Rozpoczyna się sezon rowerowy, dlatego kartuska policja przypomina kilka prostych zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym, ale i zabezpieczenia sprzętu przed kradzieżą.
Policja przypomina rowerzystom, by zawsze stosowali się do do zasad ruchu drogowego, biorąc pod uwagę, że mają określone obowiązki tak samo jak kierowcy. Należy więc odpowiednio wcześnie sygnalizować wykonanie manewrów (skrętu, zmiany pasa ruchu), zwracać uwagę na sygnalizację świetlną i poruszać się zgodnie z nią.
Jadąc rowerem, należy unikaj jazdy po chodnikach, chyba że jest to specjalne wyznaczone miejsce dla rowerów.
Rowerzysta może jechać po chodniku lub po drodze dla pieszych wyjątkowo, gdy:
- opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gęsta mgła).
Należy jednak zachować ostrożność, aby nie zaskakiwać pieszych. Warto też pamiętać o ochronie głowy i zawsze nosić kask podczas jazdy na rowerze, hulajnodze czy innych urządzeniach oraz o kamizelce odblaskowej.
Wyposażenie obowiązkowe roweru:
- Lampa ze światłem białym lub żółtym selektywnym, umieszczona z przodu.
- Sygnał dźwiękowy (np. dzwonek) o nieprzeraźliwym tonie.
- Lampa ze światłem czerwonym umieszczona z tyłu (może być światło migające).
- Światło odblaskowe barwy czerwonej umieszczone z tyłu, w kształcie innym niż trójkąt.
- Przynajmniej jeden skutecznie działający hamulec – ręczny lub nożny.
- Kierunkowskazy — jeśli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką.
Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Oto kilka wskazówek:
- Nie pozostawiaj niezabezpieczonych i gotowych do jazdy rowerów w miejscach publicznych: przed sklepem, na ulicy itp.
- Nie pozostawiaj rowerów na klatkach schodowych (nawet, jeśli w bloku jest domofon).
- Stosuj lepsze zapięcia renomowanych firm. Lepsze zabezpieczenia zajmują złodziejom nawet kilka minut, co zazwyczaj decyduje o tym, że złodziej rezygnuje z łupu.
- Zabezpieczenia zakładajmy możliwie jak najciaśniej i w taki sposób, aby szczelina zamka była trudno dostępna. Łańcuch przekładamy przez ramę roweru i tylne koło (nigdy tylko przez przednie koło). Nieskuteczne są cienkie linki czy sprężynki z zapięciami szyfrowymi- łatwo je przeciąć.
- Sfotografuj swój jednoślad oraz numer ramy (poszukaj go na spodniej części ramy, najczęściej znajduje się on pod pedałami, jeśli go tam nie ma, na pewno odnajdziesz go w karcie gwarancyjnej roweru), aby w przypadku jego kradzieży móc przekazać zdjęcie policji.
1 0
sowieckiego roweru *Ural* z czasów Chruszczowa. Nie trzeba przypinać linkami.
Poza tym w razie stłuczki z samochodem - to autko holują do warsztatu, a ty jedziesz dalej 👍🤠👍 !!
1 0
W kraju katolickim złodzieje hahaha