Szacuje się, że wiele odejść pracowników spowodowanych jest niewłaściwie przeprowadzonym procesem wdrożenia do firmy. W efekcie nie czują się oni dobrze w danym środowisku pracy, a ich motywacja oraz efektywność jest znacznie niższa. Z tego powodu coraz więcej mówi się o sztuce onboardingu, czyli właściwego wprowadzania nowego pracownika do firmy. Z języka angielskiego słowo oznacza „wchodzenie na pokład”, sugerując wdrażanie do nowego zespołu, a co za tym idzie – nowej rzeczywistości pracowniczej. Działania podejmowane w ramach wdrażania powinny być dokładnie przemyślane i przeprowadzone z dbałością o każdy, nawet najmniejszy szczegół. Zrozumienie znaczenia procesu onboardingu w firmie jest bowiem kluczowe dla jego dalszej roli w firmie i spełnianiu się w niej. Już dziś poznaj znaczenie onboardingu dla Twojej firmy a także dowiedz się, czego nie powinno zabraknąć w całym tym procesie.
Chociaż onboarding skupia się na zatrudnianym pracowniku oraz respektowaniu jego odczuć w całym procesie wdrożenia, dobrze przeprowadzony proces jest w stanie przynieść szereg korzyści dla całej firmy. Lepsze przygotowanie pracownika zdecydowanie obniża jego poziom stresu, dzięki czemu jest on bardziej efektywny i wydajny – to zaś przekłada się na wyniki osiągane przez całe przedsiębiorstwo. Ryzyko, że dobrze wdrożona osoba opuści ramy organizacji jest znacznie niższe niż w przypadku pracowników jakimi nie zaopiekowano się w oczekiwany przez nich sposób. Przedsiębiorca, który od samego początku stawia na dobrą komunikację, uznawany jest za znacznie lepszego mentora niż ten, który pozostawia nową osobę samą sobie. Według publikowanych w mediach statystyk, niemal 70% zatrudnionych, którzy mają za sobą prawidłowo wykonany onboarding, deklaruje zainteresowanie pozostaniem w organizacji co najmniej przez 3 lata. Efekt? Mniejsza potrzeba przeprowadzania kolejnych rekrutacji, które dla większości firm bywają naprawdę kosztowne. To właśnie te korzyści skłaniają przedsiębiorców do stałego usprawniania procesów onboardingu według powszechnie przyjętej metody 4C, stanowiącej jeden z filarów planowania strategii wdrażania nowego pracownika w funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Według niej, należy zwrócić szczególną uwagę na cztery kwestie, takie jak:
Prawidłowe wdrażanie nowych pracowników to nieodłączna część employer brandingu. Dlatego warto zawczasu poznać najczęstsze błędy popełniane przez pracodawców różnych firm, które mogą zniechęcić nowego pracownika. Mowa tu między innymi o pozostawianiu nowej osoby w przedsiębiorstwie „na pastwę losu”, braku feedbacku czy niewystarczających kwalifikacjach zespołu wytypowanego do przeprowadzenia procesu onboardingu w danej firmie. Również brak czasu na zorganizowanie wartościowych szkoleń i spotkań to spory minus. Uważasz, że nie masz wystarczających kompetencji na przeprowadzenie prawidłowego wdrożenia lub potrzebujesz pomocy w przygotowaniu całego procesu od A do Z? To jedne z powodów, dla których wielu przedsiębiorców decyduje się na zatrudnienie zewnętrznych specjalistów HR, takich jak KR Group. Grupa księgowo-podatkowa na swojej stronie https://www.krgroup.pl/ oferuje usługi takie jak między innymi HR consulting, w skład których wchodzi zarówno profesjonalny onboarding, jak i offboarding. Na współpracę z tego typu firmą warto zdecydować się zwłaszcza w przypadku braku wewnętrznych specjalistów w przedsiębiorstwie, a także wtedy, gdy celem jest skoncentrowanie się na innych,kluczowych aspektach działalności, przy jednoczesnym zachowaniu poprawności całego employer brandingu.