Zamknij

Ta piosenka przyprawia o dreszcze kilku kaszubskich twórców

17:42, 25.02.2013 Aktualizacja: 18:21, 25.02.2013
Skomentuj

Sytuacja kaszubszczyzny w mediach jest katastrofalna - grzmi Eugeniusz Pryczkowski powołując się na opinie twórców. Szczególnie drażni ich emitowania w radiu piosenka "Kaszëbë Joł". A szczególnie słowa: "Jid? do wëchódk?, b? móm wszëtk? w slôdk?".

Kiedy piosenka pt. "Kaszëbë Joł" zabrzmiała w radiu w ostatnią niedzielę, w domach na Kaszubach rozdzwoniły się telefony. Tak sytuację "na swojej stronie relacjonuje Eugeniusz Pryczkowski":http://www.pryczkowski.com.pl/zk-pbanino/index.php?option=comcontent&task=view&id=274&Itemid=2, znany twórca i działacz kaszubski. Podkreśla, że doszło nawet do wymiany krytycznych esemesów.

Wszystko dlatego, że na antenie zabrzmiał utwór a w nim słowa: "Jid? do wëchódk?, b? móm wszëtk? w slôdk?" - czyli: "Idę do wc, bo mam wszystko w d?,". (Na końcu jest "hej!" - red.).

[WIDEO]68[/WIDEO]

Zdaniem Eugeniusza Pryczkowskiego emisja takiego kawałka dowodzi, że obraz kaszubszczyzny i kaszubskiej muzyki w mediach jest fatalny.

(...)Mimo różnych sygnałów, także protestów, ze strony kompozytorów i pisarzy kaszubskich, sytuacja nie ulega zmianie - pisze. - Ostatnio krytycznie na ten temat wypowiadał się szef zespołu "Levino" z Lęborka, Franciszek Okuń. Wielokrotnie ten drażliwy temat podnosił Edmund Lewańczyk, także Jerzy Stachurski, Tadeusz Dargacz i wielu innych. W tym zakresie jednak nic się nie zmienia, a słowa "...móm wszëtk? w slôdk?" nadal królują w obu mediach radiowych. Innym często poruszanych wątkiem jest fatalna kaszubszczyzna najczęściej emitowanych zespołów.

Po ostatniej emisji utworu, w którym padają słowa "wychodek" i "tyłek", tyle że po kaszubsku, Kazimierz Maszk z Kościerzyny - jak pisze Pryczkowski - miał zakomunikować, że w tegoroczny Dzień Jedności Kaszub "będzie okazja, aby coś z tym zrobić".

- Nie możemy pozwolić dać sobą pomiatać. Tu od wieków żyli Kaszubi, to jest nasza ziemia i wymieńmy tych, którzy nami gardzą!!! - stwierdził.

Damroka Kwidzińska, wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów w języku kaszubskim, współautorka płyty "Damroka Kaszbe Joł", pytana o zamieszanie wokół jednego utworu reaguje uśmiechem, ale i zdziwieniem.

- Ta piosenka miała być "zadziorem", bo mówi o tym co drażni, co zwyczajnie po ludzku wkurza - podkreśla. - Skąd to zamieszanie, nie bardzo rozumiem. Bo nie ma w tym tekście nic wulgarnego, nikogo w nim nie obrażam. Może to efekt niezrozumienia, że dziś jest zapotrzebowanie na inną muzykę niż kiedyś, a młodzi twórcy chcą także po kaszubsku powiedzieć coś innego niż jeszcze dziesięć lat temu.

Cały tekst piosenki, który o dreszcze przyprawia kaszubskich działaczy i twórców, znajdziecie na stronie "damroka.com":http://damroka.com/teksty/156kaszebe-jol.html. Jest wersja po kaszubsku i po polsku.

(Wojciech Drewka)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(67)

anticassubiaanticassubia

0 1

hah. fajny tekst. do dupy z ta kaszubszczyzną. :D

18:11, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xxxxxx

0 2

kaszuby to ludowe czuby ( takie co się na chujki wiesza w święta) hehe

18:12, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Sztuczny problemSztuczny problem

0 0

Szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem oburzenia p. Pryczkowskiego. Po pierwsze przecież tę piosenkę "puszcza" jedna z rozgłośni - zawsze można przełączyć na jakąkolwiek inną - jest wybór. A po drugie - czyżby wziął tekst do siebie?
Głëp?të wcëskają,
Dërch s? ?smiewają, hej
Jaczég? Ce znają,
Za taczég? mają, hej

Gdyby nie ww tekst o wielkim oburzeniu p. Pryczkowskiego wogóle bym nie wiedziała kim jest pani, która śpiewa. Raczej martwiłabym się poziomem języka kaszubskiego i muzyki owejprzyśpiewki, bo tylko tak można określić to "cudo"

18:25, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RudynkaRudynka

1 0

Że co???????????
Co ma piernik do wiatraka?
"- Nie możemy pozwolić dać sobą pomiatać. Tu od wieków żyli Kaszubi, to jest nasza ziemia i wymieńmy tych, którzy nami gardzą!!! ? stwierdził."
Toć tekst o tym nie mówi!Oni mają chyba w głowie to co my w slôdk?;|

18:35, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dyskusjadyskusja

0 0

Sytuacja kaszubszczyzny w mediach jest katastrofalna - grzmi Eugeniusz Pryczkowski powołując się na opinie twórców - czyżby ma na myśli programy m.in w TVT?

18:49, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Gerard LemoineGerard Lemoine

0 0

Piękna melodia, przyjemna piosenka dla melomanów .
Problematyczna tylko dla kilku, którzy umieją po kaszubsku...
Uwielbiam muzykę. Wiwat ?Kaszëbë Joł?

18:51, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reklamareklama

0 0

Czyżby AP robił świadomie reklamę konkurencji?

18:52, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

doradca handlowy predoradca handlowy pre

0 0

ale w czym problem? no bo ja nie bardzo kumam...
a kim jest radny Pryczkowski, aby na temat jego problemów artykuły powstawały?
ja słyszałem, że znana wszystkim Mirosława ma obstrukcję, a to jest bardzo ważne, bo dlaczego?

18:58, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ważne pytanieWażne pytanie

0 0

...ale o co chodzi?

19:01, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

o co kamano co kaman

0 0

Za kogo ten facet się ma... Żeby chociaż coś ze sobą reprezentował... Chyba, że już nikt tych wypocin w teletroniku nie ogląda i się sfrustrował biedak...

19:09, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

e....ae....a

0 0

Surowi Rodzice - do bani , teletronik - brak słów . Pryczkowski robi co może , żeby przypomnieć o swojej osobie , ale z coraz gorszym skutkiem . Żałosne .

19:21, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AngelAngel

0 0

Doprawdy nie rozumiem, co tak bardzo wzburza pana Pryczkowskiego? Nie ukrywam, że jestem miłośnikiem poezji i w historii literatury odnaleźć możemy przeróżne formy ekspresji twórczej. Artysta ma szczególne prawa by wyrażać swój sposób kontastowania rzeczywistości. Czy np. na naszego wielkiego poetę - buntownika Andrzeja Bursę też by się tak oburzono za jego wiersz pt. Sobota, gdzie bohater liryczny odsuwa się od absurdalnej rzeczywistości powtarzając w trzeciej strofie trzykrotnie cyt. " mam w dupie małe miasteczka"? Przeczytałem tekst piosenki w przekładzie na język polski i w mojej opinii : Głębokie spojrzenie na otaczającą rzeczywistość zamknięte w formie prostej - słowem "minimum słów maksimum treści". Bardzo mi się podoba. Pozdrawiam autorkę tekstu i "oburzonych".

19:57, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tomasz Dorniak MASSUTomasz Dorniak MASSU

0 0

Świetna darmowa reklama i promocja piosenki.

20:11, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XXXXXX

0 0

DOBRE >KASZEBE JOŁ!!!

20:56, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Po wysłuchaniuPo wysłuchaniu

0 0

Po wysłuchaniu piosenki stwierdzam, że jest dobra. Pan Pryczkowski bardzo podważył swój autorytet

20:59, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bulwabulwa

0 0

Wulgarne ? chyba Pryczkowski ocipial !!!!! A przyśpiewki śląskie czy wogóle ludowe to tylko w nich jedno autorzy maja na myśli.... A polski rap czy tego typu mówiona muzyka...ile tam wulgaryzmów i tego nikt nie kwestionuje. !!!!!A tu jedna w " slodku" mu przeszkadza......

21:35, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Piotr SmolińskiPiotr Smoliński

0 0

Na Kaszubach słowa artysta, poeta, pisarz, muzyk, producent, reżyser itp. są nadużywane. To jest żenujące, gdy ktoś tak mówi o sobie samym. Inni mogą powiedzieć, jeśli czują potrzebę. Jesteśmy na prowincji totalnej i to jest śmieszne. Oglądałem programy i jakieś teledyski do kolęd robione przez pana Pryczkowskiego. Niestety, to nie jest na odpowiednim poziomie. Piosenka p. Kwidzińskiej, w porównaniu do innych piosenek kaszubskich, ale i wielu w języku polskim - w porządku. Sterylność języka nie polega na oczyszczeniu go z wulgaryzmów, które są istotną częścią wypowiedzi artystycznej. Dziękuję za przywołanie Bursy. A Hłasko? U niego k*** mać jest filozofią. Wielką filozofią. Pozdrawiam.

21:35, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bulwabulwa

0 0

a dlaczego zlikwidowano wypowiedź, która była zaraz po mnie co ?To było mądre, to co ta osoba mówiła.....

21:55, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AngelAngel

0 0

Przeczytałem opinię pana Piotra, ale niestety już zniknęła - nie rozumiem dlaczego? Była na poziomie i bardzo merytoryczna. Miło przeczytać komentarz osoby znającej się na literaturze . Pozdrawiam serdecznie.

21:56, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

plywkaplywka

0 0

To wcale nie jest wulgarne. Przesada z tą krytyką. Słyszałem "lepszą" kaszubską piosenkę, ale nie pamiętam tytułu. W treści chodziło o to, że mąż tylko robiłby dzieci i dlatego stale kręcił się wokół d...ska.

22:02, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Małgorzata A Winter-Małgorzata A Winter-

0 0

Burza w filiżance herbaty, czyli Pan Eugeniusz P. nie ma większych problemów. Niech się lepiej doinformuje i zajmie szkodliwościami szczelinowania hydraulicznego, na przykład. Będzie to lepiej spędzony czas niż awantura o nic.

Piosenka jest fajna i nie słyszę w niej nic złego.

23:52, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kartuzianinkartuzianin

0 0

Nie wiedziałem, że jest taka fajna muza po kaszubsku!! Naprawdę niezłe, wpada w ucho. Ktoś może wie, gdzie znaleźć więcej takiej muzyki?

23:53, 25.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WYBORCAWYBORCA

0 0

!!! "Jid? do wëchódk?, b? móm wszëtk? w slôdk?". !!!
Brawo Damroka Kwidzińska !
Świetna piosenka i pokazuje kwintesencję zapyziałych i prowincjonalnych Kartuz !
Wy "radni=bezradni=łapki w górę" z naszej pięknej kaszubskiej,
małej ojczyzny robicie swój prywatny folwark !
Ludzie widzą wasze machloje, bezczelne próby przekrętów, czy apanaże "gbur=mistrz" wyższe od wojewody i mówią wam:
mómi was w slôdk? hej !
Policzymy się z podwórkowymi cwaniakami i obszczymurami przy urnach !

07:29, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czytelnikczytelnik

0 0

Numer, całkiem spoko. O niebo lepszy od twórczości niektórych innych, podpinających się pod kaszubszczyznę. A pan P. to ma teraz prawo do wypowiadania się za Kaszubów? Mówi głosem społeczeństwa? Ciekawe od kiedy.

08:06, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KaszebaKaszeba

0 0

- Nie możemy pozwolić dać sobą pomiatać. Tu od wieków żyli Kaszubi, to jest nasza ziemia i wymieńmy tych, którzy nami gardzą!!! ? zarzadził Pryczkowski.
Toż to nawoływanie do linczu!!! Kim jest ten czlowiek, który uzurpuje sobie prawo do cenzury? Wg niego prawo do istnienia maja tylko Kwiotczi i młodzezna. Kto obdarzył go taką władzą? Zachowuje się jak jedyny oświecony na Kaszubach a zapędy ma, kolokwialnie mówiąc, Kaczorskie :) Damroka - trzymaj się i dalej rób swoje! Twoja twórczośc tchnie świeżością!!!

08:09, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

612798879612798879

0 0

z takiego numeru dzwoni kilka razy dziennie jakaś pani i usiłuje na siłe cos sprzedać czy jest to natręctwo i gdzie powinno się coś takiego zgłosic

08:30, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Małgorzata A Winter-Małgorzata A Winter-

0 0

Do Angel,

Zniknęła opinia Pana Piotra? Jeżeli Angel pisze, to wiem, że Angel pisze prawdę. Trzeba Pana Piotra poprosić o powtórkę. Chętnie przeczytam. Pewnie jeszcze jeden samodzielnie myślący człowiek jest wśrod nas, który dotychczas się ukrywał.

09:07, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do MASŁANADo MASŁANA

0 0

Bo Pan się wcale z zespołem darmowo i politycznie nie reklamuje......

09:23, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WiochmenmWiochmenm

0 0

Widać że idą w odstawkę , dlatego się boją i robią wszystko żeby było na ich nutę.
Ot całe zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie , robią wszystko na siłę.

10:40, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ramram

0 0

wydaje mi się, ze bardziej Kaszuby promuje ta piosenka, niż układanie śpiewników kaszubskich w "surowych rodzicach"....

Damroka - trzymaj się i rób dalej swoje !!!!

10:50, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xxlxxl

0 0

Kim jest Pryczkowski ,żeby osądzać innych .
Po Polsku trzech zdań sklecić nie potrafi i na tym zbudował swój PR .
Ciekawe , kto przetłumaczył słowa Pryczkowskiego z kaszubskiego na nasz .

10:55, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZnikaczZnikacz

0 0

Nie ma wypowiedzi Pana Piotra. to już jest tragedia, że ktoś ją usunął.
Pamiętam tylko, że w jego opinii piosenki Pana Pryczkowskiego nie są najwyższych lotów.

11:02, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

co tam słowaco tam słowa

0 0

Jakie słowa taka i muzyka... dramat. Lepiej pielęgnować tradycję niż wypuszczać takie buble!

11:25, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Małgorzata A Winter-Małgorzata A Winter-

0 0

Do Angel,

Znalazłam.

Wypowiedż Pana Tomka jest w dziale OPINIE.

11:33, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ŻegaŻega

0 0

Po wysłuchaniu piosenki p.Damroki "Kaszebe Joł", nie widzę żadnego problemu. Muzyka przyjemna dla ucha (na pewno w tańcu nie przeszkadza), a przy tym tekst, z drobnym akcentem wiejskim (wychódk, slodk) nie zdominował utworu. Podoba mi się. A co myślę, powiem wprost. Pan Pryczkowski jest niezaprzeczalnym autorytetem w kaszubskiej muzyce ludowej i cenię Go za to, że dba o zachowanie jej oryginalności, ale to, co robi p.Damroka jest muzyką kaszubską, ale już nie ludową. Dlatego dobrze się dzieje, że nawiązuje do kaszubszczyzny, do źródeł. I to tyle. Gratuluję twórczości i tak trzymać...

12:19, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xxxxxx

0 0

po co ten caly kaszubski ? nikomu nigdzie sie nie przyda . ja proponuje powoli zaczac uczyc siebie i dzieci arabskiego . predzej czy pozniej araby tutaj sie zadomowia i skonczy sie wolnosc slowa i obyczajow

13:20, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

obserwatorobserwator

0 0

xxx masz rację .

14:22, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KmicicKmicic

0 0

"po co ten caly kaszubski ? nikomu nigdzie sie nie przyda..." ...jakie to polskie. Zresztą takich bredni najlepiej nie komentowac...

15:10, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ssssss

0 0

proponuje reaktywowac pierwszy jezyk ludzi : mlaskanie , pochrzakiwanie i sapanie . bedzie bardzo ciekawie

15:53, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czytelnikczytelnik

0 0

wg mnie p. Pryczkowski ma zapędy separatystyczne,nawołujące do rozłamu i nienawiści.Po co? Pcha się wszędzie gdzie może z tą kaszubszczyzną.Jeśli ma zwolenników to dobrze,ale niech tych,którzy nie chcą być skaszubieni,niech da wybór.jego postawa jest jasna:Kaszuby tyl;ko dla Kaszubów - niby dlaczego ma to byc taka enklawa?

16:51, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do xxxdo xxx

0 0

Spieszę z odpowiedzią na Twoją głupią zaczepkę-kaszubski jest dla tych,którzy chcą się nim posługiwać - i to jest ok.Natomiast jeśli ma dochodzić do robienia czegoś na siłę-to nie jest ok.Zrozumiałeś?

16:54, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czytelnikczytelnik

0 0

Jeszcze trochę a p. Pryczkowski zacznie poprawiać kaszubszczyzną tych ,kktórzy mówią z innym akcentem niz on sam.Co np.z Kaszubami spod Pucka? Czy ich język jest taki sam sam jak ten spod Kościerzyny,Bytowa czy Kartuz?

16:58, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czytelnikczytelnik

0 0

A co wg p. Pryczkowskiego ze stylizacja muzyki-ja tam dosłuchałam się wpływów bałkańsko-kaszubsko-orientalnych.Zaraz Turków bedziemy tu mieli z pretensjami,że krzewimy ich muzykę,może jakiegoś plagiatu ktoś sie dopatrzy....

17:04, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AngelAngel

0 0

Pani Małgorzato, dziękuje. Z zainteresowaniem przeczytałem opinię pana Tomka. Jednak wczoraj przez "moment" znajdował się tutaj komentarz autorstwa pana Piotr. Sądząc po formie i treści wypowiedzi pan Piotr jest inteligentnym i "oczytanym" człowiekiem. Naprawdę nie rozumiem dlaczego jego komentarz został usunięty? Wierzę, że pan redaktor (którego bardzo szanuję) miał ku temu ważne powody. Pozdrawiam.

17:12, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tutejszytutejszy

0 0

och p.Pryczkowski jaka to wielka szkoda,że pana nie poprosili takiego znawcę.Powinni przeprosic i zamówic u pana oczywiscie najlepiej operę z p muzyką i tekstem.To chyba złagodzi pana oburzenie

18:44, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ObywatelObywatel

0 0

Fejno spiywają. A ten Pón Preczk niech so przed szpyglem stanie
i ten wialdzi palec tak miądzy łecze ( weżi nosa kusk) przełożi, letko zakrąci i płewiy do te: brrr, brrr.

18:45, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xxxxxx

0 0

co wioska to inny kaszubski a ten radiowo-telewizyjny do niczego nie podobny

19:22, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Brakowało surowych rBrakowało surowych r

0 0

twórcom piosenki

19:42, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jo, jo...jo, jo...

0 0

Genio strzelił se w kolano...

19:55, 26.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hiehiehiehie

0 0

Pryczkowski bezpłatną reklamę zrobił zespołowi, o którym ostatnio mocno przycichło, hehehe

07:42, 27.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mieszkaniec KartuzMieszkaniec Kartuz

0 0

... no i to właśnie szło, a wy wszyscy mało pojmujecie. Jesteście tylko narzędziem w działaniu sprytniejszych od was

08:28, 27.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

surowi rodzicesurowi rodzice

0 0

Ten program w TVN pokazał prawdziwy ciemnogród na Kaszubach...

Dlatego wszystko co nowe, inne - nie jest u nas akceptowane

12:47, 27.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PAPAPAPA

0 0

A ja nadal twierdze że ten cały język kaszubski kaszubski jest nikomu nie potrzebny. Tylko nie którzy sobie kasę nabijają. Czy nie lepiej uczyć się angielskiego?

14:59, 27.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ PAPA@ PAPA

0 0

Nie karmić TROLA!

16:36, 27.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

27luty27luty

0 0

pan pryczkowski pokazal jak to on umie wychowywac w surowych rodzicach.....porażka, żenada...współczuje jego dzieciom

17:55, 27.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

No Aśka weź tak brzyNo Aśka weź tak brzy

0 0

..przyjdzie Gwiazdör i ce du po slôdku !

21:10, 27.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Lidia RomanowskaLidia Romanowska

0 0

"- Nie możemy pozwolić dać sobą pomiatać. Tu od wieków żyli Kaszubi, to jest nasza ziemia i wymieńmy tych, którzy nami gardzą!!!"

Mieszkam na Kaszubach kilka lat i mam już dość wysłuchiwania takich tekstów. Jesteście nietolerancyjni, pogardzacie Polakami, zawsze na "anty" i z wielkim mniemaniem o sobie. Zapraszam na festiwal filmów kaszubskich , by posłuchać wypowiedzi p. Pryczkowskiego na temat wielkości Kaszubów.Normalnie, gdyby nie Kaszubi, nie byłoby Polski. Taki klimat. O wermachcie wolicie milczeć.

09:33, 28.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wambórkwambórk

0 0

a ćemu ten tekst nie je przetłumaćony na jązik kaszebśći ? jo decht nic nie rozmieja łe ćim łeni tułe piśóm

09:57, 28.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dziadek z wermachtudziadek z wermachtu

0 0

Romanowska jestes glupia jak cep . tylko zacofani polacy nieznajacy historii pomorza i slaska moga wypominac dziadkow z wermachtu . a twoj dziadek pewnie szmalcownikiem byl ?

10:02, 28.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dziadek z wermachtudziadek z wermachtu

0 0

aha . gdyby nie dziadki i wujki z wermachtu to gen Anders nie miał by kim zdobywac Monte Casino i reszty Italii. i to jest fakt historyczny ze kaszubi uciekali z niemieckiego wojska aby dostac sie do wojska polskiego

10:47, 28.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Żega@ Internauty i LŻega@ Internauty i L

0 0

Popieram wypowiedź internauty w sprawie L. Romanowskiej, widzącej Kaszuby i dziadka z Wermachtu w krzywym zwierciadle. Czasem lepiej zgłębić temat, niż pisać bzdury. Wtedy zdarzyć się może, że i w zwierciadle krzywym, uda się dostrzec obraz prawdziwy...

15:02, 28.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

a joa jo

0 0

a jo jid? do wëchódk?, b? móm wszëtk? w slôdk?

23:59, 28.02.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tóna z dzbónatóna z dzbóna

0 0

genio ty myślisz że na kaszubach nie sr.....ą? faktem jest że po śledziach nasze g......o ma większy glanc!!!!

20:10, 01.03.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Panie PryczkowskiPanie Pryczkowski

0 0

ale żeś się zbłaźnił...

14:05, 04.03.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Adam CiborskiAdam Ciborski

0 0

Proponuje aby pan Eugeniusz powrócił do szkół i ksiązek. Wiele ciekawych rzeczy może się jeszcze dowiedzieć, zanim znów postawi się w roli krytyka. A przy okazji mam dla tego Pana zagadkę w postaci pewnego cytatu. Wprawdzie nie jest to literatura kaszubska, ale nie ma to w tej sprawie żadnego znaczenia. Panie Eugeniuszu...kto to napisał ?
Jesli taka będzie pańska wola mogę Panu podrzucic więcej tego typu tekstów, wybitnych autorów. Może coś się Panu rozjasni. Wszystkiego dobrego :)
" Uczłowieczone bydlęta zaczęły całkować niemoc w potworną potęgę
Myśli bydlęce jęły skręcać skrycie w sprężynę giętką uczuć wszawych wstęgę.
Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki, wytwarza w mózgu przedziwną miksturę
W sikawki wtłacza to wszystko drań jakiś, by pod ciśnieniem w świat puścić przez rurę"

Przepraszam, za ewentualne błędy w cytacie, ale piszę spontanicznie i z pamięci

08:26, 18.06.2013
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xxxxxxxx

0 0

Skąd się wzięło słowo "slôdk"? Czy jest oficjalne?

17:18, 15.02.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

V slôdk polasheniee!V slôdk polasheniee!

0 0

Ktoś napisał na jednym z forów: Dla mnie kaszubski jest mocno spolszczoném językiém pomorskiego. Ma z niém wiele wspólnech cech (szwę na ten przykład, prelabjalizację, TarTy, etc.) ale występują téż inne cechi, bardziéj polskie.
To jest djalekt przejściowy, i jeżeli będzie tak jak teraz coraz bardziéj depolonizowany i upodabniany do pomorskiego, to stanie się bezprzecznie językiém (dla mnie już teraz na to zasługuje, gdyż inaczéj ten etnolekt nie wyżyje).
Wypędzić polaszenie. Stwardnieć ń w n, ł niech będzie l, ego w eho, brac z najlepszych gwar, wprowdzić daszki zamiast polskich dwuznaków i kropek i kaszubi zyskają dumę a Polska się wzbogaci.

03:54, 16.02.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%