Oddelegowanie pracownika do pracy w innym kraju to dla wielu firm codzienność. Czasowe przeniesienie zatrudnionego poza Polskę może wiązać się jednak z odpowiednimi konsekwencjami podatkowymi. Czy polski pracodawca nadal pełni rolę płatnika PIT? Kiedy dochód pracownika podlega opodatkowaniu w Polsce, a kiedy za granicę? Poznaj odpowiedzi na te pytania.
Polski pracodawca, który deleguje pracownika do pracy za granicą, co do zasady jest zobowiązany do naliczania i odprowadzania zaliczek na PIT, chyba że wynagrodzenie pracownika zostanie zwolnione z krajowego PIT. Jednym z czynników mających tutaj znaczenie jest rezydencja podatkowa pracownika.
Osoba fizyczna uznawana jest za polskiego rezydenta podatkowego, jeśli:
Polski rezydent podlega opodatkowaniu w Polsce od całości uzyskanych dochodów, również tych pochodzących z pracy za granicą. W przypadku osób, które nie spełniają warunków do uznania za rezydenta, opodatkowaniu podlegają wyłącznie dochody uzyskane na terenie Polski.
W celu ustalenia, gdzie należy odprowadzać podatek dochodowy od wynagrodzenia pracownika, należy odwołać się do odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO) zawartych przez Polskę.
Postanowienia poszczególnych UPO mogą różnić się między sobą. Jeśli warunki UPO umożliwiające opodatkowanie wynagrodzeń polskich rezydentów wyłącznie w Polsce z tytułu pracy najemnej wykonywanej za granicą nie zostaną spełnione, wówczas wynagrodzenie podlega opodatkowaniu zarówno w państwie, w którym praca jest wykonywana, jak i w Polsce – kraju rezydencji pracownika.
Wówczas w Polsce stosuje się metodę unikania podwójnego opodatkowania wynikającą z dwustronnej umowy pomiędzy Polską, a drugim państwem.
Pracownicy oddelegowani przez polskiego pracodawcę do pracy za granicą, którzy mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski (pozostają polskimi rezydentami podatkowymi), podlegają w naszym kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (art. 3 ust. 1 updof). Pracodawca, który oddelegował pracownika do pracy za granicą, dochód tego pracownika uzyskany z pracy w danym państwie powinien wykazać w części E informacji PIT-11.
W przypadku wątpliwości warto skonsultować obowiązki z doradcą podatkowym, aby uniknąć ryzyka podwójnego opodatkowania bądź niewłaściwego rozliczenia należności wobec urzędu skarbowego.
Oddelegowanie pracownika za granicę wiąże się z koniecznością monitorowania okresu jego przebywania poza krajem oraz znajomością odpowiednich regulacji. Świadome zarządzanie obowiązkami podatkowymi pozwala uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji zarówno dla pracodawcy, jak i zatrudnionych.