Zamknij

Zawieszenia działalności a rozliczenie sprzedaży środka trwałego

artykuł sponsorowany + 15:44, 26.08.2022 Aktualizacja: 15:44, 26.08.2022

Zawieszenie działalności spółki bądź jednoosobowej działalności gospodarczej jest możliwością, z której korzysta wielu podatników. Decyzja o zawieszeniu może wiązać się z trudnościami z utrzymaniem płynności finansowej, intensyfikacją działalności zawodowej na innych polach czy z sytuacją np. rodzinną podatnika. Niezależnie od przyczyn często podatnicy posiadają środki trwałe, które wykorzystywane były przed zawieszeniem firmy. Czy w okresie wykreślenia podmiotu z rejestru czynnych podatników VAT-u można sprzedać np. pojazd firmowy? Jak zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego, jeżeli transakcji już dokonano?

Status podatnika VAT

Na mocy art. 96 ust. 9b ustawy VAT generalnie zawieszenie działalności firmy na okres powyżej 6 miesięcy skutkuje wykreśleniem z urzędu z rejestru podmiotu jako podatnika VAT-u. Zgodnie ze wspomnianym artykułem „w okresie zawieszenia działalności gospodarczej będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1, jest on obowiązany przed dniem:

  • zawieszenia działalności gospodarczej albo
  • rozpoczęcia wykonywania takich czynności w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
– zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, wskazując okres, w którym będzie wykonywał te czynności”.

Czynnością wymagającą zgłoszenia, związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej, jest oczywiście m.in. sprzedaż środka trwałego, np. samochodu. Jak zatem widać, konieczne jest zawiadomienie o takich planach naczelnika urzędu skarbowego. On wówczas – na podstawie ust. 9c wspomnianego przepisu – przywraca rejestrację podatnika dla potrzeb VAT-u na dany okres wskazany w zawiadomieniu. Jak zatem wynika z przepisów, zgłoszenie to powinno być złożone przed planowaną transakcją. Przepisy nie umożliwiają przywrócenie statusu podatnika VAT z datą wsteczną.

Przeczytaj też: VAT podczas zawieszenia działalności - sprzedaż środka trwałego

Brak rejestracji a odliczenie VAT-u

Czy zatem niedokonanie zgłoszenia wcześniej wyklucza możliwość odliczenia podatku VAT? Niekoniecznie. Należy bowiem pamiętać, że sama rejestracja podatnika VAT-u nie jest wyłącznym warunkiem dokonywania transakcji związanych z odliczeniem podatku VAT. Rejestracja jest pewnym urzędowym poświadczeniem, ale nie jest jedyną przesłanką. Warto pamiętać, że organy podatkowe oraz sądy (zarówno polskie, jak i unijne) wiele razy podkreślały takie stanowisko.Na mocy zatem np. pism Ministerstwa Finansów czy stanowiska dyrektora Krajowej Izby Skarbowej można przyjąć, że w wielu sytuacjach możliwe jest odliczenie VAT-u od danych transakcji mimo braku rejestracji podmiotu. Trzeba tylko spełnić kilka warunków. Możliwe będzie odliczenie podatku VAT, jeżeli:

  • faktury otrzymane przez nabywcę są dowodem na czynności dokonane w rzeczywistości, a będące opodatkowanymi podatkiem VAT,
  • nie zaistniały warunki nasuwające podejrzenie dla nabywcy, iż sprzedaż jest nadużyciem podatkowym, obejściem prawa,
  • nabywca korzysta z zakupionych towarów do czynności opodatkowanych.

Jeśli transakcja spełnia te warunki, naczelnik powinien przyjąć deklarację podatkową podatnika, w której określa się należny podatek od kwoty zbywanego środka trwałego (nawet jeśli transakcja już została dokonana). Powstanie obowiązku podatkowego jest sytuacją obiektywną. Nie jest uzależnione w 100% od faktu rejestracji bądź nie do celów VAT-u.Jeżeli więc dokonana transakcja była prawdziwa, mamy fakturę, chcemy legalnie zgłosić sprzedaż, to naczelnik powinien przyjąć takie zawiadomienie. Gdy urząd będzie miał odmienne zdanie, podatnik powinien powołać się na orzecznictwo w tym temacie.

Źródło: https://www.spolkowy.pl/

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%