W dzisiejszych czasach płatności bezgotówkowe stają się standardem, z którego bardzo chętnie korzystamy nie tylko w sklepach, ale również w restauracjach, klubach czy punktach usługowych. Wciąż jednak istnieją przedsiębiorcy, którzy wzbraniają się przed wdrożeniem systemu takich płatności w swoim biznesie. Obecnie nie jest to już zgodne z prawem - poza nielicznymi wyjątkami. Co się zmieniło i od kiedy terminal płatniczy jest obowiązkowy?
Wraz z nadejściem 2022 roku ustanowiony przez rząd Polski Ład wszedł w życie. Zmieniło się wiele - również w kwestii przyjmowania płatności od klientów. Obecne przepisy prawa wymagają bowiem, aby mieli oni możliwość dokonania płatności tradycyjnej lub bezgotówkowej za pośrednictwem przynajmniej jednego rodzaju urządzenia lub systemu. Obejmuje to wszystkich przedsiębiorców - niezależnie od charakteru prowadzonej działalności oraz miejsca, w którym jest wykonywana. Istnieje co prawda jeszcze lista czynności, towarów oraz usług, które są wyjęte spod tego obowiązku, jednak jest ona bardzo wąska i wszystko wskazuje na to, że będzie jeszcze bardziej okrojona. Jedynym wyjątkiem objęci są ci przedsiębiorcy, którzy nie przekraczają kwoty 20 tysięcy złotych obrotu rocznie.
Warto w tym miejscu podkreślić, że przepisy prawa mówią o specjalistycznych urządzeniach pozwalających na przyjmowanie płatności bezgotówkowych, nie wymieniają jednak jedynie terminali płatniczych. Dlatego też niektórzy specjaliści mówią o szerszej interpretacji. Przykładowo, jeśli w swoim biznesie będziesz oferował dokonywanie płatności Blikiem lub za pomocą aplikacji na smartfony - wciąż umożliwiasz dokonanie płatności bezgotówkowej a więc nie będziesz musiał obawiać się problemów ze strony Urzędu Skarbowego. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie.
Nie da się ukryć, że alternatywne metody przyjmowania płatności bezgotówkowych nie są tak wszechstronne i popularne jak terminale płatnicze. Stawiają więc przed klientami spore ograniczenia i nie mogą być wykorzystywane przez wszystkich. W związku z tym możesz narazić się na skargi. Niewykluczone jest to, że któryś z klientów poinformuje urząd o tym, że w twojej firmie nie ma możliwości zapłacenia bez gotówki. I choć teoretycznie - oferujesz takie rozwiązanie i nic ci nie grozi, nikt z nas nie chce kontroli czy konieczności składania wyjaśnień. To właśnie dlatego terminal dotykowy POS jest najlepszym rozwiązaniem, z jakiego możesz skorzystać. Nowoczesne urządzenia obsługują wszystkie rodzaje kart bankowych oraz metody płatności takie jak płacenie aplikacją, Google Pay czy Apple Pay. Klient ma więc pełną dowolność w wyborze sposobu zapłaty. Koszt terminali płatniczych nie jest wysoki, co więcej możesz również liczyć na ulgę wynikającą z obowiązku posiadania urządzenia do płatności bezgotówkowych. Wynosi ona obecnie 1000 złotych od podstawy opodatkowania. Słowem, warto zapewnić sobie oraz klientom możliwość dogodnego wykonywania płatności i nie narażać się na kary finansowe za nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów.