Polskie Linie Kolejowe S.A. opublikowały lotnicze zdjęcia prac na linii kolejowej 201 na odcinku Kościerzyna-Somonino-Gdańsk. Widać na nich duży postęp prac.
- Kilkaset osób i dziesiątki maszyn codziennie zmieniają linię kolejową nr 201 na odcinku Kościerzyna-Somonino-Gdańsk. Dzięki inwestycji łatwiej połączymy Pomorze i woj. kujawsko-pomorskie oraz przyspieszymy transport towarów do Portu Gdynia - czytamy w opublikowanym niedawno komunikacie.
Budowane są m.in. nowe perony w Borkowie, Żukowie, Pępowie Kartuskim i Rębiechowie. Powstaje też nowy przystanek Somonino Bernardyno.
Aktualnie trwają przygotowania do budowy drugiego toru. W tym celu rozebrano niemal 100-letni most kolejowy nad rzeką Słupiną, o czym już kilkakrotnie pisaliśmy.
[ZT]70212[/ZT]
- W jego miejscu powstanie nowa, mocniejsza przeprawa, przystosowana do cięższych pociągów i zelektryfikowanej linii dwutorowej. Ale spokojnie - wiekowa konstrukcja nie zniknie. Zostanie zachowana jako zabytek techniki - podkreślają PLK S.A.
Wykonawcą prac na odc. Somonino- Gdańsk Osowa (linia 201) jest konsorcjum firm: Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o., Trakcja, Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. Wartość prac wynosi 1,253 mld zł netto (1,541 mld zł brutto).
Za prace na odc. Kościerzyna - Somonino (linia 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia 214) odpowiedzialna jest firma Budimex. Koszt to 1,275 mld zł netto (1,559 mld zł brutto).
W ramach prac linia nr 201 zostanie zelektryfikowana, tak samo jak linia nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Zmodernizowana zostanie także linia nr 214 Somonino – Kartuzy. Tym samym na linię nr 214 powrócą pociągi - ostatni raz regularne połączenia pasażerskie były realizowane w 2003 r.
Szacuje się, że ponad 170 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów i przepustów) zostanie przebudowanych lub zmodernizowanych. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym.
- Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Szacuje się, że czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna skróci się o około 12 minut, natomiast zależeć to będzie m.in. od przygotowanych przez przewoźników relacji po zakończeniu modernizacji - podkreśla PKP PLK.
Zakończenie prac na tych odcinkach planowane jest w 2028 r.
[ZT]68832[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz