Zamknij

Pierwszy raz w historii na bajpas kartuski wjechał pociąg

12:53, 17.11.2023 Aktualizacja: 12:53, 17.11.2023
Skomentuj fot. Pomorska Kolej Metropolitalna fot. Pomorska Kolej Metropolitalna

W nocy z 16 na 17 listopada na zrealizowany przez PKM odcinek bajpasu kartuskiego wjechał pierwszy w historii pociąg. Wszystko w ramach jazd testowych sprawdzających działalność systemu po zakończonej elektryfikacji tej linii. Ale kiedy pociągi będą regularnie kursować po bajpasie kartuskim - wciąż nie wiadomo. 

Pociąg na realizowano przez PKM odcinek bajpasu kartuskiego wjechał od strony Gdańska Kiełpinka. 

Jazda testowa

-  Wszystko to w ramach odbywających się aktualnie na naszej linii jazd testowych sprawdzających działanie systemu ETCS po aktualizacji oprogramowania wynikającej z zakończonej elektryfikacji linii PKM oraz budowy bajpasu kartuskiego i zabudowy nowych rozjazdów - informuje Pomorska Kolej Metropolitalna.

Pierwszym w historii pojazdem szynowym, jaki wjechał z linii PKM na bajpas kartuski, była lokomotywa 111Ed-063, będąca najnowszą wersją serii lokomotyw Gama Maraton z silnikiem elektryczno-spalinowym.

Została oddana do eksploatacji 2 października br., a więc zaledwie ponad miesiąc temu. Na co dzień jeździ ona dla przewoźnika Olavion, ciągnąc składy towarowe i już nadano jej nieformalnie imię „Dorota”.

[FOTORELACJA]28330[/FOTORELACJA]

Kiedy po bajpasie kartuskim będą regularnie kursować pociągi?

O sprawie niedawno napisała Gazeta Wyborcza. Wskazuje, że głównym powodem dla budowy tzw. bajpasu kartuskiego była modernizacja przez PKP PLK linii 201. Jednak ta inwestycja ma ogromne opóźnienie.

Okazuje się także, że Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego nie jest w stanie odpowiedzieć, czy planuje uruchomienie pociągów na tej linii. 

Początkowo urzędnicy tłumaczyli, że PKP PLK nie określiły terminu, od którego możliwe będzie zamawianie tras pociągów na trasie Bajpasu Kartuskiego.

 - SWP sprawdza możliwości przejezdności trasy z Kartuz przez Starą Piłę do Gdańska Wrzeszcza przy cały czas funkcjonujących połączeniach z Kościerzyny, Kartuz i Gdyni przez Gdański Port Lotniczy do Gdańska Wrzeszcza. W chwili obecnej nie jesteśmy w stanie podać liczby pociągów i ich relacji, które zostaną uruchomione od 10 grudnia 2023. Jeśli tylko będziemy mieli potwierdzony rozkład jazdy, na pewno podamy go do publicznej wiadomości - tak brzmiało kolejne tłumaczenie urzędników. 

Departament Infrastruktury UMWP poinformował ponadto Wyborczą, że samorząd województwa "złożył do POLREGIO wniosek do Rozkładu Jazdy 2023/24 o możliwość realizacji 15 par w relacji Gdańsk Główny – Stara Piła. Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy z POLREGIO  informacji o możliwościach wynikających z dostępności infrastruktury liniowej i taborowej" - piszą urzędnicy.

- Problem w tym, że jeżeli urzędnicy chcą jakichś pociągów, to Polregio po prostu je zamawia. Nie ma możliwości, aby przez kilka miesięcy nie zrealizowali prośby urzędników. Poza tym urząd marszałkowski sam też ma możliwość ich zamówienia jako aplikant w ramach wniosków do rocznego rozkładu jazdy. Trzeba też zaznaczyć, że liczba 15 par wskazuje, że urzędnikom chodziło o obsługę trasy objazdowej na czas zamknięcia linii 201, które jeszcze kilka miesięcy temu planowane było na początek 2024 roku. Wtedy pociągi do Kartuz musiałby jeździć nową trasą - pisze Gazeta Wyborcza.

Zdaniem autora artykułu Michała Jamroża podawanie takiej informacji „ma na celu pokazanie, że urzędnicy chcieli, a się nie dało”. Podsumowuje także, że w czasie od rozpoczęcia decyzji o budowie bajpasu (2018 rok) do dzisiaj, można było zaplanować węzły integracyjne choćby w tymczasowej formie, zaplanować obsługę autobusową, a przede wszystkim mieć wstępny rozkład jazdy. Niestety - nie zrobiono nic.

Z artykułem na temat bajpasu kartuskiego można zapoznać się TUTAJ.

(oprac. M.Dz.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(21)

ZdziwionyZdziwiony

15 6

Ja się zastanawiam po co się buduje linie kolejowe na widzi mi się żeby wykonać plan oddanych linii kolejowych

14:19, 17.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SzopSzop

28 3

Tak sobie myślę, skoro mamy ten bajpas, ten Kartuski do Dzierżążna, a częstotliwość kursowania pociągów na tym odcinku nie uległa zmianie, nie można by puszczać tych składów tą bezkolizyjną trasą w godzinach największego ruchu pojazdów na ulicy gdańskiej?

14:20, 17.11.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Gość Gość

5 0

No to byłby bardzo dobry pomysł.
Tylko czy na to wpadną, wątpię...

13:01, 18.11.2023

Brawo Brawo

10 6

No to teraz Gdańska zablokowana n stałe

15:17, 17.11.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

4 bańki4 bańki

9 1

Możesz pancerną kładką,podobno po to ją zbudowano.

16:29, 17.11.2023

Niestety Niestety

9 2

Na razie chyba ten pierwszy, będzie ostatnim.

15:33, 17.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

On27On27

19 0

Ktoś poprostu zarobił na tym i tyle. Drzewa wycięte. Gdańska zablokowana mimo ze miał być most lub tunel bo jedna podstawiona karetka nie przejechała i się artykuł napisało . Ciemnotę z nas robią a my na to zezwalamy . Drama

16:10, 17.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Brawo@Brawo

9 4

tam i tak się stoi, te 3 minuty dłużej nie robi różnicy

16:14, 17.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@On27@On27

7 4

Wyjaśnij mi jak wiadukt lub tunel ma sprawić że samochody nie będą stały na gdańskiej/kościerskiej?

16:15, 17.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AndyAndy

13 1

Przepraszam, a który odcinek bypassu kartuskiego jest zelektryfikowany, bo z artykułu wynika, że cały.

16:26, 17.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SwojakSwojak

14 3

Nie rozumiem Pana Jamrożego od co najmniej 4 lat pisze o trasie 201 zawsze sę niby dziwi i pyta, a pomija sedno sprawy.
TVN wytaka marnostrastwo PKP gdy chce zburzyć stację Rekina wybudowaną za 50 mln złotych, a Panu red. Jamroż nie przechodzi przez głowę myśł, że marszałek z pkp do spółki chcą, w celu położenia drugiego niepotrzebnego tor, zburzyć ten istniejący, który w 2017 roku został zrewitalizowany za ponad 200 mln złotych. Tutaj wszyscy nabierają wody w usta.

16:35, 17.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JagabellaJagabella

18 1

Do Sierakowic wyślijcie ten pociąg, tam jest już dworzec.

17:50, 17.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pkm sierakieice Pkm sierakieice

12 0

Tak jest do Sierakowice są w lini prostej od Kartuz do samego Lęborka nie potrzeba budować bajpasow tylko odbudować linię którą już była tylko należy pamiętać że rozkład jazdy na być dopasowany do potrzeb pasażerów a nie jak to miało miejsce tuż przed zamknięciem lini do Lęborka najpierw zrobili rozkład jazdy tak że nikomu nie pasowały dojazdy potem liczyli pasażerów jak już nikt nie jeździł i zdecydowali o zamknięciu lini za co tez ktoś przytulił sporo kasy tylko nie po

20:43, 17.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pkm sierakowice Pkm sierakowice

9 0

Tylko że potem nie myśleli że ponowne przywrócenie pociągi na trasie nie będzie takie proste i tak to trwa już 23 lata tak tak mimo upływu czasu pamiętamy jaki to byl przekret z zamknięciem tej lini a teraz ci sami ludzie nie robią nic żeby pociągi wróciły na stare trasy

20:48, 17.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

S.S.

7 0

Szkoda... Bo sam bym nim chętnie jeździł do pracy

22:38, 17.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mój nick to h0Mój nick to h0

8 3

A zatem jeżeli na ten mityczny by pass nie wyjadą pociągi bo nikt ich nie zamawia to znaczy że linia Gdynia Kościerzyna nie będzie rozbudowana i elektryfikowana.
Urzędnicy wiedzą swoje, kasy nie ma z brukselki i tyle albo kasa poszła na porty jak w przypadku lini do Słupska.

23:48, 17.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

staś kolejarzstaś kolejarz

10 0

Może nie dowidzę,ale trakcji elektrycznej w Kartuzach nie widzę.

10:45, 18.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czasczas

3 0

Pierwszy raz w historii... no jak wcześniej tego czegoś nie było to jak miał pojechać? No chyba że ten bajcoś, ma tam już jakąś długa historię, ale dopiero teraz wjechał pociąg spalinowy, bo wcześniej wagony ciągnęli koniami.

11:03, 18.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZarkZark

7 5

Tak właśnie wyglądają nieudolne rządy Platformy Obywatelskiej w województwie pomorskim.

15:33, 18.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Sierakowice czekają Sierakowice czekają

4 1

Panie i Panowie posłowie i senatorowie wszyscy Ci którzy mają wpływ na to aby kolej dotarła do Sierakowice i dalej do Lęborka wszystkie ręce na pokład pokażcie że potraficie coś zrobić dla ludzi którzy Was wybrali tak razem dla wspólnego dobra jakim jest kolej bez względu na podziały polityczny zróbmy coś razem wspólnie dla Kaszub dla Polski dla Polaków nie czekamy aż miną kolejne 4 lata bez efektu pracy tych którzy naga naprawdę coś zmienić dla Naszego wspólnego dobra

20:45, 18.11.2023
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

MASZMASZ

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


PełOPełO

1 1

bedziemy lizać D Donka łajzy niemieckiego

07:02, 20.11.2023

po seł wybranypo seł wybrany

9 2

Piniędzy nie ma i nie będzie.Już po wyborach.

22:30, 18.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Zark@Zark

2 2

Wolę te nieudolne rzady, niż PiS, który zadłużył nas na kolejne dwa pokolenia.

12:19, 20.11.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

tvntvn

1 0

A kto ci to powiedział.

14:35, 30.11.2023

balcerovitzbalcerovitz

4 3

A gdzie to zadłużenie.tfusk powiedział,czy tvn.

17:24, 23.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%