To oczywiste, że przedsiębiorcy działający w sektorze MŚP coraz częściej sięgają po różnego rodzaju szkolenia dla kierowników, które pogłębiają ich umiejętności zarządzania małą firmą. W świecie VUCA – pełnym niepewności i nagłych zmian, niewielkie przedsiębiorstwa muszą wciąż trzymać rękę na pulsie i reagować na zawirowania rynku, by zagwarantować sobie na nim miejsce. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą małej firmy i zastanawiasz się, czy w całym tym chaosie nie umyka ci jakiś ważny aspekt – ten artykuł jest dla ciebie.
To oczywiste, że przedsiębiorcy działający w sektorze MŚP coraz częściej sięgają po różnego rodzaju szkolenia dla kierowników, które pogłębiają ich umiejętności zarządzania małą firmą. W świecie VUCA – pełnym niepewności i nagłych zmian, niewielkie przedsiębiorstwa muszą wciąż trzymać rękę na pulsie i reagować na zawirowania rynku, by zagwarantować sobie na nim miejsce. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą małej firmy i zastanawiasz się, czy w całym tym chaosie nie umyka ci jakiś ważny aspekt – ten artykuł jest dla ciebie.
Szkolenia dla kierowników nie powinny być realizowane ad hoc. Przedsiębiorca małej firmy powinien znajdować czas na przemyślaną strategię rozwoju. Przy tak dużej ilości odpowiedzialności i zadań, jakie spoczywają na barkach kierownika niewielkiego biznesu, bardzo łatwo jest zatracić się w tematach pilnych i naglących, a dużo trudniej wyegzekwować czas na rzeczy ważne dla samego przedsiębiorcy.
Jak to wygląda w praktyce? Manager małej firmy skupia się wyłącznie na wybuchających pożarach i rzeczach do załatwienia “na już”, rezygnując tym samym z wydarzeń lub szkoleń dla kierowników, które dotyczą interesujących go tematów - najczęściej tych, dla których w ogóle otworzył biznes i które na początkowym etapie budowania MŚP zagrzewały go do działania.
Skuteczną i dobrą praktyką jest zarezerwowanie sobie czasu również na te tematy, które nie mają nadanego wysokiego priorytetu, ale za to inspirują przedsiębiorcę i poszerzają jego horyzonty. Może być to śledzenie ciekawych i perspektywicznych nowinek, trening efektywności osobistej, nauka nowego języka lub szkolenia dla kierowników wzmacniające kreatywność i inne kompetencje miękkie.
Każda firma - również ta niewielka - aby dobrze prosperować, potrzebuje zmotywowanych, proaktywnych i rzetelnych ludzi, którzy pomagają ją budować. Mogą być to wyselekcjonowani pracownicy lub zewnętrzni dostawcy. Przedsiębiorca nie jest w stanie wszystkiego zrobić sam, dlatego powinien otaczać się osobami, które są zaangażowane w realizowanie jego wizji.
Istotny jest tu nie tylko dobór odpowiednich współpracowników, ale także umiejętność zatrzymania ich w firmie i wzmacniania ich zadowolenia z wykonywanych zadań. To kompetencje, które można zdobyć podczas różnego rodzaju kursów i szkoleń dla kierowników, z zakresu rekrutacji, budowania dobrostanu i zarządzania employee experience.
To właśnie współpracownicy mogą okazać się dźwignią, która wyciągnie twoją firmę z opresji w czasach kryzysu. Właśnie dlatego należy bardzo uważnie ich dobierać, a także inwestować w ich rozwój - ponieważ jest to przedsięwzięcie, które z pewnością się zwróci. Kierownik wysyłający swoich pracowników na szkolenia sprawia, że czują się oni pewniej w swojej roli, a także wzmacnia się ich zaangażowanie.
Wielu przedsiębiorców małych firm uważa, że wzrost sprzedaży jest odpowiedzią na ich wszystkie bolączki. Niestety rzeczywistość wygląda inaczej i wraz ze wzrostem sprzedaży pojawiają się nowe problemy, takie jak wzrost kosztów stałych lub brak przepływu pieniężnego. Prowadząc szkolenia dla kierowników MŚP, słyszę często, że największym wyzwaniem jest skupienie uwagi na najważniejszych aspektach w przedsiębiorczym chaosie.
Managerowie mają tendencję do poszukiwania nowych źródeł finansowania, zamiast lepszego wykorzystania tych zasobów, którymi już dysponuje organizacja. W obliczu kryzysu wprowadzają nowe produkty lub otwierają projekty, które nie zawsze są odpowiednio przemyślane i skalkulowane. Koniec końców, mimo pozornego wzrostu sprzedaży, bilans wychodzi i tak na zero.
Rozwiązaniem tego problemu jest rzeczowe i przemyślane podejście do zdywersyfikowania oferty sprzedażowej i zdobywania nowych kanałów dotarcia do klientów. Bardzo ważne jest także ustalenie konkretnych mierników opłacalności danej usługi lub produktu i bieżące ich monitorowanie, aby dostosować się do wymagań rynku.
Należy pamiętać, że kluczowym zadaniem przedsiębiorcy jest maksymalizacja możliwości firmy, a nie rozwiązywanie wszystkich jej problemów. Nie należy dążyć do perfekcji, ale metodycznie i rozsądnie planować konkretne ruchy oraz obserwować otoczenie organizacyjne. Najlepszym rozwiązaniem jest cykliczne korzystanie z coachingu i szkoleń dla kierowników, dzięki którym przedsiębiorca może wyselekcjonować i skupić się na ograniczonej liczbie celów.