60% Polaków uważa zakupy przez internet za bezpieczne1. Co więcej, tylko 18% spośród niekupujących w sieci ma obawy w związku z płatnościami online – dużo więcej osób rezygnuje z zakupu ze względu na brak możliwości obejrzenia produktu przed zakupem2. Warto korzystać z rozwiązań, dzięki którym kupowanie i płatności w internecie nie będą wiązały się z jakimkolwiek ryzykiem.
75% internautów kupuje w polskich sklepach online, a 32% korzysta z ofert zagranicznych serwisów3. Niezależnie od tego, do której grupy należy konsument, chcąc zwiększyć bezpieczeństwo zakupów przez internet, powinien on weryfikować miejsce swoich zakupów. Zwłaszcza, jeżeli znalazł się w danym sklepie po raz pierwszy4.1. Warto przede wszystkim:
• zapoznać się z regulaminem sklepu – przede wszystkim warunkami dostaw oraz reklamacji1;
• przejrzeć komentarze i oceny dotyczące sklepu1;
• zwrócić uwagę na to, czy podczas podawania danych (np. karty czy adresowych) strona zapewnia szyfrowane połączenie (oznaczenie „https://” oraz symbol kłódki przed adresem)1 – dzięki temu dane trafią wyłącznie do właściciela witryny, a nie osób trzecich.
Aby zwiększyć komfort i szanse na udaną transakcję, warto podczas zakupów przez internet dokładnie poznać sklep, w którym składane jest zamówienie.
Jest to bardzo przydatne zwłaszcza przy zakupie nieznanego produktu albo w sytuacji, gdy jego cena jest wyraźnie niższa niż w innych sklepach4.2. Przed zakupem online warto:
• zapoznać się z opisem produktu – należy sprawdzić, z jakiego materiału został wykonany, jakie ma parametry i wymiary oraz czy posiada zdjęcie2;
• przeczytać komentarze i poznać oceny innych użytkowników2;
• zapoznać się ze stroną producenta2.
Warto również korzystać z procedury chargeback – jest to sposób na potencjalne odzyskanie pieniędzy, gdy kupujący nie otrzymał opłaconych towarów lub usług (np. gdy sprzedawca zbankrutował albo zlikwidował działalność). Dzięki niej, w przypadku wadliwego produktu albo braku realizacji zamówienia, bank, który wydał kartę, może próbować odzyskać pieniądze od sprzedawcy4.2.
Podczas zakupów przez internet konsument może otrzymywać różne wiadomości, jak potwierdzenie dokonania transakcji czy informacje o dostawie produktów przez kuriera. Znajdują się w nich linki – przed kliknięciem w nie warto dobrze przyjrzeć się wiadomości. Czy przyszła z adresu, z którego powinna? Czy rzeczywiście zamawiałeś w danym sklepie? Warto także zwrócić uwagę na sytuacje, w których należy dopłacić jakąś kwotę pomimo opłacenia zamówienia albo gdy w adresie sklepu jest błąd – np. „0” zamiast „o”. Powinny one być sygnałem alarmowym, że coś jest nie tak4.3.
Aby czuć się bezpiecznie podczas zakupów w internecie, warto korzystać z bezpiecznych metod płatności. Zwłaszcza takich, dzięki którym nie ma konieczności podawania w sklepie danych karty, wprowadzania haseł czy wypełniania wielu pól formularza5.1. Zapewnia to wprowadzana na rynek usługa – Visa Mobile. Wystarczy skorzystać z niej w swojej mobilnej aplikacji bankowej, by płacić szybko, łatwo i bezpiecznie5.2. Warto pamiętać, że niektóre banki mogą wymagać aktualizacji aplikacji albo dodatkowych czynności, np. związanych ze zmianami w ustawieniach. Listę banków, których klienci już teraz skorzystają z Visa Mobile, można znaleźć na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html.
Z usługi można skorzystać również, pobierając aplikację Visa Mobile. Po ściągnięciu i skonfigurowaniu aplikacji, wystarczy podczas płatności w sklepie internetowym wybrać odpowiednią opcję, podać swój numer telefonu i potwierdzić transakcję na telefonie. Dane karty należy podać tylko raz – podczas uruchamiania Visa Mobile. Nie trzeba tego robić później, co daje wygodę i pozwala na bezpieczne zakupy online5.2.