Zamknij

Wszyscy na pokład! O roli prawidłowo przeprowadzonego onboardingu w firmie

13:33, 12.11.2024 mat.promocyjny Aktualizacja: 13:33, 12.11.2024

Szacuje się, że wiele odejść pracowników spowodowanych jest niewłaściwie przeprowadzonym procesem wdrożenia do firmy. W efekcie nie czują się oni dobrze w danym środowisku pracy, a ich motywacja oraz efektywność jest znacznie niższa. Z tego powodu coraz więcej mówi się o sztuce onboardingu, czyli właściwego wprowadzania nowego pracownika do firmy. Z języka angielskiego słowo oznacza „wchodzenie na pokład”, sugerując wdrażanie do nowego zespołu, a co za tym idzie – nowej rzeczywistości pracowniczej. Działania podejmowane w ramach wdrażania powinny być dokładnie przemyślane i przeprowadzone z dbałością o każdy, nawet najmniejszy szczegół. Zrozumienie znaczenia procesu onboardingu w firmie jest bowiem kluczowe dla jego dalszej roli w firmie i spełnianiu się w niej. Już dziś poznaj znaczenie onboardingu dla Twojej firmy a także dowiedz się, czego nie powinno zabraknąć w całym tym procesie.

Wszystko co powinieneś wiedzieć na temat właściwie przeprowadzonego onboardingu

Chociaż onboarding skupia się na zatrudnianym pracowniku oraz respektowaniu jego odczuć w całym procesie wdrożenia, dobrze przeprowadzony proces jest w stanie przynieść szereg korzyści dla całej firmy. Lepsze przygotowanie pracownika zdecydowanie obniża jego poziom stresu, dzięki czemu jest on bardziej efektywny i wydajny – to zaś przekłada się na wyniki osiągane przez całe przedsiębiorstwo. Ryzyko, że dobrze wdrożona osoba opuści ramy organizacji jest znacznie niższe niż w przypadku pracowników jakimi nie zaopiekowano się w oczekiwany przez nich sposób. Przedsiębiorca, który od samego początku stawia na dobrą komunikację, uznawany jest za znacznie lepszego mentora niż ten, który pozostawia nową osobę samą sobie. Według publikowanych w mediach statystyk, niemal 70% zatrudnionych, którzy mają za sobą prawidłowo wykonany onboarding, deklaruje zainteresowanie pozostaniem w organizacji co najmniej przez 3 lata. Efekt? Mniejsza potrzeba przeprowadzania kolejnych rekrutacji, które dla większości firm bywają naprawdę kosztowne. To właśnie te korzyści skłaniają przedsiębiorców do stałego usprawniania procesów onboardingu według powszechnie przyjętej metody 4C, stanowiącej jeden z filarów planowania strategii wdrażania nowego pracownika w funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Według niej, należy zwrócić szczególną uwagę na cztery kwestie, takie jak:

  • procedury (compliance) – kwestie formalno-techniczne, takie jak zapoznanie pracownika z firmowymi systemami komputerowymi, zasadami BHP, a także sposobem składania poszczególnych wniosków;
  • wyjaśnienie (clarification) – przedstawienie pracownikowi najważniejszych obowiązków, a także zlecenie pierwszych zadań z dokładnymi instrukcjami;
  • kulturę firmy (culture) – przybliżenie poszczególnych relacji pomiędzy pracownikami, zasad współżycia zawodowego oraz biznesowego, a także głównych celów i wartości firmy;
  • relacje (connection) – integracja z innymi członkami zespołu, polegająca na przedstawieniu wszystkich i wspólnym spędzeniu czasu.

Uniknij częstych błędów w procesie onboardingu, poznając je na zapas!

Prawidłowe wdrażanie nowych pracowników to nieodłączna część employer brandingu. Dlatego warto zawczasu poznać najczęstsze błędy popełniane przez pracodawców różnych firm, które mogą zniechęcić nowego pracownika. Mowa tu między innymi o pozostawianiu nowej osoby w przedsiębiorstwie „na pastwę losu”, braku feedbacku czy niewystarczających kwalifikacjach zespołu wytypowanego do przeprowadzenia procesu onboardingu w danej firmie. Również brak czasu na zorganizowanie wartościowych szkoleń i spotkań to spory minus. Uważasz, że nie masz wystarczających kompetencji na przeprowadzenie prawidłowego wdrożenia lub potrzebujesz pomocy w przygotowaniu całego procesu od A do Z? To jedne z powodów, dla których wielu przedsiębiorców decyduje się na zatrudnienie zewnętrznych specjalistów HR, takich jak KR Group. Grupa księgowo-podatkowa na swojej stronie https://www.krgroup.pl/ oferuje usługi takie jak między innymi HR consulting, w skład których wchodzi zarówno profesjonalny onboarding, jak i offboarding. Na współpracę z tego typu firmą warto zdecydować się zwłaszcza w przypadku braku wewnętrznych specjalistów w przedsiębiorstwie, a także wtedy, gdy celem jest skoncentrowanie się na innych,kluczowych aspektach działalności, przy jednoczesnym zachowaniu poprawności całego employer brandingu.

(mat.promocyjny)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%