Zespół pracowników to silnik każdego przedsiębiorstwa. Jeżeli tu coś przestanie prawidłowo funkcjonować, to cała firma zacznie się powoli dusić i spowalniać. Szybkie dostrzeganie „usterek” pozwala na ich naprawienie i powrót na właściwe tory. Jedną z takich usterek może być spadek motywacji pracowników do pracy. Jeżeli więc obserwujesz, że w Twojej firmie pojawiło się „przychodzenie do pracy” zamiast aktywnego wykonywania swoich obowiązków, sprawdź, co możesz z tym zrobić. Oto kilka skutecznych sposobów na motywowanie i inspirowanie pracowników.
Pracownicy będą się angażowali w zlecane im zadania, jeżeli będą widzieli w nich sens. Wyznacz cele długoterminowe i pokaż, jak ich praca pomaga je zrealizować. W ten sposób uzyskasz bardzo wiele „punktów”, które podniosą motywację w zespole. Pracownicy chcą mieć przekonanie, że ich praca ma znaczenie. Jeżeli pokażesz, jak mogą się przyczynić do realizacji wspólnego dalekosiężnego celu (z gratyfikacją za dojście do niego), to wzbudzisz w nich to przekonanie, a ich poziom zaangażowania wzrośnie.
Jeżeli masz w zespole osoby z różnym stażem zatrudnienia lub różnorodnymi predyspozycjami, to tak rozdziel pracę, by wszystkim było „wygodniej”. Nie stawiaj osoby nieśmiałej, zamkniętej i introwertycznej na froncie. Dla niej to stres i obciążenie. Taki pracownik może świetnie realizować swoje zadania na zapleczu, czym ułatwi pracę frontmanów. Ci zaś skupią się na kontakcie z klientem, a nie przygotowywaniu sobie bazy. Niech wszyscy grają do wspólnej bramki, a nie każdy na własny rachunek.
"Taki podział motywuje, bo każdy dobrze czuje się na swoim miejscu, a jednocześnie jeden pracownik kibicuje drugiemu i wspiera go w dążeniu do realizacji zadań" - zwraca uwagę doświadczony eskpert Piotr Jabłoński
Spraw, by pracownicy czuli, że są istotną częścią Twojej firmy. Nie wyrobnikami, czy tanią siłą roboczą. Są ważni, bo wpływają na jej wzrost i rozwój. Bez nich nic by nie było. Takie przekonanie sprawi, że we wspólne dzieło chętniej będą się angażować.
Oczywiście, to musi być szczere i prawdziwe. Nie może być formą manipulacji tylko po to, by się lepiej poczuli. Ty sam musisz wierzyć w to, że bez pracowników nie dotrzesz do celu.
Intrygi, spory i niezdrowa rywalizacja nie sprzyjają motywacji. Pracownicy skupiają się na interpersonalnych rozgrywkach zamiast na wspólnych działaniach i praca nie idzie do przodu tak, jak powinna. Motywacja spada, a atmosfera z czasem robi się wręcz toksyczna.
Gdy atmosfera w pracy jest dobra, łatwiej rozwiązywać pojawiające się problemy. Jest większa odwaga do ich komunikowania, a serdeczne relacje dają poczucie bezpieczeństwa, które jest konieczne, by powiedzieć o swoich trudnościach. Wspólne rozwiązywanie problemów pozwala też na znalezienie skuteczniejszych dróg do sukcesu.
W tak zbudowanej grupie nie może pojawić się element presji. Presja zabija motywację i kreatywność. Praca idzie wolniej, a pracownicy myślą tylko o wyjściu do domu. Zachęcaj, kibicuj, ale nie naciskaj. Oczywiście, czasem są sytuacje podbramkowe, ale wtedy nadal stój po stronie zespołu i pomóż im w pracy, by czuli, że presja nie pochodzi od Ciebie.
Udało się osiągnąć mały sukces? Zrobiliście krok do przodu w realizacji swoich celów? To świetnie! Czas na nagrodę. Może to być gratyfikacja finansowa, wspólna kolacja, wyjście na piwo czy „dzwon zwycięstwa” w firmie. Bez względu na to, jaką formę wybierzesz – doceń pracowników za trud, czas i energię, jakie włożyli w dotarcie do miejsca, w którym jesteście teraz.
Podziękowania za merytoryczne wsparcie artykułu dla Piotra Jabłońskiego