Zamknij

Oddelegowanie pracownika za granicę a kwestie podatkowe – co należy wiedzieć?

12:09, 27.02.2025 Aktualizacja: 12:34, 27.02.2025

Oddelegowanie pracownika do pracy w innym kraju to dla wielu firm codzienność. Czasowe przeniesienie zatrudnionego poza Polskę może wiązać się jednak z odpowiednimi konsekwencjami podatkowymi. Czy polski pracodawca nadal pełni rolę płatnika PIT? Kiedy dochód pracownika podlega opodatkowaniu w Polsce, a kiedy za granicę? Poznaj odpowiedzi na te pytania.

Obowiązki podatkowe pracodawcy i rezydencja podatkowa pracownika

Polski pracodawca, który deleguje pracownika do pracy za granicą, co do zasady jest zobowiązany do naliczania i odprowadzania zaliczek na PIT, chyba że wynagrodzenie pracownika zostanie zwolnione z krajowego PIT. Jednym z czynników mających tutaj znaczenie jest rezydencja podatkowa pracownika.

Osoba fizyczna uznawana jest za polskiego rezydenta podatkowego, jeśli:

  • posiada w Polsce ośrodek interesów osobistych lub gospodarczych,
  • przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Polski rezydent podlega opodatkowaniu w Polsce od całości uzyskanych dochodów, również tych pochodzących z pracy za granicą. W przypadku osób, które nie spełniają warunków do uznania za rezydenta, opodatkowaniu podlegają wyłącznie dochody uzyskane na terenie Polski.

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania a delegowanie pracowników

W celu ustalenia, gdzie należy odprowadzać podatek dochodowy od wynagrodzenia pracownika, należy odwołać się do odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO) zawartych przez Polskę.

Postanowienia poszczególnych UPO mogą różnić się między sobą. Jeśli warunki UPO umożliwiające opodatkowanie wynagrodzeń polskich rezydentów wyłącznie w Polsce z tytułu pracy najemnej wykonywanej za granicą nie zostaną spełnione, wówczas wynagrodzenie podlega opodatkowaniu zarówno w państwie, w którym praca jest wykonywana, jak i w Polsce – kraju rezydencji pracownika.

Wówczas w Polsce stosuje się metodę unikania podwójnego opodatkowania wynikającą z dwustronnej umowy pomiędzy Polską, a drugim państwem.

PIT-11 i zaliczki na podatek w przypadku delegowania

Pracownicy oddelegowani przez polskiego pracodawcę do pracy za granicą, którzy mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski (pozostają polskimi rezydentami podatkowymi), podlegają w naszym kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (art. 3 ust. 1 updof). Pracodawca, który oddelegował pracownika do pracy za granicą, dochód tego pracownika uzyskany z pracy w danym państwie powinien wykazać w części E informacji PIT-11.

W przypadku wątpliwości warto skonsultować obowiązki z doradcą podatkowym, aby uniknąć ryzyka podwójnego opodatkowania bądź niewłaściwego rozliczenia należności wobec urzędu skarbowego.

Oddelegowanie pracownika za granicę wiąże się z koniecznością monitorowania okresu jego przebywania poza krajem oraz znajomością odpowiednich regulacji. Świadome zarządzanie obowiązkami podatkowymi pozwala uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji zarówno dla pracodawcy, jak i zatrudnionych.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%