kwotę 625 mln zł. Termin realizacji Inwestycji został określony na 30 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Tymczasem - jak podkreśla radny Adrian Klawikowski - plany rewitalizacji linii kolejowej nie przewidują zmian istniejącego układu drogowego. To oznacza spore kłopoty dla kierowców, gdy ruszą pociągi na trasie Kartuzy - Sierakowice - Lębork. 

[ZT]69581[/ZT]

Zarówno PKP PLK, jak i Ministerstwo Infrastruktury podkreślają, że "przedmiotowa inwestycja ma charakter rewitalizacyjny, a zakres prac ma na celu odtworzenie istniejącej infrastruktury dla ponownego uruchomienia przewozów kolejowych". Według PKP PLK, przeprowadzono analizy na przejazdach kolejowych przecinających drogę wojewódzką, które "nie wykazały potrzeby budowy skrzyżowań bezkolizyjnych w omawianych lokalizacjach". 

Sprawą zainteresował się pomorski okręg partii Razem. Posłanka tej partii - Paulina Matysiak, przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym, wystosowała zapytanie do Ministra Infrastruktury w sprawie przejazdów kolejowych na linii 229. 

(...) W opinii mieszkańców i samorządowców powiatu kartuskiego, w tym radnych i burmistrzów, obecny projekt może doprowadzić do pogorszenia bezpieczeństwa ruchu oraz do paraliżu lokalnej komunikacji. Wyrażam nadzieję, że Ministerstwo Infrastruktury podejmie działania zmierzające do oceny tej sytuacji i – jeśli to możliwe – do wprowadzenia koniecznych korekt w porozumieniu z PKP PLK (...) - napisała w swoim piśmie. 

Zapytała m.in. "czy Ministerstwo Infrastruktury uznaje za akceptowalne projektowanie kilku przejazdów kolizyjnych w krótkim odcinku drogi wojewódzkiej bez analizy możliwości budowy skrzyżowań bezkolizyjnych w sytuacji, gdy infrastruktura będzie wykorzystywana również do przewozów towarowych o dużym natężeniu?". Pyta też, czy ministerstwo "zainicjuje dialog z PKP PLK i samorządami lokalnymi w sprawie najistotniejszych punktów spornych w ramach rewitalizacji linii 229 – szczególnie w zakresie budowy bezkolizyjnych przejazdów – np. w Garczu i na DW211". 

Razem Pomorze podkreśla w swoim wpisie facebookowym, że połączenie kolejowe z Kartuz do Sierakowic i dalej do Lęborka jest bardzo istotne, bo ma na celu rozwiązanie problemów komunikacyjnych w regionie, ale - jak zaznaczono - realizacja inwestycji nie może skutkować pogorszeniem bezpieczeństwa kierowców. 

(...) Inwestycja ma służyć nam długo. Dlatego powinna zostać wykonana w taki sposób, żeby problemy z jej funkcjonowaniem czy potrzeba modyfikacji nie pojawiły się krótko po jej oddaniu do ruchu towarowego i pasażerskiego. PKP PLK w ramach rewitalizacji postanowiła odtworzyć połączenie kolejowe takie, jakie było 25 lat temu - na drodze wojewódzkiej nr 211 pociąg będzie przecinać jezdnię w trzech miejscach: 2 razy w Cieszeniu i raz w Miechucinie, co ok. 1,7 kilometra. Podczas spotkania parlamentarzystów z Komisji Infrastruktury z samorządowcami w Żukowie 16 lipca poinformowano, że nie są przewidziane żadne zmiany czy budowa bezkolizyjnych skrzyżowań, mimo licznych apeli z regionu. Uzasadnieniem jest charakter inwestycji - jest to rewitalizacja, nie “budowa nowej linii”. (...) Linia kolejowa przebiegać będzie przez obszar o wysokim natężeniu ruchu drogowego, który się dynamicznie rozwija. Nie możemy ryzykować paraliżem na drogach czy zmniejszeniem na nich bezpieczeństwa - jeśli będzie co chwilę trzeba zatrzymywać się na przejeździe kolejowym, to jest to niemal gwarantowane (...) - pisze Razem Pomorze. 

Radny Adrian Klawikowski przyznaje, że ma coraz mniej optymistyczne nastawienie jeżeli chodzi o budowę bezkolizyjnych przejazdów kolejowych na tym etapie realizacji inwestycji. 

(...) nie sądzę, by w ramach inwestycji rewitalizacji (która z resztą już się toczy) udało się te przejazdy wykonać jako bezkolizyjne, ale sam fakt, że temat poruszono może sprawić, że stanie się to w stosunkowo niedługim czasie po uruchomieniu ruchu kolejowego (...) - podkreślił. 

[ZT]69523[/ZT]

 

(W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

Obserwator 2Obserwator 2

3 4

Co za nieuki projektowali ta linie kolejowa bez szlabanów drogę wojewódzka to tak jak zbudować most bez barierek w jakim kraju my żyje my hyba wirtualnym

16:40, 08.08.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A gdzie KolejarzA gdzie Kolejarz

5 1

się podział. Kto zgadnie ? Przed wyborami latał jak kot z pęcherzem krytykował i obiecywał a teraz posłanka Razem przejeła inicjatywę. Wiedziałem ze tak będzie to stały fragment gry tej ekipy, żeby się dostać tylko do komfitur. Jak ktoś szuka kolejarza to zobaczy tylko nogi wystające ze słoika, Redaktorek niech napisze o KPO dziś ukazała się mapa rozdanej kasy i został rozszyfrowany skrót Koledzy Platformy Obłowieni. Redaktorek ciągle koścół rozlicza z pieniędzy niech teraz przeprowadzi śledztwo i zobaczy na tej mapie na co poszła kasa chociażby tu na kaszubach. Może być ciekawie. Czekamy na te info. Pamiętam obszerną relacje z Sierakowic gdzie Kolejarz , Karnowski Dulkiewicz, Strug i inni mówili zdaje się stop korupcji rozdawaniu pieniędzy przez pis itd. Zaproś ich Pan teraz do Sierakowic i zaytaj gdzie poszła kasa z KPO. Karnowski jest wiceministrem odpowiedzialnym chyba za t przyznawanie tych środków, ciekawe co będzie teraz mówił. To będzie rzetelne dziennikarstwo. Czekamy. A swoją drogą brawo dla Pani poseł.

16:44, 08.08.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Dokładnie Dokładnie

2 0

Niech Pan Redaktor będzie wreszcie obiektywny,a nie całkiem splatformacony.

18:40, 08.08.2025

jacy jacy

3 1

nagle wszyscy oburzeni ze bedzie kolej ze trzeba będzie chwilke postać fakt powinny być barierki a super byłoby gdyby bahn jechał np wiaduktem ale czy ktoś pomyślał jakie to koszta sa
a ten wyżej nie gorączkuj nie tym kto bo jak towarzysze z pisu rozdawali wszem i wobec to było super tu chociaż od razu nie zreflektowali

17:35, 08.08.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%