Zamknij

List. Park Narodowy może być stratą dla lokalnych społeczności

09:26, 24.10.2024 nadesłane Aktualizacja: 11:19, 29.10.2024
Skomentuj fot. archiwum/M.Dz. fot. archiwum/M.Dz.

Jako mieszkaniec Kaszub zainteresowany ochroną środowiska od wielu lat, postanowiłem podzielić się swoją opinią na temat planów utworzenia Kaszubskiego Parku Narodowego.

Najpierw, muszę tu podkreślić, że przyjmuję tę inicjatywę jako dobry krok na rzecz ochrony przyrody i klimatu. Serdecznie tu pozdrawiam obywateli, którzy z poświęceniem angażują się w tej sprawie. Krótko mówiąc fobia wobec  tzw "ekoterrorystów" mnie nie dotyczy.

Chciałbym jednak zwrócić uwagę na pewną niepokojącą tendencję, którą można nazwać „skansenowaniem" obszarów. Polega ona na traktowaniu terenów o wysokiej wartości przyrodniczej jedynie jako przestrzeni do ochrony i turystyki, co często odbywa się kosztem lokalnych społeczności i ich tradycyjnych form gospodarowania na tych terenach.

Takie podejście można zaobserwować obecnie w Europie na przykład w Alpach: tam miejscami bezwzględna ochrona wilków doprowadza do opuszczania pastwisk przez rolników, co w końcu zwiększa zagrożenie pożarowe. Ta niekorzystna ewolucja środowiska pokazuje, że ochrona przyrody powinna być prowadzona w sposób zrównoważony, uwzględniający nie tylko potrzeby ochrony gatunków, ale także interesy lokalnych społeczności, które od wieków współistniały z naturą.

W przeciwnym razie ryzykujemy, że obszary cenne przyrodniczo staną się niedostępne i zarządzane głównie przez osoby związane z turystyką kosztem tradycyjnych gospodarzy tych terenów.

Mieszkaniec  Kartuz 

[ZT]60189[/ZT]

 

(nadesłane)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(20)

Mieszkaniec MirachowMieszkaniec Mirachow

15 16

Droga redakcjo kiedy artykul o walorach Parku a nie tylko sprzeciw wobec tego i obrona burżujow co mają tartaki bo im od koryta ubędzie??? 09:54, 24.10.2024

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Burżujów?Burżujów?

7 6

A co z grzybiarzami? Zbieraczami jagód? Las powinien być dostępny by wszyscy mogli z niego korzystać. Można zrobić rezerwat jeden, drugi trzeci a nie robić jedno wielkie muzeum do oglądania. 11:21, 24.10.2024


Zbieracze jagódZbieracze jagód

3 2

to jest chyba jeden koleś co pisze te wszystkie komentarze o jagodach... w życiu nie słyszałem żeby ktoś zbierał jagody w lesie. I co Ty z nimi potem robisz? bawisz się całymi dniami w zbieranie obsikanych przez lisy jagód żeby co? Zrobić 4 słoiki zasypanego białym cukrem, niezdrowego dżemu? 12:28, 29.10.2024


Do zbieracza Do zbieracza

3 2

ogarnij się, mamy XXI wiek i prawo konsumenckie. Idź do sklepu i kup sobie te jagody a nie łazisz po lasach jak jakiś dziad borowy. I nie, Twój domowy dżemik nie jest zdrowy, to zasypane biały cukrem badziewie, to że babcia taki robiła nie znaczy że był dobry 12:32, 29.10.2024


EhhEhh

9 16

List w skrócie - to ja tu rządzę a ty nie przeszkadzaj. Bo lepiej czerpać zyski z rżnięcia drewna niż rozwinąć turystykę, która zaprocentowałaby na cały region.

11:26, 24.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Ehh@Ehh

13 5

O jaką turystykę ci chodzi?
Ilu turystów widziałeś w istniejących rezerwatach w powiecie Kartuskim? 13:48, 24.10.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

EhhEhh

1 1

No właśnie temu ich nie ma bo nazwa nie ma renomy. Samo spełniającą się przepowiednia - brak promocji= brak profitów 15:41, 24.10.2024


WoodyWoody

9 5

Że na Kaszubach jest słabo rozwinięta turystyka, nigdy bym nie stwierdził i nie wiem, jak niby utworzenie w powiecie Kartuskim PN miało by dodać mu renomy. Aktualnie istniejące parki narodowe w jakimś stopniu próbują pokryć koszty swojego utrzymania, sprzedając bilety, dzierżawiąc grunty itp. i najlepiej wychodzi to Tatrzańskiemu Parku Narodowemu (najwięcej turystów) jednak i tak nie zarabiają one na siebie. Parki Narodowe ( te które mamy) powstały dla przyrody, ich zadaniem jest zachowanie cennych siedlisk i gatunków a nie sprzyjaniu rozwoju turystyki lub jakiekolwiek innej działalności gospodarczej. Dlatego na Podlasiu i Podkarpaciu mamy ich najwięcej (niski poziom zaludnienia). Wiec mówienie, że utworzenie parku narodowego to jakaś inwestycja w rozwój można włożyć między bajki. To LP dofinansowują istniejące Parki Narodowe oraz budżet Państwa ( czyli my z podatków). Nie próbuję w żaden sposób umniejszyć kaszubskim lasom, które zdecydowanie są jednymi z najpiękniejszych, jednak nie uważam że Park Narodowy jest konieczny dla ich przetrwania a ci " burżuje co im z koryta ubędzie" tną deski bo UWAGA my ich potrzebujemy, każdy ma tłuczek do mięsa, deskę do krojenia, meble, dom itd. wykonane w całości lub w części z drewna, które jest z lasu! Jednak, żeby im kasy do kieszeni nie wkładać możemy przejść na samą stal, beton i plastik, ale czy to będzie bardziej przyjazne dla środowiska, to niech każdy sam sobie odpowie. Na zaproponowanym obszarze istnieją już rezerwaty i to wcale nie małe, które spełniają swoją rolę, tzn. chronią przed działalnością człowieka, najcenniejsze fragmenty. Jednym z powodów, dla którego pomysłodawcy chcieliby utworzenia PN, były licznie występujące gatunki chronionych roślin i porostów, o których można powiedzieć, że są reliktami ostatniego zlodowacenia. Występują one licznie w rezerwatach ale również poza nim, jednak te gatunki lubią chłodny klima. Czy do powstania parku dojdzie lub nie, to populacje tych gatunków są w regresji ze względu na zmiany klimatyczne, których nie jesteśmy w stanie zmienić ( Tak to już jest w przyrodzie, że jedyne co w niej pewne to zmiana, ona na pewno nadejdzie). Według mnie bilans zysków i strat nie kalkuluję się, parki narodowe powinny powstawać jedynie wtedy gdy:
1. - przedmiot ochrony jest zagrożony wyginięciem a utworzenie PN może to odmienić
2. - Nie ma innej alternatywy dla ocalenia danego obszaru
Uważam, że przy zachowaniu istniejących rezerwatów, odpowiedzialnej gospodarce leśnej, edukacji społeczeństwa to kaszubi, dadzą radę zadbać o swoje.
PS.
Nie mam tartaku. 17:18, 24.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Manipulacje i tyleManipulacje i tyle

8 10

W podpisie myśliwy lub właściciel tartaku albo leśniczy ...prawie na jedno wychodzi , tylko oni zyskują na braku ochrony lasu. 18:58, 24.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nie leśniczyNie leśniczy

10 3

Zobaczciena Biebrzański park , dotacje , kasa z turystyki a do tego zatrudnianie miejscowych .. Warto zachować nasz skarb dla potomności. 19:00, 24.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

FranticFrantic

9 6

Łżą , manipulują bo tracą możliwośc robienia wałków na a majątku skarbu państwa. Tak tak lasy należą do wszystkich a nie do leśników , drwali i myśliwych. 19:02, 24.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mieszkaniec KartuzMieszkaniec Kartuz

3 0

@ Woody
Zgadzam się całkowicie. 21:56, 24.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mieszczuch i EkoterrMieszczuch i Ekoterr

5 2

Tylko należy sobie zdać sprawę jak to "tradycyjne" gospodarowanie terenem Kaszub wygląda? Wywożenie śmieci do lasu, wyprzedawanie działek pod barakowo-przyczepowe "osiedla" rekreacyjne, zasypywanie śródpolnych zagłębień i oczek wodnych, zrzucanie ścieków do rzek i jezior... itp, itd.... Długo by można wymieniać. 08:38, 25.10.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZlasuZlasu

0 0

To co Pan/Pani opisuje, to wykroczenia i przestępstwa, a nie gospodarowanie i jeśli takowych jest się świadkiem należy to zgłosić do urzędu np. RDOŚ. Polecam do tego aplikację mobywatel, tam łatwo zawiadomić można służby. Co do domków, to raczej nie ma ich w moim odczuciu w zatrważającej ilości. Lepiej by stawiali niskie i niezwiązane z gruntem baraki, które przynoszą zyski lokalny mieszkańcom powiatu niż hotele na kilka kondygnacji jak Pienińskim PN. Tamtejszy Park próbuję to ograniczyć lecz niewiele może zrobić. W tym przypadku jest potrzebna edukacja. 12:42, 25.10.2024


PatyczakPatyczak

1 0

Tak jak podpisał "zatroskany mieszkaniec" pewnie ten sam co wybiela myśliwych będąc myśliwym pisząc dyrdymały. Napuszcza niedoinformowanych i niedouczonych mieszkańców i wzbudza ferment , byleby tylko zachować swoje przywileje , czy to będąc myśliwym, leśniczym, deweloperem budującym chatki turystyczne, właścicielem zakładu usług leśnych , czy właścicielem tartaku. Dzięki pazerności nasze lasy wyglądają już w sposób opłakany i odstraszają turystów i miejscowych. Idea powstania tego parku polega na tym by zachować jeszcze to co pozostało , co można zabezpieczyć przed tym barbarzyństwem . Nie ma co się pytać , po prostu kaszubi do tego nie dojrzeli i nie dorośli. Park powinien powstać odgórnie i tyle by chronić nasze DOBRO NARODOWE (A NIE KASZUBSKIE INTERESIKI) . 08:14, 30.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Atos Atos

3 0

Proszę poczytać sobie jakie dodatki dostają gminy oraz gospodarze , na których terenie powstaje park narodowy. Sa obowiązki ale są tez przywileje i niezłe pieniądze. Można żyć w zgodzie z natura i chroniąc ją a nie eksploatując ją do jej końca. A to że nie będzie można wyrzynać lasów , że będzie spokój i cisza, że na przyległych polach nie będzie chemii i trucizn , to że jeziora i stawy będą czyste , a lasy pełne zwierząt . Jak to kogoś boli . Idźcie teraz do lasu zarządzanego przez nadleśnictwo Kartuzy i zobaczcie jak te szczątki lasów wyglądają , przecież tam jest łyso , ścięte gałęzie leżą wszędzie , ludzie się potykają , niszczą swoje ubrania a o zwierzętach już nie wspomnę. Wszędzie tam gdzie jest możliwe ambony myśliwskie. I niech sobie ludzie popatrzą tydzień w tydzień jakieś zbiorowe polowania + indywidualne strzelanka. Nikt tego nie kontroluje nikt tego nie nadzoruje z zewnątrz, a jak już to pewnie znajomki. 08:26, 30.10.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

cudze biznesycudze biznesy

2 1

Jaka podła manipulacja .Może być stratą dla Lasów Państwowych (bo stracą swoje źródło dochodów z wycinki lasów) , może być stratą dla myśliwych ( bo nie będą mogli panoszyć się w parku i w końcu będzie bezpiecznie) , może być strata dla zul i tartaków ( bo nie będzie można wycinać drzew na terenie parku) , może być stratą dla cwanych prywaciarzy budujacych się na obszarach natury 2000 i parku krajobrazowego, może być strata dla rolników używających pestycydów w obrębie przyszłego parku, ale BĘDZIE ZYSKIEM DLA 99% MIESZKAŃCÓW PONIEWAŻ : TURYSTYKA ODŻYJE, UCHRONIMY PIEKNE STARE LASY PRZED WYCINKĄ , BĘDA CAŁKIEM DUŻE DOTACJE DLA SAMORZADÓW I ROLNIKÓW, BĘDZIEMY MIEC GDZIE WYPOCZYWAĆ I PODZIWIAĆ PIĘKNO NATURY, BEDĄ NOWE MIEJSCA PRACY W SEKTORZE AGROTURYSTYCZNYM, ZACHOWAMY TO BOGACTWO DLA BNASZYCH DZIECI I WNUKÓW. NIE DAJMY SIĘ MANIPULOWAĆ GARSTCE LUDZI KTÓRZY CZERPIĄ ZYSKI Z UWŁASZCZANIA SIĘ NA MAJATKU SKARBU PAŃSTWA . TO NASZE WSPÓLNE DOBRO I CZAS JE ZACZĄĆ CHRONIĆ , BO JAK NIE MY TO KTO ? 11:14, 30.10.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

LllLll

0 0

Co ty bredzisz. 21:05, 31.10.2024


CzasCzas

0 0

Jeśli takowy park powstanie, to on swoim zasięgiem obejmie i tak niewielką część tych lasów.
Wg mnie to zbędny zabieg, powierzchnia lasów mirachowskich oceniana jest na 6 tysięcy hektarów.
Bory Tucholskie, które są znacznie większe, mają w sobie park narodowy, który zajmuje tylko 1,5% ogólnej powierzchni tzw Borów Tucholskich, tj 4600 hektarów.
Nie ma szans, aby lasy mirachowskie w całości włączyć do parku, a nawet gdyby, to byłby zaraz bo PN w borach, jednym z najmniejszych w kraju.
Wielu pisze, że chce ratować te lasy przed myśliwymi oraz drwalami, jakoś przez ostatnie 50 lat nie wycięto lasów mirachowskich, w zasadzie nawet więcej, prowadzono zrównoważoną gospodarkę leśną, o czym świadczy chociażby fakt pojawienia się wilków. Robicie jakiś lament, bo zauważyliście że wycinają lasy, tak zgadza się, przez te ostatnie 6 lat tak ogołocono lasy, jak nie udało się przez poprzednie 50 lat.
Pytanie dlaczego, ano dlatego, że PiS potrzebowało kasy, PiS zniosło limity na wycinkę z hektara, cięto wszystko, nawet w parkach narodowych. Za rządów PiS podwojono ilość wycinek.
Chcecie chronić ten las przed myśliwymi i drwalami, tylko mam wówczas pytanie, dlaczego nie walczycie o zdelegalizowanie kół łowieckich? Dlaczego nie walczycie o przywrócenie limitów wycinek?
Dlaczego w końcu nie napieracie na gminy, aby w ich planach zagospodarowania przestrzennego były zapisy ograniczające zabudowę developerską?
Że niby status parku będzie samoistnie to załatwiał, jakoś zamek w Stobnicy powstał, a nie powinien i co Wy na to?
To mi przypomina leczenie zerwanego paznokcia, poprzez odcięcie dłoni, aby się nie wdało zakażenie.

Wspomiancie coś o rozwoju turystyki... samo słowo park narodowy nie przyciągnie turystów, zresztą większa ilość turystów, większa dewastacja lasu, no i jak ma być rozwój turystyki, skoro obecnie infrastruktura turystyczna jest słaba, nie jest w stanie obsłużyć wzrostu turystów, a powstanie parku, ograniczy możliwość rozbudowy infrastruktury chociażby hotelarskiej. Agroturystyka, też ma swoje ograniczenia jak i rozbudowa miejsc noclegowych.
Są plusy i minusy, pytanie tylko, czy My potrzebujemy parku, czy innej formy ochrony tego terenu.
15:01, 31.10.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

LllLll

0 0

Zgadzam się z Tobą do 2015 roku była prowadzona zrównoważona polityka leśna i teraz należy wrócić do tego stanu będzie wilk syty i owca cała. 21:32, 31.10.2024


0%