W nocy z 16 na 17 listopada na zrealizowany przez PKM odcinek bajpasu kartuskiego wjechał pierwszy w historii pociąg. Wszystko w ramach jazd testowych sprawdzających działalność systemu po zakończonej elektryfikacji tej linii. Ale kiedy pociągi będą regularnie kursować po bajpasie kartuskim - wciąż nie wiadomo.
Pociąg na realizowano przez PKM odcinek bajpasu kartuskiego wjechał od strony Gdańska Kiełpinka.
- Wszystko to w ramach odbywających się aktualnie na naszej linii jazd testowych sprawdzających działanie systemu ETCS po aktualizacji oprogramowania wynikającej z zakończonej elektryfikacji linii PKM oraz budowy bajpasu kartuskiego i zabudowy nowych rozjazdów - informuje Pomorska Kolej Metropolitalna.
Pierwszym w historii pojazdem szynowym, jaki wjechał z linii PKM na bajpas kartuski, była lokomotywa 111Ed-063, będąca najnowszą wersją serii lokomotyw Gama Maraton z silnikiem elektryczno-spalinowym.
Została oddana do eksploatacji 2 października br., a więc zaledwie ponad miesiąc temu. Na co dzień jeździ ona dla przewoźnika Olavion, ciągnąc składy towarowe i już nadano jej nieformalnie imię „Dorota”.
[FOTORELACJA]28330[/FOTORELACJA]
O sprawie niedawno napisała Gazeta Wyborcza. Wskazuje, że głównym powodem dla budowy tzw. bajpasu kartuskiego była modernizacja przez PKP PLK linii 201. Jednak ta inwestycja ma ogromne opóźnienie.
Okazuje się także, że Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego nie jest w stanie odpowiedzieć, czy planuje uruchomienie pociągów na tej linii.
Początkowo urzędnicy tłumaczyli, że PKP PLK nie określiły terminu, od którego możliwe będzie zamawianie tras pociągów na trasie Bajpasu Kartuskiego.
- SWP sprawdza możliwości przejezdności trasy z Kartuz przez Starą Piłę do Gdańska Wrzeszcza przy cały czas funkcjonujących połączeniach z Kościerzyny, Kartuz i Gdyni przez Gdański Port Lotniczy do Gdańska Wrzeszcza. W chwili obecnej nie jesteśmy w stanie podać liczby pociągów i ich relacji, które zostaną uruchomione od 10 grudnia 2023. Jeśli tylko będziemy mieli potwierdzony rozkład jazdy, na pewno podamy go do publicznej wiadomości - tak brzmiało kolejne tłumaczenie urzędników.
Departament Infrastruktury UMWP poinformował ponadto Wyborczą, że samorząd województwa "złożył do POLREGIO wniosek do Rozkładu Jazdy 2023/24 o możliwość realizacji 15 par w relacji Gdańsk Główny – Stara Piła. Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy z POLREGIO informacji o możliwościach wynikających z dostępności infrastruktury liniowej i taborowej" - piszą urzędnicy.
- Problem w tym, że jeżeli urzędnicy chcą jakichś pociągów, to Polregio po prostu je zamawia. Nie ma możliwości, aby przez kilka miesięcy nie zrealizowali prośby urzędników. Poza tym urząd marszałkowski sam też ma możliwość ich zamówienia jako aplikant w ramach wniosków do rocznego rozkładu jazdy. Trzeba też zaznaczyć, że liczba 15 par wskazuje, że urzędnikom chodziło o obsługę trasy objazdowej na czas zamknięcia linii 201, które jeszcze kilka miesięcy temu planowane było na początek 2024 roku. Wtedy pociągi do Kartuz musiałby jeździć nową trasą - pisze Gazeta Wyborcza.
Zdaniem autora artykułu Michała Jamroża podawanie takiej informacji „ma na celu pokazanie, że urzędnicy chcieli, a się nie dało”. Podsumowuje także, że w czasie od rozpoczęcia decyzji o budowie bajpasu (2018 rok) do dzisiaj, można było zaplanować węzły integracyjne choćby w tymczasowej formie, zaplanować obsługę autobusową, a przede wszystkim mieć wstępny rozkład jazdy. Niestety - nie zrobiono nic.
Z artykułem na temat bajpasu kartuskiego można zapoznać się TUTAJ.
Zdziwiony14:19, 17.11.2023
Ja się zastanawiam po co się buduje linie kolejowe na widzi mi się żeby wykonać plan oddanych linii kolejowych
Szop14:20, 17.11.2023
Tak sobie myślę, skoro mamy ten bajpas, ten Kartuski do Dzierżążna, a częstotliwość kursowania pociągów na tym odcinku nie uległa zmianie, nie można by puszczać tych składów tą bezkolizyjną trasą w godzinach największego ruchu pojazdów na ulicy gdańskiej?
Brawo 15:17, 17.11.2023
No to teraz Gdańska zablokowana n stałe
4 bańki16:29, 17.11.2023
Możesz pancerną kładką,podobno po to ją zbudowano.
Niestety 15:33, 17.11.2023
Na razie chyba ten pierwszy, będzie ostatnim.
On2716:10, 17.11.2023
Ktoś poprostu zarobił na tym i tyle. Drzewa wycięte. Gdańska zablokowana mimo ze miał być most lub tunel bo jedna podstawiona karetka nie przejechała i się artykuł napisało . Ciemnotę z nas robią a my na to zezwalamy . Drama
@Brawo16:14, 17.11.2023
tam i tak się stoi, te 3 minuty dłużej nie robi różnicy
@On2716:15, 17.11.2023
Wyjaśnij mi jak wiadukt lub tunel ma sprawić że samochody nie będą stały na gdańskiej/kościerskiej?
Andy16:26, 17.11.2023
Przepraszam, a który odcinek bypassu kartuskiego jest zelektryfikowany, bo z artykułu wynika, że cały.
Swojak16:35, 17.11.2023
Nie rozumiem Pana Jamrożego od co najmniej 4 lat pisze o trasie 201 zawsze sę niby dziwi i pyta, a pomija sedno sprawy.
TVN wytaka marnostrastwo PKP gdy chce zburzyć stację Rekina wybudowaną za 50 mln złotych, a Panu red. Jamroż nie przechodzi przez głowę myśł, że marszałek z pkp do spółki chcą, w celu położenia drugiego niepotrzebnego tor, zburzyć ten istniejący, który w 2017 roku został zrewitalizowany za ponad 200 mln złotych. Tutaj wszyscy nabierają wody w usta.
Jagabella17:50, 17.11.2023
Do Sierakowic wyślijcie ten pociąg, tam jest już dworzec.
Pkm sierakieice 20:43, 17.11.2023
Tak jest do Sierakowice są w lini prostej od Kartuz do samego Lęborka nie potrzeba budować bajpasow tylko odbudować linię którą już była tylko należy pamiętać że rozkład jazdy na być dopasowany do potrzeb pasażerów a nie jak to miało miejsce tuż przed zamknięciem lini do Lęborka najpierw zrobili rozkład jazdy tak że nikomu nie pasowały dojazdy potem liczyli pasażerów jak już nikt nie jeździł i zdecydowali o zamknięciu lini za co tez ktoś przytulił sporo kasy tylko nie po
Pkm sierakowice 20:48, 17.11.2023
Tylko że potem nie myśleli że ponowne przywrócenie pociągi na trasie nie będzie takie proste i tak to trwa już 23 lata tak tak mimo upływu czasu pamiętamy jaki to byl przekret z zamknięciem tej lini a teraz ci sami ludzie nie robią nic żeby pociągi wróciły na stare trasy
S.22:38, 17.11.2023
Szkoda... Bo sam bym nim chętnie jeździł do pracy
Mój nick to h023:48, 17.11.2023
A zatem jeżeli na ten mityczny by pass nie wyjadą pociągi bo nikt ich nie zamawia to znaczy że linia Gdynia Kościerzyna nie będzie rozbudowana i elektryfikowana.
Urzędnicy wiedzą swoje, kasy nie ma z brukselki i tyle albo kasa poszła na porty jak w przypadku lini do Słupska.
staś kolejarz10:45, 18.11.2023
Może nie dowidzę,ale trakcji elektrycznej w Kartuzach nie widzę.
czas11:03, 18.11.2023
Pierwszy raz w historii... no jak wcześniej tego czegoś nie było to jak miał pojechać? No chyba że ten bajcoś, ma tam już jakąś długa historię, ale dopiero teraz wjechał pociąg spalinowy, bo wcześniej wagony ciągnęli koniami.
Zark15:33, 18.11.2023
Tak właśnie wyglądają nieudolne rządy Platformy Obywatelskiej w województwie pomorskim.
Sierakowice czekają 20:45, 18.11.2023
Panie i Panowie posłowie i senatorowie wszyscy Ci którzy mają wpływ na to aby kolej dotarła do Sierakowice i dalej do Lęborka wszystkie ręce na pokład pokażcie że potraficie coś zrobić dla ludzi którzy Was wybrali tak razem dla wspólnego dobra jakim jest kolej bez względu na podziały polityczny zróbmy coś razem wspólnie dla Kaszub dla Polski dla Polaków nie czekamy aż miną kolejne 4 lata bez efektu pracy tych którzy naga naprawdę coś zmienić dla Naszego wspólnego dobra
MASZ17:51, 19.11.2023
Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
PełO07:02, 20.11.2023
bedziemy lizać D Donka łajzy niemieckiego
po seł wybrany22:30, 18.11.2023
Piniędzy nie ma i nie będzie.Już po wyborach.
@Zark12:19, 20.11.2023
Wolę te nieudolne rzady, niż PiS, który zadłużył nas na kolejne dwa pokolenia.
tvn14:35, 30.11.2023
A kto ci to powiedział.
balcerovitz17:24, 23.11.2023
A gdzie to zadłużenie.tfusk powiedział,czy tvn.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
5 0
No to byłby bardzo dobry pomysł.
Tylko czy na to wpadną, wątpię...