Najbardziej oczywista odpowiedź na bardzo popularne pytanie, co to jest serwis internetowy brzmieć może następująco. Serwis internetowy to nic innego jak witryna internetowa, strona internetowa, a więc forma udostępniania treści (np. treści informacyjne), usług, narzędzi, funkcjonalności za pomocą adresu domenowego za pośrednictwem usługi WWW.
Serwisy internetowe, strony internetowe zawierają treści statyczne, animowane, audialne, audiowizualne, graficzne, tekstowe, interaktywne. Stały się stałym elementem naszego życia zawodowego, prywatnego, indywidualnego i społecznego.
W biznesie są rozwiązaniem jakiego potrzebujesz, dzięki któremu zarabiasz. I nie chodzi tylko o publikowane treści, ale o aktywne, skuteczne pozyskiwanie klientów, rozumienie, czego potrzebują użytkownicy.
Właściwie trudno sobie dziś wyobrazić życie bez stron internetowych. W sensie biznesowym w szczególności. Transformacja cyfrowa biznesu jest dziś więcej niż koniecznością dla firm, nawet o małym zasięgu.
Obecność w sieci jest wymogiem, który na przedsiębiorstwa nakładają sami klienci, partnerzy biznesowi, którzy po prostu chcą w nowoczesny i wygodny sposób móc kupować, korzystać z usług, nawiązywać współpracę.
Serwisy internetowe w biznesie służą bardzo różnym celom - od sprzedażowych, przez reklamowe, promocyjne, edukacyjne, informacyjne aż po usługowe. Żyjemy w epoce produktów cyfrowych, które zaspokajają większość naszych potrzeb.
Właściwie trudno sobie dziś wyobrazić potrzebę, która nie byłaby zaspokajana przez internet. Jesteśmy klientami jakiegoś portalu internetowego.
Serwisy internetowe służą naszej rozrywce, pracy, edukacji, komunikacji, ekspresji. Do najbardziej popularnych serwisów internetowych należy zaliczyć portale internetowe, serwisy usług finansowych, platformy sprzedażowe, edukacyjne, portale społecznościowe, serwisy korporacyjne oraz serwisy reklamowe.
Ogromna konkurencja, jaka panuje w internecie spowodowała, że pytanie, jak stworzyć serwis internetowy, jak zrobić serwis internetowy, jak zbudować serwis internetowy, portal internetowy należy do jednych z najważniejszych.
Dlaczego? Bowiem od profesjonalizmu wykonania strony internetowej zależy jej sukces rynkowy. Nie tylko od reklamy. Chałupnicze metody tworzenia stron internetowych są stanowczo niewystarczające, by można było liczyć na masowe, trwałe zainteresowanie użytkowników.
Powiedzmy to stanowczo i wprost. Dziś już nie wystarczy stworzyć stronę bazując na darmowym szablonie i tanim hostingu, na tanim serwerze. Prosty sposób na przygotowanie stron www nie istnieje.
Gotowe szablony portali internetowych, gotowe rozwiązania (np. projekt graficzny), choć wydawać się mogą dobrym pomysłem, takim w rzeczywistości nie są. Dziś znacznie trudniej jest prowadzić biznes w sieci niż jeszcze dekadę temu. Coraz mniej zależy od szaty graficznej, projektu graficznego. Bazowanie na reklamach nie wystarcza. Pozytywne opinie zbiera oprogramowanie, które jest budowane w oparciu o dane, sprawdzone wzorce.
Aktualnie, by się wyróżnić należy zadbać o kwestie User Experience, wykorzystywać najbardziej adekwatne technologie (np. stworzenie aplikacji w języku Python), w równym stopniu zadbać o kwestie związane z warstwą front-end i backend portalu.
Używać zaawansowanych, stanowiących o przewadze rynkowej usług chmurowych. Należy zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa, szybkości działania, niezawodności.
Jedną z ważniejszych kwestii, wymogów, jakim musi sprostać współczesny, profesjonalny serwis internetowy, portal internetowy jest dostępność.
Mówiąc w dużym skrócie, chodzi o uczynienie strony internetowej przyjazną użytkownikom o różnego rodzaju ograniczeniach, posiadających bardzo różne doświadczenia oraz kompetencje cyfrowe. Czym jest dostępność, co się kryje pod tym pojęciem i wymogiem?
Serwis internetowy cechujący się wysoką dostępnością to serwis spełniający zasady Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), które sprowadzają się do zapewnienia serwisowi internetowemu, portalowi internetowemu odpowiedniej funkcjonalności, kompatybilności, zrozumiałości oraz postrzegalności.
Strona internetowa powinna być dostępna, a więc przyjazna dla osób niewidomych lub niedowidzących, osób niesłyszących, osób niepełnosprawnych ruchowo oraz osób z zaburzeniami funkcji poznawczych.
Współczesne portale internetowe powinny także być tworzone, projektowane, z myślą o oferowaniu pozytywnego, satysfakcjonującego User Experience - doświadczenia klienta.
Potrzeby, oczekiwania, doświadczenia, reakcje, ograniczenia i możliwości, problemy użytkowników powinny być gruntownie poznane (za pomocą badań User Experience) i uwzględnione w procesie projektowym już na najbardziej podstawowym etapie powstawania strony internetowej. A więc już na etapie tworzenia, testowania jej wireframes i prototypów.
Z pewnością sama atrakcyjność wizualna portalu nie jest już atutem, który może zapewnić stronie sukces rynkowy. W wielu branżach, na przykład w E-Commerce, M-Commerce, to jak strona internetowa działa jest o wiele ważniejsze od tego jak wygląda.
Choć oczywiście nie można z tego wyciągnąć wniosku, że atrakcyjność, przyjemność wizualna portalu nie jest istotna. Oczywiście jest, ale nieco mniej niż funkcjonalności zaprojektowane zgodnie z oczekiwaniami użytkowników. Idealnym rozwiązaniem jest znalezienie złotego środka między atrakcyjnością wizualną a funkcjonalnością.
Warto jednak pamiętać jeszcze o jednej kwestii, która jest kluczowa w procesie budowania stron, serwisów internetowych, portalu.
Sukces strony internetowej jest kwestią badań, testów (np. testów użyteczności, testów A/B), pogłębiania wiedzy o potrzebach grupy docelowej, uwzględniania wyników tychże badań w procesie tworzenia oraz rozwijania serwisów internetowych.
Mówiąc metaforycznie, w myśleniu projektowym należy myśleć klientem. Projektowanie zorientowane na użytkownika - User Centered Design - stanowi clue działań projektowych.
Projektowanie zorientowane na użytkownika to zbiór praktyk, procesów, wzorców projektowych, rekomendacji, które koncentrują się na umieszczeniu użytkowników w centrum projektowania i rozwoju produktu - portalu.
W procesie projektowym najważniejsze jest uwzględnianie wymagań, celów oraz opinii użytkownika.
Zaspokajanie tychże potrzeb powinno stać się priorytetem projektowym, a każda decyzja projektowa powinna być motywowana chęcią dostarczenia użytkownikom końcowym wartości przez nich pożądanych.
Dość powszechnym mitem w kwestii powstawania stron internetowych jest przekonanie, że tworzenie stron internetowych sprowadza się do pisania linijek kodu oraz tworzenia grafiki. Nic bardziej mylnego. Budowanie serwisów internetowych jest o wiele bardziej złożone.
Oczywiście w ramach tworzenia stron internetowych, portalu pisze się kod, tworzy grafikę, ale wykonuje także szereg innych prac, które układają się w konkretne, stałe etapy, które zapewniają stronie odpowiedni poziom profesjonalizmu.
W fazie odkrycia agencja UX, tworząca stronę, dokonuje analizy biznesowej, określa model biznesowy, przeprowadza badania, by głębiej, wnikliwiej, trafniej poznać potrzeby klientów. Następnie mapowane są procesy, przeprowadzana jest analiza konkurencji, benchmarking oraz proto persona.
W fazie strategii przeprowadzana jest segmentacja klientów, tworzona jest persona, opracowywana jest ścieżka użytkownika oraz klienta (user, customer journey) oraz insight konsumencki. W fazie rozwoju koncepcji tworzone jest user story, określane są wszystkie przypadki użycia, architektura informacji oraz wireframe.
W przedostatniej fazie designu tworzony jest między innymi design system, przeprowadzane są testy użyteczności. Faza Wdrożenia obejmuje zebranie wymagań funkcjonalnych, architekturę oprogramowania, specyfikowanie wymagań, prace programistyczne warstwy front end i backend oraz testy funkcjonalne.
Czy to koniec prac? Oczywiście nie. Każda strona musi być regularnie badana pod kątem użyteczności, optymalizowana pod kątem User Experience, pod kątem funkcjonalnym, technologicznym, związanym z kwestiami bezpieczeństwa, by zapewnić klientom pozytywne doświadczenie.
Właściwie trzeba powiedzieć, że serwis internetowy, lub ogólniej każdy produkt cyfrowy, nie tyle jest skończonym produktem, co procesem, którego istotą jest ustawiczne doskonalenie.