Zamknij

Jak inspirować i motywować zespół?

artykuł sponsorowany + 14:02, 02.03.2022 Aktualizacja: 14:05, 02.03.2022

Zespół pracowników to silnik każdego przedsiębiorstwa. Jeżeli tu coś przestanie prawidłowo funkcjonować, to cała firma zacznie się powoli dusić i spowalniać. Szybkie dostrzeganie „usterek” pozwala na ich naprawienie i powrót na właściwe tory. Jedną z takich usterek może być spadek motywacji pracowników do pracy. Jeżeli więc obserwujesz, że w Twojej firmie pojawiło się „przychodzenie do pracy” zamiast aktywnego wykonywania swoich obowiązków, sprawdź, co możesz z tym zrobić. Oto kilka skutecznych sposobów na motywowanie i inspirowanie pracowników.

1. Wyznacz jasne i konkretne cele długoterminowe

Pracownicy będą się angażowali w zlecane im zadania, jeżeli będą widzieli w nich sens. Wyznacz cele długoterminowe i pokaż, jak ich praca pomaga je zrealizować. W ten sposób uzyskasz bardzo wiele „punktów”, które podniosą motywację w zespole. Pracownicy chcą mieć przekonanie, że ich praca ma znaczenie. Jeżeli pokażesz, jak mogą się przyczynić do realizacji wspólnego dalekosiężnego celu (z gratyfikacją za dojście do niego), to wzbudzisz w nich to przekonanie, a ich poziom zaangażowania wzrośnie.

2. Wyznaczaj adekwatne zadania

Jeżeli masz w zespole osoby z różnym stażem zatrudnienia lub różnorodnymi predyspozycjami, to tak rozdziel pracę, by wszystkim było „wygodniej”. Nie stawiaj osoby nieśmiałej, zamkniętej i introwertycznej na froncie. Dla niej to stres i obciążenie. Taki pracownik może świetnie realizować swoje zadania na zapleczu, czym ułatwi pracę frontmanów. Ci zaś skupią się na kontakcie z klientem, a nie przygotowywaniu sobie bazy. Niech wszyscy grają do wspólnej bramki, a nie każdy na własny rachunek.

"Taki podział motywuje, bo każdy dobrze czuje się na swoim miejscu, a jednocześnie jeden pracownik kibicuje drugiemu i wspiera go w dążeniu do realizacji zadań" - zwraca uwagę doświadczony eskpert Piotr Jabłoński

3. To nasze wspólne dzieło

Spraw, by pracownicy czuli, że są istotną częścią Twojej firmy. Nie wyrobnikami, czy tanią siłą roboczą. Są ważni, bo wpływają na jej wzrost i rozwój. Bez nich nic by nie było. Takie przekonanie sprawi, że we wspólne dzieło chętniej będą się angażować.

Oczywiście, to musi być szczere i prawdziwe. Nie może być formą manipulacji tylko po to, by się lepiej poczuli. Ty sam musisz wierzyć w to, że bez pracowników nie dotrzesz do celu.

4. Atmosfera w pracy

Intrygi, spory i niezdrowa rywalizacja nie sprzyjają motywacji. Pracownicy skupiają się na interpersonalnych rozgrywkach zamiast na wspólnych działaniach i praca nie idzie do przodu tak, jak powinna. Motywacja spada, a atmosfera z czasem robi się wręcz toksyczna.

5. Rozwiązywanie problemów

Gdy atmosfera w pracy jest dobra, łatwiej rozwiązywać pojawiające się problemy. Jest większa odwaga do ich komunikowania, a serdeczne relacje dają poczucie bezpieczeństwa, które jest konieczne, by powiedzieć o swoich trudnościach. Wspólne rozwiązywanie problemów pozwala też na znalezienie skuteczniejszych dróg do sukcesu.

6. Mniej presji

W tak zbudowanej grupie nie może pojawić się element presji. Presja zabija motywację i kreatywność. Praca idzie wolniej, a pracownicy myślą tylko o wyjściu do domu. Zachęcaj, kibicuj, ale nie naciskaj. Oczywiście, czasem są sytuacje podbramkowe, ale wtedy nadal stój po stronie zespołu i pomóż im w pracy, by czuli, że presja nie pochodzi od Ciebie.

7. Nagradzaj, chwal, doceniaj

Udało się osiągnąć mały sukces? Zrobiliście krok do przodu w realizacji swoich celów? To świetnie! Czas na nagrodę. Może to być gratyfikacja finansowa, wspólna kolacja, wyjście na piwo czy „dzwon zwycięstwa” w firmie. Bez względu na to, jaką formę wybierzesz – doceń pracowników za trud, czas i energię, jakie włożyli w dotarcie do miejsca, w którym jesteście teraz.

Podziękowania za merytoryczne wsparcie artykułu dla Piotra Jabłońskiego

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%